Γιατί ο αναπληρωτής υπουργός Ναυτιλίας Θόδωρος Δρίτσας διαφωνεί με την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ και εκφράζει δημοσίως τη δυσφορία του; Γιατί ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών και Δικτύων, Χρήστος Σπίρτζης αδιαφορεί για τις υποδείξεις του ΤΑΙΠΕΔ και τοποθέτησε νέα διοίκηση στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ καθυστερώντας περαιτέρω την διαγωνιστική διαδικασία; Γιατί, παρά τις δεσμεύσεις που ανέλαβε ο Αλέξης Τσίπρας με το τρίτο Μνημόνιο, οι ιδωτικοποιήσεις κινούνται με χαμηλές ταχύτητες;
Μολονότι στα παραπάνω ερωτήματα οι απαντήσεις δεν είναι οι ίδιες, αφού η κάθε περίπτωση είναι ξεχωριστή, στο εσωτερικό της κυβέρνησης και του ΣΥΡΙΖΑ είναι γνωστό πως υπάρχει ένα ισχυρό ρεύμα οικονομικού κρατικισμού με την ανάλογη επίδειξη ιδεολογικής συνέπειας – σαφές γνώρισμα κομμουνιστογενών αντιλήψεων οι οποίες είναι ακόμη ισχυρές στο κυβερνών κόμμα. Σε κάθε περίπτωση συνιστούν «αντάρτικο» το οποίο προκαλεί εμπόδια και αναχώματα για να ολοκληρωθούν οι δεσμεύσεις της κυβέρνησης.
Παράγοντες του ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο χειρίζεται το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων, δεν κρύβουν την ανησυχία τους για σημαντικές καθυστερήσεις στο χρονοδιάγραμμα που έχει συμφωνηθεί με τους εταίρους. Πρόκειται τις επόμενες ημέρες να στείλουν πλήρες υπόμνημα στο γραφείο του Πρωθυπουργού στο οποίο θα περιγράψουν τι ακριβώς επικρατεί σε κάθε σχέδιο ιδιωτικοποίησης και ποιοι είναι οι κίνδυνοι που εμφυλοχωρούν.
Στην περίπτωση του ΟΛΠ τα πράγματα είναι ξεκάθαρα: ο κ. Δρίτσας και οι τέσσερις βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ από την Α΄και Β εκλογική περιφέρεια του Πειραιά (Δουζίνας, Σταματάκη, Καρακώστα, Κασιμάτη) δεν κρύβουν τη διαφωνία τους για την παραχώρηση του λιμανιού του Πειραιά στην κινεζική COSCO και ζήτησαν να κατατεθούν στη Βουλή όλα τα έγγραφα του διαγωνισμού, οι προσφορές των υποψηφίων επενδυτών και οι αποφάσεις του ΔΣ του ΤΑΙΠΕΔ.
Στο ταμείο θεωρούν ότι το κίνητρο των πέντε είναι η πολιτική δέσμευση που έχουν αναλάβει έναντι των κοινωνικών φορέων του Πειραιά και των γειτονικών δήμων και τώρα δεν μπορούν να το «καταπιούν» εύκολα. Επισημαίνουν ότι ο διαγωνισμός έχει ολοκληρωθεί και η απόφαση δεν αλλάζει. Σε περίπτωση που ο κ. Δρίτσας επιμείνει να μην υπογράψει τη σύμβαση που καταρτίζεται, εκτιμάται ότι είτε θα αντικατασταθεί, είτε η σχετική υπογραφή θα μπει με απόφαση από το Υπουργικό Συμβούλιο.
Η κωλυσιεργεία στις ιδιωτικοποιήσεις αποσκοπεί στο να κερδίσει χρόνο η κυβέρνηση ώστε να διαχειριστεί τις υπαρκτές αντιδράσεις στις τοπικές κοινωνίες και στο εσωτερικό του ΣΥΡΙΖΑ
Αλλης τάξεως πρόβλημα συνιστούν οι ενέργειες του αναπληρωτή υπουργού Υποδομών, Χρήστου Σπίρτζη, για τις οποίες αρμόδιοι παράγοντες αποδίδουν ιδιοτελείς σκοπιμότητες και επιλογές. Ο διορισμός νέας διοίκησης στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ -υπό τον πρώην βουλευτή της ΝΔ και πολιτευτή των ΑΝΕΛ , Φίλιππο Τσαλίδη- ενισχύει την εκτίμηση ότι πρόκειται για απόπειρα κωλυσιεργείας του σχετικού διαγωνισμού. Διατηρώντας ανοικτή την κόντρα του με το ΤΑΙΠΕΔ ο κ. Σπίρτζης καθιστά σαφές ότι διαφωνεί με την ακολουθούμενη πολιτική στον τομέα των ιδιωτικοποιήσεων. «Θα ήθελε να τις κάνει ο ίδιος κι όχι το ΤΑΙΠΕΔ, με ό,τι αυτό σημαίνει», λένε με νόημα στελέχη του ταμείου.
«Μυθεύματα. Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι ακέφαλη, δεν μπορεί να λειτουργήσει ούτε για τα τρέχοντα αφού κανείς δεν βάζει υπογραφή», απαντούν από το υπουργείο Υποδομών.
Παράλληλα, στο ΤΑΙΠΕΔ καταγράφουν προσκόμματα στο διαγωνισμό παραχώρησης της διαχείρισης στην Εγνατία Οδό γιατί, όπως ισχυρίζονται, θα θιγούν συγκεκριμένα εργολαβικά συμφέροντα που θέλουν να παραμείνει ως έχει το σημερινό καθεστώς. Την ίδια στιγμή αναμένονται στην Αθήνα ανώτερα στελέχη της Κομισιόν για να ξεκαθαρίσουν το ζήτημα με τις κρατικές ενισχύσεις ύψους 800 εκατομυρίων που έχει λάβει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Από τις μέχρι τώρα ενδείξεις δεν προκύπτει ότι οι παραπάνω ενέργειες των δύο κυβερνητικών στελεχών είναι συντονισμένες. Ομως η συνεχιζόμενη απροθυμία του κ. Σπίρτζη να ζητήσει από τις υπηρεσίες του υπουργείου του να επιταχύνουν τις προβλεπόμενες ενέργειες για τα 14 αεροδρόμια σε συνδυασμό με τις αντιδράσεις που προετοιμάζει ο συριζαίος περιφερειάρχης Ιονίων Νήσων, για την παράδοση των αεροδρομιών Κερκύρας, Ζακύνθου και Κεφαλλονιάς στη FRAPORT, δημιουργούν βαρομετρικό χαμηλό έναντι των δεσμεύσεων προς τους ευρωπαίους εταίρους.
Κατά μία άλλη ερμηνεία, η κωλυσιεργεία στις ιδιωτικοποιήσεις αποσκοπεί στο να κερδίσει χρόνο η κυβέρνηση ώστε να διαχειριστεί τις υπαρκτές αντιδράσεις στις τοπικές κοινωνίες και στο εσωτερικό του ΣΥΡΙΖΑ. Ισως και διαπραγματευτικό χαρτί στη διελκυστίνδα με τους εκπροσώπους των δανειστών. Πάντως, όπως κι αν έχουν τα πράγματα είναι υπαρκτός ο κίνδυνος να πέσουν έξω τα σαφή χρονοδιαγράμματα που προβλέπονται και κυρίως μην εκδηλωθεί το προσδοκώμενο επενδυτικό ενδιαφέρον για να αρχίσει η περίοδος ανάπτυξης της οικονομίας.