Ο Νίκος Δένδιας σε φωτογραφία με τον Α/ΓΕΝ αντιναύαρχο Δημήτρη Κατάρα κατά την ομιλία του στη φρεγάτα «Υδρα» την Τρίτη 23 Ιανουαρίου | INTIMEnews
Επικαιρότητα

«Αιμοστατικό» Δένδια για να ανακοπεί η φυγή στο Ναυτικό

Από τη φρεγάτα «Υδρα» σε μία κίνηση ιδιαίτερου συμβολισμού η δέσμευση του υπουργου Εθνικής Αμυνας που ήδη φέρεται να έγινε δεκτή με ικανοποίηση στον Ναύσταθμο της Σαλαμίνας. Τι εξετάζεται και τι χρειάζεται να γίνει ώστε η χώρα να μην ακολουθήσει το αρνητικό παράδειγμα χωρών όπως η Βρετανία, η Αυστραλία, το Βέλγιο και η Ολλανδία, ακόμη και οι ΗΠΑ, που οδηγούνται σε υποχρεωτικό παροπλισμό μονάδων λόγω έλλειψης προσωπικού
Protagon Team

Από το κατάστρωμα της φρεγάτας «Υδρα», του πλοίου του Πολεμικού Ναυτικού που επελέγη (εδώ) για την αποστολή στην Ερυθρά Θάλασσα για την πολυεθνική επιχείρηση «Prosperity Guardian» (το οποίο όμως είδε να χάνει μέρος του πληρώματός του εξαιτίας των εθελοντικών αποστρατειών κατά το 2023),  o υπουργός Εθνικής Αμυνας, Νίκος Δένδιας, αναγνώρισε το προφανές: ότι παρά τις όποιες εξαγγελίες (εδώ)  η αύξηση του επιδόματος Στόλου δεν έχει αποδώσει τα προσδοκώμενα για τα στελέχη του ΠΝ που μετρουν, σε ορισμένες περιπτώσεις, ακόμη και πάνω από 200 μέρες στη θάλασσα, μακριά από τις οικογένειες τους, με τις απολαβές τους καρφωμένες σε επίπεδα σχεδον εξευτελιστικά σε σχέση με τις προσφερόμενες στον ιδιωτικό τομέα.

Η κλιμακούμενη αυτή κατάσταση έχει φέρει φυγή νέων αλλά και έμπειρων στελεχών από το Πολεμικό Ναυτικό  (μόνο τη διετία 2022-23 υπολογίζεται ότι αποχώρησε συνολικά το 10% του προσωπικού) και παρά τις διαβεβαιώσεις (εδώ) ότι τα πράγματα δεν είναι τόσο τραγικά, όσο παρουσιάζονται εσχάτως στον Τύπο, είναι αδήριτη η ανάγκη ανάσχεσης  των παραιτήσεων και ανάταξης του προσωπικού του ΠΝ και των Ενόπλων Δυνάμεων εν γένει. Εν όψει μάλιστα και των αναγκων επάνδρωσης που προκύπτουν από την επικείμενη παραλαβή των νέων φρεγατών FDI (περί τα 240 άτομα συνολικά για τις δύο Belharra), τα περιθώρια είναι πολύ συγκεκριμένα.

Σύμφωνα με πηγές που επικαλείται η «Καθημερινή», το 2023 από το ΠΝ αποχώρησαν περίπου 210 αξιωματικοί και υπαξιωματικοί (κανένας κυβερνήτης πλοίου), ενώ μόνο τη διετία 2022-23 υπολογίζεται ότι αποχώρησε συνολικά το 10% του προσωπικού.

«Είναι προφανές στην ηγεσία του υπουργείου ότι η προσαύξηση του Επιδόματος Ιδιαιτέρων Συνθηκών δια του Επιδόματος Αποστολής, δεν έχει εκπληρώσει τον σκοπό της», παραδέχθηκε ο Νίκος Δένδιας, στην ομιλία του κατά την επίσημη τελετή παράδοσης – παραλαβής του Αρχηγείου Στόλου την Τρίτη, 23 Ιανουαρίου.

