Αντικείμενα από τη μοιραία πτήση της EgyptAir. Εικόνες από τα ευρήματα μετέδωσε το μεσημέρι του Σαββάτου η αιγυπτιακή TV | Egyptian Military/Handout via Reuters
Επικαιρότητα

Τα μυστικά του χαμένου αεροπλάνου της EgyptAir

Συντρίμμια και προσωπικά αντικείμενα επιβατών βρέθηκαν βόρεια της Αλεξάνδρειας – Το ανακοίνωσε ο αιγυπτιακός στρατός – Τι μεταδίδουν τα ΜΜΕ της χώρας – Συνεχίζονται οι έρευνες για το μαύρο κουτί - Τι ξέρουμε ως τώρα
Protagon Team

Το αεροπλάνο της EgyptAir, ένα Airbus Α320, είχε απογειωθεί τη νύχτα της Τετάρτης από το «Σαρλ ντε Γκολ» Παρίσι με προορισμό το Κάιρο της Αιγύπτου. Πετώντας με κατεύθυνση νοτιοανατολικά, είχε αφήσει πίσω του την Κρήτη και την Κάρπαθο και απείχε 40 λεπτά από τον προορισμό του. Τότε χάθηκαν τα ίχνη του…

Η πτήση MS804 της EgyptAir έμελλε να χαθεί στα νερά της Μεσογείου: Υστερα από μια μεγάλη επιχείρηση των ελληνικών και των αιγυπτιακών Ενόπλων Δυνάμεων, τα ίχνη του μοιραίου αεροπλάνου φαίνεται πως βρέθηκαν ένα 24ωρο μετά: 290 χλμ. βόρεια της Αλεξάνδρειας, σύμφωνα με τα όσα μετέδωσε το μεσημέρι της Παρασκευής η αιγυπτιακή τηλεόραση, η οποία επικαλέστηκε τον στρατό της χώρας. Βρέθηκαν ορισμένα προσωπικά αντικείμενα των επιβατών, ένα κάθισμα και άλλα μέρη της καμπίνας. Σύμφωνα με την Ανθή Καρασσάβα, ανταποκρίτρια των Times του Λονδίνου στην Αθήνα, το ελληνικό υπουργείο Αμυνας έκανε γνωστό πως βρέθηκαν και μέλη των επιβατών, πέντε μίλια νότια από το σημείο που το μοιραίο Airbus χάθηκε από τα ραντάρ, τα ξημερώματα της Πέμπτης. To υπουργείο Πολιτικής Αεροπορίας της Αιγύπτου επιβεβαίωσε τις πληροφορίες σημειώνοντας πως εντοπίστηκαν και ανθρώπινα μέλη, που πιστεύεται ότι ανήκουν στους επιβαίνοντες στο αεροσκάφος.

Οι έρευνες δεν σταμάτησαν βέβαια, πρέπει να βρεθεί το μαύρο κουτί του μοιραίου αεροσκάφους. Και να γίνει απολύτως σαφές αν πρόκειται για τρομοκρατική ενέργεια, όπως όλο και περισσότεροι υπαινίσσονται, ή για ένα δυστύχημα. Ωστόσο ο Τιμ Τέιλορ, ειδικός στις θαλάσσιες έρευνες, μιλώντας στο CNN ανέφερε ότι η περιοχή – στόχος των ερευνών είναι από τις πιο βαθιές της Μεσογείου. Σε ορισμένα σημεία το βάθος φθάνει ως και τα 3 χιλιόμετρα και η προσπάθεια ανίχνευσης των σημάτων, που στέλνουν τα μαύρα κουτιά, γίνεται εξαιρετικά δύσκολη.

Ωστόσο, το πρωί του Σαββάτου, γαλλικά μέσα ενημέρωσης – μεταξύ αυτών και η Liberation – ανέφεραν πως το Γραφείο Ερευνών και Αναλύσεων (ΒΕΑ) επιβεβαίωσε πώς από το μοιραίο αεροσκάφος καταγράφηκε εκπομπή σημάτων που δείχνουν ότι υπήρχε καπνός στην καμπίνα. Σημείωσε πάντως η ΒΕΑ ότι ήταν πολύ νωρίς για να ερμηνευτούν τα σημάδια καπνού.

