Ο Αλέξης Τσίπρας μιλά για τον συμβολισμό του έργου, με φόντο τη μία από τις τρεις σήραγγες | ΚΥΔΩΝΑΣ ΓΙΩΡΓΟΣ/INTIMENEWS
Επικαιρότητα

Φιέστα Τσίπρα στις σήραγγες των Τεμπών

Με πολιτικές αναφορές για την αξιολόγηση και διαμάχη για την «πατρότητα» των έργων, έγιναν τα εγκαίνια στα Τέμπη. Η παράκαμψη θα μειώσει και θα κάνει πολύ πιο ασφαλή τη διαδρομή Θεσσαλονίκη - Αθήνα [πίνακες & video]
Protagon Team

«Τα εγκαίνια των οδικών αξόνων είναι ο πιο ισχυρός συμβολισμός ότι η χώρα μπορεί να σταθεί στα πόδια της, ότι μπορεί να τα καταφέρει» δήλωσε ο Πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας κατά τον χαιρετισμό του στην τελετή παράδοσης της Σήραγγας των Τεμπών καθώς και του τμήματος Μαλιακός-Κλειδί του Αυτοκινητοδρόμου ΠΑΘΕ (Πάτρα-Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Εύζωνοι), την Πέμπτη. Είναι μια ιστορική στιγμή καθώς είναι ένα έργο που ολοκληρώνεται ύστερα από πολλά χρόνια και πάρα πολλές δυσκολίες. Κυρίως είναι ένα έργο που όσο δεν ολοκληρωνόταν η χώρα το πλήρωνε ακριβά. Με αίμα. Αμέτρητοι οι άνθρωποι που χάθηκαν σε τροχαία στις στροφές των Τεμπών όλα αυτά τα χρόνια και τώρα αυτός ο εφιάλτης είναι ώρα να ξεχαστεί.

Παράλληλα ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης ανακοίνωσε τα ονόματα που θα δοθούν στις τρεις νέες σήραγγες, τιμώντας τρεις άνδρες της ελληνικής Ιστορίας και της περιοχής: «Μαρίνος Αντύπας» (ο πρωτοστάτης της εξέγερσης των αγροτών στο Κιλελέρ), «Αντώνης Βρατσάνος» (σαμποτέρ του ΕΛ.ΑΣ. στην ανατίναξη τρένου των ναζιστικών στρατευμάτων κατοχής στα Τέμπη) και «Ρήγας Φεραίος» (από τις σημαντικότερες φυσιογνωμίες του Νεωτέρου Ελληνισμού).

Στην πρώτη σήραγγα των Τεμπών, ο δεύτερος κλάδος ονομάστηκε «Μαθητών Μακρυχωρίου Ημαθίας» προς τιμήν των 21 θυμάτων του τραγικού τροχαίου του 2003. Ο πρώτος κλάδος της σήραγγας Πλαταμώνα πήρε το όνομα του Ιταλού μηχανικού Σερτζιο Σιάνι που σκοτώθηκε από τη μεγάλη κατολίσθηση στα Τέμπη το 2009..

Η παράκαμψη των Τεμπών και του Πλαταμώνα περιλαμβάνει τη μεγαλύτερη οδική σήραγγα στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, μήκους 6 χιλιομέτρων. Εκτιμάται ότι θα μειώσει στις 4 ώρες τη διαδρομή Θεσσαλονίκη-Αθήνα ενώ παράλληλα, και σημαντικότερα, θα ελαττώσει τα τροχαία ατυχήματα.

Το νέο τμήμα, μήκους 26 χιλιομέτρων, περιλαμβάνει τρεις σήραγγες δύο χωριστών κλάδων κυκλοφορίας, τρεις μεγάλες γέφυρες και πέντε δύο ανισόπεδους κόμβους. Σύμφωνα με στοιχεία του παραχωρησιούχου Αυτοκινητοδρόμου Αιγαίου, η μέση ημερήσια κυκλοφορία και για τις δυο κατευθύνσεις στην περιοχή των Τεμπών υπολογίζεται σε περίπου 10.000 οχήματα.

