Επικαιρότητα

«Συνεργατικό» γυμνάσιο με μειώσεις σε ύλη, διαγωνίσματα και ωράριο…

Τις αλλαγές που θα ισχύσουν στα γυμνάσια της χώρας από τον προσεχή Σεπτέμβριο έδωσε στη δημοσιότητα του υπουργείο Παιδείας. Το πνεύμα σαφές: Λιγότερη διδακτέα ύλη, λιγότερα διαγωνίσματα, «συνεργατικό σχολείο»...
Protagon Team

Μείωση ύλης, μείωση ωρών διδασκαλίας σε βάρος των Αρχαίων Ελληνικών και των λεγόμενων «βιωματικών εργασιών», δύο τετράμηνα αντί για τρία τρίμηνα, άρα και λιγότερα διαγωνίσματα: Τρεις σημαντικές αλλαγές που επαναπροσδιορίζουν τη σχέση του μαθητή με το σχολείο και κυρίως με το γνωστικό φορτίο που θα καλείται να αφομιώσει, θα προωθηθούν στα γυμνάσια της χώρας από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο, όπως ανακοινώθηκαν επίσημα από το υπουργείο Παιδείας. Τώρα αν κάποιοι μαθητές είναι και λίγο τυχεροί θα φοιτούν στα συγκεκριμένα γυμνάσια που πιλοτικά θα ξεκινήσει η πολιτική των μεγαλύτερων διαλειμμάτων καθώς και της περιγραφικής αξιολόγησης παράλληλα με την αριθμητική βαθμολογία.

Η ανακοίνωση του υπουργείου Παιδείας ενδεικτική της φιλοσοφίας: Το νέο σχολείο θα είναι ένα σχολείο «δημιουργικό και συνεργατικό, που θα κινεί την περιέργεια των παιδιών για τη γνώση και θα κερδίζει το ενδιαφέρον τους για τη μαθησιακή διαδικασία». Οπως ανέφερε στην ανακοίνωσή του το υπ. Παιδείας, το νέο σχολείο «θα εξασφαλίζει υψηλά μαθησιακά αποτελέσματα, θα οξύνει την κριτική σκέψη, θα καλλιεργεί πολλαπλές δεξιότητες και θα εμπεδώνει δημοκρατικές αξίες». Απομένει βέβαια να αποδειχτεί…

Συγκεκριμένα και όπως επίσημα ανακοινώθηκε, στο γυμνάσιο του Σεπτεμβρίου 2016 θα ισχύουν τα παρακάτω:

Οι αλλαγές στο πρόγραμμα των γυμνασίων

Οπως αναφέρεται στις ανακοινώσεις του υπουργείου Παιδείας, η μείωση αυτή θα προσφέρει κάποιες ώρες εντός του επταώρου, στις οποίες μπορούν να πραγματοποιηθούν πολιτιστικά και περιβαλλοντικά προγράμματα, προγράμματα αγωγής υγείας και σταδιοδρομίας καθώς και η ενισχυτική διδασκαλία (π.χ. για τις ξένες γλώσσες, ώστε να είναι δυνατή στο σχολείο η προετοιμασία για το Κρατικό Πιστοποιητικό Γλωσσομάθειας) και αυτό χωρίς κωλύματα για τους/τις μαθητές/τριες (π.χ. μετακίνηση με μέσα συγκοινωνίας που αναχωρούν την ώρα που λήγει το επτάωρο, εξωσχολικές δραστηριότητες κ.λπ.).

Ακόμη θα δοθεί χρόνος στους εκπαιδευτικούς για συνεργασίες μεταξύ τους με στόχο τον από κοινού σχεδιασμό δράσεων, διδακτικού υλικού κ.λπ., για ενδοσχολικές και διασχολικές επιμορφώσεις και για παιδαγωγικές συνεδριάσεις.

– Τα project (Βιωματικές Δράσεις και οι Συνθετικές Εργασίες)… βγαίνουν από το ωρολόγιο πρόγραμμα και εντάσσονται ως τρόπος εργασίας, ως μέθοδος, στο πλαίσιο συγκεκριμένων γνωστικών αντικειμένων.

Συγκεκριμένα όπως ανακοινώθηκε:

α. Οι βιωματικές δραστηριότητες και τα project που προβλέπονταν στη «Σχολική και Κοινωνική ζωή», με στόχο την εξοικείωση των μαθητών/τριών με το νέο τους σχολείο και τους νέους/ες συμμαθητές/τριες, εντάσσονται στη Γλωσσική Διδασκαλία της Α΄ τάξης, καθώς οι δύο πρώτες ενότητες του σχετικού σχολικού βιβλίου στοχεύουν στη γνωριμία των μαθητών/τριών με το νέο τους σχολείο. Οι πρώτες διδακτικές ώρες του μαθήματος θα αφιερωθούν στο ξεπέρασμα των ανησυχιών που προκαλεί ο άγνωστος χώρος και τα άγνωστα πρόσωπα και στη σταδιακή ανάπτυξη του αισθήματος του ανήκειν στην ομάδα, στην κοινότητα του νέου τμήματος.

β. Οι δραστηριότητες που προβλέπονταν υπό τον τίτλο «Πολιτισμός και Δραστηριότητες Τέχνης» εντάσσονται στη Μουσική της Β΄ τάξης και στα Καλλιτεχνικά της Γ΄ τάξης. Σε αυτά τα γνωστικά αντικείμενα θα αφιερώνονται κάποιες εβδομάδες του σχολικού έτους σε βιωματικές δραστηριότητες σχετικές με τη μουσική, τα εικαστικά ή τον συνδυασμό τους με άλλες τέχνες.

γ. Στο δεύτερο τετράμηνο οι διδάσκοντες/ουσες όλων των γνωστικών αντικειμένων θα έχουν τη δυνατότητα αντί ωριαίου διαγωνίσματος να προτείνουν στους μαθητές θέματα συνθετικών εργασιών και τα παραδοτέα να λαμβάνονται υπόψη στην ατομική αξιολόγηση των μαθητών/τριών για το δεύτερο τετράμηνο.

Μειώνεται η διδακτέα ύλη

Οι αλλαγές στο ωρολόγιο πρόγραμμα θα συνοδεύονται από αντίστοιχη αναμόρφωση της διδακτέας ύλης των γνωστικών αντικειμένων των οποίων οι ώρες θα μειωθούν. Και για τα υπόλοιπα μαθήματα όμως κρίνεται σημαντικό η διδακτέα ύλη να βρίσκεται σε πραγματική αντιστοιχία με τον διαθέσιμο διδακτικό χρόνο, έτσι ώστε να είναι εφικτή η αξιοποίηση μεθόδων ενεργητικής μάθησης στη σχολική τάξη (η ομαδοσυνεργατική διδασκαλία, η διερευνητική μάθηση, τα project απαιτούν, γενικά, περισσότερο χρόνο).

Θα επιδιωχθεί από επιτροπές που θα συσταθούν στο πλαίσιο του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) ο περιορισμός της έκτασης της διδακτέας ύλης, με την άρση επικαλύψεων, την αφαίρεση όσων ενοτήτων κριθούν ως λιγότερο αναγκαίες.