Ο «Κυνόδοντας» μοιάζει βαρετός μπροστά στη νέα ταινία του Γιώργου Λάνθιμου. Το «The Killing of a Sacred Deer» προκάλεσε ρίγη στους θεατές της πρεμιέρας στο 70ο Φεστιβάλ των Καννών. «Απρόβλεπτη», «σκληρή», «προκλητική» ακόμη και «τραυματική», σχολίαζαν έντρομοι στο Twitter δημοσιογράφοι και κριτικοί.
Η νέα ταινία του έλληνα σκηνοθέτη είναι ένα πάντρεμα του «Funny Games» του Μίχαελ Χάνεκε με την περιβόητη «Λάμψη» του Στάνλεϊ Κιούμπρικ, είπαν. Αλλοι είδαν εφέ επηρεασμένα από το άλλο αριστούργημα του Κιούμπρικ, το «2001: Οδύσσεια του Διαστήματος».
Κάποιοι ανέφεραν ότι προς το τέλος της προβολής ακούστηκαν γιουχαΐσματα. Κριτικός της βρετανικής Independent σχολίασε ότι μετά την ταινία ήθελε να κάνει ντους. Με άλλα λόγια, ο έλληνας σκηνοθέτης κατάφερε για μία ακόμη φορά, πρώτα να σοκάρει το κοινό του κι ύστερα να το αφήσει με γουρλωμένα μάτια και χωρίς καμία σαφή απάντηση. Ο Κόλιν Φάρελ ήταν υπέροχος -«αυτοί οι δύο δεν πρέπει να χωριστούν ποτέ», σχολίασαν. Και η Νικόλ Κίντμαν άξια για ένα ακόμη βραβείο ερμηνείας στη συλλογή της.
Η αυστραλέζα ηθοποιός είχε προϊδεάσει από την αρχή για το αποτέλεσμα. Πριν από την προβολή της ταινίας, χαρακτήρισε τον έλληνα δημιουργό «αληθινό οραματιστή» και αποκάλυψε ότι της αρέσουν τόσο οι κόσμοι που δημιουργεί στις ταινίες του, που όταν έμαθε για τη νέα του παραγωγή έστειλε μήνυμα «Γιώργο, σε παρακαλώ άφησέ με να είμαι μέρος όλου αυτού»!
«Είναι πραγματικά σπάνιο αυτό που φτιάχνει και το να συνεισφέρεις σε αυτό το όραμα είναι εξαιρετικό» υπογράμμισε η χολιγουντιανή σταρ.
Στο νέο αυτό αγγλόφωνο φιλμ του Λάνθιμου, εκτός από την Κίντμαν παίζει και ο ήρωας του «Αστακού» (2015) Φάρελ ο οποίος δεν ήταν εφέτος στις Κάννες, όπως είχε συμβεί πρόπερσι με το «Lobster» το οποίο είχε φύγει με το βραβείο της Επιτροπής και τελικά μια υποψηφιότητα για Οσκαρ Σεναρίου.
Ως και λίγες στιγμές πριν από την πρεμιέρα του φιλμ στις Κάννες (το πρωί η δημοσιογραφική προβολή, στις 20.30 ώρα Ελλάδος η επίσημη και το κόκκινο χαλί), ελάχιστα ήταν γνωστά για το σενάριο, το οποίο ο Λάνθιμος συνυπογράφει και πάλι με τον Ευθύμη Φιλίππου.
Μετά τη δημοσιογραφική προβολή, πολλοί ήταν εκείνοι που έκαναν λόγο για μια ταινία-θρίλερ εμπνευσμένη από τον μύθο της Ιφιγένειας. Αφορά έναν χειρουργό, που προσπαθεί να εντάξει στην οικογένειά του έναν έφηβο, γεγονός που θα ταράξει την ιδεατή ζωή του.
Ο πετυχημένος καρδιοχειρουργός καλείται να πάρει μια πολύ σκληρή απόφαση, όταν η συμπεριφορά του αγοριού απειλεί ολόκληρη την οικογένειά του. «Ηθελα να εξετάσω αυτό το κομμάτι της ανθρώπινης φύσης. Πώς διαμορφώνονται οι έννοιες της δικαιοσύνης, της ηθικής, της επιλογής, όταν ο άνθρωπος έρχεται αντιμέτωπος με ηθικά διλήμματα. Φυσικά όλα αυτά προϋπήρχαν – στην ελληνική μυθολογία, την αρχαία ελληνική τραγωδία, αλλά και τη θρησκεία ακόμα», είπε στη συνέντευξη Τύπου ο σκηνοθέτης.
