Ξεκίνησε ως μια κοινοβουλευτική D-Day για την Παιδεία. Αλλά και ως η έναρξη σε επίπεδο κορυφής της νέας περιόδου στη Βουλή: αναμετρήθηκαν για πρώτη φορά στη σεζόν ο Πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας με τον αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης Κυριάκο Μητσοτάκη, με αφορμή την προ ημερησίας διατάξεως συζήτηση για την Παιδεία που όμως εξελίχθηκε σε μία σκληρή μάχη για τις τηλεοπτικές άδειες και τη «διαπλοκή» – βλέπετε, ο κ. Τσίπρας σήκωσε το γάντι στην πρόκληση του κ. Μητσοτάκη για προ ημερησίας συζήτηση και με την έναρξη της δευτερολογίας του είπε ότι «τέτοιες προτάσεις ενίοτε γίνονται δεκτές» καταθέτοντας αυτοστιγμεί σχετικό αίτημα.
Στη δευτερολογία του ο Πρωθυπουργός σχολίασε πως «το πρόβλημά σας κ. Μητσοτάκη δεν είναι ότι υπερασπίζεστε την άποψη να υπάρχουν ιδιωτικά σχολεία και πανεπιστήμια, το πρόβλημά σας είναι ότι μεροληπτείτε υπέρ των ιδιωτικών σχολείων και πανεπιστημίων εναντίον της δημόσιας Παιδείας».
«Εσείς κ. Μητσοτάκη δεν θέλατε αξιολόγηση, θέλατε δικαιολογία για απολύσεις» είπε ο Πρωθυπουργός, ενώ εξήγγειλε ότι η κυβέρνηση ετοιμάζει συνολικό νόμο για την αξιολόγηση στο Δημόσιο.
Επιπλέον σημείωσε ότι «το τελευταίο που θα ήθελε κανείς να κάνει θα ήταν η σύγκρουση με την Εκκλησία. Αντιθέτως», καλώντας τον κ. Μητσοτάκη να διευκρινίσει αν συμφωνεί με το να σταματήσουν τα Θρησκευτικά να αποτελούν μάθημα ομολογίας πίστεως.
Παράλληλα σημείωσε: «Ήταν τιμή μου να συμμετέχω σε κάποιες από τις εξάρσεις του μαθητικού και φοιτητικού κινηματος. Είχα τη δυνατότητα να συμμετάσχω στους μαθητικούς αγώνες του ’90-’91 ενάντια σε έναν αυταρχικό νόμο του πατέρα σας, όπως ήταν και τιμή μου να συμμετέχω στο φοιτητικό κίνημα, σε μια εποχή παρακμής του. Όμως αυτοί οι αγώνες πήγαν την κοινωνία μπροστά. Το πρόβλημά σας κ. Μητσοτάκη όταν με κατηγορείτε για τα δικά μου βιώματα», πρόσθεσε ο Πρωθυπουργός «είναι μάλλον τα δικά σας βιώματα, γιατί μέχρι να ασχοληθείτε με την πολιτική δεν είχατε περάσει ούτε απ’ έξω από δημόσιο σχολείο, γι’ αυτό και δεν μπορείτε να το υπερασπιστείτε. Υπερασπίζεστε μόνο το ιδιωτικό».
Η δευτερολογία Μητσοτάκη
Ο κ. Μητσοτάκης «απάντησε» δευτερολογώντας στις αναφορές του Πρωθυπουργού για την συμμετοχή του στο κίνημα της παιδείας.
«Το όνομα της φοιτητικής παράταξης της οποίας ήταν επικεφαλής ο κ. Τσίπρας ήταν Εγκέλαδος. Αυτό έχετε κάνει στη χώρα» απάντησε δηκτικά ο κ. Μητσοτάκης, και συνέχισε: «Πράγματι είχα την δυνατότητα να σπουδάσω σε κορυφαίο αμερικάνικο μη κρατικό πανεπιστήμιο. Φαντάζομαι ότι και εσείς θα μπορούσατε να κάνετε, οικονομικό πρόβλημα δεν είχατε, σκληρή δουλειά χρειάζεται. Μην λέτε για εμένα ότι δεν έχω περάσει έξω από δημόσιο σχολείο, όταν εσείς έχετε στείλει τα παιδιά σας σε ιδιωτικό σχολείο. Αυτή είναι η υποκρισία».
