Αμέσως μετά την εισαγωγική τοποθέτηση του Πρωθυπουργού στο υπουργικό συμβούλιο της Πέμπτης, οι υπουργοί προχώρησαν στην παρουσίαση των σχεδιαζόμενων νομοθετικών παρεμβάσεις της κυβέρνησης.
Συγκεκριμένα, ο Υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταικούρας παρουσίασε τις βασικές ρυθμίσεις του νομοσχεδίου, που κατατέθηκε στη Βουλή, καθώς και νομοθετικές ρυθμίσεις, που δρομολογούνται για το επόμενο διάστημα.
Αναφορικά με το νομοσχέδιο που κατατέθηκε, δύο είναι οι βασικές ενότητες. Η πρώτη αφορά επείγουσες διατάξεις για την αντιμετώπιση των συνεπειών της πανδημίας και η δεύτερη στη διενέργεια Γενικών Απογραφών 2021.
Στις επείγουσες διατάξεις για την αντιμετώπιση των συνεπειών της πανδημίας περιλαμβάνονται:
α. Η επέκταση της μείωσης μισθώματος επαγγελματικών μισθώσεων. Απαλλάσσονται κατά 100% από την υποχρέωση καταβολής μισθώματος για τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο του 2021 οι επιχειρήσεις που ήταν κλειστές με κρατική εντολή. Συμπεριλαμβάνονται όλες οι επιχειρήσεις του λιανεμπορίου, ανεξαρτήτως εάν λειτουργούν με υπηρεσίες ηλεκτρονικού ή τηλεφωνικού εμπορίου με παράδοση κατ’ οίκον, οι επιχειρήσεις της εστίασης, ανεξαρτήτως εάν λειτουργούν με διανομή προϊόντων ή/και παροχή προϊόντων σε πακέτο από το κατάστημα, τα κομμωτήρια και τα κέντρα αισθητικής, οι επιχειρήσεις των κλάδων πολιτισμού και αθλητισμού, τα γυμναστήρια και άλλες επιχειρήσεις που παραμένουν κλειστές με κρατική εντολή.
Επιπλέον, εντάσσονται οι επιχειρήσεις του τουρισμού, όπως ξενοδοχεία, καταλύματα και τουριστικά γραφεία, και οι υπηρεσίες μεταφορών, καθώς πλήττονται ιδιαίτερα από την απαγόρευση των μετακινήσεων από νομό σε νομό. Το 80% του μηνιαίου συμφωνημένου μισθώματος θα καταβληθεί ως αποζημίωση στους εκμισθωτές-φυσικά πρόσωπα από το Κράτος. Για τους εκμισθωτές-νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες που εκμισθώνουν ακίνητα στις επιχειρήσεις που δικαιούνται απαλλαγή κατ’ επιταγή του νόμου, θα καταβληθεί ως αποζημίωση στους ιδιοκτήτες το 60% του μηνιαίου μισθώματος. Τα ποσά δεν χαρακτηρίζονται ως εισόδημα, είναι αφορολόγητα και ακατάσχετα.
β. Η αναστολή πληρωμών αξιογράφων. Χορηγούνται οι ακόλουθες διευκολύνσεις σχετικά με την πληρωμή αξιογράφων (επιταγών, συναλλαγματικών, γραμματίων σε διαταγή):
– Για όσα αξιόγραφα εμφανιστούν από τις 2-1-2021 και μέχρι τη δημοσίευση της διάταξης, προβλέπεται ότι δεν καταχωρίζονται στον «Τειρεσία», εάν εξοφληθούν εντός 75 ημερών από τη σφράγιση ή τη λήξη τους. Παράλληλα, από την ημερομηνία που θα τεθεί σε ισχύ η ρύθμιση, για τα αξιόγραφα που θα έχουν ημερομηνία εμφάνισης, λήξης ή πληρωμής από τη δημοσίευση της διάταξης έως τις 28-2-2021, οι προθεσμίες αυτές θα ανασταλούν κατά 75 ημέρες. Στην παραπάνω ρύθμιση εντάσσονται:
– Επιχειρήσεις που έχουν κλείσει με κρατική εντολή και των οποίων η δραστηριότητα εμπίπτει στους ΚΑΔ που θα καθοριστούν.
– Επιχειρήσεις που έχουν πληγεί δραστικά από την πανδημία του κορονοϊού, η δραστηριότητά τους εμπίπτει στους ΚΑΔ που θα καθοριστούν και εμφανίζουν κύκλο εργασιών μειωμένο κατά τουλάχιστον 40% για την περίοδο Οκτωβρίου-Δεκεμβρίου 2020, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του έτους 2019.
-Νέες επιχειρήσεις που έχουν ιδρυθεί μετά την 1η-1-2020, με μοναδική προϋπόθεση να εντάσσονται στους πληττόμενους ΚΑΔ.
Για όσα αξιόγραφα είχαν ημερομηνία εμφάνισης από 18-11-2020 έως 31-12-2020 και καλύπτονταν από το μέτρο της αναστολής των προθεσμιών λήξης ή πληρωμής τους κατά 75 ημέρες, προβλέπεται η παράταση της αναστολής κατά επιπλέον 45 ημέρες.
Για τους κομιστές των αξιογράφων:
-Εάν έχουν στην κατοχή τους αξιόγραφα που υπερβαίνουν το 20% του μέσου μηνιαίου κύκλου συναλλαγών τους, δικαιούνται παράταση μέχρι 31-5-2021 της προθεσμίας καταβολής βεβαιωμένων οφειλών από Φ.Π.Α. οι οποίες έληξαν ή λήγουν την περίοδο 1-1-2021 έως 31-1-2021, καθώς και παράταση της προθεσμίας καταβολής Φ.Π.Α. που βεβαιώθηκε ή θα βεβαιωθεί με καταληκτική ημερομηνία καταβολής την 31η-1-2021 και την 28η-2-2021.