Το γράφημα που έδωσε στη δημοσιότητα το ΑΠΕ-ΜΠΕ με όσα αλλάζουν για τους οδηγούς με τα εγκαίνια των σηράγγων στα Τέμπη

Ο κ. Τσίπρας τόνισε ότι η κυβέρνησή του δεν διεκδικεί την πατρότητα αυτών των έργων αλλά διεκδικεί «το δίκιο ότι κατάφερε να ξεμπλέξει ένα κουβάρι εμπλοκών και δυσκολιών μέσα από δύσκολη διαπραγμάτευση».

Η σήραγγα που θα σώσει ζωές… (ΚΥΔΩΝΑΣ ΓΙΩΡΓΟΣ/INTIMENEWS)

«Αποδείξαμε και αποδεικνύουμε ότι ακόμα και σε δύσκολες περιόδους η σοβαρή δουλειά, η επίγνωση της ευθύνης απέναντι στη χώρα και τους πολίτες, στο δημόσιο συμφέρον μπορεί τελικά να φέρει θετικό και παραγωγικό αποτέλεσμα», τόνισε.

Αυτό δεν ήταν πάντα αυτονόητο για τη χώρα μας, σύμφωνα με τον ίδιο, ο οποίος μίλησε για τα χρόνια πριν από την κρίση, τις τεράστιες υπερβάσεις, την αδιαφάνεια, την ανυπαρξία γραμμών προστασίας του Δημοσίου. «Και αυτό συνέβαινε γιατί υπήρχε μια περίεργη αντίληψη για την αξιοποίηση των χρημάτων που εισέρρεαν από την ΕΕ», είπε ο ίδιος.

Ο ίδιος υπενθύμισε ότι οι εργασίες για το έργο άρχισαν πριν από 70 χρόνια και ότι στην τελική συμφωνία ανάμεσα στο Δημόσιο και τον παραχωρησιούχο προβλέπεται η ελεύθερη πρόσβαση από τον σύγχρονο αυτό αυτοκινητόδρομο των ατόμων με αναπηρία χωρίς καταβολής διοδίων καθ’ όλο το μήκος του.

Από αριστερά: Ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης, ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας και η επίτροπος περιφερειακής πολιτικής της ΕΕ Κορίνα Κρέτσου (ΚΥΔΩΝΑΣ ΓΙΩΡΓΟΣ)

Κλείνοντας, ο Πρωθυπουργός επανήλθε στο ζήτημα της αξιολόγησης. «Εχουμε διανύσει πολύ δύσκολο δρόμο, είμαστε στα τελευταία μέτρα αυτού του δύσκολου δρόμου, αυτής της ανηφόρας. Δεν πρόκειται να κουραστούμε ούτε να κάνουμε πίσω στα τελευταία μέτρα της διαδρομής. Είμαστε αποφασισμένοι να υπερασπιστούμε τους κόπους και τις θυσίες του ελληνικού λαού, να μην αφήσουμε κανέναν να παίζει παιχνίδια εις βάρος της ελληνικής οικονομίας», υπογράμμισε.

Οι νέες σήραγγες στα Τέμπη (ΚΥΔΩΝΑΣ ΓΙΩΡΓΟΣ/INTIMENEWS)

«Το κλείσιμο της αξιολόγησης, που είτε κάποιοι το θέλουν είτε όχι, είναι πάρα πολύ κοντά. Τα παιχνίδια των καθυστερήσεων τελειώνουν εδώ και μέσα στον Απρίλιο τελειώνουν και οι ατέρμονες συζητήσεις και καθυστερήσεις για τα αναγκαία μέτρα απομείωσης του χρέους», υπογράμμισε, προσθέτοντας ότι «η Ελλάδα επιτέλους κατακτά μια συνολική συμφωνία που της ανοίγει τον δρόμο για την έξοδο από τα προγράμματα της οικονομικής επιτροπείας και παρά τις “Κασσάνδρες” ανακτά τη δύναμη να σταθεί στα πόδια της, με τις δικές της δυνάμεις».