Ο πρόεδρος της ΝΔ ανέφερε ότι θέλει να γυρίσει πίσω το ρολόι του χρόνου έξι μήνες, όταν ο Πρωθυπουργός ζητούσε προ ημερησίας για τη διαφθορά και την διαπλοκή. «…και όταν έγινε η συζήτηση τον Μάρτιο κατά γενική ομολογία υποστήκατε μια πανωλεθρία» είπε ο κ. Μητσοτάκης, και συμπλήρωσε: «Επανέρχεστε στον τόπο του εγκλήματος. Χαίρομαι γι’ αυτό. Όμως υπάρχει μία διαφορά. Σε σχέση με το τι γνωρίζαμε τότε, υπάρχουν κάποια δεδομένα ο Καλογρίτσας, η Τράπεζα Αττικής και η offshore της Αυγής».
Το «φροντιστήριο» στο Μαξίμου και η αρχή της συζήτησης
Ενδεικτικό της σπουδαιότητας της «αναμέτρησης» είναι το γεγονός ότι ο κ. Τσίπρας δεν μετείχε την Τρίτη στη συζήτηση για το πολυνομοσχέδιο με τα προαπαιτούμενα, επειδή σύμφωνα με το ρεπορτάζ ήθελε να προετοιμαστεί όσον το δυνατόν καλύτερα για τη συζήτηση για την Παιδεία. Στο Μαξίμου διεξήχθη και σύσκεψη-«φροντιστήριο» που κράτησε, όπως λέγεται, μέχρι αργά το βράδυ.
Οντως, το «φροντιστήριο» έγινε άμεσα εμφανές καθώς στο πρώτο εικοσάλεπτο της εισηγητικής ομιλίας του Πρωθυπουργού -στο οποίο δεν υπήρξε η παραμικρή νύξη για την Παιδεία- ο κ. Τσίπρας έκανε αναφορές στον Χέγκελ, στον σπουδαίο γάλλο ιστορικό Φερνάντ Μπροντέλ αλλά και στον Μολιέρο. Ακολούθησαν, όταν πια η ομιλία του κ. Τσίπρα πήγε επιτέλους στην Παιδεία, οι ρήσεις του Πρωταγόρα και ένα συναισθηματικά φορτισμένο απόσπασμα του λιβανέζου λογοτέχνη Χαλίλ Γκιμπράν…
Τι τόνισε ο κ. Τσίπρας
Στην ομιλία του ο Πρωθυπουργός άρχισε με αναφορές στην οικονομία και τις μεταρρυθμίσεις τονίζοντας «κλείσαμε την πρώτη αξιολόγηση με ανακατανομή των βαρών και μέριμνα για το κοινωνικό κράτος. Το ίδιο θα πράξουμε στη δεύτερη αξιολόγηση» σημείωσε και επιτέθηκε με το καλημέρα στον πρόεδρο της ΝΔ λέγοντας ότι «μεταρρυθμίσεις στη γλώσσα του κ. Μητσοτάκη σημαίνει απορρύθμιση της αγοράς εργασίας, εκτεταμένες ιδιωτικοποιήσεις, κατεδάφιση του κοινωνικού Κράτους».
Σήκωσε πάλι τη σημαία του αγώνα κατά της διαπλοκής υπογραμμίζοντας πως «η αντιπολίτευση υπερασπίζεται το πιο σκοτεινό δίκτυο εξουσίας, εκείνο που δημιούργησαν οι καναλάρχες με τις τράπεζες και τα κόμματα εξουσίας. Κόμματα που έπαιρναν θαλασσοδάνεια, κόμματα της Siemens, του Τσοχατζόπουλου, του Χριστοφοράκου, της παράγκας στο ελληνικό ποδόσφαιρο».
Καταφέρθηκε κατά της αξιωματικής αντιπολίτευσης τονίζοντας: «Στο σπίτι του κρεμασμένου δεν μιλάνε για σχοινί. Δεν έχει ο ΣΥΡΙΖΑ δάνεια χωρίς εγγυήσεις. 200 εκατ. ευρώ χρωστά η ΝΔ και άλλα τόσα το ΠΑΣΟΚ».