-Εάν έχουν στην κατοχή τους αξιόγραφα που υπερβαίνουν το 50% του μέσου μηνιαίου κύκλου συναλλαγών τους, τότε, για τα αξιόγραφα που οι ίδιοι οφείλουν, λαμβάνουν το ευεργέτημα της μη καταχώρησης στον «Τειρεσία», εφόσον τα εξοφλήσουν εντός 75 ημερών.
γ. Η παροχή κρατικής ενίσχυσης στην AEGEAN. Προβλέπεται κρατική οικονομική ενίσχυση της επιχείρησης, η οποία θα γίνει εφάπαξ και θα επιβαρύνει τον κρατικό Προϋπολογισμό κατά 120 εκατ. ευρώ και σε κάθε περίπτωση μέχρι του ύψους της ευθέως συναρτώμενης με την πανδημία του Covid-19 ζημίας της, όπως θα ελεγχθεί αρμοδίως. Σε αντάλλαγμα της ενίσχυσης αυτής η εταιρεία δεσμεύεται να προβεί σε αύξηση μετοχικού κεφαλαίου τουλάχιστον 60 εκατ. ευρώ και να χορηγήσει στο Ελληνικό Δημόσιο, χωρίς επιβάρυνση, παραστατικά τίτλων δικαιωμάτων κτήσης κοινών μετοχών εκδόσεως της εταιρείας που αντιπροσωπεύουν δικαίωμα απόκτησης ποσοστού 11,5% επί του μετοχικού κεφαλαίου, όπως αυτό θα διαμορφωθεί μετά την ορισθείσα αύξησή του, ενώ το Δημόσιο θα διαθέτει δικαίωμα ενάσκησης αυτών των δικαιωμάτων εντός χρονικού διαστήματος από 2 έως 5 έτη μετά την ημερομηνία εκταμίευσης οικονομικής ενίσχυσης προς την εταιρεία.
Με την προτεινόμενη ρύθμιση επιδιώκεται τόσο η διασφάλιση της ανόρθωσης, της εταιρείας και της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών, όσο και η διατήρηση της προοπτικής της καίριας και άμεσης συνεισφοράς της σε δημόσια έσοδα, υποδομές και θέσεις εργασίας και ο περιορισμός των ευρύτερων οικονομικών και κοινωνικών συνεπειών.
Σημειώνεται ότι η πλειονότητα των ευρωπαϊκών χωρών είτε έχει ήδη προβεί σε σχετικές ρυθμίσεις παροχής κρατικής ενίσχυσης στους βασικούς τους αερομεταφορείς, όπως για παράδειγμα η Γαλλία, η Ρουμανία, η Ιταλία, η Αυστρία η Κύπρος, η Γερμανία, η Φινλανδία, η Σουηδία, είτε εξετάζει ρυθμίσεις.
Υπογραμμίζεται ότι η σχετική ρύθμιση έχει εγκριθεί ήδη από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
δ. Το νέο καθεστώς ενίσχυσης επιχειρήσεων «Επιδότηση Παγίων Δαπανών».
Για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της εμφάνισης του κορονοϊού και των προληπτικών περιοριστικών μέτρων για τη διασπορά του, στις οικονομίες των κρατών-μελών της Ε.Ε., η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει εγκρίνει το Προσωρινό Πλαίσιο για τη λήψη μέτρων κρατικής ενίσχυσης με σκοπό να στηριχθεί η οικονομία και τη διάρκεια της έξαρσης του κορονοϊού.
Με την προτεινόμενη διάταξη, η Κυβέρνηση προτίθεται να κάνει χρήση της πρόβλεψης του Προσωρινού Πλαισίου για τη λήψη μέτρων κρατικής ενίσχυσης στο οποίο προστέθηκε η πρόβλεψη για «Ενισχύσεις υπό τη μορφή στήριξης για μη καλυπτόμενες πάγιες δαπάνες». Συγκεκριμένα, θεσπίζεται καθεστώς ενίσχυσης σε επιχειρήσεις που πλήττονται οικονομικά από την εμφάνιση και διασπορά του κορονοϊού, μέσω στήριξης του Κράτους στις μη καλυπτόμενες πάγιες δαπάνες τους. Οι ειδικότεροι όροι και λεπτομέρειες εφαρμογής του καθεστώτος, όπως οι δικαιούχοι, η μορφή της ενίσχυσης, τα δικαιολογητικά, η διαδικασία χορήγησης κ.λπ. θα καθοριστούν με κανονιστικές πράξεις.
Γενικά, τα προβλεπόμενα -από το Προσωρινό Πλαίσιο- χαρακτηριστικά του εργαλείου της κάλυψης των πάγιων δαπανών των επιχειρήσεων είναι τα κάτωθι:
-Οι επιλέξιμες επιχειρήσεις πρέπει, κατά τη διάρκεια της επιλέξιμης περιόδου, να αντιμετωπίζουν μείωση του κύκλου εργασιών κατά τουλάχιστον 30% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2019.
-Το ανώτατο όριο της ενίσχυσης ανά επιχείρηση -για όλη την περίοδο από Μάρτιο 2020 έως Ιούνιο 2021- είναι 3.000.000 ευρώ, στο οποίο δεν σωρεύονται οι άλλες ενισχύσεις που έχει λάβει η επιχείρηση, οι οποίες όμως δύναται να συνυπολογιστούν στις ανάγκες κάλυψης κάθε επιχείρησης.