Την Πέμπτη είχε προκληθεί τεράστια σύγχυση μετά από αναφορά πως είχαν εντοπιστεί συντρίμμια, η οποία τελικά είχε αποδειχθεί αβάσιμη.

Ελεγχος σε αεροσκάφος της EgyptAir, στο αεροδρόμιο του Ληξουρίου / photo: Amr Abdallah Dalsh@REUTERS

Αρχικά, στις 15.30 της Πέμπτης (ώρα Ελλάδας) οπότε και – σύμφωνα με όσα μετέδωσε η δημόσια ραδιοτηλεόραση (ΕΡΤ), από τον Θάλαμο Επιχειρήσεων του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας –  ανακοινώθηκε ότι βρέθηκαν δύο τμήματα του αεροσκάφους 230 μίλια νοτίως της Κρήτης. Ηταν η αρχή ενός νέο παράλληλου θρίλερ…

Οι πληροφορίες προερχόμενες από αιγυπτιακό αεροσκάφος τύπου C-295 το οποίο συμμετείχε στις έρευνες, ανέφεραν ότι εντοπίστηκαν δύο τμήματα και θραύσματα χρώματος πορτοκαλί τα οποία εικάζετο ότι ανήκουν στο χαμένο αεροπλάνο. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις οι άνεμοι των 6 μποφόρ που έπνεαν στην περιοχή μετατόπισαν τα συντρίμμια τoυ μοιραίου Airbus, τα οποία εντοπίστηκαν σε ένα εύρος 50 – 100 ναυτικών μιλίων από το σημείο όπου χάθηκαν τα ίχνη του.

Το υπουργείο Εθικής Αμυνας επιβεβαίωσε «ότι εντοπίστηκαν πλαστικά αντικείμενα με σκοινιά, 50 μίλια από το σημείο που χάθηκε το ίχνος του αεροσκάφους των αιγυπτιακών αερογραμμών». Λίγο μετά το μεσημέρι της Πέμπτης ελληνικό C-130 επιβεβαίωσε ότι το αντικείμενο που είχε εντοπιστεί είναι ένα πορτοκαλί σωσίβιο. Μάλιστα, το πλήρωμα του ελληνικού C-130 μετέδωσε την πληροφορία ότι στο ίδιο σημείο που εντοπίστηκε το σωσίβιο, κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας βρίσκεται ένα ασημί γυαλιστερό αντικείμενο. Στα αιγυπτιακά μέσα κοινωνικής δικτύωσης ήδη έχει αναρτηθεί μια φωτογραφία στην οποία φαίνεται ένα πορτοκαλί σωσίβιο και εικάζεται ότι είναι από το αεροσκάφος που έχει καταπέσει. Είναι η κάτωθι, την οποία μεταδίδουμε με κάθε επιφύλαξη.

Επειτα από ώρες ερευνών για τον εντοπισμό του αεροσκάφους βρέθηκαν τα συντρίμμια του, σύμφωνα με τον αντιπρόεδρο της εταιρείας, Αχμέντ Αντέλ, ο οποίος έδωσε αποκλειστική συνέντευξη στην Κρίστιαν Αμανπούρ, που βρίσκεται στην Αίγυπτο για το αμερικανικό δίκτυο CNN. Σε ανάρτησή της στο twitter η δημοσιογράφος ανέφερε: «Ο αντιπρόεδρος της EgyptAir μου λέει: “Βρήκαμε τα συντρίμμια” από την πτήση MS804».

Την πληροφορία επιβεβαίωσε και μέσω Twitter η εταιρεία, επικαλούμενη επιστολή του υπουργείου Εξωτερικών της Αιγύπτου.

