Ο «Μάκβεθ» του Βέρντι που κάνει πρεμιέρα σήμερα, Κυριακή 23 Απριλίου, δεν είναι μόνο η πρώτη παράσταση όπερας που παρουσιάζει η Εθνική Λυρική Σκηνή στη νέα της στέγη, στην αίθουσα «Σταύρος Νιάρχος» της Κέντρου Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Είναι και η συνάντηση στη σκηνή δύο ελλήνων τραγουδιστών με αξιοσημείωτη διεθνή καριέρα.
Ο βαρύτονος Τάσης Χριστογιαννόπουλος που θα τραγουδήσει τον Μάκβεθ και η υψίφωνος Δήμητρα Θεοδοσίου που θα τραγουδήσει τη Λαίδη Μάκβεθ, ανήκουν στην «παρέα» των καλλιτεχνών που ξεκινώντας από την Ελλάδα σταδιοδρομούν στις μεγάλες σκηνές.
Μια «παρέα» που τα τελευταία χρόνια έχει αποκτήσει πολλά νέα μέλη. Ας γνωρίσουμε λοιπόν τους διεθνείς τραγουδιστές μας, άλλους καταξιωμένους άλλους ανερχόμενους, με τον φόβο πάντα να ξεχάσουμε κάποιους, καθώς ο κατάλογος είναι αρκετά εκτεταμμένος. Βλέπετε, η μικρή πατρίδα μας με την ελαχιστότατη παράδοση στην όπερα, εξακολουθεί να τροφοδοτεί τις μεγαλύτερες λυρικές σκηνές με πρωταγωνιστές.
Η εποχή των βαρυτόνων
Μεγάλη η προσφορά της Ελλάδας σε βαρύτονους τα τελευταία χρόνια. Ενας από αυτούς, ο Μάκβεθ της Λυρικής Τάσης Χριστογιαννόπουλος μετά τη θητεία του στη Δημοτική Χορωδία του Πειραιά, στη Χορωδία της ΕΡΤ, και στη συνέχεια, από το 1990, στην Εθνική Λυρική Σκηνή, ξεκίνησε διεθνή καριέρα με εμφανίσεις σε Νέα Υόρκη, Παρίσι, Μαδρίτη, Βερολίνο, Φρανκφούρτη, Αμβούργο, Βουδαπέστη, Λονδίνο, Φλωρεντία, Τορίνο, Γενεύη, Γκλάιντμπορν… Εχει επίσης κάνει πολλές ηχογραφήσεις ενώ ασχολείται και με τη σύνθεση.
Ο επίσης βαρύτονος Δημήτρης Πλατανιάς ακολουθεί εντυπωσιακά ανοδική πορεία ερμηνεύοντας ρόλους απαιτήσεων όπως τον «Ριγκολέτο», τον «Σιμόν Μποκανέγκρα», τον «Ναμπούκο» του Βέρντι και τον Σκάρπια στην «Τόσκα» του Πουτσίνι στα μεγαλύτερα θέατρα, συμπεριλαμβανομένου του Κόβεντ Γκάρντεν. Ενδεικτικές της τέχνης του οι μαγνητοσκοπημένες (κυκλοφορούν σε DVD) παραστάσεις των «Παλιάτσων» του Λεονκαβάλο (Σάλτσμπουργκ 2015, στο πλευρό του σούπερ σταρ τενόρου Γιόνας Κάουφμαν) και του διπτύχου «Καβαλλερία Ρουστικάνα» του Μασκάνι και «Παλιάτσοι» του Λεονκαβάλο στη Βασιλική Οπερα του Λονδίνου (Κόβεντ Γκάρντεν) την ίδια χρονιά.
Ο Δημήτρης Τηλιακός (βαρύτονος και αυτός), ετούτη την περίοδο εμφανίζεται στην «Αΐντα» του περίφημου La Monnaie των Βρυξελλών. Ο καλλιτέχνης τραγούδησε τον «Ντον Τζοβάνι» του Μότσαρτ στην ηχογράφηση που διηύθυνε για την SONY ο Θεόδωρος Κουρεντζής (στην ίδια ηχογράφηση την Ντόνα Αννα τραγουδάει η Μυρτώ Παπαθανασίου), η οποία πριν από μερικές ημέρες τιμήθηκε με το σημαντικό Βραβείο των Γερμανών Κριτικών.
Αξιοπρόσεκτη και η διεθνής καριέρα του τέταρτου βαρύτονου της παρέας, του Αρη Αργύρη, ενώ ο πέμπτος βαρύτονος, ο Διονύσης Σούρμπης συμμετείχε μεταξύ άλλων στην ίδια παραγωγή των «Παλιάτσων» (Κόβεντ Γκάρντεν) όπου εμφανίστηκε και ο Πλατανιάς. Η σκηνοθετημένη από τον Νταμιάνο Μικελέτο παράσταση κέρδισε το βραβείο «Ολιβιε».
Οι δικές μας πριμαντόνες
Δεν είναι πολλές οι ελληνίδες τραγουδίστριες που έχουν εμφανιστεί στη Σκάλα του Μιλάνου, η πρωταγωνίστρια της Εθνικής Λυρικής Σκηνής Βασιλική Καραγιάννη είναι όμως μία από αυτές. Η γνωστή υψίφωνος πέρυσι είχε κάνει και το ντεμπούτο της στην Ιαπωνία. Εκεί, στο Τόκιο, είχε ερμηνεύσει μεταξύ άλλων τη Βασίλισσα της Νύχτας από τον «Μαγικό αυλό» του Μότσαρτ.
