Επικαιρότητα

Προς 11χρονη υποχρεωτική εκπαίδευση – τι αλλάζει στο Λύκειο

Στη δημοσιότητα οι προτάσεις του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής για το Λύκειο που θα συζητηθούν στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής. Πώς διαμορφώνεται το πρόγραμμα των μαθημάτων
Protagon Team

Ξεχάστε το Λύκειο που ξέρατε. Και ξεχάστε τα εννέα χρόνια υποχρεωτικής εκπαίδευσης, πάμε στα εννιά, με υποχρεωτικό το νηπιαγωγείο και μία τάξη του Λυκείου. Και ξεχάστε και τα μονόωρα μαθήματα. Τις σαρωτικές αλλαγές που σχεδιάζει να εφαρμόσει στην πρωτοβάθμια και -κυρίως- στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση το υπουργείο Παιδείας παρουσίαζει η φιλοκυβερνητική εφημερίδα «Αυγή».

Εκτός από την καθιέρωση 11χρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης, παράλληλα προβλέπεται δραστικός περιορισμός των μαθημάτων, εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση με τον μέσο όρο τεσσάρων πανελλαδικώς εξεταζομένων μαθημάτων (χωρίς συντελεστές βαρύτητας). Αυτά περιλαμβάνει η πρόταση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής για το Λύκειο που θα συζητηθεί στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής.

Σύμφωνα με την «Αυγή» στο νέο ωρολόγιο πρόγραμμα του Λυκείου καταργούνται τα μονοώρα μαθήματα, αυξάνεται η διδασκαλία της Νεοελληνικής Γλώσσας ενώ στη Β’ και Γ’ Λυκείου τα μαθήματα μειώνονται σε 9 ή 10 από 18 και σε 6 ή 7 από 15 αντίστοιχα.

Οι βασικές αλλαγές

– Επέκταση της υποχρεωτικής εκπαίδευσης ως εξής: 1 χρόνος Νηπιαγωγείο, 6 χρόνια Δημοτικό, 3 χρόνια Γυμνάσιο, 1 χρόνος Λύκειο

– Κοινή Α’ Λυκείου για τα Γενικά και τα Επαγγελματικά Λύκεια

– Κανένα φίλτρο για τη μετάβαση από την Α’ στη Β’ Λυκείου

– Διευρεύνηση της επέκτασης πολυκλαδικότητας στη Β’ και Γ’ Λυκείου με προσφορά επιλογών μαθημάτων ή ενοτήτων, μαθημάτων όλων των γνωστικών επιστημονικών και τεχνολογικών πεδίων

– Στροφή στις επιλογές στη Β’ και Γ’ Λυκείου

– Ενα ενιαίο μάθημα στη Γ’ Λυκείου και μια ενότητα επιλογών 3 μαθημάτων (2+1 ελεύθερης επιλογής) που δίνει δυνατότητα προσανατολισμού στους μαθητές (εναλλακτικά επιλογή 4 μαθημάτων αν προχωρήσουν οι αλλαγές στην κατεύθυνση της πολυκλαδικότητας)

– Τέσσερις επιστημονικές «ήπειροι»: φιλοσοφία και ανθρωπιστικές σπουδές, φυσικές επιστήμες και μαθηματικά, κοινωνικές επιστήμες, τεχνική/τεχνολογική κατεύθυνση (συν πληροφορική, συν οικονομικά).

– Η Γ’ Λυκείου θα είναι κατεξοχήν «τάξη επιλογής». Τα μαθήματα που θα διδάσκονται συνολικά θα είναι έξι, εκ των οποίων τα επιλογής θα είναι τα τρία 6ωρα. Τα «κορμού» θα είναι η Νεοελληνική Γλώσσα, η Φυσική Αγωγη και οι Ελεύθερες Δραστηριότητες. Τα δύο τελευταία δεν θα εξετάζονται. Συζητείται κατά τις πληροφορίες το σύνολο των μαθημάτων να είναι επτά κατά την πρόταση περί επέκταση της πολυκλαδικότητας.

– Για το εθνικό απολυτήριο προτείνεται να μετράει ο προφορικός βαθμός του μαθήματος στα δύο τετράμηνα της Γ Λυκείου (80%) και η βαθμολογία στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα (20%)

– Η εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση θα επιτυγχάνεται με τον μέσο όρο της βαθμολογίας στα 4 πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα χωρίς συντελεστές βαρύτητας. Η επιτροπή προτείνει σε πρώτη φάση οι εξετάσεις να διεξάγονται σε πανελλαδικό επίπεδο. Κοινή θα είναι η εξέταση στη Νεοελληνική Γλώσσα. Οι μαθητές θα εξετάζονται και σε δύο μαθήματα ειδίκευσης συν ένα πλήρως ελεύθερης επιλογής που θα μετράει μόνο βαθμολογικά στον μέσο όρο για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια. Ως προς τα μαθήματα ειδίκευσης κατά πληροφορίες θα καθορίζονται με απόφαση του υπουργείου Παιδείας.