Ομως, σύγχυση επικράτησε το βράδυ της Πέμπτης ως προς το εάν τα ευρήματα στη θάλασσα, στην περιοχή νότια της Κρήτης, αποτελούσαν πράγματι συντρίμμια του αεροσκάφους. Το Associated Press επικαλέστηκε δήλωση «ανώτατου έλληνα αξιωματούχου», ο οποίος σύμφωνα με tovima.gr είναι ο πρόεδρος της Επιτροπής Διερεύνησης Ατυχημάτων και Ασφάλειας Πτήσεων, Αθανάσιος Μπίνης, σύμφωνα με την οποία «μία αξιολόγηση των ευρημάτων δείχνει ότι δεν ανήκουν σε αεροπλάνο». Πράγματι, ο κ. Μπίνης δήλωσε στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων της ΕΡΤ ότι «τα τελευταία στοιχεία (μέχρι τις 8:30 το βράδυ) ταυτοποιήθηκαν και δεν ανήκουν» στο μοιραίο Airtbus A320.

Προφητική φωτογραφία του 2014 στo facebook αεροσυνοδoύ από τη μοιραία πτήση. Η Σαμάρ Εζ Ελντίν δημοσίευσε αυτή τη φωτογραφία με το αεροπλάνο που βουλιάζει, στο προφίλ της στο facebook. Εκανε χιούμορ και φυσικά η φωτογραφία ήταν αποτέλεσμα φωτομοντάζ. Η ωραία αεροσυνοδός της Egyptair, εικονίζεται να βγαίνει, βρεγμένη αλλά κομψή και περιποιημένη, σαν θηλυκός Τζέιμς Μποντ, με τη βαλίτσα της, από τη θάλασσα, ενώ πίσω, στο βάθος το αεροσκάφος της πέφτει και βυθίζεται μέσα στο νερό. Αυτή η κοπέλα, εργαζόταν τη 19η Μαῒου στο μοιραίο δρομολόγιο Παρίσι-Κάιρο της Egyptair. Η τύχης της μέχρι στιγμής αγνοείται. Η Σαμάρ Εζ Ελντίν ήταν 26 ετών, εργαζόταν τα τελευταία δύο χρόνια για την αιγυπτιακή αεροπορική εταιρία και ήταν παντρεμένη εδώ και έξι μήνες

«Από την αξιολόγηση των ευρημάτων προκύπτει ότι δεν ανήκουν σε αεροπλάνο. Δεν είναι συντρίμμια αεροπλάνου» πρόσθεσε ο πρόεδρος της Επιτροπής Διερεύνησης Ατυχημάτων και Ασφάλειας Πτήσεων.

Και αργα τη νύχτα o αντιπρόεδρος της EgyptAir είπε ότι έκανε λάθος. Δεν ήταν τα συντρίμμια που βρέθηκαν ό,τι απέμεινε από την πτήση MS804…

Νωρίτερα, όμως, με ανακοίνωσή της, η εταιρεία είχε αναφέρει πως το αιγυπτιακό υπουργείο Πολιτικής Αεροπορίας έλαβε επίσημη επιστολή από το υπουργείο Εξωτερικών της Αιγύπτου που επιβεβαίωνε τον εντοπισμό του κουφαριού του αεροσκάφους που είχε εξαφανιστεί! Μάλιστα, η EgyptAir εξέφρασε τα συλλυπητήριά της στις οικογένειες και τους φίλους των επιβαινόντων του Airbus. Επισημάνθηκε, μάλιστα, πως τα συγγενικά πρόσωπα των επιβατών και του πληρώματος είχαν ενημερωθεί σχετικά.

Αργά το μεσημέρι της Πέμπτης και ενώ το σενάριο τρόμου για επιστροφή των τζιχαντιστών στα χτυπήματα κέρδιζε έδαφος, η ιστοσελίδα newsday.com μετέδωσε ότι το Ισλαμικό Κράτος με ανακοίνωσή του για το χτύπημα ανέφερε ότι η πτώση προήλθε από έκρηξη βόμβας που βρισκόταν εντός του αεροσκάφους. Πάντως, δεν δημοσιεύθηκε το κείμενο των τζιχαντιστών για την ανάληψη της ευθύνης, σε αντίθεση με όσα συνηθίζουν έπειτα από ανάλογα τρομοκρατικά χτυπήματα. Αργότερα η ίδια ιστοσελίδα δημοσίευσε πληροφορίες σύμφωνα με τις οποίες τον εκρηκτικό μηχανισμό ενεργοποίησε ιρακινός επιβάτης της πτήσης, ενώ ανέφερε και πανηγυρισμούς στη Ράκα.