Την ίδια εποχή βρισκόταν στο Τόκιο και η Δήμητρα Θεοδοσίου (η λαίδη Μάκβεθ της Λυρικής Σκηνής) για να ερμηνεύσει τη «Νόρμα» του Μπελίνι.
Η Θεοδοσίου γεννήθηκε στη Ζυρίχη από Ελληνα πατέρα και Γερμανίδα μητέρα, σπούδασε στο Μόναχο και σταδιοδρόμησε στα μεγαλύτερα θέατρα της Ιταλίας και όχι μόνο, με απαιτητικούς ρόλους του μπελκάντο αλλά και του βερισμού. Εχει τραγουδήσει σχεδόν όλο τον Βέρντι, ενώ ανάμεσα στις μεγάλες επιτυχίες της περιλαμβάνονται και όπερες του Ντονιτσέτι, του Μπελίνι, του Μασκάνι κ.ά.
Οσο για τη Μυρτώ Παπαθανασίου, τη Ντόνα Αννα στον «Ντον Τζιοβάνι» του Κουρεντζή, κατάγεται από τη Λάρισα, από οικογένεια μουσικών που την έμαθαν από μικρή να παίζει με τις νότες. Το παιχνίδι έγινε δουλειά και η νεαρή σοπράνο ξεκίνησε μια αξιοζήλευτη διεθνή καριέρα με την «Τραβιάτα» του Βέρντι να γίνεται μια από τις μεγαλύτερες επιτυχίες της.
Αυτές τις μέρες έχει επιστρέψει για λίγο στην ιδιαίτερη πατρίδα της, για να πάρει μέρος στους «Γάμους του Φίγκαρο» του Μότσαρτ, ερμηνεύοντας της Κοντέσσα Σουζάνα. Η όπερα παρουσιάζεται στην αίθουσα συναυλιών του Δημοτικού Ωδείου Λάρισας στις 22, 25 και 27 Απριλίου.
Ο απαιτητικός ρόλος της Βασίλισσας της Νύχτας από τον «Μαγικό αυλό» του Μότσαρτ έχει γίνει το διαβατήριό της Χριστίνας Πουλίτση για τα μεγάλα θέατρα. Αυτές τις μέρες τον τραγουδάει στην Οπερα του Σιάτλ.
Εγκωμιαστικές οι κριτικές που συνοδεύουν τις εμφανίσεις της γεννημένης στη Θεσσαλονίκη Ελένης Καλένος. Η μεσόφωνος Μαίρη Ελεν Νέζη έχει επιβεβαιώσει την υψηλή κλάση της και στο μπαρόκ ρεπερτόριο με εμφανίσεις στη σκηνή της όπερας, στις αίθουσες συναυλιών αλλά και με ηχογραφήσεις.
Η Φανή Αντωνέλου επιλέχθηκε από τον Κουρεντζή για να ερμηνεύσει τη Σουζάνα στους «Γάμους του Φίγκαρο» του Μότσαρτ (SONY), η Αλεξία Βουλγαρίδου έχει κάνει επιτυχία ως «Μαντάμα Μπατερφλάι» του Πουτσίνι και όχι μόνο, η Λαρισαία Θεοδώρα Μπάκα πήρε μέρος στην πρώτη παγκόσμια ηχογράφηση της όπερας «Τolomeo e Alessandro» του Σκαρλάτι για την DECCA, ενώ η γεννημένη στα Τρίκαλα Νίνα Κουφοχρήστου εμφανίζεται κυρίως σε θέατρα της Γερμανίας σε ρεπερτόριο κολορατούρας.
Τενόροι, κόντρα τενόροι και μπάσοι
Κάτοχος της σπάνιας φωνής του κόντρα τενόρου ο Νίκος Σπανός έχει διακριθεί για τη συμμετοχή του σε όπερες, ορατόρια και θεατρικές παραστάσεις, έχει δώσει ρεσιτάλ, έχει κάνει ηχογραφήσεις και με έδρα τη Βιέννη ταξιδεύει σε όλο τον κόσμο – πριν από μερικές εβδομάδες εμφανίστηκε στην Αυστραλία και στην Ταϊβάν.
Στην Ελλάδα τον είδαμε τις μέρες του Πάσχα, στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ στο Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος, να ερμηνεύει τη «Μικρή επίσημη λειτουργία» (1863) του Ροσίνι μαζί με τη Θεοδώρα Μπάκα και τον τενόρο Βασίλη Καβάγια που επίσης σταδιοδρομεί στο εξωτερικό ερμηνεύοντας ρόλους του Ροσίνι και του Μότσαρτ. Στο ρεπερτόριο του μπελκάντο ειδικεύεται και ο τενόρος Μάριο Τζεφίρι. Τέλος, ο βαθύφωνος Χριστόφορος Σταμπόγλης με ρεπερτόριο που ξεπερνά τους 90 ρόλους έχει εμφανιστεί μεταξύ άλλων στη Μετροπόλιταν Οπερα της Νέας Υόρκης, στο Κόβεντ Γκάρντεν, στο Τεάτρο Ρεάλ της Μαδρίτης, στην Κρατική Οπερα της Βαυαρίας, στο Μεγάλο Θέατρο της Γενεύης και στο Φεστιβάλ Οπερας του Γκλάιντμπορν.