Αναφερόμενος στα οικονομικά χαρακτηριστικά της εκπαίδευσης υποστήριξε ότι η «προίκα» από τον διαγωνισμό για τις τηλεοπτικές άδειες πηγαίνουν σε κοινωνικές και σχολικές ανάγκες. «Τα 255 εκατ. ήδη διοχετεύονται στην στήριξη του κοινωνικού κράτους: Με επιπλέον 4.000 νοσηλευτές, για να πάνε άλλα 15.000 παιδιά στα νηπιαγωγεία» υπογράμμισε χαρακτηριστικά.
Σχολιάζοντας δε τους χειρισμούς προηγούμενων ετών σημείωσε ότι «η ΝΔ δεν είναι με την ποιότητα, αλλά με τα συμφέροντα. Οι μειώσεις κονδυλίων και οι συγχωνεύσεις έπληξαν την ποιότητα της Παιδείας». Στο ζήτημα της «αριστείας», που αποτελεί ουσιαστική διαφορά φιλοσοφίας με τη ΝΔ, ισχυρίστηκε ότι «η αντιπολίτευση δεν είναι με την αριστεία αλλά με τον ελιτισμό, με την κοινωνική διάκριση και τα σχολεία των λίγων. Εμείς είμαστε με τα σχολεία των ίσων ευκαιριών που δεν διευρύνουν τις ταξικές και πολιτισμικές διαφορές. Ένα σχολείο δημόσιο, δημοκρατικό, ανθρωπιστικό».
Προέταξε την εύρυθμη λειτουργία των σχολείων λέγοντας: «Αποκαθιστούμε την κανονικότητα στα σχολεία έπειτα από χρόνια. Όλα τα σχολεία άνοιξαν για πρώτη φορά χωρίς ελλείψεις σε βιβλία και καθηγητές» και τόνισε πως «φέτος, για πρώτη φορά εφαρμόστηκε ο νόμος που δίνει προτεραιότητα στις προσλήψεις, στον εξαιρετικά ευαίσθητο τομέα της Ειδικής Αγωγής».
Για τις αλλαγές στα Ολόημερα εξήγησε ότι «πλέον, όχι μόνο το 1/3 των δημοτικών, αλλά όλα τα σχολεία θα μπορούν να λειτουργούν ως Ολοήμερα, εμπλουτισμένα με νέα μαθήματα».
Κλείνοντας έκανε εκτενή αναφορά στην επιχειρούμενη τροποποίηση των προγραμμάτων σε Γυμνάσιο –Λύκειο αλλά και στις αλλαγές στη φύση και τη διαδικασία των εισαγωγικών εξετάσεων σε ΑΕΙ και ΤΕΙ: «Αλλάζουμε τον εξετασιοκεντρικό χαρακτήρα του σχολείου. Ορίζουμε πως οι προαγωγικές εξετάσεις θα γίνονται μόνο σε τέσσερα μαθήματα. Το ιδανικό σχολείο της αντιπολίτευσης το έχουμε δει για δεκαετίες.Το σχολείο των παιδιών που χάνουν την εφηβεία, που θέλει να τα κάνει όλα ίδια. Το νέο σχολείο θα επιτρέπει στα παιδιά να ανιχνεύσουν τις πραγματικές τους κλίσεις, να σπουδάσουν αυτό που θέλουν. Η κυβέρνηση αυτή εγγυάται πως σε αυτή τη χώρα, όποιος έχει την ικανότητα να σπουδάσει, θα έχει πια και την δυνατότητα να σπουδάσει», είπε χαρακτηριστικά ο Πρωθυπουργός.
Η απάντηση Μητσοτάκη
Η απάντηση του κ. Μητσοτάκη ήταν σκληρή. Ο πρόεδρος της ΝΔ σημείωσε ότι ο Πρωθυπουργός αφιέρωσε 20 λεπτά για την τρέχουσα πολιτική κατάσταση, για να προσθέσει: «Φαίνεται ότι ο λογογράφος σας έκανε λάθος και σας έδωσε την ομιλία προ τριών μηνών. Δεν έχετε άκουσε τίποτα το τελευταίο διάστημα για τις άδειες και για τον κ. Καλογρίτσα. Δεν έρχεστε ως κατήγορος στο θέμα της διαπλοκής, αλλά ως απολογούμενος».
