Η ιστορική εφημερίδα του Τορίνου La Stampa συμπληρώνει 150 χρόνια ζωής. Τα γενέθλιά της συμπίπτουν με τη μεγάλη κρίση του Τύπου διεθνώς και για αυτό τον λόγο οι υπεύθυνοι της εφημερίδας αποφάσισαν να τα εορτάσουν καλώντας προσωπικότητες του Τύπου και των ΜΜΕ από όλο τον κόσμο για να μοιραστούν από κοινού σκέψεις, απόψεις, ανησυχίες και σχέδια. Στο κέντρο της συζήτησης οι εφημερίδες του αύριο, τα «fake news» και ο ρόλος των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Μία μερική παρουσίαση των απόψεων, των εντυπώσεων και των… αφορισμών που ακούστηκαν στο φόρουμ επιχειρεί η έντυπη έκδοση της La Repubblica.
Ιεραπόστολος;
«Αγόρασα την Washington Post γιατί είναι θεσμός. Είναι η εφημερίδα της πρωτεύουσας των ΗΠΑ. Αισθάνομαι σαν ιεραπόστολος, αλλά όχι φιλάνθρωπος. Σέβομαι την ανεξαρτησία των δημοσιογράφων, αλλά πρέπει να επιβιώσουν με τις δικές τους δυνάμεις. Αν τους έλεγα «μην ανησυχείτε να χάσετε χρήματα» θα τους έκανα κακό». (Τζεφ Μπέζος, ιδιοκτήτης της Amazon, εκδότης της Washington Post).
Σχέσεις (στ)οργής
«Ποια είναι η σχέση των ΜΜΕ με το Facebook και την Google; Αυτοί είναι οι ιδιοκτήτες, εμείς οι ενοικιαστές. Και αυξάνουν το νοίκι». (Α. Ρ. Σόρκιν, αρθρογράφος των New York Times).
Ταλέντα
«Μιλάμε συχνά για τις εφημερίδες σαν είναι απλώς μία βιομηχανία. Αλλά κυρίως είναι μια υπόθεση ταλέντων. Το κλειδί είναι να τα βρεις και να τα καλλιεργήσεις». (Α. Ρ. Σόρκιν).
Σίριαλ με δράκους
«Στις εφημερίδες πρέπει να δημιουργούμε καθημερινά και από ένα επεισόδιο του “Game of Thrones”: μία ιστορία τόσο ενδιαφέρουσα που δεν μπορεί κάποιος να μείνει απέξω» (Α. Ρ. Σόρκιν).
Χρέος
«Ως πολίτες έχουμε την υποχρέωση να κάνουμε τις ειδήσεις ενδιαφέρουσες». (Λίντια Πόλγκριν, διευθύντρια της Huffington Post).
Ιππασία
«Οι εφημερίδες θα αντέξουν. Βέβαια είναι καταδικασμένες να καταντήσουν εξωτικές, θα είναι όπως το να έχεις ένα άλογο. Δεν το χρησιμοποιείς ως μέσον μεταφοράς, το έχεις απλώς γιατί είναι όμορφο. Θα έρθει η μέρα που κάποιος θα δει μία εφημερίδα και θα πει: Ουάου: μπορώ να την δοκιμάσω;» (Τζεφ Μπέζος).
Σαββατοκύριακο
«Το Σαββατοκύριακο είναι η καλύτερη ευκαιρία. Οι άνθρωποι έχουν χρόνο να διαβάσουν». (Λάιονελ Μπάρμπερ, διευθυντής των Financial Times).
Συντάκτες ύλης
«Οι αίθουσες σύνταξης θα γίνουν πιο μικρές, πιο προσαρμοστικές και δεν θα αποτελούνται αποκλειστικά από δημοσιογράφους». (Λάιονελ Μπάρμπερ).
Γενεές
«Είναι ώρα να σταματήσουμε να στρέφουμε την προσοχή μας στους millennials. Τους γνωρίζουμε πια καλά. Ας κοιτάξουμε τα παιδιά, δέκα ως δεκατριών ετών. Αυτά θα μας δείξουν πού πρέπει να πάμε» (Γκάρι Λιου, διευθυντής της South China Morning Post).
Επενδύσεις
«Δεν μπορείς να μεγαλώσεις αν περιοριστείς. Πρέπει να επενδύσεις και να προσλάβεις». (Τζεφ Μπέζος).
Μακρά διάρκεια
«Λέμε στους Financial Times να μην περιορίζονται στα βραχυπρόθεσμα. Για τρία χρόνια δεν έχουμε ανάγκη από μερίσματα. Ας ασχοληθούν με τα μακροπρόθεσμα» (Τσούνεο Κίτα, πρόεδρος της Nikkei, ιδιοκτήτριας των Financial Times).
Αγορά
«Στοχεύουμε στα 10 εκατομμύρια συνδρομητές σε όλο τον κόσμο. Μπορούμε να τα καταφέρουμε. Μορφωμένοι άνθρωποι που γνωρίζουν αγγλικά υπάρχουν πολλοί» (Μαρκ Τόμσον, διευθύνων σύμβουλος των New York Times).
Η περιέργεια
«Ο Economist είναι ξεχωριστή περίπτωση γιατί προσφέρει κάθε εβδομάδα μία οπτική του τι συμβαίνει στον πλανήτη. Το δυνητικό αναγνωστικό κοινό; Ογδόντα εκατομμύρια «περίεργοι» που θέλουν να μάθουν» (Τζον Ελκαν, εκδότης της La Stampa και του The Economist).
Εμμονές
«Το Facebook και η Google δεν ενδιαφέρονται για τη βιομηχανία της ενημέρωσης. Εμείς αντίθετα έχουμε εμμονή μαζί τους. Καλύτερα θα κάναμε αν ανησυχούσαμε περισσότερο για τα δικά μας μέσα» (Τζέσικα Λέσιν, ιδρύτρια του The Information).
Συνεργασία
«Η ανεξαρτησία του Τύπου είναι θεμελιώδης, αλλά δημοσιογράφοι και εκδοτικές εταιρίες πρέπει να μάθουν να συνεργάζονται». (Ζάνι Μίντον Μπεντόις, διευθύντρια του The Economist).
Αλλος κόσμος
«Ρωτούσα κάτι τη δεκατριάχρονη κόρη μου για το Snapchat και μου απάντησε: “Δεν μπορώ τώρα μαμά, διαβάζω τον Economist”» (Ζάνι Μίντον Μπεντόις).