Η Uber ήδη λειτουργεί στις περισσότερες χώρες της ΕΕ | REUTERS/Simon Dawson/File Photo
Επικαιρότητα

Χαστούκι στην Uber από το Ευρωδικαστήριο: Είναι εταιρεία ταξί, όχι πλατφόρμα

Νομικό προηγούμενο για τον τρόπο με τον οποίο η ΕΕ θα αντιμετωπίσει εταιρείες νέου τύπου θέτει η απόφαση του ΔΕΕ. Τι απάντησε η εταιρεία
Protagon Team

Μια απόφαση που αναμένεται να διαμορφώσει το πεδίο μέσα στο οποίο η Ευρωπαϊκή Ενωση θα ρυθμίσει τη λειτουργία πολλών εταιρειών της νέας οικονομίας πήρε το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ενωσης, καταφέροντας νομικό πλήγμα στην εταιρεία κλήσης αυτοκίνησης Uber.

Οπως έκρινε το Ευρωδικαστήριο, η Uber πρέπει να ρυθμίζεται –και άρα να αντιμετωπίζεται– με τους κανόνες που ισχύουν για τις εταιρείες ταξί, ακόμα και όταν οι οδηγοί της δεν είναι επαγγελματίες και χρησιμοποιούν τα δικά τους οχήματα. Αυτή ακριβώς η πρακτική ασκείται από την Uber, η οποία κατά σύστημα απασχολεί πολλούς οδηγούς σαν εξωτερικούς συνεργάτες και όχι σαν υπαλλήλους. Η απόφαση είναι ένα ράπισμα προς την εταιρεία που επί μακρόν υποστήριζε ότι δεν είναι εταιρεία ταξί, προκειμένου να αποφύγει τους κανονισμούς που ορίζουν την αγορά.

Η πρακτική της Uber είναι θεμελιωδώς διαφορετική από το μοντέλο εταιρειών όπως η (ελληνική) Beat, η οποία είναι ηλεκτρονική πλατφόρμα που διευκολύνει την κλήση επαγγελματιών οδηγών ταξί. Αυτό βέβαια, δεν εμπόδισε τον υπουργό Μεταφορών Χρήστο Σπίρτζη να θριαμβολογήσει λέγοντας ότι μετά την απόφαση του ΔΕΕ είναι «απόλυτα δικαιωμένος» – λες και το νομοσχέδιο που είχε φτιάξει, σε συνεννόηση με τον συνδικαλιστή Θύμιο Λυμπερόπουλο, δεν ήταν κομμένο και ραμμένο για να χτυπήσει την Beat, αλλά στόχευε μόνο στην Uber.

Στην απόφαση οι δικαστές εξηγούν ότι η διασύνδεση των πολιτών με τους οδηγούς μέσα από κατάλληλη εφαρμογή είναι θεμελιώδες τμήμα υπηρεσίας παροχής υπηρεσιών.

To Ευρωδικαστήριο αναφέρει ότι η υπηρεσία που παρέχεται από την Uber για τη διασύνδεση με μη επαγγελματίες οδηγούς πρέπει να καλύπτεται από τις υπηρεσίες στον τομέα των μεταφορών, άρα πρέπει να λειτουργεί σύμφωνα με το πλαίσιο που καθορίζουν τα κράτη-μέλη της ΕΕ για τις μεταφορικές εταιρείες.

Από την πλευρά της η Uber ισχυριζόταν ότι είναι απλώς μια πλατφόρμα που βοηθά τους πολίτες να έλθουν σε επαφή με οδηγούς ταξί και όχι μια εταιρεία μεταφορών. Προσέθετε ότι αυτές οι υπηρεσίες είναι αποκλειστικά ψηφιακές.

Η απόφαση είναι μία από τις πρώτες που προέρχονται από τα ανώτατα όργανα της ΕΕ και ρυθμίζουν το ευρύ πεδίο της νέας οικονομίας μέσα από ηλεκτρονικές πλατφόρμες. Αναμένεται να θέσει προηγούμενο για τις 28 χώρες της Ενωσης (μελλοντικά 27 μετά την αποχώρηση της Βρετανίας), γράφει το Bloomberg.

Σε κάθε περίπτωση, πρόκειται για νομική ήττα της Uber, η οποία είχε να αντιμετωπίσει και άλλες κατά τόπους νομικές δυσκολίες όπως την πιθανότητα για την ανάκληση της άδειας λειτουργίας στο Λονδίνο. Στο μέλλον θα πρέπει να μεταχειρίζεται τους οδηγούς ταξί σαν υπαλλήλους -με ό,τι σημαίνει αυτό για αμοιβές, εισφορές και παροχές- και όχι σαν ανεξάρτητους συνεργάτες.

Τι απαντά η Uber

Σε απάντηση η εταιρεία εξηγεί ότι η απόφαση του Ευρωδικαστηρίου, η οποία είναι τελεσίδικη, «δεν θα αλλάξει τα πράγματα στις περισσότερες χώρες της ΕΕ όπου ήδη λειτουργούμε με τους νόμους για τις μεταφορές».

Αναφέρει συγκεκριμένα: «Η απόφαση αυτή δεν θα αλλάξει τα δεδομένα στις περισσότερες χώρες της ΕΕ όπου δραστηριοποιούμαστε ήδη στο πλαίσιο Νόμου περί Μεταφορών. Ωστόσο, εκατομμύρια Ευρωπαίοι εξακολουθούν να αποτρέπονται από τη χρήση εφαρμογών όπως οι δικές μας.

Όπως έχει δηλώσει και ο νέος μας διευθύνων σύμβουλος, είναι σκόπιμο να ρυθμιστούν υπηρεσίες όπως αυτές της Uber και συνεπώς θα συνεχίσουμε τον διάλογο με τις πόλεις σε ολόκληρη την Ευρώπη.

» Αυτή είναι η προσέγγιση που θα ακολουθήσουμε για να εξασφαλίσουμε ότι όλοι μπορούν να βρουν μια αξιόπιστη μετακίνηση».