H Λυδία Κονιόρδου στο καμαρίνι της. Για λίγες παραστάσεις ξεχάστε την από υπουργό, θα είναι στο Βερολίνο | YouTube
Επικαιρότητα

Λυδία Κονιόρδου, υπουργός μερικής απασχόλησης

Ηθοποιός ξανά, και μάλιστα στο Βερολίνο, υπό την καθοδήγηση του ιδιοφυούς Ρόμπερτ Γουίλσον είναι από απόψε η υπουργός Πολιτισμού και για 13 μέρες. Αυτό που μοιάζει με κραυγαλέα περίπτωση ασυμβίβαστου η ίδια το αποκαλεί «καθήκον»
Κατερίνα I. Ανέστη

Ο σουρεαλισμός υπουργεύει στον Πολιτισμό. Δεν είναι μόνο όσα παρακολουθούμε εσχάτως με τις εξελίξεις στο Ελληνικό, τις καρατομήσεις και αποκαλύψεις στο ΤΑΠ, την σε λίμπο Αμφίπολη… Είναι κυρίως ότι εν μέσω όλων αυτών, η αρμόδια υπουργός, η καλλιτέχνης χωρίς πολιτικές περγαμηνές που βρέθηκε στην οδό Μπουμπουλίνας, αποφάσισε να πηγαινοέρχεται μεταξύ Αθήνας-Βερολίνου, ακόμα και αυθημερόν ως και τις 12 Οκτωβρίου προκειμένου να πρωταγωνιστήσει στο επόμενο όραμα του ιδιοσυγκρασιακού σκηνοθέτη και εικαστικού Ρόμπερτ Γουίλσον.

Από τότε που την γνώρισε όταν συνεργάστηκαν για την «Οδύσσεια» στο Εθνικό Θέατρο ήθελε πάντα να συνεργαστεί ξανά μαζί της –ενθουσιασμένος με κάθε τι πάνω στη Λυδία Κονιόρδου. Eπί τόπου τότε, φθινόπωρο του 2012, της μίλησε για το νέο του στόχο: να κάνει μια παράσταση, ένα σκηνικό γεγονός για τον Λούθηρο με την Rundfunkchor Berlin. Ένα σχέδιο φιλόδοξο και για μια ακόμα φορά πρωτοποριακό. Για χάρη του οποίου, μάλιστα, εκείνη θα λείπει από το υπουργείο στις 3 Οκτωβρίου, ημέρα της πιο κρίσιμης συνεδρίασης του ΚΑΣ για το Ελληνικό μετά τις συνεχείς αναβολές και την έκρηξη του Μεγάρου Μαξίμου που αίφνης προσπαθεί να υποβιβάσει τον ρόλο του ΚΑΣ. Ναι, η υπουργός θα απουσιάζει, με βάση τις ανακοινωμένες παραστάσεις.

Σκηνές από τις πρόβες. Η Λυδία Κονιόρδου φωτογραφημένη από τον Λόβις Οστενρικ (Lovis Ostenrik)

Απόψε, Σάββατο 30 Σεπτεμβρίου το βράδυ, η Λυδία Κονιόρδου ανεβαίνει στη σκηνή της νέας αίθουσας «Pierre Boulez» για την πρώτη παρουσίαση του «Ο Λούθηρος χορεύει με τους θεούς». Χαρακτηριστικά η πρώτη σκηνική εμφάνιση ονομάζεται «preview», όχι παράσταση, όπως και αυτές που θα γίνουν στις 2, 3 και 4 Οκτωβρίου. Επίσημη πρεμιέρα θα γίνει στις 6 Οκτωβρίου. Στα αξιοπρόσεκτα σημεία είναι ότι στη σχετική σελίδα για την παράσταση αναφέρεται: «στο πλαίσιο του καθήκοντος να εργαστεί για την προώθηση και διάδοση του ελληνικού πολιτισμού και της γλώσσας». Ενδιαφέρον. Αλλά ασύνδετο με όσα ιστορικά γνωρίζουμε για τη σχέση του Λούθηρου με το ελληνικό πολιτιστικό σύμπαν. Λάθος;

H Λυδία Κονιόρδου στην «Οδύσσεια». Τώρα δοκιμάζει στην παράσταση «Ο Λούθηρος χορεύει με τους θεούς»

Oι ενστάσεις και τα ερωτήματα είναι καταιγιστικά. Πώς είναι δυνατόν η υπουργός να απουσιάζει τόσες ημέρες και να αποσπάται από το έργο της, ασχολούμενη με κάτι προφανώς τόσο απαιτητικό όσο η παράσταση του Γουίλσον;

Η Λυδία Κονιόρδου φαίνεται πως ήδη έχει αφιερώσει κάποιο χρόνο σε πρόβες τις προηγούμενες ημέρες και έχει ενδεχομένως κάνει κάποιες ιδιωτικές μετακινήσεις για τον λόγο αυτόν στο εξωτερικό.

Oι φωτογραφίες από τις πρόβες που ανήρτησε ο Ρόμπερτ Γουίλσον είναι ενδεικτικές -πότε έγιναν αυτές; Πότε έλειψε για δουλειές εκτός χαρτοφυλακίου η υπουργό;

Η Λυδία Κονιόρδου με τον Μπομπ Γουίλσον στην «Οδύσσεια» (YouTube)

Η ίδια πάντως θα πηγαινοέρχεται διαρκώς μεταξύ Αθήνας και Βερολίνου για χάρη της παράστασης, αναφέρουν πηγές κοντά στην παραγωγή που επιμένουν, κατηγορηματικά επίσης, ότι η υπουργός δεν θα αμειφθεί για τη συμμετοχή της. Θα είναι η μία από τις δύο σολίστ στην παραγωγή που συμπίπτει με τη συμπλήρωση 500 ετών από τότε που ο Λούθηρος θυροκόλλησε τις 95 θέσεις του στον Μητροπολιτικό Ναό της Βυτεμβέργης.

Και πάλι όμως το ασυμβίβαστο φαίνεται πως υπάρχει, παρά την άμισθη συμμετοχή, όπως διατείνονται τουλάχιστον συνδικαλιστικοί φορείς του υπουργείου. Xρειάζεται ειδική άδεια για την απουσία αυτή; Και έτσι να είναι, το γεγονός ότι δεν θα λείπει διαρκώς αυτό το διάστημα από το γραφείο φαίνεται ότι καλύπτει και αυτό το κενό. Ισως για τον λόγο αυτόν μάλιστα να μπήκε και η προσθήκη περί «υπουργικού καθήκοντος» που αναφέρουμε παρά πάνω.

Είναι σχεδόν βέβαιο ότι η Λυδία Κονιόρδου θα επιδιώξει να έχει συναντήσεις με αξιωματούχους ή σημαντικές προσωπικότητες των τεχνών κατά την παραμονή της στο Βερολίνο, προκειμένου να αναδείξει τη διεθνή διπλωματία και την προώθηση του ελληνικού πολιτισμού που επικαλείται. Ταυτόχρονα θα είναι η μια από τις δύο περφόμερ σε αυτή την παράσταση που, σύμφωνα με τον Ρόμπερτ Γουίλσον, διαπερνά διαφορετικά παραστατικά είδη, είναι ένα σταυροδρόμι. Show must go on…