-Η ανώτατη ένταση ενίσχυσης της επιχείρησης είναι 70% επί των επιλέξιμων δαπανών, με το ποσοστό αυτό να φτάνει το 90% για τις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις και το επίπεδο αυτών να διαμορφώνεται ανάλογα με τα δημοσιονομικά δεδομένα.
-Η ενίσχυση δεν αφορά επιχειρήσεις που ήταν ήδη προβληματικές την 31η Δεκεμβρίου 2019, με την εξαίρεση, όμως, των πολύ μικρών ή μικρών επιχειρήσεων που ήταν ήδη προβληματικές την 31η Δεκεμβρίου 2019, υπό την προϋπόθεση ότι δεν υπάγονται σε συλλογική διαδικασία αφερεγγυότητας βάσει του εθνικού δικαίου και δεν έχουν λάβει ενίσχυση διάσωσης ή ενίσχυση αναδιάρθρωσης.
Η δεύτερη βασική ενότητα του νομοσχεδίου αφορά τις γενικές απογραφές που διενεργούνται κάθε δέκα χρόνια και φέτος συμπίπτουν με τα 200 χρόνια της Ελληνικής Επανάστασης. Αφορούν απογραφές κτηρίων, πληθυσμού και κατοικιών καθώς και γεωργίας και κτηνοτροφίας. Για τη διεξαγωγή τους απαιτούνται ικανοί οικονομικοί πόροι, επαρκές και κατάλληλα καταρτισμένο ανθρώπινο δυναμικό, χρήση της σύγχρονης τεχνολογίας, υποστήριξη από τους μηχανισμούς του δημόσιου τομέα και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Τα αποτελέσματά τους αποτελούν οδηγό για την άσκηση οικονομικής, κοινωνικής και περιβαλλοντικής πολιτικής και καλύπτουν κοινοτικές και διεθνείς υποχρεώσεις της χώρας.
Σκοπός της απογραφής πληθυσμού-κατοικιών είναι:
-Η καταμέτρηση του μόνιμου πληθυσμού της χώρας, δηλαδή των κατοίκων που διαμένουν μόνιμα σε κάθε Περιφέρεια, Περιφερειακή Ενότητα, Δήμο, Δημοτική Ενότητα, Κοινότητα ανεξαρτήτως ιθαγένειας.
-Η καταμέτρηση του νόμιμου πληθυσμού της χώρας, δηλαδή των δημοτών κάθε Δήμου και Δημοτικής Ενότητας, βάσει της οποίας γίνεται η κατανομή των βουλευτικών εδρών στις επιμέρους εκλογικές Περιφέρειες.
-Η συλλογή στοιχείων για τον αριθμό και τα χαρακτηριστικά των κατοικιών.
-Η συλλογή στοιχείων για τον αριθμό και τη σύνθεση των νοικοκυριών.
-Η συλλογή στοιχείων για τα δημογραφικά, κοινωνικά, εκπαιδευτικά και οικονομικά χαρακτηριστικά του μόνιμου πληθυσμού.
-Η καταγραφή στοιχείων σχετικών με την μετανάστευση.
Σημειώνεται ότι, ο αρχικός σχεδιασμός της απογραφής πληθυσμού και κατοικιών προέβλεπε τη συμπλήρωση έντυπων ερωτηματολογίων με προσωπική συνέντευξη. Δεδομένων των συνθηκών που διαμορφώθηκαν λόγω της πανδημίας του κορονοϊού, η μεθοδολογία τροποποιήθηκε και βασίζεται στην αξιοποίηση της σύγχρονης τεχνολογίας με ειδικά σχεδιασμένη ηλεκτρονική εφαρμογή. Στις περιπτώσεις που δεν θα υπάρχει αυτή η δυνατότητα, σχεδιάζεται η απογραφή των ατόμων μέσω συνέντευξης, όπου θα έχουν ληφθεί όλα τα απαραίτητα μέτρα για την προστασία της δημόσιας υγείας.
Η απογραφή κτηρίων διαρκεί έως δύο μήνες και προηγείται της απογραφής πληθυσμού και κατοικιών.
Η απογραφή γεωργίας-κτηνοτροφίας διενεργείται ταυτόχρονα σε όλα τα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Σκοπός της είναι η συλλογή αντικειμενικών ποσοτικών πληροφοριών που αφορούν στη διάρθρωση του γεωργικού και κτηνοτροφικού τομέα (τον αριθμό των γεωργικών και κτηνοτροφικών εκμεταλλεύσεων, τα χαρακτηριστικά τους, την απασχόληση σε αυτές, τον γεωχωρικό εντοπισμό τους). Και σε αυτή την περίπτωση η απογραφή θα γίνεται ηλεκτρονικά και όπου αυτό δεν είναι δυνατό μέσω συνεντεύξεων με ραντεβού σε δημοτικά/κοινοτικά καταστήματα ή μέσω τηλεφωνικής επικοινωνίας και κατ’ εξαίρεση με συνέντευξη με φυσική παρουσία στην εκμετάλλευση.
Β. Οι επόμενες νομοθετικές πρωτοβουλίες του Υπουργείου Οικονομικών αφορούν στην αναμόρφωση του πλαισίου της Κρατικής Αρωγής, την αναθεώρηση του θεσμικού πλαισίου της Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής και την προσχώρηση στις τακτικές διαδικασίες του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου.
