Σε άλλες εποχές (και σε άλλες χώρες ενδεχομένως) θα μιλούσαμε για «μεγάλο ξεπούλημα», ωστόσο αυτή τη φορά οι διαμαρτυρίες είναι ελάχιστες.
Η γαλλική κυβέρνηση ανακοίνωσε ένα φιλόδοξο σχέδιο αποκρατικοποιήσεων οι οποίες θα επικεντρωθούν στα αεροδρόμια, τα κρατικά λαχεία και τον τομέα της ενέργειας, χωρίς να ακουστούν πολλές διαμαρτυρίες είτε από τα αριστερά είτε από τα δεξιά.
Όπως σημειώνουν οι Times είναι το μεγαλύτερο κύμα αποκρατικοποιήσεων την τελευταία δεκαετία και εκτιμάται ότι θα φέρει στα ταμεία περί τα 10 δισ. ευρώ.
Αυτά τα χρήματα, με τη σειρά τους, θα επενδυθούν για τη δημιουργία ενός ταμείου που θα χρηματοδοτήσει το σχέδιο του προέδρου Εμανουέλ Μακρόν να γίνει η Γαλλία ο «ψηφιακός πρωταθλητής» της Ευρώπης στον τομέα της καινοτομίας υψηλής τεχνολογίας.
Οι σύμβουλοι του Μακρόν εμφανίζονται εν τω μεταξύ αισιόδοξοι ότι θα καταφέρουν να περάσουν το πακέτο αποκρατικοποιήσεων χωρίς προβλήματα. Υπενθυμίζουν ότι για τις μεταρρυθμίσεις στα εργασιακά όπου προβλεπόταν μάχη τελικά σχεδόν δεν άνοιξε μύτη.
Ακόμη περισσότερη αισιοδοξία φέρνουν οι καλές ειδήσεις από τις δημοσκοπήσεις που καταγράφουν αύξηση της δημοτικότητας του Μακρόν και την αντιπολίτευση –αριστερή και δεξιά- σε φάση αποδιοργάνωσης.
Οι αντιδράσεις περιορίζονται στην παράταξη του Ζαν-Λυκ Μελανσόν και στο Εθνικό Μέτωπο της Μαρίν Λεπέν που κατηγορούν τον Μακρόν για «ξεπούλημα των ασημικών για χάρη των πλούσιων φίλων του».
Πωλητήριο στα αεροδρόμια
Η λίστα των προς πώληση περιλαμβάνει μεταξύ άλλων την εταιρεία Paris Aéroport που διαχειρίζεται τα τρία αεροδρόμια του Παρισιού (Charles de Gaulle, Orly και Le Bourget).
Το γαλλικό Δημόσιο κατέχει σήμερα το 50,6% της εταιρείας, η συνολική αξία της οποίας φτάνει τα 25 δισ. ευρώ. Το σχέδιο είναι να διατηρήσει το Δημόσιο την ιδιοκτησία επί της γης όπου βρίσκονται τα αεροδρόμια και να έχει μειοψηφικό πακέτο στην νέα εταιρεία που θα συσταθεί. Στόχος του Μακρόν, προσθέτουν ακόμη οι Times, είναι να μην πέσουν τα αεροδρόμια στα χέρια ξένων funds, από την Κίνα ή χώρες της Μέσης Ανατολής.
Άλλη μεγάλη πώληση είναι αυτή της κρατικής εταιρείας λαχείων, όπου το ποσοστό του κράτους θα μειωθεί από το 72% σε περίπου 25%.
Μικρότερο είναι το ποσοστό κατά το οποίο θα μειωθεί το ποσοστό του Δημοσίου στην Engie (πρώην Gaz de France-Suez). Σήμερα το γαλλικό κράτος κατέχει το 25% της εταιρείας.