Λίγες μέρες πριν τις κάλπες της 26ης Μαΐου, ο Γενικός Γραμματέας Ενημέρωσης Λευτέρης Κρέτσος άφησε να εννοηθεί ότι η κυβέρνηση σκοπεύει να αναλάβει νομοθετική πρωτοβουλία αν το Facebook δεν ανακαλέσει την ανάθεση προς τα Ελληνικά Hoaxes για τη διασταύρωση στοιχείων και την επισήμανση fake news που αναρτώνται στις ελληνικές σελίδες της πλατφόρμας.
Ο κ. Κρέτσος δεν εξήγησε ποια ακριβώς θα είναι η φύση της πρωτοβουλίας, επιτρέποντας στη φαντασία μας να οργιάζει και να φτάνει ως την προτροπή που είχε εκστομίσει ο πρόεδρος της «Ελληνικής Ένωσης Χρηστών Internet», όταν, συνομιλώντας στην ΕΡΤ με την Κατερίνα Ακριβοπούλου, κάλεσε την κυβέρνηση να απαγορεύσει το Facebook, βαδίζοντας στα χνάρια του Ερντογάν. Ομοίως, sites που ασχολούνται με τα τεκταινόμενα στα media και συνήθως απηχούν τις απόψεις του Νίκου Παππά, είχαν προαναγγείλει και αυτά νομοθετική ρύθμιση κατά του Facebook αν και δεν εξειδίκευσαν με λεπτομέρειες. Υστερα βέβαια ήρθαν οι εκλογές.
Η κυβέρνηση δεν έκρυψε την ενόχλησή της για την ανάθεση από το Facebook προς τα Ελληνικά Hoaxes. Μάλιστα κυβερνητικά στελέχη είχαν υποδείξει και εναλλακτικές επιλογές όπως «Η Εφημερίδα των Συντακτών» ή το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων. Ωστόσο επειδή το Facebook είναι μία ιδιωτική πλατφόρμα που κάνει like σε όποιον γουστάρει, αποφάσισε να συνεργαστεί με ιδιώτες στους οποίους έκανε εξαντλητικό έλεγχο.
Αυτή η υπόθεση μας έκανε να διαπιστώσουμε ότι, πράγματι, στην κυβέρνηση και στον φιλικό προς αυτήν έντυπο και δικτυακό Τύπο, υπάρχει μία γόνιμη ανησυχία για τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί το Facebook. Προκαλεί εντύπωση, λοιπόν, η αδιαφορία που επιδεικνύεται μετά τις ενδιαφέρουσες αποκαλύψεις που έκανε το insidestory.gr για την εταιρεία που τάισε με διαφημίσεις το Facebook όσο κανένας άλλος στην προεκλογική περίοδο.
Το εξαιρετικό ρεπορτάζ του Γιάννη Γορανίτη μας αποκαλύπτει ότι ο πρώτος σε δαπάνη διαφημιζόμενος στο Facebook κατά την προεκλογική περίοδο, ήταν η εταιρεία In Progress που πλήρωσε 73.000 ευρώ για να προωθήσει περιεχόμενο που αναρτούσε στις σελίδες της. Το εν λόγω περιεχόμενο είτε προωθούσε τους υποψηφίους και την καμπάνια του ΣΥΡΙΖΑ, είτε επιτίθετο στον πρόεδρο της Νέας Δημοκρατίας. Ο αριθμός τηλεφώνου, που η εταιρεία είχε καταχωρήσει στο Facebook, είναι ίδιος με τον αριθμό τηλεφώνου που έχει καταχωρήσει ο ΣΥΡΙΖΑ -η πλατφόρμα εκθέτει δημοσίως τα στοιχεία όσων αγοράζουν χώρο για πολιτική διαφήμιση.
Στις ερωτήσεις του δημοσιογράφου, η Κουμουνδούρου δήλωσε πλήρη άγνοια. Είναι από τις περιπτώσεις που δεν χρειάζεται να ακούσεις το νιάου νιάου. Βλέπεις τη γάτα στα κεραμίδια. Ενδεχομένως σε μία άλλη Πολιτεία, ένας εισαγγελέας θα σήκωνε το τηλέφωνο και θα ζητούσε να μάθει περισσότερα για αυτήν την εταιρεία και την προέλευση των χρημάτων που διέθεσε σε διαφήμιση υπέρ του κυβερνώντος κόμματος. Αλλά εδώ οι ελεγκτικές αρχές αδυνατούν να βρουν κάτι μεμπτό στο έμβασμα 4 εκατ ευρώ από τη Βενεζουέλα προς εταιρεία με έδρα κατάστημα στο Κερατσίνι, θα ασχοληθούν με τα μικροποσά στο Facebook;
Εννοείται ότι το θέμα έχει μεγάλη πλάκα. Διότι από τη μία ακούς τα κυβερνητικά στελέχη να καταγγέλλουν τα fake news και τα media και από την άλλη οι ίδιοι συλλαμβάνονται με τη γίδα στην πλάτη να στήνουν επιχείρηση χειραγώγησης της κοινής γνώμης και συκοφάντησης των αντιπάλων τους. Άλλα έτσι εξελίσσονται αυτά. Ξεκινάς με εθελοντές που γίνονται κομματικά τρολ και μετά το συνεχίζεις πιο επαγγελματικά. Και αν χειριστείς έξυπνα και κανένα μυστικό κονδύλι, έχεις τους λακέδες σου με τον μήνα.