Κινδυνεύει η Ελλάδα με ένα νέο Μαρί, την πολύνεκρη τραγωδία που έπληξε την Κύπρο το 2011; Αυτό υποστηρίζουν οι διαχειριστές του μυστηριώδους πλοίου «Andromeda» που συνελήφθη με εκατοντάδες τόνους εκρηκτικών ανοιχτά της Κρήτης και οδηγήθηκε στο λιμάνι του Ηράκλειου.
Ασφαλώς οι διαχειριστές θα ήθελαν να αφεθεί το πλοίο να συνεχίσει τη ύποπτη ρότα του, από τα παράλια της Τουρκίας στην Αφρική και μπορεί σκοπίμως να υπερτονίζουν τους κινδύνους, αλλά και από το Λιμενικό, αξιωματικοί έκαναν λόγο για «κινητή βόμβα με απρόβλεπτες συνέπειες». Τετρακόσιοι δέκα τόνοι εκρηκτικών είναι αυτοί.
Αίσθηση δε προκαλεί η επιστολή του διαχειριστή της πλοιοκτήτριας εταιρείας Coasters Μaritime Θεόδωρου Ρέλλου ότι «αυτή τη στιγμή βρίσκονται στο Ηράκλειο Κρήτης 410 τόνοι δυναμίτιδας, σε ένα λιμάνι επιβατικό, που δεν έχει καν εμπειρία αποθηκών, πόσο μάλλον αποθηκών επικίνδυνων υλικών. Αν γίνει κάποιο ατύχημα, το μισό Ηράκλειο θα γίνει έρημος Σαχάρα. Θυμηθείτε την υπόθεση στο Μαρί της Κύπρου το 2011», καταλήγει η ανακοίνωση.
Σε κάθε περίπτωση η υπόθεση, όσο και ανησυχητική και αν είναι για τον κόσμο που ταξιδεύει από και προς το Ηράκλειο, αφορά πλέον την ελληνική Δικαιοσύνη.
Τα οκτώ μέλη του πληρώματος του «Andromeda», με σημαία Τανζανίας, θα οδηγηθούν στον εισαγγελέα.
Σύμφωνα με τα επίσημα έγγραφα το πλοίο φόρτωσε τις εκρηκτικές ύλες από λιμάνια της Τουρκίας με προορισμούς το Ομάν και το Τζιμπουτί. Ωστόσο, όπως προκύπτει από την προανάκριση τελικός προορισμός ήταν η Λιβύη, οπού η ΕΕ επέβαλε πρόσφατα εμπάργκο στην πώληση οπλών και εκρηκτικών.
Οπως ανέφερε το protothema.gr, το πλοίο ήταν μια πλωτή βόμβα που περιφερόταν στην ανατολική Μεσόγειο από τα τέλη Νοεμβρίου.
Σύμφωνα με τους ισχυρισμούς της πλοιοκτήτριας εταιρείας, Andromeda Shipping, το πλοίο δεν κατάφερε να περάσει τη διώρυγα του Σουέζ με προορισμό το Τζιμπουτί και το Ομάν.
Οι τούρκοι ναυλωτές δεν πλήρωσαν τα 440.000 δολάρια βάσει συμφωνητικού με αποτέλεσμα από τις 25 Νοεμβρίου το πλοίο-βόμβα να τριγυρνάει στη νοτιοανατολική Μεσόγειο. Πήγε δύο φορές στην Κύπρο, στα λιμάνια της Λεμεσού και της Λάρνακας, τα Χριστούγεννα έδεσε στη Σητεία για πέντε ημέρες προτού καταλήξει στο λιμάνι του Ηρακλείου μετά την επιχείριση του Λιμενικού.
Είναι δύο τα εντυπωσιακά γεγονότα:
Πρώτον ότι το πλοίο φορτωμένο με τόσα εκρηκτικά έπλεε ανεξέλεγκτο επί έξι εβδομάδες μεταξύ Κύπρου και Κρήτης και μάλιστα έδενε σε λιμάνια, προτού επέμβουν οι αρχές.
Δεύτερον ότι μετά από ελέγχους που διενήργησε το Τοπικό Κλιμάκιο Επιθεωρήσεων Πλοίων Ηρακλείου διαπιστώθηκαν συνολικά 102 σοβαρές παρατηρήσεις/ελλείψεις αναφορικά με την αξιοπλοΐα του, με αποτέλεσμα να τίθεται σε κίνδυνο η ασφάλεια του πλοίου, του πληρώματος και του φορτίου.
Είναι πολλά τα ερωτήματα που προκύπτουν για τις ενέργειες της εταιρείες τις έξι αυτές εβδομάδες.
Ακόμα δεν έχουν δοθεί απαντήσεις γιατί δεν υπήρχαν ναυτικοί χάρτες οι ναυτιλιακοί χάρτες για τις περιοχές Τζιμπουτί και Ομάν όπου σύμφωνα με τους αρχικούς ισχυρισμούς του πλοιάρχου ήταν οι προορισμοί του πλοίου όπου θα ξεφόρτωνε το φορτίο του.