«Το αεροσκάφος είναι πιθανό να επλήγη από πύραυλο εδάφους-αέρος», εκτίμησε η Stratfor. Σύμφωνα με την αμερικανική εταιρεία αναλύσεων, μια πιο προφανής εκδοχή για τα αίτια της συντριβής είναι η πυροδότηση ενός αυτοσχέδιου εκρηκτικού μηχανισμού μέσα στο αεροσκάφος, ενώ λιγότερο πιθανή κατά τις εκτιμήσεις της είναι μια μηχανική βλάβη που σημειώθηκε σε ύψος πλεύσης 37.000 ποδών. «Δεν μπορεί να αποκλειστεί μια καταστροφική βλάβη της ατράκτου» του επιβατικού αεροσκάφους, προσθέτει η Stratfor. «Το πλήγμα από έναν πύραυλο επιφανείας-αέρος είναι επίσης πιθανό, αν και οι εξτρεμιστές στην Αίγυπτο και σε κοντινές περιοχές δεν πιστεύεται ότι έχουν πρόσβαση σε πυραύλους ικανούς να πλήξουν ένα αεροσκάφος σε αυτό το υψόμετρο», αναφέρει η εταιρεία σε ενημερωτικό της δελτίο.

Το χρονικό του τρόμου από τα ξημερώματα της Πέμπτης

Ο κόσμος της αεροπλοΐας άρχισε να ζει ξανά έναν εφιάλτη. Τι συνέβη στην πτήση MS804 των Αιγυπτιακών Αερογραμμών; Αυτά που έγιναν γνωστά από τις πρώτες αναφορές της Egypt Air είναι ότι στο αεροπλάνο επέβαιναν 66 άνθρωποι, 56 επιβάτες, επτά μέλη του πληρώματος και τρεις άνδρες των υπηρεσιών ασφαλείας. Πετούσε σε ύψος 11.300 μέτρων πάνω από τη Μεσόγειο όταν χάθηκε από τα ραντάρ.

Ο Σερίφ Φατχί, υπουργός αερομεταφορών της Αιγύπτου / photo: Mohamed Abd El Ghany@REUTERS

Το ηλικίας 12 ετών Airbus εκτελούσε το πέμτο δρομολόγιο της ημέρας, είχε πετάξει στην Ασμάρα της Ερυθραίας και στην Τυνησία, ο κυβερνήτης του μετρούσε περισσότερες από 6.000 ώρες πτήσης στην καριέρα του, εκ των οποίων οι 2.000 σε Airbus A320. Λίγο μετά τις 9 π.μ. της Πέμπτης, εκπρόσωποι της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας της Αιγύπτου δήλωσαν στο Reuters και στο Associated Press ότι το αεροπλάνο κατά πάσα πιθανότητα κατέπεσε στην θάλασα – άρχισε εξάλλου να εκπέμπει το αυτόματο σήμα εκτάκτου ανάγκης, που ενεργοποιείται σε τέτοιες καταστάσεις. Λίγο μετά τη 1 μ.μ. πια, ο Φρανσουά Ολάντ ανακοίνωσε ότι το αεροπλάνο κατέπεσε και ότι η Γαλλία θα αναζητήσει και θα βρει την αλήθεια. Τη διεξαγωγή έρευνας για το αεροσκάφος της EgyptΑir ανακοίνωσε παράλληλα ο εισαγγελέας του Παρισιού.

Για το τραγικό συμβάν ενημερώθηκε και ο πρόεδρος των ΗΠΑ Μπαράκ Ομπάμα από τη Σύμβουλο Εθνικής Ασφαλείας.

