O Θεόδωρος Βασιλάκης, από τα πιο ανήσυχα και οραματικά επιχειρηματικά μυαλά στην Ελλάδα, δημιουργός μεταξύ άλλων της Aegean, απεβίωσε το απόγευμα σήμερα, Πέμπτη, στο Ιατρικό Κέντρο Αθηνών όπου τις τελευταίες μέρες έδωσε την ύστατη μάχη του με τον καρκίνο. Ήταν 78 ετών.
Στο πλευρό του, αδιάκοπα, ήταν η γυναίκα του Εμμανουέλλα, οι δύο γιοι του, Ευτύχης και Γιώργος, και διακριτικά κοντά μερικοί από τους καλύτερούς του φίλους – αυτοί, με τους οποίους τα τελευταία χρόνια απολάμβανε το αγαπημένο του γκολφ.
Η αρχική πρόβλεψη όταν εντοπίστηκε ο καρκίνος στον εγκέφαλο άφηνε λίγα χρονικά περιθώρια επιβίωσης. Είπε στους γιατρούς και στους οικείους του «εγώ δεν θα καθίσω να περιμένω τον θάνατο, θα τον πολεμήσω». Μόνος, και μάλιστα μέσω Διαδικτύου με κάποιες συστάσεις, έψαξε και βρήκε χειρουργό στην Αμερική. Η επέμβαση έγινε και ήταν επιτυχής. Επέστρεψε στην Ελλάδα για ανάρρωση. Μέχρι και τις αρχές του περασμένου Μαρτίου πήγαινε καλύτερα, και έτρωγε νωρίς σε κάποια αγαπημένα του στέκια.
Οταν επανήλθε η νόσος, η κατηφόρα ήταν απότομη. Την πολέμησε όσο μπορούσε, είπε οικείο του πρόσωπο.
H Aegean ανέφερε σε ανακοίνωσή της:
«To Διοικητικό Συμβούλιο και οι εργαζόμενοι της AEGEAN εκφράζουμε τη βαθύτατη θλίψη μας για την απώλεια του Ιδρυτή και Προέδρου της εταιρείας μας, Θεόδωρου Βασιλάκη. O Προέδρος μας ήταν για όλους μας η πηγή έμπνευσης από την πρώτη πτήση, τον πρώτο μας επιβάτη μέχρι σήμερα. Οι αξίες που πρέσβευε, όσο και το όραμά του θα συνεχίσουν να μας οδηγούν».
Συγγενείς, φίλοι και πολλοί συνεργάτες, θα τον αποχαιρετίσουν το Σάββατο, 19 Μαΐου, στις 12:30 στον Ιερό Ναό της Μεταμορφώσεως Σωτήρος, στην Κηφισιά, όπου θα τελεστεί η εξόδιος ακολουθία. Η οικογένεια, αντί στεφάνων, ζητεί να γίνουν δωρεές για το Παιδικό Χωριό SOS της γεννέτειράς του, Κρήτης, με κατάθεση στον λογαριασμό της Alpha Bank, IBAN GR03 0140 1010 1010 0210 1161 787
Ο Θοδωρής Βασιλάκης γεννήθηκε το 1940 στο Ηράκλειο Κρήτης και από μικρός είχε μέσα του το επιχειρηματικό δαιμόνιο. Εργατικός, φιλόδοξος, αυτοδημιούργητος, διορατικός, ήταν αυτό που λέμε πιο απλά: «γεννημένος businessman». Παιδί ακόμα, θυμούνται οι συντοπίτες του, άφηνε το παιχνίδι και πήγαινε στα αμπέλια για να βοηθήσει…. και πάνω από όλα να μάθει.
Το 1958 έφυγε για σπουδές στις ΗΠΑ στον τομέα του business management. Eπέστρεψε στην Κρήτη το 1961 οπότε και μπήκε στην οικογενειακή επιχείρηση, στις διανομές καυσίμων της εταιρείας «Ρέστης» στο νομό Ηρακλείου.
Το επιχειρηματικό του ένστικτο «βλέπει» την άνοδο του ελληνικού τουρισμού και το 1962 συνάπτει συμβόλαιο αντιπροσώπευσης στην Κρήτη της εταιρείας ενοικιάσεων αυτοκινήτου Hertz Ιnternational. Το 1963 ιδρύει τη Θ.ΒΑΣΙΛΑΚΗΣ ΑΕ με την οποία δραστηριοποιήθηκε στον τουριστικό τομέα της ενοικίασης αυτοκινήτων και δώδεκα χρόνια αργότερα , αγοράζει από τους Αμερικανούς την Hertz Hellas και τη μετονομάζει σε Autohellas.
