Αγωγή κατά της Google, ύψους 2,1 δισ. ευρώ κατέθεσαν την Τετάρτη, 32 εκδοτικοί όμιλοι, συμπεριλαμβανομένων του γερμανικού Axel Springer και του νορβηγικού Schibsted, υποστηρίζοντας ότι υπέστησαν ζημίες λόγω των πρακτικών της εταιρείας στην ψηφιακή διαφήμιση.
Η κίνηση των ομίλων -στους οποίους περιλαμβάνονται εκδότες στην Αυστρία, το Βέλγιο, τη Βουλγαρία, την Τσεχία, τη Δανία, τη Φινλανδία, την Ουγγαρία, το Λουξεμβούργο, την Ολλανδία, την Πολωνία, την Ισπανία και τη Σουηδία- έρχεται καθώς οι αντιμονοπωλιακές ρυθμιστικές αρχές έχουν βάλει και αυτές στο στόχαστρο τις διαφημιστικές δραστηριότητες της Google.
«Οι εμπλεκόμενες εταιρείες μέσων ενημέρωσης έχουν υποστεί ζημίες λόγω μιας λιγότερο ανταγωνιστικής αγοράς, η οποία είναι άμεσο αποτέλεσμα της παραβατικής συμπεριφοράς της Google», αναφέρεται σε ανακοίνωση που εξέδωσαν οι δικηγόροι των 32.
«Χωρίς την κατάχρηση της δεσπόζουσας θέσης της Google, οι εταιρείες μέσων ενημέρωσης θα είχαν λάβει σημαντικά υψηλότερα έσοδα από τη διαφήμιση και θα πλήρωναν χαμηλότερες αμοιβές για υπηρεσίες ad tech. Το κρίσιμο είναι ότι τα κεφάλαια αυτά θα μπορούσαν να είχαν επανεπενδυθεί στην ενίσχυση του ευρωπαϊκού τοπίου των μέσων ενημέρωσης», ανέφεραν οι δικηγόροι.
Οι ίδιοι επικαλέστηκαν το πρόστιμο ύψους 220 εκατ. ευρώ που επέβαλε η γαλλική αρχή ανταγωνισμού στην Google το 2021, καθώς και τις κατηγορίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής πέρυσι.
«Εάν υπάρξει συνέχεια στον ρυθμιστικό έλεγχο, η Google ίσως χρειαστεί να περιορίσει τις πρακτικές της και να παρέχει πιο συνεπή, προβλέψιμη τιμολόγηση στους πελάτες της», δήλωσε αναλυτής του χώρου στον Guardian.
Σε δήλωσή του, εκπρόσωπος της Google είπε ότι η εταιρεία αντιτίθεται στην αγωγή, προσθέτοντας ότι είναι «κερδοσκοπική και καιροσκοπική».
«Η Google συνεργάζεται εποικοδομητικά με τους εκδότες σε όλη την Ευρώπη. Τα διαφημιστικά μας εργαλεία προσαρμόζονται και εξελίσσονται σε συνεργασία με τους ίδιους τους εκδότες».
Η Google δήλωσε πέρυσι ότι διαφωνεί με τις αντιμονοπωλιακές κατηγορίες της ΕΕ κατά της διαφημιστικής της τεχνολογίας, που εμπλέκεται τόσο στην πλευρά της αγοράς όσο και στην πλευρά της πώλησης της εφοδιαστικής αλυσίδας.
Οι εκδότες σε όλο τον κόσμο έχουν δει τα έσοδά τους να μειώνονται λόγω της αυξανόμενης κυριαρχίας των τεχνολογικών κολοσσών στη διαφήμιση. Η Google είναι η κυρίαρχη πλατφόρμα ψηφιακής διαφήμισης στον κόσμο, σύμφωνα με τους αναλυτές.
Ο όμιλος των 32 κατέθεσε την αγωγή σε ολλανδικό δικαστήριο.
Στην αγωγή συμμετέχουν επίσης η αυστριακή Krone, οι βελγικοί όμιλοι DPG Media και Mediahuis, η δανική TV2 Danmark A/S, η φινλανδική Sanoma, η πολωνική Agora, η ισπανική Prensa Iberica και η ελβετική Ringier.