Η ταινία έχει στοιχεία ενοχής, εκδίκησης, θίγει το ζήτημα της ευθύνης και της θυσίας και βέβαια έχει τα χαρακτηριστικά της μαύρης κωμωδίας που αγαπά ο σκηνοθέτης. «Τα παιδιά μου δεν θα δουν αυτό το φιλμ», σχολίασε η Κίντμαν, μητέρα δύο κοριτσιών, έξι και οκτώ ετών. Η ίδια, η οποία συμμετέχει στο φεστιβάλ με τέσσερις παραγωγές, τόνισε ότι αυτό δεν ήταν κάτι που είχε προγραμματίσει.
«Προσπαθώ να παραμένω πολύ θαρραλέα και ανοιχτόμυαλη, να δοκιμάζω πράγματα και να στηρίζω σκηνοθέτες στους οποίους πιστεύω», είπε, καθισμένη δίπλα στον έλληνα σκηνοθέτη. «Βρίσκομαι στο στάδιο της ζωής μου όπου προσπαθώ να λειτουργώ σαν να είμαι 21 ετών και να ξεκινάω την καριέρα μου», τόνισε.
«Θέλω να ξεπερνώ τα όριά μου και σκηνοθέτες σαν τον Γιώργο Λάνθιμο μπορούν να σε ωθήσουν προς μια τέτοια κατεύθυνση. Πολλές φορές ο Λάνθιμος ζητούσε από τους ηθοποιούς να μην κάνουν τίποτε και αυτό είναι πολύ δύσκολο για έναν ηθοποιό», εξήγησε η ίδια.
«Ναι, το θέμα της ταινίας είναι σκληρό, αλλά περισσότερο έτσι όπως αναπτύσσεται στο μυαλό του θεατή. Στα γυρίσματα όμως η ατμόσφαιρα δεν ήταν καθόλου σκοτεινή. Προσπαθώ να μην παίρνω τον εαυτό μου στα σοβαρά και να δημιουργώ και το ίδιο κλίμα και για τους συνεργάτες μου», σχολίασε ο ίδιος. «Με τη Νικόλ είχαμε ένα αστείο κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων: “μην ξεχνάς ότι πρόκειται για κωμωδία”. Το πιστεύω αυτό. Γιατί μόνο όταν αποτινάξεις τη βαρύτητα και τη σοβαροφάνεια μπορείς να δημιουργήσεις κάτι ενδιαφέρον και αληθινό».
Αυτό που κέντρισε το ενδιαφέρον των δημοσιογράφων και κριτικών κινηματογράφου ήταν η επιλογή του Λανθμου να μετακινεί την κάμερα περισσότερο σε σχέση με άλλες ταινίες του. Οπως εξήγησε ο ίδιος, με αυτό τον τρόπο η κάμερα έπαιζε το ρόλο ενός αδιευκρίνιστου χαρακτήρα, ένα είδος «πνεύματος» που κινείται μέσα στους χώρους της οικογένειας.
Ο ίδιος τόνισε ότι θα ήθελε κάποια στιγμή, αν οι συνθήκες το επιτρέψουν, να επιστρέψει στην Ελλάδα και να γυρίσει μια ταινία στην χώρα του. «Ημουν αρνητικός στο παρελθόν αλλά σήμερα βλέπω ότι το είδος της ελευθερίας που έχω στην χώρα μου δεν το βρίσκω στο εξωτερικό όπου οι κανονισμοί είναι πολύ αυστηροί», επεσήμανε.
Σε κοινή ερώτηση προς τον σκηνοθέτη και την πρωταγωνίστρια σχετικά με τη συνεργασία τους, ο Λάνθιμος τόνισε ότι δουλεύοντας πλέον σε αυτό το επίπεδο, προφανώς συνεργάζεται με ηθοποιούς που έχουν μεγαλύτερη εμπειρία από αυτόν. Προσπαθεί να τους ακούει λίγο περισσότερο. Η Κίντμαν από την άλλη αστειεύτηκε λέγοντας πως όποτε ρωτούσε κάτι τον σκηνοθέτη σπάνια έπαιρνε ξεκάθαρη απάντηση.
Ο έλληνας σκηνοθέτης αγαπά να εξερευνά με τις ταινίες του και αυτό είναι κάτι που επανέλαβε αρκετές φορές κατά τη διάρκεια της συζήτησης. Τελικά, δεν ξέρει αν βρίσκει όντως τις απαντήσεις. Ξέρει μόνο ότι αυτή η αναζήτηση, είναι τελικά που τον ωθεί να προχωρήσει.
Και για όσους αναρωτιούνται, αυτή είναι μία ακόμη ταινία χωρίς εξηγήσεις. «Αυτό είναι ένα ερώτημα που θα πρέπει να πάρετε μαζί σας φεύγοντας από την ταινία» απάντησε ο Λάνθιμος ερωτώμενος για ένα σημείο της ταινίας που δεν γίνεται απολύτως κατανοητό…