Πόσο κόστισε η προεκλογική καμπάνια για τον Λευκό Οίκο; Τα τελευταία στοιχεία που δόθηκαν την Πέμπτη στη δημοσιότητα από την Ομοσπονδιακή Επιτροπή Εκλογών, μαρτυρούν μια απίστευτη κούρσα δαπανών κυρίως από την πλευρά της Χίλαρι Κλίντον, αλλά και μια έξυπνη στρατηγική «της τελευταίας στιγμής» από την πλευρά του τελικού νικητή Ντόναλντ Τραμπ. Σε μια αντιστροφή της εικόνας, ο 70χρονος μεγιστάνας ήταν ο «φτωχός» αυτής της μάχης και η 69χρονη πολιτικός των Δημοκρατικών η «πάμπλουτη», είχε στη διάθεσή της περίπου 240 εκατ. δολάρια περισσότερα για να ξοδέψει σε διαφημίσεις, ταξίδια και προσωπικό. Αλλά τελικά έχασε…
Σύμφωνα με τα νέα στοιχεία που παρέχουν την τελική «ακτινογραφία» αυτής της προεκλογικής εκστρατείας, το στρατόπεδο του Τραμπ δαπάνησε περί τα 94 εκατ. δολάρια τις τελευταίες εβδομάδες πριν από τις κάλπες της 8ης Νοεμβρίου. Αναλογικά ήταν το 30% από τα 340 εκατ. δολάρια που συγκέντρωσε συνολικά για την καμπάνια του ο Τραμπ από τον προηγούμενο Ιανουάριο όταν ξεκίνησε την -χωρίς πολλές ελπίδες- πορεία του προς τον Λευκό Οίκο με τις προκριματικές εκλογές για το προεδρικό χρίσμα του Ρεπουμπλικανικού Κόμματος· ο μεγιστάνας έβαλε στην καμπάνια 66 εκατ. δολάρια από την τσέπη του, ενώ τα άλλα προήλθαν από δωρεές.
Οπως σημειώνει ο Guardian, απόφαση-κλειδί αποδείχτηκε η πρωτοβουλία του Μπραντ Πάρσκαλ, διευθυντή ψηφιακών μέσων στην εκστρατεία του Τραμπ, να ρίξει πολλά εκατομμύρια δολάρια σε στοχευμένες καμπάνιες της τελευταίας στιγμής. Τόσο το στρατόπεδο του Τραμπ όσο και το Ρεπουμπλικανικό Κόμμα δαπάνησαν τα τελευταία 24ωρα πριν από τις εκλογές της 8ης Νοεμβρίου πέντε εκατ. δολάρια σε διαφημίσεις «βγείτε και ψηφίστε» στο Διαδίκτυο. Οχι παντού στο Διαδίκτυο αλλά σε χρήστες του Μίτσιγκαν, του Γουισκόνσιν, της Πενσιλβάνια και της Φλόριντα, δηλαδή ακριβώς σε αυτές τις πολιτείες που έδωσαν στον Τραμπ τη νίκη. «Σκέφτεσαι “τι θα συνέβαινε αν δεν ξοδεύαμε αυτά τα λεφτά;”. Ισως να μην κερδίζαμε» είπε ο Πάρσκαλ, ο οποίος κατά τη διάρκεια της προεκλογικής εκστρατείας είχε την απόλυτη εξουσία για το πού και σε ποιο μέσο θα προβληθούν οι διαφημίσεις του Τραμπ.
Ο ίδιος είπε ότι μια ακόμα αποδοτική διαφημιστική καμπάνια ήταν μια σειρά από δίλεπτα σποτ τα οποία προβάλλονταν στο τέλος των τηλεοπτικών διαφημίσεων με τον Τραμπ να λέει στους τηλεθεατές: «Το κίνημά μας είναι για να αντικαταστήσουμε το αποτυχημένο και διεφθαρμένο πολιτικό κατεστημένο με μια νέα κυβέρνηση που θα ελέγχεται από εσάς, τον αμερικανικό λαό».
Αυτή η έξυπνη στρατηγική εξουδετέρωσε το τρομακτικό προβάδισμα της Κλίντον, η οποία είχε στη διάθεσή της πολύ περισσότερα χρήματα απ’ ό,τι ο Τραμπ. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Federal Election Commission, η Κλίντον, η οποία είχε μια πολύ πιο συστηματική και δομημένη βάση συγκέντρωσης δωρεών, είχε στη διάθεσή της, 581 εκατ. δολάρια! Τις τελευταίες εβδομάδες πριν τις εκλογές ξόδεψε περί τα 132 εκατ. δολάρια σε διαφημίσεις, ενώ άλλα 12 εκατ. δολάρια ξοδεύτηκαν για τα ταξίδια και τις περιοδείες της, τα διπλάσια απ’ όσα δαπάνησε ο Τραμπ για να πάει σε συγκεκριμένες πολιτείες, τις οποίες ήθελε για να κερδίσει. Συνολικά οι δυο τους ξόδεψαν 921 εκατ. δολάρια, κοντά ένα δισ. για να «αγοράσουν» τον Λευκό Οίκο. Τελικά τον πήρε αυτός που έδωσε τα λιγότερα…