Ο κ. Μητσοτάκης κατηγόρησε τον Πρωθυπουργό ότι αναφέρθηκε περισσότερο στα θέματα της επικαιρότητας και της διαπλοκής και λιγότερο στα θέματα της Παιδείας. «Κύριε Τσίπρα ο κόσμος ενδιαφέρεται για τα θέματα της Παιδείας και όχι πως θα ελέγξετε εσείς το τοπίο των Μέσων Ενημέρωσης» είπε ο ο πρόεδρος της ΝΔ.
Ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης αναφέρθηκε στο θέμα των αιωνίων φοιτητών και σε μια μάλλον χαμηλότερη του επιπέδου του αναφορά είπε πως υποψιάζεται πως «ο κ. Φίλης αποφάσισε να πάρει το πτυχίο του, καθώς είναι ο ίδιος αιώνιος φοιτητής».
O κ. Μητσοτάκης αναφέρθηκε και στο θέμα των Θρησκευτικών, λέγοντας πως το θέμα αυτό ήταν απλά η αφορμή για να δημιουργήσει μία σύγκρουση προς όφελος των μικροπολιτικών συμφερόντων. Είχε μάλιστα και μία επιστολή του Αρχιεπισκόπου Ιερώνυμου που μεταξύ άλλων αναφέρει πως δεν έγινε καμία ουσιαστική συνάντηση πριν την συγκεκριμένη μεταρρύθμιση. Ο κ. Μητσοτάκης κατηγόρησε τον υπουργό Παιδείας ότι «προσβάλλει την Εκκλησία της Ελλάδος με την ανιστορικότητα του».
«Σκοπός του κ. Τσίπρα είναι να διχάσει την κοινωνία και στην Παιδεία, εμάς να ενώσουμε την κοινωνία» είπε ο πρόεδρος της ΝΔ. «Στην παγκόσμια κοινωνία της γνώσης απαντάτε με την Ελλάδα της απόγνωσης. Αντί να κοιτάτε μπροστά, κοιτάτε πίσω, φέρνετε την Παιδεία στη δεκαετία του ’80».
Και λίγο μετά προσέθεσε: «Αναμοχλεύετε τις πιο σκοτεινές πρακτικές άλλων εποχών όταν η Παιδεία ήταν πεδίο μικροκομματικής συναλλαγής», είπε για να συμπληρώσει: «Εξάλλου ο κ. Τσίπρας διακρίθηκε ως ηγέτης καταλήψεων, έτσι απέκτησε τις πρώτες του πολιτικές περγαμηνές».
Ο κ. Μητσοτάκης αναφέρθηκε στο άρθρο 16, το οποίο χαρακτήρισε ως «τοτέμ που δεν πειράζει κανείς». Μάλιστα αναφέρθηκε στο Σύνταγμα του 1864 το οποίο επιτρέπει ιδιωτικά εκπαιδευτήρια. Ο κ. Μητσοτάκης σχολίασε πως τόσα χρόνια μετά στην Ελλάδα συζητάμε ακόμα για τα αυτονότητα…
Γεννηματά: «Ανυπολόγιστη η ζημιά στην Παιδεία»
Την αντίθεσή της και με τις θέσεις του κ. Τσίπρα αλλά και με το μοντέλο του κ. Μητσοτάκη διατύπωσε στην ομιλίαι της η πρόεδρος του ΠΑΣΟ και επικεφαλής της Δημοκρατικής Συμπαράταξης Φώφη Γεννηματά.
«Η ζημιά στην Παιδεία είναι ανυπολόγιστη. Ισοπεδώσατε το δημόσιο σχολείο και αμφισβητείτε το μοντέλο αναδιανομής της γνώσης, επιβαρύνοντας τα νοικοκυριά», τόνισε. «Για τον κ. Τσίπρα η αριστεία είναι ρετσινιά, για τον κ. Μητσοτάκη μέσο αναπαραγωγής της ελίτ, για εμάς είναι προτεραιότητα για να δώσουμε ίσες ευκαιρίες» σημείωσε. «Η Παιδεία βρίσκεται στο κρεβάτι του Προκούστη» τόνισε.