Σε ό,τι αφορά την αναμόρφωση του πλαισίου της Κρατικής Αρωγής. Προτείνεται αναμόρφωση του υφιστάμενου πλαισίου, ώστε ο κρατικός μηχανισμός να λειτουργεί σε έκτακτες και απρόβλεπτες συνθήκες συντονισμένα, χωρίς αλληλοεπικαλύψεις μεταξύ των εμπλεκόμενων Υπουργείων, κατά τη διαδικασία της χρηματοδότησης, ώστε να επιτυγχάνεται η οικονομική ενίσχυση των πληγέντων ταχύτατα, στοχευμένα, με συνεκτικό σχέδιο και αποτελεσματικότητα. Συγκεκριμένα για την αρωγή σε φυσικές καταστροφές προτείνεται:
-Η διαμόρφωση ενός ολοκληρωμένου πλαισίου για την επιχορήγηση των επιχειρήσεων που έχουν πληγεί από θεομηνίες το συντομότερο δυνατόν.
-Η θέσπιση μιας διαδικασίας συντονισμού των μέτρων αποκατάστασης και στήριξης, σε συνεργασία με όλα τα εμπλεκόμενα Υπουργεία, που θα επιτρέπει να διαμορφώνεται μία συνολική εικόνα για τις ανάγκες αποκατάστασης και την πορεία της υλοποίησής τους.
-Η υπηρεσιακή διαχείριση όλων των ειδικών καθεστώτων στήριξης των επιχειρήσεων και της ελληνικής οικονομίας, ώστε να υπάρχει η απαραίτητη υπηρεσιακή συνέχεια σε όλα τα μέτρα και καθεστώτα για την αντιμετώπιση των συνεπειών της πανδημίας που δημιουργήθηκαν την τελευταία περίοδο και προωθήθηκαν από το Υπουργείο Οικονομικών.
Η μεταρρύθμιση στο σκέλος των φυσικών καταστροφών, κινείται σε πέντε βασικούς άξονες:
1ος. Ο συντονισμός των διαδικασιών προώθησης μέτρων ενίσχυσης και αποκατάστασης μέσα από τη δημιουργία της Εθνικής Επιτροπής Κρατικής Αρωγής.
2ος. Η αναμόρφωση του μηχανισμού επιχορήγησης επιχειρήσεων που επλήγησαν από θεομηνίες, ώστε να αντιμετωπιστεί ο κατακερματισμός των αρμοδιοτήτων, να διασφαλιστεί η ταχύτητα στην υλοποίηση των προβλεπόμενων, να ενισχυθεί η ποιότητα του αποτελέσματος, να επιτευχθεί ο συντονισμός της διαδικασίας και να επεκταθεί το πλαίσιο στις αγροτικές εκμεταλλεύσεις.
3ος. Η ψηφιοποίηση της διαδικασίας με τη δημιουργία ηλεκτρονικής πλατφόρμας Κρατικής Αρωγής, η οποία θα καθιστά τη διαδικασία της οικονομικής ενίσχυσης γρήγορη, αποτελεσματική, με δυνατότητα ελέγχου και διασταύρωσης των στοιχείων και των σχετικών δηλώσεων.
4ος. Η κινητροδότηση της ιδιωτικής ασφάλισης με την παροχή κινήτρου για τις επιχειρήσεις, ώστε να μπορούν να λαμβάνουν επιχορήγηση επιπλέον της αποζημίωσης που καλύπτεται από την ιδιωτική τους ασφάλιση.
5ος. Η διαμόρφωση συνθηκών για την κινητοποίηση της κοινωνίας με τη σύσταση Ταμείου Κρατικής Αρωγής, το οποίο με αυστηρούς κανόνες λογοδοσίας και με διαφανείς κανόνες λειτουργίας θα συγκεντρώνει εισφορές ιδιωτών για αποκατάσταση φυσικών καταστροφών.
Σε ό,τι αφορά την αναθεώρηση του θεσμικού πλαισίου της Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής (ΟΚΕ). Το προτεινόμενο νομοσχέδιο περιλαμβάνει μεταξύ άλλων:
-Τη διεύρυνση των θεματικών πεδίων αρμοδιότητας έκφρασης Γνώμης (προστίθενται οι τομείς τουρισμού, νησιωτικής πολιτικής, περιβάλλοντος, ενέργειας, μεταφορών, εμπορίου, ψηφιακής πολιτικής).
-Την ενσωμάτωση του έργου της ΟΚΕ στην κοινοβουλευτική διαδικασία, θεσμοθετώντας τη συζήτηση της Γνώμης στην αρμόδια Κοινοβουλευτική Επιτροπή της Βουλής πριν τη ψήφιση νομοσχεδίου.
-Τη ρητή αναφορά σε αρμοδιότητες που αφορούν την υποβολή προτάσεων για θέματα ίσης μεταχείρισης, την συμβολή της ΟΚΕ στον περιφερειακό/τοπικό κοινωνικό διάλογο, την σύνταξη ετήσιων εκθέσεων και την υποβολή τους στη Βουλή.
-Την υποχρέωση θεσμοθετημένων συλλογικών οργάνων υπεύθυνων για τον σχεδιασμό κοινωνικής και οικονομικής πολιτικής που αποστέλλουν τα πορίσματά τους στην ΟΚΕ.
-Τη σύντμηση του χρόνου ανταπόκρισης της ΟΚΕ (15-20 ημέρες αντί για 30-45 ημέρες) για την έκδοση Γνώμης, προκειμένου να μην καθυστερεί η νομοπαρασκευαστική διαδικασία.
-Την αναθεώρηση της σύνθεσης της ΟΚΕ, προκειμένου να καταστεί πιο πλουραλιστική και να ανταποκρίνεται στους σύγχρονους οικονομικούς και κοινωνικούς συσχετισμούς.
-Την προώθηση της ισότητας των φύλων, με ενσωμάτωση ρήτρας για αντιπροσώπευση καθενός εκ των δυο φύλων τουλάχιστον στο 1/3 του συνόλου.