Τι συνέβη όμως; Ο Εχάμ Μοχί ελ Ντιν, επικεφαλής της αιγυπτιακής Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, δήλωσε εξ αρχής ότι οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας της Ελλάδας ήταν που ενημέρωσαν τους αιγύπτιους συναδέλφους τους ότι χάθηκε η επαφή με το αεροπλάνο. «Δεν εξέπεμψε SOS ή απώλεια ύψους, απλά εξαφανίστηκε» είπε. Προς επιβεβαίωση όλων αυτών, ο επικεφαλής της ελληνικής ΥΠΑ Κώστας Λυντζεράκης δήλωσε ότι το αεροσκάφος δεν εξέπεμψε σήμα κινδύνου στον ελληνικό εναέριο χώρο: O κυβερνήτης του Airbus επικοινώνησε με τους έλληνες ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας όταν το αεροπλάνο πετούσε πάνω από την Κέα, χωρίς να αναφέρει κάποιο πρόβλημα. Οταν όμως η πτήση MS804 βγήκε εκτός του ελληνικού FIR, δεν επικοινώνησε και τότε ειδοποιήθηκαν οι αιγύπτιοι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας. Το σήμα του αεροπλάνου χάθηκε όταν αυτό βρισκόταν 16 χλμ. εντός του αιγυπτιακού εναέριου χώρου ελέγχου.

Η επόμενη πτήση της EgyptAir από Κάιρο καταφτάνει στο αεροδρόμιο Σαρλ ντε Γκολ (REUTERS/Christian Hartmann)

Το μεσημέρι η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας έδωσε στη δημοσιότητα μια χρονολογική καταγραφή των γεγονότων:

» Η πτήση MSR 804, A320 των Αιγυπτιακών Αερογραμμών,  που εκτελούσε το δρομολόγιο Παρίσι – Κάιρο εισήλθε στο FIR Αθηνών στις 02:24 πμ τοπική ώρα. Αναγνωρίσθηκε και εξουσιοδοτήθηκε από τον αρμόδιο Ελεγκτή Εναερίου Κυκλοφορίας, για την πορεία της πτήσης του.

» Στις 02:48 πμ μεταβιβάζεται στον επόμενο τομέα Ελέγχου  και εξουσιοδοτείται από τον αρμόδιο ελεγκτή, για το σημείο εξόδου από το FIR Αθηνών. Ο πιλότος ήταν ευδιάθετος και ευχαρίστησε στα ελληνικά.

» Στις 03:27 πμ το Κέντρο Ελέγχου Περιοχής  Αθηνών προσπάθησε να επικοινωνήσει με το αεροσκάφος για μεταβίβαση επικοινωνίας και ελέγχου από το FIR Αθηνών στο FIR Καΐρου.

» Παρά τις επανειλημμένες κλήσεις το αεροσκάφος δεν ανταποκρίθηκε, οπότε ο ελεγκτής εναερίου κυκλοφορίας κάλεσε στην συχνότητα κινδύνου χωρίς απόκριση από την πλευρά του αεροσκάφους.

» Στις 03:29 βρίσκεται πάνω στο σημείο εξόδου.

» Στις 03:29:40 πμ χάνεται το στίγμα του αεροσκάφους από το ραντάρ περίπου 7 ΝΜ νότια/νοτιοανατολικά από το σημείο ΚUMBI, εντός του FIR Καΐρου.

» Άμεσα ζητήθηκε η συνδρομή των ραντάρ της Πολεμικής Αεροπορίας για πιθανό εντοπισμό στόχου, χωρίς αποτέλεσμα.

» Στις 03:45 πμ ενεργοποιήθηκαν οι διαδικασίες έρευνας και διάσωσης μέσω ΕΚΣΕΔ, ΕΚΑΕ και ΚΕΝΑ, με παράλληλη ενημέρωση του  Κέντρου Ελέγχου Περιοχής Καΐρου».

Δηλώσεις για το θέμα έκανε και ο υπουργός Αμυνας Πάνος Καμμένος, ο οποίος ανέφερε ότι το αεροπλάνο προτού εξαφανιστεί από τα ραντάρ επιχείρησε μια κάθετη βουτιά. «Φαίνεται ότι το αεροσκάφος έχει χαθεί», είπε και σημείωσε μεταξύ άλλων ότι επικοινώνησε με τον υπουργό της Αιγύπτου και του εξέφρασε τα συλληπητήριά του, όπως και με τον γάλλο στρατιωτικό ακόλουθο.

