Είτε πρόκειται για κάποιον Ρόμπιν Κάνινγχαμ (γεννημένο στο Μπρίστολ το 1974 σύμφωνα με την πανεπιστημιακή έρευνα) είτε για κάποιον άλλον μυστηριώδη τύπο, γεγονός είναι ότι η έκθεση στο Παλάτσο Τσιπόλα της Ρώμης θα περιλαμβάνει 150 έργα του πιο γνωστού-άγνωστου καλλιτέχνη του δρόμου.
Από τα οποία δεν λείπουν φυσικά τα αγαπημένα του θέματα: Οι τεράστιοι ποντικοί, άλλοτε ερωτευμένοι και με μια ζωγραφισμένη κόκκινη καρδιά και άλλοτε με γυαλιά τύπου σταρ του Χόλιγουντ, σε μιλιτέρ εκδοχή με ραντάρ ή φυλακισμένοι στη γυάλα ενός εργαστηρίου.
Κι ακόμη, κορίτσια που αγκαλιάζουν βόμβες έτοιμες να εκραγούν, Αβοριγίνες που κυνηγούν καρότσια σούπερ μάρκετ, ρομαντικά τοπία πειραγμένα με σπρέι, παράξενα πολεμικά ελικόπτερα με ροζ φιόγκο, χιμπατζήδες με στριφνό ύφος που προειδοποιούν: «Γελάστε τώρα γιατί μια μέρα θα έρθουμε εμείς στα πράγματα».
Είναι αυτή η μοίρα μας; Η μοίρα του Banksy, πάντως, είναι άλλη: τον περασμένο Ιανουάριο, για παράδειγμα, έφτιαξε ένα γκραφίτι πίσω από τη γαλλική πρεσβεία στο Λονδίνο. Το έργο απεικόνιζε μια γυναίκα να κλαίει – εμπνευσμένη πιθανότατα από την Φαντίνα των «Αθλιων» του Βίκτορ Ουγκό. Στα πόδια της βλέπουμε ένα δακρυγόνο και στην πλάτη της τη γαλλική σημαία.
Ηταν ένας τρόπος για να επικρίνει την πολιτική της Ευρώπης απέναντι στους πρόσφυγες και τους μετανάστες; Μπορεί ναι, μπορεί και όχι. Σε κάθε περίπτωση, ο Banksy είναι το πρότυπο του μητροπολιτικού καλλιτέχνη που, όπως εξηγούν οι επιμελητές της έκθεσης στην Corriere della Sera, «θέλει να δώσει βήμα σε εκείνους τους ανθρώπους που διαφορετικά δεν θα άκουγε κανένας». Και το κάνει με κάθε τεχνικό μέσο: πινέλα, σπρέι, στένσιλ, αλλά και εγκαταστάσεις ή τον κινηματογράφο – το Exit through gift shop ήταν υποψήφιο το 2010 για Οσκαρ.
Ο τίτλος της έκθεσης στη Ρώμη είναι «Πόλεμος, καπιταλισμός, ελευθερία». Και όλα τα εκθέματα προέρχονται από συλλέκτες και ιδιωτικές συλλογές. «Ο καλλιτέχνης που είναι γνωστός ως Banksy δεν εμπλέκεται σε αυτήν την έκθεση και κανένα έργο δεν έχει αφαιρεθεί από τον δρόμο». Διευκρίνιση απαραίτητη για κάποιον που μια μέρα πουλούσε τα έργα του στους δρόμους της Νέας Υόρκης αντί 60 δολαρίων, την ώρα που οι συλλέκτες δίνουν ακόμη και 60 χιλιάδες…