-Τον εκσυγχρονισμό της λειτουργίας της ΟΚΕ και την πρόβλεψη -για πρώτη φορά- της έκδοσης Προεδρικού Διατάγματος για τον Οργανισμό της.
-Τη δημιουργία Μητρώου Εμπειρογνωμόνων για την άντληση επιστημονικής υποστήριξης και τεχνογνωσίας κατά την διατύπωση Γνωμών.
Σε ό,τι αφορά την προσχώρηση στις τακτικές διαδικασίες του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου. Με το προτεινόμενο νομοσχέδιο προβλέπεται η κύρωση από τη Βουλή της απόφασης του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου για τις νέες τακτικές διαδικασίες, όπως αυτή έχει προσφάτως τροποποιηθεί. Η προσχώρηση της Ελλάδας στην απόφαση αυτή -δέκα χρόνια μετά την συμπερίληψή της στην αρχική απόφαση- κρίνεται εξαιρετικά σημαντική, καθώς έτσι αποκαθίσταται η αξιοπιστία της χώρας μας μετά την κρίση των προηγούμενων ετών, και ενισχύεται το κύρος και η παρουσία της στο Δ.Ν.Τ.
Το νομοσχέδιο του υπουργείου Εσωτερικών
Ο υπουργός Εσωτερικών κ. Μάκης Βορίδης και ο Υπουργός Αναπληρωτής κ. Στέλιος Πέτσας παρουσίασαν νομοθετικές πρωτοβουλίες που αφορούν: α) Την εκλογή δημοτικών και περιφερειακών Αρχών και β) το σύστημα Εσωτερικού Ελέγχου Φορέων Γενικής Κυβέρνησης
Σε ό,τι αφορά την εκλογή δημοτικών και περιφερειακών Αρχών. Με το προτεινόμενο νομοσχέδιο επιλέγεται μια σειρά σοβαρών ζητημάτων που έχουν προκύψει μετά την εφαρμογή του νόμου της λεγόμενης «απλή αναλογικής» (Κλεισθένης) στις αυτοδιοικητικές εκλογές του 2019.
Αποτέλεσμα της ρύθμισης εκείνης ήταν να μην έχουν στη συντριπτική πλειοψηφία των Ο.Τ.Α. της χώρας, ο Δήμαρχος και ο Περιφερειάρχης την πλειοψηφία στα Δημοτικά και Περιφερειακά Συμβούλια και καμία δυνατότητα άσκησης της πολιτικής για την οποία ψηφίστηκαν από το εκλογικό Σώμα. Για την αντιμετώπιση του προβλήματος η Κυβέρνηση αμέσως μετά την εκλογή της με νομοθετικές πρωτοβουλίες κατάφερε να διασφαλίσει την ομαλή λειτουργία των Ο.Τ.Α.. Εξασφαλίστηκε η πλειοψηφία του Δημάρχου και του Περιφερειάρχη στην οικονομική επιτροπή και στην επιτροπή ποιότητας ζωής. Παράλληλα, μεταφέρθηκε σειρά κρίσιμων αρμοδιοτήτων στις επιτροπές του Δήμου και της Περιφέρειας, ενώ απαλείφθηκε ο κίνδυνος οι Ο.Τ.Α. Α’ και Β’ Βαθμού να μείνουν χωρίς τεχνικό πρόγραμμα και χωρίς προϋπολογισμό με σοβαρές επιπτώσεις στη καθημερινή λειτουργία τους.
Η αντικατάσταση της λεγόμενης «απλής αναλογικής» και η επαναφορά της πλειοψηφίας του Δημάρχου και του Περιφερειάρχη στο Συμβούλιο ήταν κεντρική προεκλογική δέσμευση της Νέας Δημοκρατίας.
Το νέο εκλογικό σύστημα για την εκλογή Δημοτικών και Περιφερειακών Αρχών, το οποίο θα εφαρμοστεί στις αυτοδιοικητικές εκλογές του 2023 εγγυάται αυξημένη νομιμοποίηση του Δημάρχου ή του Περιφερειάρχη και εξασφάλιση πλειοψηφίας στα αιρετά όργανα.
Στα βασικά σημεία του προβλέπει ότι:
-Επαναφέρεται η 5ετής θητεία για τους Δημάρχους και Περιφερειάρχες που θα εκλεγούν τον Οκτώβριο του 2023.
-Μειώνεται οριακά ο αριθμός των μελών του Δημοτικού και του Περιφερειακού Συμβουλίου.
-Το όριο εκλογής από τον πρώτο γύρο τίθεται στο 43%, 1% μεγαλύτερο από αυτό που ίσχυσε στις εκλογές του 2006.
-Εξασφαλίζεται κατά κανόνα τουλάχιστον η εκλογή των 3/5 των μελών του Συμβουλίου στον νικητή των εκλογών.
-Τίθεται όριο 3% για τη εκλογή Δημοτικού ή Περιφερειακού Συμβούλου, το οποίο είναι ευθυγραμμισμένο με το ισχύον στις βουλευτικές εκλογές.
-Καταργείται η ξεχωριστή κάλπη για την εκλογή των «κοινοτικών Αρχών» η οποία δημιούργησε έναν de facto τρίτο βαθμό αυτοδιοίκησης παρά τη ρητή πρόβλεψη του Συντάγματος.
-Εναρμονίζεται η πλειοψηφία του Δημάρχου στα Συμβούλια Δημοτικών Κοινοτήτων με πληθυσμό μεγαλύτερο των 500 κατοίκων.