«Στις 3.37 π.μ. το αεροσκάφος βρισκόταν σε ύψος 37.000 πόδων, περίπου 10-15 μίλια μέσα στο αιγυπτιακό FIR. Πραγματοποίησε μια στροφή 90 μοιρών αριστερά και 360 μοιρών δεξιά, κατερχόμενο στα 15.000 πόδια και στα 10.000 πόδια χάθηκε η εικόνα που είχαμε» είπε ο κ. Καμμένος.

Στο μεταξύ η EgyptAir ανακοίνωσε ότι αιγυπτιακή στρατιωτική μονάδα έλαβε σήμα έκτακτης ανάγκης από το Airbus της EgyptAir στις 05.26 (ώρα Ελλάδος), δύο ώρες αφότου το αεροπλάνο χάθηκε από τα ραντάρ, κάτι που όμως δεν επιβεβαίωσε ο στρατός.

H πτήση MS804 έπρεπε να έχει προσγειωθεί στο Κάιρο στις 04.15 (ώρα Ελλάδος). Το Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων (AFP) είπε ότι το αεροπλάνο συνετρίβη ανοιχτά της Καρπάθου, ενώ διεθνή μέσα ενημέρωσης μετέδωσαν ότι ένα ελληνικών συμφερόντων εμπορικό πλοίο φέρεται να ανέφερε πως παρατήρησε μεγάλη έκρηξη στον ουρανό στην ευρύτερη περιοχή της Καρπάθου…

Ενα παιχνίδι του φακού στο αεροδρόμιο του Καΐρου: Μια αιγύπτια δημοσιογράφος μεταδίδει τις ειδήσεις για το χαμένο αεροπλάνο, πίσω από μια διαφημιστική αφίσα της EgyptAir (Reuters)

Οι ελληνικές έρευνες 

Μια γιγάντια επιχείρηση έρευνας-διάσωσης ξεκίνησε με το πρώτο φως της ημέρας. Η έρευνα οριοθετήθηκε στη θαλάσσια περιοχή 130 ναυτικά μίλια νοτιοανατολικά της Καρπάθου, όπου και αναφέρθηκε η απώλεια ίχνους του αεροσκάφους. Στην έρευνα έσπευσαν να συνδράμουν και οι ελληνικές Ενοπλες Δυνάμεις, που απέστειλαν ένα C-130 καθώς και το αεροσκάφος εγκαίρου προειδοποιήσεως EMB-145. Επίσης, ένα δεύτερο C-130 βορείως της Κρήτης διατάχθηκε να κινηθεί προς την περιοχή του συμβάντος, όπως και η φρεγάτα «Νικηφόρος Φωκάς».

H εξαφάνιση του αεροπλάνου, επανέφερε σκοτεινές μνήμες. Οχι τόσο για την αεροπειρατεία-παρωδία που σημειώθηκε σε αεροσκάφος της EgyptAir τον περασμένο Μάρτιο, όταν είχε οδηγηθεί στη Λευκωσία της Κύπρου από έναν μάλλον ψυχολογικά ασταθή αεροπειρατή, αλλά για τη συντριβή του ρωσικού αεροπλάνου στη χερσόνησο του Σινά τον Οκτώβριο του 2015, όταν σκοτώθηκαν 224 άτομα. Τότε η Μόσχα είχε υποστηρίξει ότι το αεροπλάνο είχε ανατιναχθεί στον αέρα από βόμβα που είχε τοποθετήσει ο ISIS.

Από πολύ νωρίς το πρωί άρχισαν να συγκεντρώνονται άνθρωποι στο αεροδρόμιο του Καΐρου για να μάθουν τι συνέβη (Reuters)

Επικοινωνία Ολάντ με Αλ Σίσι

Σύμφωνα με την EgyptAir στην πτήση MS804, επέβαιναν 56 επιβάτες, μεταξύ αυτών δύο βρέφη και ένα παιδί. Από τους επιβάτες, 15 δηλώθηκαν ως Γάλλοι, 30 ως Αιγύπτιοι, ένας Βρετανός, ένας Βέλγος, δύο Ιρακινοί, ένας από το Κουβέιτ και ένας από τη Σαουδική Αραβία.