Το 1977 συνάπτει συμφωνία με την General Motors και αναλαμβάνει επισήμως την εισαγωγή των αυτοκινήτων OPEL και ISUZU. To 1984 αναλαμβάνει την αποκλειστική εισαγωγή και διανομή της αυτοκινητοβιομηχανίας SEAT στην Ελλάδα και ακολουθεί η SAAB.
«Γεννήθηκα το 1940 στο Ηράκλειο της Κρήτης. Οι γονείς μου ήταν ‘μιας μέσης κοινωνικής θέσης’», διηγείτο ο ίδιος σε συνέντευξή του στο Protagon. «Ο πατέρας ασχολείτο με τα καύσιμα. Τα διέθετε με τενεκέδες, και εγώ πιτσιρικάς τότε, πολλές φορές τους κουβαλούσα. Είχε ένα μαγαζί στο Καμαράκι, στη Λεωφόρο Καλοκαιρινού, στη Πλατεία της Αγίας Αικατερίνης όπου ήταν τα λεωφορεία. Μεγαλώνοντας, μπήκα και εγώ στη δουλειά, και όταν τέλειωσα τις σπουδές, άρχισα να την επεκτείνω γιατί έγιναν οι δεξαμενές των καυσίμων στη Κρήτη και άλλαξε ο τρόπος μεταφοράς και διακίνησης των καυσίμων. Ανέλαβα την μεταφορά καυσίμων σε όλη τη Κρήτη για την Caltex τότε, Texaco μετά».
«Το 1996 πήραμε το πρώτο συμβόλαιο με τη Hertz και από αυτήν την εταιρεία προσφοράς υπηρεσιών αρχίζω ουσιαστικά την επιχειρηματική μου πορεία. Εκεί, απέκτησα εμπειρία και μπήκαν οι σωστές βάσεις μου. Είδα πιο καθαρά τις τεράστιες προοπτικές της τουριστικής ανάπτυξης της χώρας. Με την ίδια λογική της παροχής υψηλού επιπέδου υπηρεσιών, μπήκαμε το 1995 στην αεροπορική αγορά. Ως τότε, κανείς μας δεν ήξερε το αντικείμενο αυτό. Μετατρέψαμε μια μικρή εταιρεία αεροταξί με ιδιωτικά Piper, σε business aviation, τότε που δεν υπήρχε τέτοιο πράγμα στην Ελλάδα. Πήραμε Lear Jets και αρχίσαμε να πουλάμε πτήσεις τσάρτερ σε διευθυντές τραπεζών, στελέχη μεγάλων επιχειρήσεων κλπ, για ταξίδια μιας ή και λίγων ημερών οπουδήποτε στην Ελλάδα, ή και στο εξωτερικό. Αυτό τράβηξε μέχρι το 1999. Τότε, με την μικρή εμπειρία που αποκτήσαμε, και από την οποία διαπίστωσα το έλλειμμα ποιοτικών αερομεταφορών στην Ελλάδα, αποφάσισα να βουτήξουμε σ’ αυτόν τον χώρο, και έκτοτε τραβάμε κουπί».
Κατόπιν προτροπής πορτογάλου φίλου του επιχειρηματία να ασχοληθεί με τις αερομεταφορές, το 1994 προχωρά στην εξαγορά της αεροπορικής εταιρείας Aegean Aviation από τους αδερφούς Συμιγδαλά – την πρώτη ιδιωτική αεροπορική εταιρεία της Ελλάδας, η οποία είχε άδεια από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας.
Τη μετατρέπει σε Business Aviation με Learjet αεροσκάφη εκτελώντας αρχικά μόνο VIP πτήσεις και μέσα σε μία πενταετία παίρνει την μεγάλη απόφαση και το Μάρτιο του 1999 ιδρύει την Aegean Airlines. Δύο μόλις μήνες αργότερα αρχίζουν να εκτελούνται τα πρώτα τακτικά δρομολόγια σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Ηράκλειο, ενώ την ίδια χρονιά, δρομολογούνται και πτήσεις σε Ρόδο, Χανιά, Αλεξανδρούπολη, Καβάλα και Κέρκυρα με την παραλαβή του τρίτου αεροσκάφους της εταιρείας.