-Σε μικρότερες Δημοτικές Κοινότητες ο εκπρόσωπός τους εκλέγεται από ενιαία λίστα υποψηφίων και εκτός συνδυασμών.
-Τίθεται καταληκτική ημερομηνία η 30η Ιουνίου για την κατάρτιση των συνδυασμών, ώστε να υπάρχει πλήρης έλεγχος των εκλογικών δαπανών και να είναι εγκαίρως γνωστοί στο εκλογικό Σώμα οι υποψήφιοι.
Σε ό,τι αφορά το Σύστημα Εσωτερικού Ελέγχου Φορέων Γενικής Κυβέρνησης. Απώτερος στόχος κάθε δημόσιου φορέα είναι η διασφάλιση της παροχής στον πολίτη υψηλής ποιότητας υπηρεσιών με τη χαμηλότερη επιβάρυνση του κρατικού Προϋπολογισμού, σε ένα περιβάλλον όπου κυριαρχούν οι αρχές της νομιμότητας, της χρηστής διοίκησης και της ορθολογικής οικονομικής διαχείρισης.
Με το προτεινόμενο νομοσχέδιο προβλέπεται -για πρώτη φορά- η ενιαία ρύθμιση θεμάτων που αφορούν στην λειτουργία Συστήματος Εσωτερικού Ελέγχου, καθώς και η σύσταση Μονάδων Εσωτερικού Ελέγχου σε όλους τους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης. Συμπεριλαμβάνονται, επίσης, διατάξεις που αφορούν στον Σύμβουλο Ακεραιότητας, προκειμένου να συμβάλλει καθοριστικά στην αναφορά, τη διερεύνηση και την αντιμετώπιση παραβατικών συμπεριφορών στη γέννησή τους.
Το νομοσχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων
Ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Αδωνις Γεωργιάδης παρουσίασε το νομοσχέδιο για την αναμόρφωση του πλαισίου παραγωγής και εξαγωγής προϊόντων φαρμακευτικής κάνναβης.
Με το νομοσχέδιο αυτό τροποποιείται το νομοθετικό πλαίσιο με κύριο σκοπό την διευκόλυνση της εξαγωγής των προϊόντων φαρμακευτικής κάνναβης, στα πρότυπα της διαδικασίας που ισχύει για τα γενόσημα φαρμακευτικά προϊόντα που παράγονται στην Ελλάδα. Ειδικότερα, με την νέα προτεινόμενη εξαγωγική διαδικασία, ένα προϊόν φαρμακευτικής κάνναβης, μπορεί να κυκλοφορήσει στην χώρα εισαγωγής του με βάση απόφαση της αλλοδαπής αρμόδιας Αρχής, χωρίς να είναι απαραίτητη και η έγκριση κυκλοφορίας του στην Ελλάδα. Για την κυκλοφορία του στην Ελλάδα παραμένει σε ισχύ το υφιστάμενο νομοθετικό καθεστώς που προβλέπει έκδοση ειδικής έγκρισης κυκλοφορίας από τον Ε.Ο.Φ. πριν τη διάθεση του σε ασθενείς.
Επιδιωκόμενοι στόχοι είναι: Αφενός η διεύρυνση των εξαγωγών, η επιτάχυνση της εξαγωγικής δραστηριότητας, η αύξηση του επενδυτικού ενδιαφέροντος, η μείωση γραφειοκρατίας, η δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, η οικονομική ανάπτυξη. Και αφετέρου η διασφάλιση της ασφαλούς και απρόσκοπτης διάθεσης των προϊόντων φαρμακευτικής κάνναβης, υπό τον έλεγχο του Ε.Ο.Φ. για την κάλυψη συνταγογραφημένων αναγκών ασθενών που πάσχουν από σκλήρυνση κατά πλάκας, επιληψία και σε όσους υποφέρουν από τον νευροπαθητικό έως και τον καρκινικό πόνο.
Το νομοσχέδιο του υπουργείου Δικαιοσύνης
Ο υπουργός Δικαιοσύνης κ. Κώστας Τσιάρας παρουσίασε το νομοσχέδιο για τον Ευρωπαίο Εισαγγελέα και τους Ευρωπαίους Εντεταλμένους Εισαγγελείς.
Με τις προτεινόμενες διατάξεις του νομοσχεδίου προβλέπεται κατά βάση η σύσταση και λειτουργία του Γραφείου Ευρωπαίων Εντεταλμένων Εισαγγελέων. Για τον λόγο αυτό ένας αριθμός εισαγγελικών λειτουργών θα στελεχώσει το γραφείο αυτό, προκειμένου να διασφαλιστούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τα οικονομικά συμφέροντα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ο Ευρωπαίος Εισαγγελέας θα συνεργάζεται με τις εθνικές Εισαγγελικές Αρχές και θα ασκεί τις αρμοδιότητές του, όπως αυτές προβλέπονται στον Κανονισμό (Ε.Ε.) 2017/1939.
Με τη σύσταση του Γραφείου Ευρωπαίων Εντεταλμένων Εισαγγελέων και τη συνεργασία του με την Ευρωπαϊκή Εισαγγελία θα επιτευχθεί η ταχύτερη και αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση των εγκλημάτων που στρέφονται κατά των οικονομικών συμφερόντων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, και θα εξασφαλιστεί η στενότερη και αποδοτικότερη συνεργασία των κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τον παραπάνω σκοπό. Ανάμεσα στ’ άλλα περιγράφεται το πλαίσιο επιλογής, διορισμού και καθηκόντων του Ευρωπαίου Γενικού Εισαγγελέα, καθορίζονται οι αρμοδιότητες και τα καθήκοντά του, περιγράφονται τα προσόντα για την κάλυψη της θέσης, καθορίζονται οι εξουσίες του αναφορικά με τον χειρισμό των υποθέσεων που του έχουν ανατεθεί και καθορίζεται η αρμοδιότητα του γραφείου Ευρωπαίων Εντεταλμένων Εισαγγελέων, η οποία εκτείνεται σε όλη την Επικράτεια.