«Πρέπει λοιπόν να το δούμε πάλι και να φροντίσουμε ώστε αυτό το επίδομα, ανάλογα ρυθμιζόμενο, να αποδώσει στα στελέχη του Πολεμικού Ναυτικού όχι αντίτιμο για την υπηρεσία που παρέχουν στην πατρίδα, ούτε το απαιτούν ούτε αυτός είναι ο τρόπος να το εκφράσουν, αλλά τη δίκαιη ευγνωμοσύνη της ελληνικής κοινωνίας και της πατρίδας απέναντι στη μεγάλη εκπλήρωση του εθνικού καθήκοντος και της εθνικής αποστολής».

Και έκλεισε με τη βεβαιότητα ότι  « η νέα ηγετική ομάδα των Ενόπλων Δυνάμεων, υπό την ηγεσία του νέου Αρχηγού ΓΕΕΘΑ, με τον νέο Αρχηγό του Γενικού Επιτελείου Στρατού, τον νέο Αρχηγό του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού, τον νέο Αρχηγό του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας και οι Διοικητές των υφιστάμενων σχηματισμών, θα εκπληρώσουν στο ακέραιο το καθήκον τους και το 2030 η Ελλάδα θα έχει κατορθώσει τον στόχο που οριοθετήσαμε, να έχει στη διάθεσή της τις δυνάμεις της νέας εποχής»

Ηδη κατά το ρεπορτάζ, βρίσκεται σε εξέλιξη συνεργασία του υπουργείου Εθνικής Αμυνας με το υπουργείο Οικονομικών προκειμένου να υπάρξουν απτές διορθωτικές κινήσεις στο κομμάτι των απολαβών των στελεχών του Πολεμικού Ναυτικού, ως πρώτο μέτρο ανάσχεσης της αιμορραγίας που πλήττει τη στελέχωση βασικών μονάδων επιφανείας, με πρώτη αυτή για το επίδομα Στόλου.

Στόχος, το επίδομα των «πλευσίμων» να χορηγείται ως αφορολόγητη παροχή, κατά το πρότυπο των πτητικών για τους πιλότους της Πολεμικής Αεροπορίας. Στο τραπέζι επίσης, είναι και η πρόταση για κλιμακωτή καταβολή του επιδόματος, με βάση τον βαθμό και την ευθύνη του κάθε στελέχους και όχι οριζοντίως,  ανεξαρτήτως βαθμού. Και αυτό με δεδομενο ότι για την ίδια αποστολή ένας χαμηλόβαθμος έφθανε να παίρνει τελικά περισσότερα χρήματα από ό,τι ένας κυβερνήτης, καθώς φορολογείται με πολύ χαμηλότερο συντελεστή.

Ενδεικτικά θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι απολαβές κυβερνήτη φρεγάτας μετά βίας πιάνουν τα 2.000 με 2.100 ευρώ τον μήνα, συμπεριλαμβανομένων όλων των προβλεπόμενων επιδομάτων, όταν για έναν έμπειρο ανώτερο ή ανώτατο αξιωματικό ο μισθός στον ιδιωτικό τομέα μπορεί να είναι τουλάχιστον τριπλάσιος!

Στο ίδιο πλαίσιο, είναι προφανές ότι απαιτούνται και άλλες πιο μακροπρόθεσμες παρεμβάσεις ώστε να διατηρηθεί ικανός αριθμός στελεχών πρώτα στα πλοία και στη συνέχεια στις λοιπές μονάδες και υπηρεσίες του ΠΝ. Μία πρώτη ελπιδοφόρος κίνηση ήταν η αύξηση του αριθμού των εισακτέων στη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων και στις Σχολές υπαξιωματικών. Μένουν ωστόσο πολλά ακόμη να γίνουν ώστε η Ελλάδα να μην ακολουθήσει το αρνητικό παράδειγμα χωρών όπως η Βρετανία, η Αυστραλία, το Βέλγιο και η Ολλανδία, ακόμη και οι ΗΠΑ που οδηγούνται σε υποχρεωτικό παροπλισμό μονάδων λόγω έλλειψης προσωπικού.