«Τον Φεβρουάριο του 2015, μέσα στη μεγαλύτερη οικονομική κρίση της χώρας, κανείς δεν πίστευε ότι η κυβέρνηση του Αλέξη Τσίπρα θα ολοκλήρωνε τα βαλτωμένα μεγάλα έργα», τόνισε από την πλευρά του ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης, κάνοντας λόγο για συλλογική κυβερνητική δουλειά.

Στα Τέμπη βρέθηκε και η επίτροπος Περιφερειακής Πολιτικής της ΕΕ Κορίνα Κρέτσου η οποία δήλωσε περήφανη ως Επίτροπος και σημείωσε ότι επισκέφθηκε πολλά έργα από αυτή τη θέση της και πως είναι σημαντικό να επιδεικνύουμε αλληλεγγύη. «Η συνοχή είναι αυτό που μας κρατά ενωμένους ως Ευρωπαίους», είπε.

ΝΔ: «Δεν χαρίζουμε στον ΣΥΡΙΖΑ τους αυτοκινητόδρομους»

Αυτή η οικειοποίηση των έργων του ΠΑΘΕ από την κυβέρνηση, προκάλεσε την αντίδραση της Νέας Δημοκρατίας, αλλά και του ΠΑΣΟΚ.

«Τα μεγάλα έργα δεν ανήκουν στα κόμματα, αλλά στον ελληνικό λαό, καθώς ο χρόνος δημιουργίας τους υπερβαίνει κατά πολύ τη χρονική διάρκεια μιας κυβέρνησης», αναφέρει σε ενημερωτικό της σημείωμα η ΝΔ με αφορμή τις δηλώσεις του Πρωθυπουργού στα εγκαίνια της παράκαμψης Τεμπών – Πλαταμώνα.

«Συνήθως, ένα μεγάλο έργο άλλοι το σχεδιάζουν, άλλοι το δημοπρατούν, άλλοι το κατασκευάζουν και άλλοι το εγκαινιάζουν», εξηγεί συγκεκριμένα και προσθέτει «οι τέσσερις αυτοκινητόδρομοι ξεκίνησαν το 2008 επί Κώστα Καραμανλή, και τα έργα επανεκκίνησε το 2013 η κυβέρνηση Σαμαρά ύστερα από πολύμηνες και εξαιρετικά δύσκολες διαπραγματεύσεις με τους παραχωρησιούχους και τις 43 εμπλεκόμενες τράπεζες».

Παράλληλα η ΝΔ αναφέρει, ότι ο ΣΥΡΙΖΑ ως αξιωματική αντιπολίτευση δεν ψήφισε τις συμβάσεις παραχώρησης στη Βουλή, ότι το πρώτο εξάμηνο του 2015 αυτά τα έργα σταμάτησαν και μετά τις εκλογές τον Σεπτέμβριο του 2015 η κυβέρνηση προσπάθησε μέσω ΕΣΠΑ να δώσει κάποιες ενέσεις ρευστότητας στις κοινοπραξίες.

Η ΝΔ λέει επίσης ότι το υπουργείο Υποδομών έδωσε στις κοινοπραξίες περίπου 500 εκατ. ευρώ ως αποζημιώσεις και πριμ επιτάχυνσης και μεταξύ άλλων καταλήγει: «Η Νέα Δημοκρατία δεν χαρίζει σε κανέναν και προπάντων στον ΣΥΡΙΖΑ τους τέσσερις αυτοκινητοδρόμους».