Το νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστας Καραμανλής και ο Υφυπουργός κ. Γιάννης Κεφαλογιάννης παρουσίασαν το νομοσχέδιο για την εκπαίδευση και εξέταση υποψηφίων οδηγών.
Με το προτεινόμενο νομοσχέδιο επιχειρείται η αναμόρφωση του πλαισίου που διέπει την εκπαίδευση, τη θεωρητική εξέταση και πρακτική δοκιμασία υποψηφίων οδηγών και οδηγών για τη χορήγηση αδειών οδήγησης οχημάτων, με σκοπό τη διαφάνεια, τη διασφάλιση του αδιάβλητου της διαδικασίας και την ενίσχυση του επιπέδου της οδικής ασφάλειας της χώρας. Επιχειρείται, επίσης, ο καθορισμός ενός συστήματος ελέγχου και εποπτείας των διαδικασιών θεωρητικής εξέτασης και πρακτικής δοκιμασίας, καθώς και αξιολόγησης των εξεταστών των υποψήφιων οδηγών και οδηγών. Το νέο πλαίσιο απελευθερώνει την εκπαίδευση των υποψηφίων από την ηλικία των 17 ετών και μεταξύ άλλων θεσπίζει:
-Ειδική θεωρητική εκπαίδευση για συγκεκριμένες κατηγορίες υποψηφίων οδηγών.
-Διάθεση των ερωτηματολογίων των θεωρητικών εξετάσεων σε άλλες γλώσσες πέραν της ελληνικής, καθώς και στη νοηματική.
-Αυστηροποίηση του ελέγχου της διεξαγωγής των θεωρητικών εξετάσεων, με καθορισμό ελέγχου ταυτοπροσωπίας σε δύο στάδια και με τη χρήση ηλεκτρονικών μέσων.
-Ειδική θεωρητική εξέταση ατόμων που δεν έχουν ολοκληρώσει την υποχρεωτική εκπαίδευση, ατόμων με μαθησιακές δυσκολίες και όσων δε γνωρίζουν την ελληνική γλώσσα με τη βοήθεια προσωπικών ακουστικών, καθώς και ειδική θεωρητική εξέταση κωφών και βαρήκοων υποψηφίων.
-Καταγραφή της πρακτικής δοκιμασίας των υποψηφίων οδηγών με τη χρήση οπτικοακουστικών μέσων για την διασφάλιση της διαφάνειας.
-Κατάρτιση και τήρηση Μητρώου Εξεταστών Πρακτικής Δοκιμασίας Υποψήφιων Οδηγών και Οδηγών όλων των κατηγοριών άδειας οδήγησης, καθώς και Μητρώου Εποπτών.
-Αποζημίωση εξεταστών και εποπτών για τη συμμετοχή τους στις εξετάσεις.
-Πρόβλεψη συστήματος αξιολόγησης της διαδικασίας πρακτικών εξετάσεων, καθώς και του έργου των εξεταστών.
-Ίδρυση Ιδιωτικών Κέντρων Αξιολόγησης Ικανότητας και Προετοιμασίας Οδήγησης για άτομα με κινητικά προβλήματα (τύπου «ΗΝΙΟΧΟΣ»).
Το νομοσχέδιο για τον Αθλητισμό
Ο υφυπουργός Αθλητισμού και Πολιτισμού κ. Λευτέρης Αυγενάκης παρουσίασε το νομοσχέδιο που αφορά: α) Διατάξεις εναρμόνισης με ολιστική μελέτη FIFA-UEFA, β) Αναμόρφωση θεσμικού πλαισίου Επιτροπής Επαγγελματικού Αθλητισμού, γ) Αναδιάρθρωση επαγγελματικών κατηγοριών ποδοσφαίρου και δ) Λέσχες φιλάθλων.
Το προτεινόμενο νομοσχέδιο επιλύει μια σειρά προβλημάτων που αντιμετωπίζουν θεσμικά και οργανωτικά οι φορείς του αθλητισμού, θέτει σε πρώτο πλάνο το ζήτημα της βίας και ανταποκρίνεται στις ανάγκες της διαφάνειας και της αξιοκρατίας που αποτελούν απαρέγκλιτες αρχές της Κυβέρνησής μας. Ρυθμίζει το καθεστώς της Επιτροπής Επαγγελματικού Αθλητισμού, που διέπεται από πολυνομία, με αποτέλεσμα να εγείρονται αμφιβολίες για την ισχύ και την αποτελεσματικότητα της κάθε επιμέρους νομοθεσίας.
Περιλαμβάνονται επίσης διατάξεις εναρμόνισης με την ολιστική μελέτη FIFA-UEFA για την αναβάθμιση του ελληνικού ποδοσφαίρου, η οποία εντοπίζει και αναδεικνύει προβλήματα μεταξύ των οποίων οι χειραγωγημένοι αγώνες, η εκλογική περίοδος στην Ε.Π.Ο. και ευρύτερα ζητήματα που βάλλουν κατά της ακεραιότητας του αθλήματος. Αντιμετωπίζεται το πρόβλημα του καθεστώτος λειτουργίας των λεσχών φιλάθλων, οι οποίες μετά τον έλεγχο που έχει πραγματοποιηθεί, είναι αμφίβολο αν εξακολουθούν να τελούν υπό νομιμότητα. Αναδιαρθρώνονται επαγγελματικές κατηγορίες ποδοσφαίρου, καθώς οι πρωτοφανείς οικονομικές συνθήκες που επικρατούν στη χώρα θέτουν σε κίνδυνο την επιβίωση των μικρότερων επαγγελματικών κατηγοριών ποδοσφαίρου. Αντιμετωπίζεται το πρόβλημα των μετεγγραφών των ερασιτεχνών αθλητών, θεσπίζοντας το ηλικιακό όριο των 18 ετών και άνω υπέρ του αθλητή.
