Ηταν η πρώτη που αποφάσισε να εκτεθεί δημοσίως, καταγγέλλοντας όλα όσα βίωσε ως νεαρή ηθοποιός το 1983. Η Εμανουέλ Ντεμπεβέρ, ηλικίας 19 ετών τότε, είχε επιλεγεί για να ερμηνεύσει τη Λουιζόν, τη σύζυγο του γάλλου επαναστάτη –τον οποίο υποδυόταν ο Ζεράρ Ντεπαρντιέ– στην ταινία «Υπόθεση Δαντών» του Αντρέι Βάιντα.
«Το ιερό τέρας είχε αφεθεί ποικιλοτρόπως κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων» είχε αναφέρει σχετικά το 2019 στον λογαριασμό της στο Facebook, αποκαλύπτοντας, μεταξύ άλλων, ότι «εκμεταλλευόμενος την οικειότητα μέσα σε ένα τροχόσπιτο, γλιστρούσε το χοντρό του πόδι κάτω από τη φούστα μου».
Την προηγούμενη Πέμπτη 7 Δεκεμβρίου η Εμανουέλ Ντεμπεβέρ άφησε την τελευταία της πνοή –αυτοκτόνησε πέφτοντας στον Σηκουάνα–, αλλά το τραγικό γεγονός κοινοποιήθηκε μόλις την Τετάρτη 13 Δεκεμβρίου μέσω μιας ανάρτησης του Institut National de l’Audiovisuel, του Εθνικού Οπτικοακουστικού Ινστιτούτου της Γαλλίας, στο X.
Είχε κλείσει τα 60, ενώ η καριέρα της στην υποκριτική είχε τελειώσει προ πολλού. «Από τον λαμπερό κόσμο του κινηματογράφου, τον οποίο ποτέ άλλοτε δεν βάρυναν τόσες κατηγορίες όσες σήμερα, απομακρύνθηκε τη δεκαετία του 1990» αναφέρει η Αναΐς Τζινόρι της La Repubblica σε ανταπόκρισή της από το Παρίσι. «Η αυτοκτονία της σημειώθηκε την ημέρα προβολής της τηλεοπτικής έρευνας “La chute de l’ogre” (Η πτώση του Ορκ) με αντικείμενο τον Ντεπαρντιέ» προσθέτει η ιταλίδα δημοσιογράφος.
Σήμερα, οι γυναίκες που κατηγορούν το «Ορκ» του γαλλικού κινηματογράφου για σεξουαλική παρενόχληση και βία είναι πολλές, προβάλλονται από τα ΜΜΕ και βρίσκουν υποστήριξη, αλλά πριν από μια τετραετία η Ντεμπεβέρ αισθανόταν –και ήταν– μόνη. Τότε ο Ζεράρ Ντεπαρντιέ ήταν ανέγγιχτος, σήμερα όμως βρίσκεται υπό έρευνα στο πλαίσιο δύο καταγγελιών για βιασμό και σεξουαλική βία, με την τελευταία μήνυση να υποβάλλεται τον περασμένο Σεπτέμβριο από την ηθοποιό Ελέν Νταράς.
Tον περασμένο Μάιο, ο ερευνητικός ειδησεογραφικός ιστότοπος Médiapart, έπειτα από πολύμηνη έρευνα, δημοσίευσε τις μαρτυρίες 13 γυναικών, οι οποίες κατηγορούσαν –όπως έκανε η Ντεμπεβέρ ήδη από το 2019– τον ηθοποιό για λεκτική και σεξουαλική βία κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων 11 ταινιών που προβλήθηκαν από το 2004 έως το 2022. Δύο ξεχωριστές καταγγελίες αποτέλεσαν μέρος έρευνας του γαλλικού ραδιοφωνικού σταθμού France Inter.
«Κύριε Ντεπαρντιέ, σήμερα απαλλαχτήκατε από τις κατηγορίες για βιασμό και σεξουαλική επίθεση. Κανένα σχόλιο» είχε γράψει η Ντεμπεβέρ το 2019 αναφερόμενη στην αρχειοθέτηση της έρευνας κατά του ηθοποιού για βιασμό και σεξουαλική επίθεση, έπειτα από σχετική καταγγελία της ηθοποιού Σαρλότ Αρνού. Ομως η απαλλαγή του Ντεπαρντιέ ήταν προσωρινή τελικά, καθώς η υπόθεση άνοιξε ξανά μετά από άλλη, παρόμοια καταγγελία.