«Eχετε χρησιμοποιήσει πολλές φορές τον κ. Φίλη για να αλλάξετε ατζέντα, σήμερα μάθαμε πόσο εύκολα τον κρεμάτε στα μανταλάκια», σημείωσε η κυρία Γεννηματά αναφερόμενη στο θέμα των Θρησκευτικών. Η κυβέρνηση φέρνει την κρίση στην εκπαίδευση, υπογράμμισε ενώ ζήτησε «να ανοίξει η συζήτηση για τα μη κρατικά ΑΕΙ, πριν τα ιδιωτικά υποκαταστήσουν το δημόσιο πανεπιστήμιο» και συνέδεσε την αξιολόγηση με την μισθολογική αναβάθμιση των εκπαιδευτικών.
Σε μία εκτός… ατζέντας αποστροφή η κυρία Γεννηματά αναφερόμενη στο θέμα των τηλεοπτικών αδειών σχολίασε «μας πουλάτε νομιμότητα για τις παρατυπίες της δικής σας κυβέρνησης; Ο κόσμος το έχει τούμπανο και εσείς κρυφό καμάρι», είπε για την υπόθεση Καλογρίτσα και τη γραμμή άμυνας της κυβέρνησης. «Έπεσε μαύρο στο ΣΥΡΙΖΑ TV γιατί αποκαλύφθηκαν όλα» είπε χαρακτηριστικά και συνέχισε: «Δώσατε μάχη για την Τράπεζα Αττικής με στόχο να χρηματοδοτήσετε τον δικό σας εργολάβο και να ελέγξετε την ενημέρωση».
«Ο διαγωνισμός είναι διάτρητος. Είναι η ώρα του εισαγγελέα» επανέλαβε η πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, εμμένοντας στη γραμμή που έχει επιλέξει από την πρώτη στιγμή της υπόθεσης Καλογρίτσα.
Κουτσούμπας: «Φτιάξατε σχολεία με ό,τι περισσεύει»
Δριμεία επίθεση στην κυβέρνηση εξαπέλυσε ο γενικός γραμματέας της Κεντρικής Επιτροπής του ΚΚΕ Δημήτρης Κουτσούμπας τονίζοντας ότι «το μόνο στοίχημα που κερδίσατε είναι το νέο Μνημόνιο και όχι τα ανοικτά σχολεία… Φτιάξατε σχολεία που λειτουργούν με ό,τι περισσεύει».
Ο κ. Κουτσούμπας υποστήριξε ότι τόσο ο Πρωθυπουργός όσο και ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης κρίνονται «μετεξεταστέοι» ενώ σε άλλο σημείο είπε «ο κ. Τσίπρας χωρίς ντροπή έδωσε άριστα 20 στον υπουργό Παιδείας για την δήθεν επιτυχία ότι άνοιξαν τα σχολεία χωρίς προβλήματα. Έλεος. Όλοι ζούμε σε αυτή την χώρα. Σε ποια κανονικότητα ξεκινά το σχολείο; Η λαϊκή οικογένεια ρημαγμένη από τον ΕΝΦΙΑ καλείται να πληρώσει την σχολική τσάντα».
Ο κ. Κουτσούμπας εξήγησε ότι «πίσω από κάθε έλλειψη είναι ένας μαθητής που δεν έχει δάσκαλο, μουσικό και μια σειρά άλλων δραστηριοτήτων που διαπαιδαγωγούν. Φτιάξατε σχολείο που λειτουργεί με ό,τι περισσεύει».
Θεοδωράκης: «Ο Πρωθυπουργός έχει τα παιδιά του σε ιδιωτικό σχολείο»
Αυστηρή κριτική άσκησε ο πρόεδρος του Ποταμιού Σταύρος Θεοδωράκης, κάνοντας λόγο για υποκρισία και καταγγέλλοντας ότι περίπου 37.000 παιδιά θα μείνουν φέτος εκτός παιδικών σταθμών.
Δεν υπάρχουν λεφτά για τους παιδικούς σταθμούς επειδή για τους ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ προτεραιότητα έχουν οι υπουργικοί σύμβουλοι, δήλωσε ο κ. Θεοδωράκης τονίζοντας: «και η κυβέρνηση πανηγυρίζει».