Θεσπίζονται διατάξεις που ορίζουν την ύπαρξη ενός ερασιτεχνικού αθλητικού σωματείου στο Μητρώο Αθλητικών Σωματείων, ως κριτήριο νομιμότητας, αλλά και την καταγραφή των αθλητικών εγκαταστάσεων από τους Ο.Τ.Α. Α’ και Β’ βαθμού στην ηλεκτρονική πλατφόρμα «Πέλοπας».
Τo προτεινόμενο νομοσχέδιο εκπονείται προκειμένου να υπηρετήσει την κυβερνητική προτεραιότητα που δίνεται εξαρχής στην επικράτηση συνθηκών τάξης, αξιοκρατίας και διαφάνειας σε όλο το φάσμα του αθλητισμού, αλλά και για να κατοχυρώσει ομαλότερες συνθήκες λειτουργίας των αθλητικών φορέων.
Για το Ελεγκτικό Συνέδριο
Το Υπουργικό Συμβούλιο -έπειτα από αύξηση κατά μία των θέσεων των Αντιπροέδρων του Ελεγκτικού Συνεδρίου- ενέκρινε την πρόταση του Υπουργού Δικαιοσύνης κ. Κώστα Τσιάρα για τον ορισμό ως Αντιπροέδρου του Ελεγκτικού Συνεδρίου την κυρία Ευαγγελία-Ελισάβετ Κουλουμπίνη.
Πανδημία
Σε ό,τι αφορά στην διαχείριση της πανδημίας του κορονοιού, το Υπουργικό Συμβούλιο ενημέρωσε για την πορεία των εμβολιασμών ο Γ.Γ. Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας κ. Μάριος Θεμιστοκλέους, ο οποίος ανέφερε μεταξύ άλλων:
-Οι ποσότητες εμβολίων οι οποίες είναι συμφωνημένες να παραδοθούν στην Ελλάδα μέχρι το μέχρι το τέλος του έτους είναι 26 εκατομμύρια, και θα μπορούσαν να εμβολιαστούν 15,4 εκατομμύρια πολίτες.
Η Pfizer θα μας παραδώσει μέχρι τέλος Μαρτίου 1,4 εκατ. εμβόλια, η Μοderna 240.000 το α’ τρίμηνο και η AstraZeneca 700.000 εμβόλια, με μια πιθανή αύξηση άλλων 140.000 εμβολίων. Για τα επόμενα τρίμηνα αναμένουμε μια πολύ μεγάλη αύξηση παραδόσεων τον Απρίλιο από την Pfizer και από την AstraZeneca, ενώ θα προστεθεί και η εταιρεία CureVac και πιθανόν η Johnson & Johnson με ένα εμβόλιο κάπως πιο εύκολο στη διαχείρισή του.
-Έχει στηθεί μια ολόκληρη οργάνωση για την επιχείρηση «Ελευθερία», στην οποία εμπλέκονται 5 Υπουργεία σε καθημερινή βάση. Απασχολούνται περισσότερα από 1.500 άτομα από το Εθνικό Σύστημα Υγείας, από την Αστυνομία που έχει αναλάβει τη φύλαξη της διανομής και της αποθήκευσης, καθώς και από τις Ένοπλες Δυνάμεις που έχουν αναλάβει την ευθύνη της εφοδιαστικής αλυσίδας.
-Μέχρι στιγμής έχουμε ξεπεράσει τους 220.000 εμβολιασμούς, όταν ο στόχος για το τέλος Ιανουαρίου ήταν 200.000 εμβολιασμοί. Έχουμε ένα ποσοστό εμβολιαστικής κάλυψης 2% και κλεισμένα ραντεβού περίπου 700.000 μέχρι τις αρχές Απριλίου.
Το σύνολο των πολιτών άνω των 85 που έχουν κλείσει ραντεβού είναι 172.000, ενώ το σύνολο των πολιτών 80 – 84 είναι 145.000 αλλά αυτός αριθμός αυξάνεται καθημερινά. Η τακτική που επιλέξαμε ως χώρα είναι να διαφυλάξουμε για κάθε εμβολιασμό και την δεύτερη δόση.
-Έχουν εμβολιαστεί περίπου 85.000 πολίτες άνω των 85 ετών, έχει προχωρήσει εμβολιασμός στην ηλικιακή ομάδα 80-84, καλύφθηκαν περί τους 91.000 υγειονομικούς, 15.000 στους οίκους ευγηρίας. Στα Σώματα ασφαλείας προχώρησαν οι εμβολιασμοί από τον μηχανισμό αναπλήρωσης, που έχει τεθεί σε εφαρμογή με πολύ μεγάλη επιτυχία μέχρι στιγμής έτσι ώστε να μην χάνονται δόσεις.
-Η Ελλάδα βρίσκεται αυτή τη στιγμή στην 10η θέση εμβολιασμών στον κυλιόμενο επταήμερο μέσο όρο της Ε.Ε., ενώ πραγματοποιεί περισσότερους από 17.000 εμβολιασμούς ημερησίως, ακολουθώντας με συνέπεια την στρατηγική διαφύλαξης και της δεύτερης δόσης.