Συνέβη το 2015 και ήταν το χειρότερο σκάνδαλο στην αυτοκινητοβιομηχανία, ενώ υπεύθυνη για αυτό ήταν μία τεράστια εταιρεία: η Volkswagen.
Πολλοί θεώρησαν τότε ότι αυτό το μελανό σημείο θα αποτελούσε την απαρχή της κατρακύλας των πωλήσεων για τον γερμανικό κολοσσό. Αλλά διαψεύστηκαν όλοι, την ίδια στιγμή που αυτή η ιστορία θα πρέπει να διδάσκεται σε σχετικά πανεπιστήμια, ως το απόλυτο μάθημα διαχείρισης εμπορικών κρίσεων.
Η εταιρεία όχι μόνο παραδέχθηκε την εμπλοκή της, αναλαμβάνοντας την ευθύνη του σκανδάλου ρύπων, συναινώντας στην καταβολή 4,3 δισ. δολαρίων στις ΗΠΑ, αλλά αύξησε τις πωλήσεις της παίρνοντας το στέμμα της βασίλισσας των πωλήσεων από την Toyota.
Για την ακρίβεια, η VW παραδέχτηκε ότι εξαπατούσε τις αμερικανικές αρχές και τους καταναλωτές -από το 2006 έως το 2015- τοποθετώντας λογισμικά που έδιναν ψευδή στοιχεία για τις εκπομπές καυσαερίων. Αυτές οι μετρήσεις στους ελέγχους εκπομπών καυσαερίων ήταν παραπλανητικές για 11 εκατ. οχήματα με κινητήρες ντίζελ. Αντί να σταματήσει ο πλανήτης να αγοράζει αυτοκίνητα με το σήμα της στο καπό, οι πωλήσεις εκτοξεύονται και καταφέρνουν να ξεπεράσουν το αντίπαλον αυτοκινητικό δέος που λέγεται «Toyota». Απίστευτο!
Ο τίτλος του μεγαλύτερου κατασκευαστή αυτοκινήτων παγκοσμίως -βάσει πωλήσεων- έχει οικονομικό αντίκτυπο και, πάνω από όλα, έχει πρεστίζ, κάνοντας κρας τεστ σε μια παράδοση χρόνων και συντρίβοντας ό,τι συνέβαινε μέχρι τώρα. Οπως πιθανώς να γνωρίζετε, τα τελευταία χρόνια η «μάχη» δίνεται μεταξύ του ιαπωνικού ομίλου της Toyota και του γερμανικού της Volkswagen. Οι διαφορές μεταξύ τους ήταν μικρές, μερικές χιλιάδες αυτοκίνητα σε παγκόσμια κλίμακα και στο τέλος της χρονιάς, μέχρι πέρυσι, ο τίτλος πήγαινε στην Toyota. Ο ιαπωνικός γίγαντας χάνει έτσι την πρώτη θέση έπειτα από πέντε χρόνια, όταν το 2012 πρώτη παγκοσμίως ήταν η Genaral Motors.
Φέτος, όμως, τα πράγματα άλλαξαν, παρά τους κλυδωνισμούς που προκάλεσε το θέμα με τους ρύπους των πετρελαιοκινητήρων, το οποίο θα μείνει στην επικαιρότητα για αρκετό καιρό ακόμα. Την Παρασκευή 5 Μαΐου 2017, στην ετήσια παρουσίαση-απολογισμό-σύνοδο, στο Βόλφσμπουργκ της Γερμανίας, η εταιρεία ανακοίνωσε ότι τα καθαρά κέρδη του ομίλου διαμορφώθηκαν στα 3,4 δισ. ευρώ το α΄ τρίμηνο του 2017, αντανακλώντας άνοδο 40% από πέρυσι. Τα θετικά αποτελέσματα αποδίδονται στις πολύ καλές επιδόσεις των αυτοκινήτων VW, με τα συνολικά έσοδα του ομίλου να αυξάνονται κατά 10,3% στα 56,2 δισ. ευρώ. Τα περιθώρια κέρδους του ομίλου, όπου ανήκουν, μεταξύ άλλων, οι Porsche, Audi και Skoda, διαμορφώθηκαν στο 7,8%, από το 6,1% που είχε καταγραφεί την αντίστοιχη περυσινή περίοδο. Τα έσοδα από τις πωλήσεις VW εκτοξεύθηκαν στα 869 εκατ. ευρώ, από τα 73 εκατ. κατά τη διάρκεια του α΄ τριμήνου του 2016. Τα έσοδα της Audi μειώθηκαν στο 1,2 δισ. ευρώ το α΄ τρίμηνο, από 1,3 δισ. ευρώ πέρυσι. Ανοδο 31,8% σημείωσαν τα έσοδα της Skoda, φθάνοντας τα 415 εκατ. ευρώ.
