Η Τζίνα Ράινχαρντ και το διόλου κολακευτικό πορτρέτο της | Vincent Namatjira/Getty Images/Creative Protagon
Επικαιρότητα

Γιατί η πλουσιότερη γυναίκα της Αυστραλίας ζητά να αποσυρθεί πορτρέτο της από έκθεση

Θα πίστευε κανείς ότι πρόκειται απλώς για μια καλλιτεχνική διαφωνία, αν η Τζίνα Ράινχαρτ, ιδιοκτήτρια ενός εξορυκτικού κολοσσού, δεν είχε μια μακροχρόνια διαμάχη με τους αυτόχθονες της χώρας, ένας εκ των οποίων είναι ο δημιουργός του διόλου κολακευτικού πίνακα
Protagon Team

Η δισεκατομμυριούχος Τζίνα Ράινχαρτ ζήτησε από την Εθνική Πινακοθήκη της Αυστραλίας να αφαιρέσει το πορτρέτο της από μια έκθεση του βραβευμένου αυτόχθονος καλλιτέχνη Βίνσεντ Ναματζίρα. Θα πίστευε κανείς ότι πρόκειται απλώς για καλλιτεχνική διαφωνία, αν η Ράινχαρτ, ιδιοκτήτρια ενός εξορυκτικού κολοσσού, δεν είχε μια μακροχρόνια διαμάχη με τους αυτόχθονες της Αυστραλίας.

Ο πίνακας, που αναμφίβολα δεν κολακεύει την πλουσιότερη γυναίκα της Αυστραλίας, όπως επισημαίνει και ο Guardian, είναι ένα από τα πολλά πορτρέτα που αποκαλύφθηκαν στην γκαλερί της Καμπέρα ως μέρος της πρώτης μεγάλης έκθεσης του βραβευμένου καλλιτέχνη. Η Εθνική Πινακοθήκη απέρριψε το αίτημα να αποσυρθεί το πορτρέτο και δήλωσε ότι χαιρετίζει «τον δημόσιο διάλογο για τη συλλογή και τις εκθέσεις της».

«Από το 1973, όταν η Εθνική Πινακοθήκη απέκτησε το έργο “Blue Poles” του Τζάκσον Πόλοκ, υπήρξε μια δυναμική συζήτηση για την καλλιτεχνική σκοπιμότητα των έργων της εθνικής συλλογής» ανέφερε. «Παρουσιάζουμε έργα τέχνης στο αυστραλιανό κοινό για να εμπνεύσουν τους ανθρώπους να εξερευνήσουν, να βιώσουν και να μάθουν για την τέχνη».

Το πορτρέτο της Ράινχαρτ κρέμεται δίπλα σε εκείνα της βασίλισσας Ελισάβετ Β’ και του ποδοσφαιριστή Ανταμ Γκούντες και είναι προγραμματισμένο να εκτεθεί μέχρι τις 21 Ιουλίου.

Πριν εκτεθεί στην Καμπέρα, ο πίνακας παρουσιάστηκε δημόσια στην Αδελαΐδα κατά τη διάρκεια της αρχικής λειτουργίας της έκθεσης στην Art Gallery της Νότιας Αυστραλίας, από τον Οκτώβριο του 2023 έως τον Ιανουάριο του 2024. Η γκαλερί της Νότιας Αυστραλίας επιβεβαίωσε ότι δεν της υπεβλήθη κανένα αίτημα για την αφαίρεση του πίνακα.

Αναπαραγωγή του πίνακα περιλαμβάνεται επίσης σε μια διάσημη μονογραφία του εκδοτικού οίκου Thames & Hudson για το έργο του Ναματζίρα, που δημοσιεύθηκε για να συνοδεύσει την έκθεση. Η Ράινχαρτ αναφέρεται σε αυτήν ως «φίλη της Εθνικής Πινακοθήκης», αφού έχει δωρίσει στο ίδρυμα ποσά μεταξύ 4.999 και 9.999 δολαρίων.

Το 2023, γράφει ο Guardian, η Ράινχαρτ απέσυρε μια χορηγία 15 εκατ. δολαρίων προς τη Netball Australia όταν η ιθαγενής παίκτρια της δικτυόσφαιρας (ένα άθλημα για γυναίκες που μοιάζει πολύ με το μπάσκετ) Ντόνελ Γουάλαμ ζήτησε η στολή της να μη φέρει το λογότυπο της Hancock Prospecting, της επιχείρησης εξόρυξης και γεωργικής ιδιοκτησίας που διευθύνει η Ράινχαρτ.

Η Ράινχαρτ δημιούργησε αργότερα ένα ταμείο 3 εκατ. δολαρίων για να ανταμείψει αθλητές που κέρδισαν χρυσά μετάλλια ή έκαναν παγκόσμια ρεκόρ στην κολύμβηση, την καλλιτεχνική κολύμβηση, την κωπηλασία και το βόλεϊ.

Το 2020 ο Ναματζίρα έγινε ο πρώτος αυτόχθων καλλιτέχνης που κέρδισε το βραβείο Archibald με το πορτρέτο του Ανταμ Γκούντες, καθώς «οι πίνακές του αλλάζουν την οπτική γωνία των ανθρώπων, χρησιμοποιώντας το σατιρικό χιούμορ ως σχόλιο για την εξουσία».

Σε ένα από τα πρόσφατα έργα του, που περιλαμβάνονται στην έκθεση, ο βασιλιάς Κάρολος Γ’ στέκεται με τη στολή του αμήχανος στη μέση μιας ερήμου. Ο καλλιτέχνης «στερεί» τη βασιλική οικογένεια από τη δύναμη και τα δικαιώματά της.

Γεννημένος στο Αλις Σπρινγκς, ο Ναματζίρα μεγάλωσε σε ανάδοχη οικογένεια στο Περθ από την ηλικία των έξι ετών, χάνοντας τη σύνδεσή του με την οικογένεια, τη χώρα και τον πολιτισμό του.

Μεγάλωσε χωρίς να γνωρίζει τη σχέση του με τον διάσημο ζωγράφο ακουαρέλας Αλμπερτ Ναματζίρα –ο Βίνσεντ είναι δισέγγονός του–, έως ότου ενηλικιώθηκε, και έμεινε έκπληκτος μόλις ανακάλυψε την καλλιτεχνική κληρονομιά του και τη σημασία του οικογενειακού του ονόματος.