Ενταση επικράτησε όταν ο κ. Θεοδωράκης κατηγόρησε την κυβέρνηση για υποκρισία, αναφερόμενος στα ιδιωτικά πανεπιστήμια αναφέροντας ότι «η άρνηση των μη κρατικών πανεπιστημίων δεν είναι Αριστερά. Πρώτη η Χούντα ισχυρίστηκε ότι αυτά θα καταστρέψουν την Παιδεία».
«Ο παραλογισμός πρέπει να τελειώσει. Μη κρατικά πανεπιστήμια τώρα. Eχετε τα παιδιά σας έξω, ο Πρωθυπουργός έχει τα παιδιά του σε ιδιωτικό σχολείο και εσείς επιτίθεστε στην ιδιωτική εκπαίδευση, είναι υποκρισία. Πριν από εσάς οι χουνταίοι είχαν απαγορεύσει τα ιδιωτικά σχολεία», επεσήμανε ο κ. Θεοδωράκης.
Αναφορικά με το μάθημα των Θρησκευτικών στα σχολεία, ο κ. Θεοδωράκης δήλωσε ότι τα ρολόγια των πρέπει να πάνε στο 2016. «Τα παιδιά μας παιδεύονται περισσότερο, οι γονείς πληρώνουν περισσότερο… για να έχουμε το χειρότερο εκπαιδευτικό σύστημα στην Ευρώπη», δήλωσε ο πρόεδρος του Ποταμιού και συνέχισε «μία ώρα τη βδομάδα Φυσική, Πληροφορική, Βιολογία και δύο ώρες Θρησκευτικά». «Το σύγχρονο σχολείο χρειάζεται περισσότερο Θρησκευτικά από επιστήμες; Πρέπει να τολμήσουμε και πρέπει να τολμήσει και η Ορθόδοξη Εκκλησία», είπε συγκεκριμένα ο κ. Θεοδωράκης. Επισήμανε δε ότι στην Εκκλησία υπάρχουν αρκετοί ιεράρχες, «γήινοι και μετριοπαθείς, με πρώτο τον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο. Να μη φοβηθούν αυτόν τον διάλογο», πρόσθεσε.
Ο κ. Θεοδωράκης ζήτησε, παράλληλα, αξιολόγηση στην Παιδεία. «Να φύγουν όσοι δεν είναι ικανοί και όλοι οι άλλοι να χτίσουν ένα σχολείο σύγχρονο-δίκαιο-παραγωγικό», υπογράμμισε ο πρόεδρος του Ποταμιού και πρόσθεσε «χρωστάμε ένα καλύτερο σχολείο στους γονείς που βάφουν τις τάξεις και πληρώνουν από τη τσέπη τους την απογευματινή καθαρίστρια».
«Η ζημιά που κάνουμε στην οικονομία μπορεί κάποτε να διορθωθεί, η ζημιά που κάναμε στην Παιδεία δεν διορθώνεται με υπουργικές αποφάσεις» είπε ο επικεφαλής του Ποταμιού.
Αναφορικά με τα παιδιά των μεταναστών και των προσφύγων υπογράμμισε ότι οι τοπικές κοινωνίες δεν πρέπει να φοβούνται, αντίθετα να φοβούνται την μη μόρφωση και τα γκέτο. «Τα προσφυγόπουλα έχουν δικαίωμα στη μάθηση. Οι γονείς – πρόσφυγες έχουν υποχρέωση να στείλουν τα παιδιά τους στο σχολείο. Πρέπει να είμαστε αυστηροί σε αυτό», δήλωσε.
Φίλης: Δεν πρόκειται για σύγκρουση Πολιτείας – Εκκλησίας
Την ευθύνη για την εκπαίδευση την έχει η Πολιτεία, το σχολείο είναι κοσμικό, ανεξίθρησκο, ουδετερόθρησκο, τόνισε ο υπουργός Παιδείας Νίκος Φίλης από το βήμα της Βουλής, αναφερόμενος στις αλλαγές στο μάθημα των Θρησκευτικών. Όπως επισήμανε, τα Θρησκευτικά από ομολογιακό μάθημα γίνονται μάθημα γνώσης των θρησκειών, με προτεραιότητα τη γνώση του ορθοδόξου πολιτισμού.