Το ανήσυχο πνεύμα του επικεφαλής της δεν αρκείται στην παρουσία αυτή της Aegean και τον Δεκέμβριο του 1999 εξαγοράζει την Air Greece, αυξάνοντας τον στόλο της εταιρείας του στα 7 αεροσκάφη. Το 2000, εγκαινιάζει τις γραμμές Μυτιλήνη και Σαντορίνη ενώ προσθέτει δύο ακόμη αεροσκάφη, φθάνοντας τα 9 συνολικά.
Το 2001, η Aegean υπογράφει συνεργασία με την Cronus Airlines, με πτήσεις κοινών κωδικών. Η μεν Aegean ρίχνει βάρος στις πτήσεις εσωτερικού και η Cronus στις πτήσεις εξωτερικού και τις ναυλωμένες πτήσεις (τσάρτερ). Στις 28 Οκτωβρίου 2001, η Aegean συγχωνεύεται με την Cronus και τα δρομολόγια της νέας εταιρείας εκτελούνται πλέον με την κοινή (μεταβατική) ονομασία AEGEANCronus Airlines.
«Oταν είδαμε ότι ανοίξανε και κλείσανε πολλές εταιρείες και ότι η Ελλάδα, που το βασικό της προϊόν είναι ο τουρισμός, συνέχιζε να υποφέρει από έλλειψη ποιοτικής αερομεταφοράς, ξεκινήσαμε. Στη πορεία είδαμε ότι πρέπει να επεκταθούμε, για να εξυπηρετήσουμε τις ανάγκες των πελατών μας, που επιθυμούσαν να ταξιδέψουν και εκτός Ελλάδας. Προχωρήσαμε σε εξαγορές εταιρειών για να εξορθολογήσουμε το στόλο. Τότε κάποιοι έλεγαν ότι το ‘πάρτι τελείωσε’, ενώ για εμάς είχε μόλις ξεκινήσει», εξηγούσε ο ίδιος ο Θεόδωρος Βασιλάκης σε συνέντευξή του. «Εγώ όμως», έσπευδε να υπογραμμίσει, «πάρτι στη δουλειά μου δεν κάνω, είμαι σοβαρός και μου αρέσει πάντα να λέω αυτό που κάνω και όχι αυτό που θα κάνω. Από την καρέκλα δεν γίνεται τίποτα , πρέπει να κινηθείς και αυτή είναι η βασική μου αρχή».
Το 2003 έρχεται η ώρα της νέας καινονοτομίας από την εταιρεία με την εισαγωγή στην ελληνική αγορά του ηλεκτρονικού εισιτηρίου και την κράτηση θέσης μέσω Internet.
Το 2005 προχωρά στην αγορά αεροσκαφών Airbus Α320 και Α321 και παραλαμβάνει 3 από αυτά το 2007. Ταυτόχρονα, ήδη από το 2005,συνεργάζεται με την γερμανική Lufthansa και έτσι πολλές πτήσεις της A3 και της LH εκτελούνται με κοινούς κωδικούς, όπως και με την TAP Portugal και την Brussels Airlines.
Τον Μάρτιο του 2009 ο Θοδωρής Βασιλάκης καταθέτει πρόταση για εξαγορά του πτητικού έργου της Ολυμπιακής, της τεχνικής βάσης, αλλά και της εταιρείας Πάνθεον, ύψους 90, 20 και 60 εκατομμυρίων ευρώ αντίστοιχα – πρόταση όμως που τελικά δεν γίνεται δεκτή, με αποτέλεσμα η Ολυμπιακή να καταλήξει στον όμιλο MIG.
Παρ’ όλα αυτά, στις 30 Ιουνίου 2010 η Aegean γίνεται πλήρες μέλος της συμμαχίας Star Alliance και τρία χρόνια αργότερα η Κομισιόν έρχεται να αναθεωρήσει το «όχι» για την εξαγορά της Ολυμπιακής (λόγω μονοπωλίου) δίνοντας τελικά το «πράσινο φως» για την απορρόφηση της Olympic Air από την Aegean που εξελίσσεται πλέον στη μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία της Ελλάδας, με πάνω από 50 σύγχρονα αεροσκάφη και περισσότερους από 9,5 εκατ. επιβάτες σε ετήσια βάση.