Ο «Προφήτης του Θανάτου», ο αμερικανός -κατά συρροή- δολοφόνος Τσαρλς Μάνσον, πέθανε τη Δευτέρα σε ηλικία 83 ετών.
Η ιστορία, όμως, του διαβόητου εγκληματία και τα όσα έκανε ή έζησε δεν θα μπορέσουν να ξεχαστούν εύκολα.
Ολα ξεκίνησαν όταν η 16χρονη αλκοολική μητέρα του τον πούλησε -όταν ήταν μωρό- για ένα μπουκάλι βότκα. Την παιδική του ηλικία την πέρασε σε αναμορφωτήρια όπου τον έδερναν και τον βίαζαν, ενώ όταν μεγάλωσε μπήκε στη φυλακή.
Οταν αποφυλακίστηκε, σύμφωνα με τον Guardian, αποφάσισε να κάνει ένα κοινόβιο του οποίου πρώτοι οπαδοί ήταν μηχανόβιοι και κοπέλες με διάφορα προβλήματα. Το αποκαλούσε «Οικογένεια» και είχε αφήσει μούσι και μακριά μαλλιά για να θυμίζει τον Ιησού. Οι εμμονές του, η σαϊεντολογία, ο βουδισμός και οι Beatles -γύρω από μία προφητεία εμπνευσμένη από τα τραγούδια του συγκροτήματος- έγιναν τα θεμέλια της εγκληματικής τους δράσης. Ναι, τα «Σκαθάρια». Θα φτάσουμε και μέχρι εκεί.
Προτού σχηματίσει την «Οικογένεια» και αρχίσει τις δολοφονίες -κάτι που δεν είναι πολύ γνωστό- ο Μάνσον ήταν τραγουδοποιός που προσπαθούσε να κάνει καριέρα στο Λος Αντζελες. Μάλιστα, το 1970 έβγαλε ένα άλμπουμ, το οποίο επανακυκλοφόρησε το 2006 – σε CD.
Ελπίζοντας να προωθήσει τη μουσική του καριέρα, ο Μάνσον είχε γίνει φίλος με τον ντράμερ των Beach Boys Ντένις Ουίλσον και τον παραγωγό Τέρι Μέλτσερ. Στη συνέχεια θύμωσε με τον τελευταίο, ο οποίος ήταν γιος της Ντόρις Ντέι, διότι δεν ήθελε να κάνει δίσκο μαζί του. Και για να δείτε πώς συνδέεται αυτό με την ψυχοσύνθεσή του, η πρώτη σειρά δολοφονιών, από οπαδούς του Μάνσον, διαπράχθηκε στο σπίτι όπου είχε ζήσει ο Μέλτσερ.
Πάντως, πριν από τις δολοφονίες, οι Beach Boys είχαν ηχογραφήσει ένα τραγούδι του Μάνσον με τίτλο «Never Learn Not to Love». Αργότερα, οι Guns N’ Roses ηχογράφησαν το κομμάτι του «Look at Your Game Girl». Για το άλμπουμ του 1993 «The Spaghetti Incident» οι Guns συμπεριέλαβαν αυτή τη διασκευή ύστερα από απαίτηση του Αξλ Ρόουζ και παρά τις αντιρρήσεις των υπόλοιπων μελών του συγκροτήματος, που αρνήθηκαν να το ηχογραφήσουν. Τελικά, η εκδοχή τού δίσκου περιλαμβάνει μόνο τον Ρόουζ, τον κιμπορντίστα Ντίζι Ριντ και έναν κιθαρίστα εκτός συγκροτήματος. Το μερίδιο των πνευματικών δικαιωμάτων που αντιστοιχούσε στον Μάνσον δόθηκε στην οικογένεια ενός από τα θύματά του, του Βόιτσεκ Φρικόφσκι. Φρικόφσκι, κανονικά…
O Μέριλιν Μάνσον -ο οποίος εμπνεύστηκε εν μέρει το όνομά του από τον περιώνυμο γκουρού, χρησιμοποίησε στίχους του Τσαρλς Μάνσον από το «Mechanical Man» στο τραγούδι του «My Monkey». Ο Τρεντ Ρέζνορ, αρχηγός του συγκροτήματος Nine Inch Nails, κατοίκησε στο σπίτι όπου διαπράχθηκαν οι δολοφονίες της Σάρον Τέιτ και των τεσσάρων φίλων του ζεύγους Πολάνσκι.
«Αυτό είναι ένα τραγούδι που ο Τσαρλς Μάνσον έκλεψε από τους Beatles, εμείς το παίρνουμε πίσω». Με αυτά τα λόγια ο Μπόνο των U2 προλόγιζε τη διασκευή του «Helter Skelter» στις συναυλίες της περιοδείας για το άλμπουμ «The Joshua Tree», το 1987.