Ο πρόεδρος της Γαλλίας Φρανσουά Ολάντ επικοινώνησε με τον αιγύπτιο ομόλογό του Αμπντέλ Φατάχ αλ Σίσι και δεσμεύθηκαν ότι θα συνεργασθούν στενά για την εξακρίβωση των συνθηκών εξαφάνισης του αεροσκάφους της EgyptΑir. Σύμφωνα με το Reuters, άρχισαν και οι ανταλλαγές συλλυπητήριων μηνυμάτων.

«Κανένα ενδεχόμενο δεν μπορεί να αποκλεισθεί», δήλωσε ο πρωθυπουργός της Γαλλίας Μανουέλ Βαλς, ερωτώμενος για την πιθανότητα τρομοκρατικού χτυπήματος. Το ίδιο είπε και ο αιγύπτιος ομόλογός του Ισμαήλ.

Το γεγονός ότι στην πτήση MS804 επέβαιναν 15 Γάλλοι έχει τη δική του ξεχωριστή σημασία, καθώς η Γαλλία βρίσκεται ακόμα σε κατάσταση συναγερμού μετά τις τρομοκρατικές επιθέσεις στο Παρίσι τον περασμένο Νοέμβριο. Και αν όντως πρόκειται για έκρηξη στον αέρα – προφανώς από τοποθέτηση βόμβας – εγείρονται νέα ζητήματα για την ασφάλεια στο μεγαλύτερο γαλλικό αεροδρόμιο.

Τα μέτρα ασφαλείας στο αεροδρόμιο του Παρισιού Σαρλ ντε Γκολ εντάθηκαν ενώ άρχισαν έρευνες στο προσωπικό εδάφους της EgyptAir (REUTERS/Christian Hartmann)

Ερευνες στο πλήρωμα εδάφους της EgyptAir

Η γαλλική εφημερίδα Le Figaro, επικαλούμενο πηγή της γαλλικής συνοριοφυλακής, έγραψε πως οι γάλλοι ερευνητές επικεντρώνουν την προσοχή τους στο πλήρωμα εδάφους της EgyptAir στο αεροδρόμιο Σαρλ ντε Γκολ για να διευκρινιστεί αν κάποιος από τους υπαλλήλους του αεροδρομίου παρέβη τα μέτρα ασφαλείας.

Η ίδια πηγή είπε πως στο παρελθόν είχαν βρεθεί πολλοί Σαλαφιστές, ακραίοι συντηρητικοί μουσουλμάνοι, να έχουν πρόσβαση σε περιοχές που χρησιμοποιούνταν για την φόρτωση και την εκφόρτωση των αεροπλάνων.

Η Figaro υπενθυμίζει επίσης ότι τον περασμένο Δεκέμβριο, ο επικεφαλής της υπηρεσίας αεροδρομίων του Παρισιού, Ογκουστίν ντε Ρομανέ, είχε ανακοινώσει ότι από την αρχή του 2015 είχαν ανακληθεί οι άδειες πρόσβασης από σχεδόν 70 υπαλλήλους που δούλευαν στα πιο ασφαλή σημεία του αεροδρομίου του Παρισιού και ένας από τους λόγους ήταν η ριζοσπαστικοποίηση τους.

Τρομοκρατική ενέργεια βλέπουν οι Ρώσοι

Η εξαφάνιση του αεροσκάφους της EgyptAir είναι πολύ πιθανό να οφείλεται σε τρομοκρατική ενέργεια, δήλωσε ο διευθυντής της ρωσικής Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Ασφαλείας (FSB) Αλεξάντερ Μπορτνίκοφ, τον οποίο επικαλείται το πρακτορείο ειδήσεων Sputnik.

«Είναι εξαιρετικά ατυχές που σήμερα ένα ακόμη επεισόδιο συνέβη με αεροπλάνο της Egyptian Airlines. Φαίνεται πως αυτή είναι τρομοκρατική ενέργεια, που είχε αποτέλεσμα τον θάνατο 66 πολιτών από 12 χώρες», είπε ο Μπορτνίκοφ.