Ο κ. Φίλης τόνισε ότι δεν πρόκειται για μια σύγκρουση Πολιτείας-Εκκλησίας και επανέλαβε πως τα νέα προγράμματα των Θρησκευτικών έχουν εκπονηθεί από επιτροπή του ΙΕΠ με τη συμμετοχή διακεκριμένων θεολόγων και σε διάλογο με εκπροσώπους της εκκλησίας. Πρόσθεσε ότι διδάσκονται πιλοτικά σε συγκεκριμένα σχολεία εδώ και τρία χρόνια, δηλαδή και επί διακυβέρνησης ΝΔ-ΠΑΣΟΚ, και ήρθε η ώρα της αξιολόγησης και της εφαρμογής.
Σχετικά με τη στάση της Εκκλησίας, ανέφερε ότι δεν είναι η πρώτη φορά που προβάλλει αντιρρητικό λόγο, ενώ σημείωσε πως και για τα ισχύοντα βιβλία είχε διαφωνήσει αλλά η τότε κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ τα ενέκρινε. «Σχεδιάσαμε ένα μάθημα που επιπλέον θα είναι ελκυστικό γιατί θα διδάσκεται με σύγχρονες παιδαγωγικές μεθόδους και όχι μετατρέποντας την αίθουσα σε κάποιου είδους άμβωνα» τόνισε.
Ο κ. Φίλης αναφέρθηκε και στην κατάργηση των Πανελλαδικών Εξετάσεων λέγοντας ότι «αυτή η Βουλή μπορεί και πρέπει να καταλήξει στο νέο τρόπο πρόσβασης των παιδιών στα Πανεπιστήμια. Με ευρεία συναίνεση, γιατί οι αλλαγές στην εκπαίδευση και ιδιαίτερα ο τρόπος πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση δεν είναι θέμα μιας τετραετίας».
Παρούσα η Μαριέττα
Πέρα πάντως από τη μάχη εντυπώσεων – στην οποία παραβρέθηκε από το πρωί και η πρώην υπουργός Παιδείας Μαριέττα Γιαννάκου – η συζήτηση στη Βουλή ήταν μία κρίσιμη αναμέτρηση καθώς ο χώρος της Παιδείας βρίσκεται σε σημείο βρασμού έπειτα από την επιχειρούμενη μεταρρύθμιση στα προγράμματα που προωθεί ο υπουργός Παιδείας Νίκος Φίλης, αλλά κυρίως με την τροποποίηση της διδασκαλίας του μαθήματος των Θρησκευτικών.
Επειτα από ένα δεκαήμερο έντονων αντιπαραθέσεων, τακτικισμών και ανταλλαγής επιστολών του υπουργού με τον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο ο οποίος αντιδρά, υπήρξε την περασμένη Δευτέρα διάθεση αναδίπλωσης από τον κ. Φίλη – έπειτα και από «επιθυμία» του Μαξίμου.
Ο υπουργός ζήτησε ραντεβού για σήμερα Τετάρτη με τον Αρχιεπίσκοπο για να λάβει την απάντηση ότι η μέχρι τη συνεδρίαση της Ιεράς Συνόδου στις 4 Οκτωβρίου «δεν υπάρχει διαθέσιμος χρόνος»…
Προφανώς ήταν μία απάντηση ενδεικτική της ενόχλησης –στην καλύτερη περίπτωση– του κ. Ιερώνυμου, καθώς την Τετάρτη υπήρξε συνάντησή του με τον πρόεδρο των ΑΝΕΛ και υπουργό Αμυνας Πάνο Καμμένο, ακριβώς για να συζητήσουν το θέμα των Θρησκευτικών!
Αυτό από μόνο του αποτελεί μία πολύ ενδιαφέρουσα και ιδιαίτερη παράμετρο του όλου ζητήματος καθώς οι συγκυβερνώντες ξεκαθάρισαν με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο την στήριξή τους στις θέσεις της Εκκλησίας. Οι γνωρίζοντες λένε ότι δεν απειλείται η κυβερνητική συνοχή, άλλα όπως και να έχει αποτελεί σημείο τριβής στους κόλπους της συγκυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ.