Σκιές. Εκρήξεις. Φλόγες. Αστρα. Τέρατα του βυθού. Αγνωστα στον άνθρωπο πλάσματα. Ο ίδιος ο άνθρωπος. Οι πόλεις που δημιούργησε. Οι πόλεις του μέλλοντος. Ο άνθρωπος του μέλλοντος. «Ο χρόνος επιστρέφει στην πηγή του», αφηγείται μία φωνή, πολύ οικεία στους λάτρεις του κινηματογράφου. Μα τι δουλειά έχει το Big Bang σε ένα φεστιβάλ κινηματογράφου; Πώς θα κερδίσουν το ενδιαφέρον του κοινού τα πανάρχαια πλάσματα, οι δεινόσαυροι, οι πλανήτες, οι γαλαξίες, οι σουρεαλιστικές εικόνες που υπολείπονται σχετικά με τις«πραγματικές» ιστορίες ανθρώπων; Μία ιστορία για τη γένεση του σύμπαντος δεν έχει διάλογο, χιούμορ, ίντριγκα, χορό, πόνο, δεν έχει καν πλοκή, με τη συμβατική σημασία της λέξης.
Είναι το πρώτο ντοκιμαντέρ του είδους του που κάνει πρεμιέρα στο φεστιβάλ κινηματογράφου της Βενετίας, την Τρίτη, 6 Σεπτεμβρίου. Και είναι η πρώτη απόπειρα ντοκιμαντέρ που επιχειρεί ο αμερικανός σκηνοθέτης Τέρενς Μάλικ. Το επεξεργαζόταν τις τελευταίες τέσσερις δεκαετίες. Εμπνεύστηκε κατά τον ίδιο τρόπο στην ταινία «Δέντρο ζωής» (2011), όπου πειραματίστηκε με εικόνες από το σύμπαν και τη σύλληψη ζωής επί της Γης. Και τελικά, ο Μάλικ πρόλαβε να το ολοκληρώσει την κατάλληλη στιγμή, για να κάνει το θεαματικό άνοιγμα στη Βενετία. Οι λίγες πληροφορίες και τα πλάνα που έχουν κυκλοφορήσει μαρτυρούν τα ψηφιακά εφέ, τις φανταστικές εικόνες, την υπέροχη μουσική και τη φωνή της αυστραλής ηθοποιού Κέιτ Μπλάνσετ -ναι, αισθάνεσαι ότι αφηγείται και πάλι η Γκαλάντριελ, από τον «Αρχοντα των Δαχτυλιδιών»- και του αμερικανού σταρ Μπραντ Πιτ. Ο τίτλος: «Το ταξίδι του χρόνου: Η πορεία της ζωής».
Είναι ένα μη συμβατικό φιλμ για το φεστιβάλ που συμπληρώνει 73 έτη. Είναι πρωτοποριακό ντοκιμαντέρ γενικότερα. Συνδυάζει τα επιστημονικά τεκμήρια για τη γένεση του κόσμου, την ανθρώπινη φαντασία που συμπληρώνει τα μεγάλα κενά αυτής της πορείας και την εικαστική προσέγγιση που δημιουργεί ένα αριστούργημα. Αλλά είναι και μη συμβατικό στον τρόπο διανομής του. Διεθνώς, θα κυκλοφορήσει, σταδιακά σε διάφορες χώρες, ολόκληρο το 90λεπτο ντοκιμαντέρ –με τη φωνή της Μπλάνσετ- τον Δεκέμβριο, από την εταιρεία διανομής Wild Bunch. Αλλά στις ΗΠΑ, θα κυκλοφορήσει πρώτα μία σύντομη έκδοση –σε αυτήν αφηγείται ο Μπραντ Πιτ- από την εταιρεία διανομής Imax, στις 7 Οκτωβρίου. Υστερα από ένα χρονικό διάστημα οι ρόλοι των εταιρειών θα αλλάξουν, θα παιχτεί διεθνώς η σύντομη έκδοση και στις ΗΠΑ η μεγαλύτερη. Γιατί;
Είναι ζήτημα στρατηγικής. Τα κινηματογραφικά κοινά σε κάθε χώρα είναι διαφορετικά, το ίδιο και οι ταινίες που προβάλλονται. Για παράδειγμα, στις ΗΠΑ, τα περισσότερα μεγάλου μήκους ντοκιμαντέρ βρίσκονται στο μέσο όρο θεαματικότητας, ενώ σε άλλες χώρες έχουν μεγαλύτερη πέραση. Με άλλα λόγια, το κοινό της εταιρείας Imax παραδοσιακά προτιμά έργα δράσης ή τουλάχιστον έργα με πλοκή και πρόσωπα -γι’ αυτό και θα τους δοθεί μία πρώτη γεύση, πιο σύντομη. Ενώ το ντοκιμαντέρ δεν είναι ταινία δράσης, είναι ένα «90λεπτο συναισθηματικό ταξίδι», όπως το περιέγραψε ο Σοφοκλής Τασιούλης, έλληνας παραγωγός που έχει αναλάβει με την Sophisticated Films την παραγωγή. «Ελπίζουμε όσοι επιλέξουν τη μεγαλύτερη εκδοχή να το κάνουν λόγω του Τέρενς Μάλικ, λόγω του θέματος του έργου, λόγω του καλλιτεχνικού οράματος».