Αντίστοιχα, κατά την ίδια χρονιά, η Toyota -μαζί με τις Lexus, Daihatsu και Hino (φορτηγά) που της ανήκουν- κατέγραψε πωλήσεις ύψος 10,2 εκατομμυρίων μονάδων, σημειώνοντας μια οριακή άνοδο της τάξης του 0,2%. Καθοριστικός παράγοντας για την επικράτηση των Γερμανών ήταν τα αποτελέσματα της κινεζικής αγοράς, αφού -λόγω σε μια μείωση των δασμών- ο ρυθμός ανάπτυξης του ομίλου VW ήταν εκεί σημαντικά μεγαλύτερος από αυτόν της Toyota.
Ενδιαφέρον είναι πως η Toyota θα πρέπει να αντιμετωπίσει και τον Ντόναλντ Τραμπ, αφού είναι πιο μεγάλος «εχθρός» για την Toyota, παρά για τη Volkswagen, που έχει μικρότερη έκθεση στην αγορά των ΗΠΑ. Αν, πάντως, συνεχιστεί η αναστάτωση καθ’ όλη τη διάρκεια του 2017 -και με καινούργιες ανακοινώσεις και εξαγγελίες από την πλευρά του νέου προέδρου των ΗΠΑ- τότε ο όμιλος Volkswagen θα έχει το προβάδισμα ώστε να είναι και πάλι, αυτή τη φορά στο σύνολο του 2017, στην κορυφή της κατάταξης των πωλήσεων στους κατασκευαστές.
Ετσι κι αλλιώς, η Volkswagen έχει φιλόδοξα σχέδια για την κύρια μάρκα της, στοχεύοντας σε άνοδο κατά 4% στο λειτουργικό περιθώριο μέχρι το 2020 και 6% μέχρι το 2025. Και τα δύο είναι μια χρήσιμη αύξηση από το περιθώριο του 1,8% που επετεύχθη το 2016. Η Porsche ηγείται του Ομίλου όσον αφορά την κερδοφορία με 18,5% λειτουργικά κέρδη, ακολουθούμενη από τη Škoda με 9,6%, την Audi 8,7%, τη Volkswagen με 4,6% και τη SEAT με 2,3%.
«Εξαργυρώνουμε τις προσπάθειές μας για βελτίωση της αποτελεσματικότητας και της παραγωγικότητας σε όλους τους τομείς της εταιρείας», είπε ο Ματίας Μίλερ, διευθύνων σύμβουλος του Volkswagen Group.
Επειτα από όλα τα παραπάνω, ίσως -αβίαστα- προκύπτει μια σκέψη: «τι θα συνέβαινε στη Volkswagen στην περίπτωση που δεν είχε εμπλακεί στο γνωστό σκάνδαλο;».
Οι απαντήσεις δεν είναι εύκολες, μόνο υποθέσεις μπορούν να γίνουν. Και με τα «αν», ποτέ, δεν γράφηκε καμία ιστορία.
Πόσο μάλλον, εκείνη της Volkswagen…
Στο περιθώριο της ετήσιας συνόδου της η εταιρία μίλησε για το σχέδιό της, το Transform 2025+, το οποίο εστιάζει σε υβριδικά και ηλεκτρικά μοντέλα, ενώ παράλληλα κυκλοφόρησαν οι μήνες που θα ξεκινήσουν την παραγωγή τους τα Polo, T-Roc, Virtus (Polo Sedan), Jetta και Touareg. Η Volkswagen είπε πως τα SUV θα είναι ο πυρήνας της μάρκας για τα επόμενα χρόνια και, έως τα τέλη της δεκαετίας, θα προσφέρει στην αγορά 19 τέτοια μοντέλα.