Κερδισμένα από την κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα βγαίνουν… τα τρένα του Πούτιν! Μπορεί να ακούγεται αστείο όμως είναι αλήθεια, καθώς η μεταφορά εμπορευμάτων σιδηροδρομικώς και μέσω Ρωσίας έχει αυξηθεί σημαντικά από τότε που οι Χούθι άρχισαν να επιτίθενται σε φορτηγά πλοία πλέοντα προς το Σουέζ. Πώς εξηγείται αυτή η κατάσταση;
Είναι πολύ απλό: για να μην έλθουν αντιμέτωπα με τους ισλαμιστές της Υεμένης και με τις «καταδρομικές» επιχειρήσεις τους, τα εμπορικά πλοία αναγκάζονται να αποφεύγουν τη Διώρυγα και να κάνουν τον χρονοβόρο και ασύμφορο περίπλου της Αφρικής. Αντιθέτως, τα εμπορευματικά τρένα που κινούνται από την Ασία προς την Ευρώπη χρειάζονται πολύ λιγότερο χρόνο, όμως διέρχονται από τη Ρωσία η οποία και επωφελείται.
Οι Financial Times συνέλεξαν στοιχεία από μεταφορικές εταιρείες και διαπίστωσαν τι συμβαίνει. Για την DHL, η αύξηση της σιδηροδρομικής κίνησης σε ολόκληρη τη Ρωσία από τον Δεκέμβριο μέχρι τώρα ήταν 40%. Για τη γερμανική εταιρεία, η μεταφορά από το Τσενγκντού της Κίνας στο Ντούισμπουργκ διαρκεί 25-30 ημέρες μέσω των ρωσικών τρένων, ενώ διά θαλάσσης (περίπλους Αφρικής) το ταξίδι είναι πολύ μεγαλύτερο εν συγκρίσει με τον διάπλου της Διώρυγας, δηλαδή διαρκεί συνολικά κοντά δύο μήνες (50-55 ημέρες).
Αλλες εταιρείες αναφέρουν παρόμοια στοιχεία για την έκρηξη του κύκλου εργασιών των ρωσικών σιδηροδρόμων τους τελευταίους μήνες. Και ιδού: +25%-35% σύμφωνα με την RailGate Europe και +31% για το Dutch Rail Bridge Cargo. Το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο ανέφερε ότι το πρώτο δίμηνο του 2024 η κίνηση μέσω της Διώρυγας μειώθηκε κατά 50% σε σύγκριση με έναν χρόνο πριν.
Οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι (RZD) είναι κρατικό μονοπώλιο, έγραψαν οι FT, με επικεφαλής τους έναν άνθρωπο πιστό στον Πούτιν, τον Ολεγκ Μπελοζιόροφ, στον οποίο η Ευρωπαϊκή Ενωση επέβαλε κυρώσεις τον Απρίλιο του 2022, δηλαδή μετά την εισβολή στην Ουκρανία. Από πλευράς υποδομών, η RZD διαχειρίζεται ένα τεράστιο ευρωασιατικό σιδηροδρομικό δίκτυο.
Τώρα, με την κρίση της Ερυθράς Θάλασσας, οι Ρώσοι εκμεταλλεύονται ένα συγκεκριμένο παράδοξο: οι Βρυξέλλες ναι μεν αποφάσισαν να απαγορεύσουν την οδική μεταφορά εμπορευμάτων από τη Ρωσία και από τη Λευκορωσία, ωστόσο δεν έπραξαν αναλόγως και για τις σιδηροδρομικές μεταφορές. Η RZD αντιμετωπίζει μόνο ένα δευτερεύον πρόβλημα, περιοριστικού χαρακτήρα, δηλαδή να έχει πρόσβαση σε, ορισμένες μόνο, χρηματοοικονομικές υπηρεσίες.
Ολα αυτά συμβαίνουν οπωσδήποτε, και αυτό το αποδεικνύουν τα στοιχεία, ωστόσο «σε απόλυτες τιμές το θαλασσινό νερό εξακολουθεί να κερδίζει τον σιδηρόδρομο της στέπας» σχολίασε η Corriere della Sera: «Σε έναν μήνα τα ρωσικά τρένα στη διαδρομή Ασίας-Ευρώπης μεταφέρουν λιγότερο φορτίο από ένα πλοίο γεμάτο εμπορευματοκιβώτια». Συνεπώς είναι ζήτημα κόστους των ναύλων (και των καυσίμων) στην περίπτωση του αφρικανικού περίπλου.