Αρχικά, η Σαρλότ Αρνού είχε επιλέξει να παραμείνει ανώνυμη, όμως τον Δεκέμβριο του 2021 αποκάλυψε την ταυτότητά της βρίσκοντας σημαντική υποστήριξη. Στο πλευρό της έσπευσε να σταθεί, μεταξύ άλλων, η ηθοποιός Ανούκ Γκρινμπέργκ, κάνοντας λόγο για «ιερό τέρας του κινηματογράφου που κατέστη απλά τέρας» και καταγγέλλοντας τη «συνενοχή» πολλών επαγγελματιών του κλάδου. «Ετυχε να γελάσω και εγώ με τα άσεμνα αστεία του» παραδέχτηκε με ειλικρίνεια η ηθοποιός. «Και εγώ παρέμεινα σιωπηλή για πολύ καιρό, αλλά τώρα δεν θέλω να το κάνω άλλο» προσέθεσε.
Ο 74χρονος Ζεράρ Ντεπαρντιέ αρνείται όλες τις κατηγορίες, ενώ τον περασμένο Οκτώβριο δημοσίευσε μια ανοιχτή επιστολή στη Le Figaro, υπερασπιζόμενος τον εαυτό του. «Ποτέ μα ποτέ δεν κακοποίησα γυναίκα», έγραψε. «Στο δικαστήριο των ΜΜΕ, στο λιντσάρισμα που μου επιφυλάχθηκε, έχω μόνο τον λόγο μου για να υπερασπιστώ τον εαυτό μου». Προσέθεσε ότι δεν είναι «ούτε βιαστής ούτε αρπακτικό» και ανέφερε ότι δεν επρόκειτο να μετάσχει σε «κανένα έργο» δεδομένου του «πλαισίου» των ισχυρισμών εναντίον του.
«Ο άνδρας που έως πρόσφατα θεωρούνταν ο σπουδαιότερος εν ζωή ηθοποιός της Γαλλίας, τώρα ζει σαν ερημίτης» γράφει η Αναΐς Τζινόρι, αναφέροντας ενδεικτικά πως ο Ζεράρ Ντεπαρντιέ δεν πρόκειται να υποδυθεί τον Οβελίξ (θα τον ερμηνεύσει ο Ζιλ Λελούς) στην επόμενη ταινία της σειράς του «Αστερίξ», που σκηνοθετεί ο Γκιγιόμ Κανέ, ενώ από την επόμενη ταινία του τον απέκλεισε και ο βραβευμένος με Οσκαρ σκηνοθέτης Μισέλ Χαζαναβίσιους.
«Είναι ολοένα πιο δύσκολος ο διαχωρισμός του καλλιτέχνη από τον άνθρωπο, του ηθοποιού που πρωταγωνίστησε σε αξέχαστες ταινίες από εκείνον του αχαλίνωτου φαλλοκράτη που ξεχειλίζει από χυδαιότητα και κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού του στη Βόρεια Κορέα –τη συμπάθειά του για τους δικτάτορες δεν την έκρυψε ποτέ– ξερνάει πρόστυχα και σεξιστικά αστεία για νεαρές γυναίκες, ακόμη και για ένα δεκάχρονο κορίτσι. Η σύγκλιση των καταγγελιών είναι εντυπωσιακή. Ο κόσμος του γαλλικού κινηματογράφου είναι ίσως αυτός που έχει λάβει περισσότερο σοβαρά υπόψη το #MeToo. Δεν περνάει μήνας χωρίς μια νέα καταγγελία, δίχως ένα νέο σκάνδαλο. Από τη μια πλευρά υφίσταται ο κίνδυνος της μιντιακής διαπόμπευσης, του λιντσαρίσματος. Από την άλλη υπάρχει ένα σύστημα εξουσίας που για πολύ καιρό εγγυόταν ατιμωρησία και σιωπή» συνοψίζει η ιταλίδα ανταποκρίτρια στη Γαλλία.