Η διάπλαση της προσωπικότητας και της διαταραχής που είχε ο Τσαρλς Μάνσον, με πολλά καντάρια παράνοιας, ίσως να οφείλεται και στο ότι άκουγε φανατικά το «White Album» των Beatles. Μέσα στο μυαλό του, θεωρούσε ότι μέσα από αυτό το συγκρότημα επιβεβαίωνε τις δικές του προφητείες για έναν πόλεμο όπου οι λευκοί ρατσιστές και μη θα εξολόθρευαν ο ένας τον άλλον. Τότε, εκείνος και οι ακόλουθοί του θα έβγαιναν από τις κρυψώνες τους και ως οι τελευταίοι εναπομείναντες λευκοί θα εξουσίαζαν τους μαύρους. Αυτόν τον πόλεμο τον ονόμασε «Helter Skelter» και μάλιστα αυτές οι λέξεις γράφτηκαν με αίμα στο ψυγείο ενός από τα θύματά του, τον Αύγουστο του 1969. Όλα αυτά από τους Beatles, που τραγουδούσαν για την αγάπη.
Ο ρόκερ Μέριλιν Μάνσον, όπως σημειώθηκε πιο πάνω, εμπνεύστηκε το καλλιτεχνικό του ψευδώνυμο (το όνομά του είναι Μπράιαν Χιου Γουόρνερ) από τους δύο ανθρώπους που θεωρούσε ότι συμβόλιζαν τη δεκαετία του ’60: τη Μέριλιν Μονρόε και τον Τσαρλς Μάνσον. Συνδυάζοντας τα δύο ονόματα έγινε ο Αλις Κούπερ της επόμενης γενιάς, συμβολικά, μουσικά και συναυλιακά, σοκάροντας με τα σόου και τα βίντεο κλιπ του. To 2000 o Μέριλιν Μάνσον διασκεύασε το τραγούδι «Sick City» του δολοφόνου, ενώ το 2012 ο τελευταίος έγραψε γράμμα μέσα από τη φυλακή απευθυνόμενος στον τραγουδιστή. Κανείς δεν μπόρεσε να κατανοήσει ή να μεταφράσει αυτά που έβγαλε από το μυαλό του και τα αποτύπωσε στο χαρτί, αλλά η πιο… νορμάλ πρόταση ήταν: «Τα φαντάσματα χορευτές σφάζουν μαζί και εσύ είσαι ακριβώς μέσα στον τάφο μου». Οποιος κατάλαβε τι εννοούσε, να σηκώσει το χέρι του. Εναλλακτικά, μπορεί να κάνει τον σταυρό του.
Μέχρι και οι Beach Boys έχουν διασκευάσει Μάνσον, αλλάζοντας ωστόσο τον τίτλο και τους στίχους του τραγουδιού. Το «Cease To Exist» έγινε «Never Learn Not To Love».
Είναι ίσως εξαιρετικά δύσκολο να καταγράψεις όλους τους μουσικούς και τους καλλιτέχνες που επηρεάστηκαν από τον Μάνσον. Από τους Kasabian -που πήραν το όνομά τους από τον ίδιο και μια κοπέλα που ήταν στην «Οικογένειά» του- μέχρι το μιούζικαλ «Assassins» του Στίβεν Σοντχάιμ, τις πολλαπλές αναφορές στο όνομά του σε ταινίες, τραγούδια, τηλεοπτικές σειρές και λογοτεχνία και πιο πρόσφατα τον Κουέντιν Ταραντίνο -θα γυρίσει μια ταινία για το 1969 με αναφορές στην «Οικογένεια Μάνσον»- ο Τσαρλς έμεινε στην Ιστορία περισσότερο από όσο έζησε στη φυλακή.
Οι δολοφονίες του εξακολουθούν να στοιχειώνουν συνειδήσεις και, ταυτόχρονα, να προκαλούν ενδιαφέρον που τροφοδοτείται από βιβλία, τουριστικά τουρ, ιστοσελίδες, ταινίες. Και, φυσικά, τραγούδια.
Οι περισσότεροι, όμως, και απολύτως λογικά, δεν βλέπουν τον λόγο να λάβουν καμία επιφοίτηση του νοσηρού πνεύματος του σίριαλ κίλερ.
Ο οποίος τώρα, για όλα όσα έκανε, «λογικά» θα καίγεται ήδη στην κόλαση.
Οπως, άλλωστε, και πολλοί ροκάδες, με προσάναμμα από το εξώφυλλο του περιοδικού Rolling Stone.