ΠΑΣΟΚ: «Γιατί δεν λέτε την αλήθεια στον ελληνικό λαό;»

Από την πλευρά του ΠΑΣΟΚ, ο υπεύθυνος της Κοινοβουλευτικής Ομάδας της Δημοκρατικής Συμπαράταξης για Ενέργεια, Περιβάλλον και Υποδομές, Γιάννης Μανιάτης, έκανε την ακόλουθη δήλωση σε οξύ τόνο κατά του κ. Τσίπρα

«Τα τμήματα των Τεμπών που εγκαινιάσατε σήμερα κύριε Πρωθυπουργέ, όπως και εκείνο της ΙΟΝΙΑΣ ΟΔΟΥ πριν από δύο μήνες, το λέμε για μια ακόμη φορά, αναστήθηκαν στην κυριολεξία από τις προσπάθειες του ΠΑΣΟΚ. Οι οδικοί άξονες που σήμερα εγκαινιάζετε σχεδιάστηκαν και προκηρύχτηκαν με διεθνείς διαγωνισμούς ως συγχρηματοδοτούμενα έργα από τις αρχές του 2001. Μετά από αρκετά χρόνια καθυστερήσεων και δολιχοδρομιών η ΝΔ έφερε τις συμβάσεις παραχώρησης το 2007 που αποδείχθηκαν εκ του αποτελέσματος ατελείς και προβληματικές.

»Γιατί δεν λέτε την αλήθεια στον ελληνικό λαό;

» Γιατί συνεχίζετε να αναμασάτε τα ίδια ψέματα ξανά και ξανά;

» Ολοκληρώνοντας την τελευταία φάση μιας αλληλουχίας διαπραγματεύσεων, νομίζετε ότι νομιμοποιείστε να οικειοποιείστε με τέτοιο απροκάλυπτο τρόπο τις προσπάθειες των προηγούμενων κυβερνήσεων να αποτρέψουν την κατάρρευση των συμβάσεων παραχώρησης;

» Για ιστορικούς λόγους σας θυμίζουμε:

– Το ΠΑΣΟΚ προετοίμασε και συμφώνησε τα βήματα που ακολούθησαν την τελική διαπραγμάτευση με παραχωρησιούχους και κατασκευαστές των έργων παραχώρησης.

– Το ΠΑΣΟΚ διαπραγματεύτηκε με τις υπηρεσίες της ΕΕ τη μέθοδο της επίλυσης του προβλήματος για την σωτηρία των έργων παραχώρησης.

– Το ΠΑΣΟΚ προέβη στη βελτιστοποίηση των μελετών με αποτέλεσμα τη σημαντική μείωση του τελικού κόστους των έργων ενώ ικανοποίησε όλα τα εύλογα αιτήματα των τοπικών κοινωνιών.

– Το ΠΑΣΟΚ προέβη σε νομοθετικές ρυθμίσεις για την βελτίωση των χρόνων απαλλοτριώσεων και τη μείωση του κόστους αυτών.

» Για άλλη μια φορά τα ψέματα έρχονται να κρύψουν την ζοφερή πραγματικότητα. Και τα στοιχεία της πραγματικότητας είναι σκληρά και αμείλικτα στα έργα των δημοσίων υποδομών. Και για του λόγου το αληθές, ρωτάμε για άλλη μια φορά, πόσα και ποια έργα δικά σας δημοπράτησε τα δύο χρόνια η κυβέρνηση των ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ πέραν του περιβόητου τμήματος Πάτρα – Πύργος, τμήμα που δημοπρατήθηκε με την μέθοδο της κατάτμησης προς όφελος, δήθεν, των μεσαίων κατασκευαστικών εταιριών και της διεύρυνσης του ανταγωνισμού;

» Οι απαντήσεις όμως σε όλα τα παραπάνω βρίσκονται στην εικόνα που βλέπουμε όλοι!!

» Οι δημόσιες υποδομές καταρρέουν και η ανεργία στον κατασκευαστικό κλάδο αγγίζει το ζενίθ.

Τα συγχαρητήρια όλα δικά σας, κύριε Πρωθυπουργέ..»