Όπως προέκυψε από την προανάκριση ο πλοίαρχος έλαβε εντολή από τον πλοιοκτήτη να χαράξει για το λιμάνι Μισουράτας Λιβύης, προκειμένου να παραδώσει το σύνολο του φορτίου, 29 εμπορευματοκιβωτίων (εκρηκτικές ύλες – πυροκροτητές και λοιπός εξοπλισμός αυτών.
Η τεράστια ποσότητα εκρηκτικών έχει προκαλέσει ανησυχίες στην πόλη του Ηρακλείου. Τα 11 φορτηγά υγραεριοφόρα και 29 κοντέινερ με 410 τόνους εκρηκτικών θέτουν σε κίνδυνο όλη την πόλη αφού δεν υπάρχουν στο λιμάνι το οποίο είναι επιβατηγό κυρίως, ειδικοί χώροι φύλακης ούτε τεχνογνωσία για τη διαχείριση τέτοιου επικίνδυνου φορτίου.
Μάλιστα εντοπίστηκε ημερολογιακή εγγραφή στο ημερολόγιο γέφυρας του πλοίου την 18-12-2017, Λιβύη για την οποία σύμφωνα με το άρθρο 2, παρ. 1α σε συνδυασμό με την παρ. 4.1 του Παραρτήματος Ι του Κανονισμού ΕΕ 2016/44, σχετικά με περιοριστικά μέτρα λόγω της κατάστασης στη Λιβύη και για την κατάργηση του Κανονισμού ΕΕ αριθ. 204/2011 όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει, απαγορεύεται η πώληση, προμήθεια, μεταβίβαση ή εξαγωγή, άμεσα ή έμμεσα, εξοπλισμού που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για εσωτερική καταστολή.
Υποτίθεται, σύμφωνα με τα φορτωτικά έγγραφα ότι το φορτηγό είχε φορτώσει από το λιμάνι Mersin Τουρκίας τα 29 containers με λιμάνι εκφόρτωσης το Τζιμπουτί, και από το λιμάνι Ισκεντερούν της Τουρκίας οι 11 δεξαμενές υγραερίου με λιμένα εκφόρτωσης το Ομάν.
Το 8μελές πλήρωμα εκ των οποίων δύο Ουκρανοί, πέντε Ινδοί και ένας Αλβανός κατόπιν εντολής του της Εισαγγελέας Πρωτοδικών Πειραιά, συνελήφθη και πρόκειται να προσαχθεί ενώπιον της, για σοβαρές παραβάσεις άρθρων του Π.Κ.
Τόσο το φορτίο όσο και το πλοίο κατασχέθηκαν.
Για την υπόθεση ενημερώθηκε η αρμόδια Αρχή Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες και της Χρηματοδότησης της Τρομοκρατίας και Ελέγχου των Δηλώσεων Περιουσιακής Κατάστασης, προκειμένου επιληφθεί για θέματα αρμοδιότητάς της.
Η υπόθεση άρχισε να διαδραματίζεται στην Κρήτη ανήμερα των Θεοφανείων όταν μετά από αξιοποίηση πληροφοριών του Αρχηγείου του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής, εντοπίστηκε από ναυαγοσωστικό σκάφος του Λ.Σ. – ΕΛ.ΑΚΤ., το Φ/Γ πλοίο “ANDROMEDA” σημαίας Τανζανίας, που έπλεε στη θαλάσσια περιοχή του Αγίου Νικολάου Κρήτης, προκειμένου ελεγχθεί πλοίο και φορτίο από άνδρες Κλιμακίου Ειδικών Αποστολών του Λ.Σ. – ΕΛ.ΑΚΤ. και του Τελωνείου Κρήτης.
Δύο ημέρες αργότερα κρίθηκε απαραίτητος ο ενδελεχής έλεγχος του φορτίου. Δόθηκε εντολή να καταπλεύσει στον λιμένα Ηρακλείου Κρήτης, συνοδεία περιπολικού σκάφους Λ.Σ. – ΕΛ.ΑΚΤ.
Αφού εκφορτώθηκε το σύνολο του φορτίου, διενεργήθηκε έλεγχος από τον οποίο επιβεβαιώθηκε το περιεχόμενο των 29 εμπορευματοκιβωτίων με τις εκρηκτικές ύλες και τους πυροκροτητές διασταυρούμενο με τα αναγραφόμενα στα δηλωτικά και συνοδευτικά έγγραφα του φορτίου. Ομοίως επιβεβαιώθηκε ότι, οι 11 δεξαμενές υγραερίου ήταν κενές φορτίου.
Παράλληλα, στις 9-1-2018 διενεργήθηκε στο πλοίο επιθεώρηση από το Τοπικό Κλιμάκιο Επιθεωρήσεων Πλοίων Ηρακλείου και διαπιστώθηκαν συνολικά 102 σοβαρές παρατηρήσεις/ελλείψεις αναφορικά με την αξιοπλοΐα του, με αποτέλεσμα να τίθεται σε κίνδυνο η ασφάλεια του πλοίου, του πληρώματος και του φορτίου.