Ντόρα Μπακογιάννη, Αλέξης Τσίπρας και Κυριάκος Μητσοτάκης στο TikTok: το να βλέπουμε τους πολιτικούς σε ένα σκηνικό αφιλτράριστης καθημερινότητας είναι κάτι πρωτόγνωρο | CreativeProtagon
Απόψεις

Το προεκλογικό «κριντζ» του TikTok

Οι ψηφοφόροι της GenZ, 450.000 πολίτες που ψηφίζουν πρώτη φορά, ξημεροβραδιάζονται στη δημοφιλή πλατφόρμα. Δεν ξέρουμε αν ένα βίντεο πολιτικού θα παίξει ρόλο στην απόφασή τους στην κάλπη (αν φτάσουν μέχρι εκεί), αλλά οπωσδήποτε είναι μια γέφυρα επικοινωνίας με πρόσωπα που δεν πρόκειται να συναντήσουν αλλού, σίγουρα όχι σε πλατείες ούτε σε τηλεοράσεις
Λίλα Σταμπούλογλου

Οταν η Ελληνοαυστραλή Βανέσα Πάπας, λίγο αφότου έγινε εκτελεστική διευθύντρια του TikTok, δήλωνε για το Μέσο ότι πέτυχε να κάνει το περίεργο να φαίνεται ωραίο και ότι εκεί δεν χρειάζεται να προσποιείσαι τον τέλειο, ήξερε πολύ καλά ότι τα επόμενα χρόνια ο μισός πλανήτης θα αναρτούσε βιντεάκια στην πλατφόρμα και ο άλλος μισός θα τα έβλεπε μανιωδώς. Ισως και να γνώριζε, ως γκουρού των κοινωνικών δικτύων, ότι εκεί μέσα θα φτάσουν να γίνονται προεκλογικές μάχες που θα φλερτάρουν με το αμήχανο, το λεγόμενο «κριντζ».

Και τι δεν έχουν δει τα ματάκια μας τον τελευταίο καιρό στο TikTok. Την Ελένη Αυλωνίτου του ΣΥΡΙΖΑ μπροστά από την κουζίνα της να μας καλεί να τηγανίσουμε τον Κυριάκο Μητσοτάκη. Την Ντόρα Μπακογιάννη να σερβίρει σοκολατάκια ως trendy γιαγιά. Την Κέλλυ Σταμούλη να μας δείχνει πώς βάφεται μια υποψήφια βουλευτής με το ΠΑΣΟΚ.  Τον υποψήφιο του ΠΑΣΟΚ, Αρη Τσαμπίρα, να χορεύει Snik με φωτορρυθμικά σε πράσινο φόντο.

Και βέβαια, την «TikTokική» αντιπαράθεση των δύο κυρίων αντιπάλων. Τον Κυριάκο Μητσοτάκη σε χαλαρές στιγμές του παρασκηνίου της προεκλογικής εκστρατείας του, να κοιμάται με τα πόδια απλωμένα στο αεροπλάνο, να μας μιλάει από το πίσω κάθισμα του αυτοκινήτου και να γιορτάζει τη «Μέρα Χειρότερων Μαλλιών». Και από την άλλη, τον Αλέξη Τσίπρα να απαντάει στον πολιτικό του αντίπαλο με ευφυολογήματα από τη θέση του συνοδηγού, να κάνει μακροβούτια και να προτρέπει τους νέους να ψηφίσουν ακόμα και τον Αλή Μπαμπά, αρκεί να ψηφίσουν.

Κακά τα ψέματα, το προεκλογικό πανηγύρι στο TikTok για τους νέους ξεκίνησε. Για να προσεγγίσει τους ψηφοφόρους της GenZ, τους 450.000 πολίτες που ψηφίζουν πρώτη φορά και οι οποίοι ξημεροβραδιάζονται στην πλατφόρμα. Δεν ξέρω αν ένα βίντεο πολιτικού θα παίξει ρόλο στην απόφασή τους στην κάλπη (αν φτάσουν μέχρι εκεί), αλλά οπωσδήποτε είναι μια γέφυρα επικοινωνίας με πρόσωπα που δεν πρόκειται να τα συναντήσουν αλλού, σίγουρα όχι σε πλατείες ούτε σε τηλεοράσεις, αφού δεν τις ανοίγουν καν.

Ο τρόπος με τον οποίο αυτή η γενιά γνωρίζει τα πολιτικά πρόσωπα είναι πολύ διαφορετικός από τον τρόπο που τα γνωρίσαμε εμείς. Και παρ’ όλο που στα TikTok των πολιτικών το αμήχανο παραμονεύει στη γωνία και πετάγεται σαν τον αρλεκίνο στο κουρδιστό παιχνίδι, εντούτοις δεν έχει την αγριότητα του αμήχανου συναισθήματος που σου δημιουργεί ώρες ώρες η διά ζώσης αντιπαράθεσή τους στα πάνελ. Εκεί που ανοίγεις την τηλεόραση με την τσίμπλα στο μάτι και τους ακούς να τσακώνονται σαν θυμωμένοι μπαμπουίνοι σε κλουβί, εκσφενδονίζοντας ο ένας στον άλλον προσβολές που σε κάνουν να ντρέπεσαι ως πολίτης.

Στην τελική, το να βλέπουμε τους πολιτικούς εκτός πολιτικής αρένας, σε ένα σκηνικό αφιλτράριστης καθημερινότητας, είναι πρωτόγνωρο. Εστω κι αν είναι σκηνοθετημένο, έστω κι αν υποκινείται από το κυνήγι της ψήφου, έστω κι αν «κριντζάρει» στα σημεία. Χίλιες φορές να τους βλέπεις να προσπαθούν να δείξουν τη χαλαρή πλευρά τους με βιντεάκια, ακόμα και αν καταλήγουν χαζοχαρούμενα, παρά να τους παρακολουθείς να αλληλοσπαράζονται με όρους ζούγκλας στα πάνελ.

Ο πολιτικός του TikTok τουλάχιστον σε διασκεδάζει. Και παρά την αμηχανία που σου δημιουργεί, είναι χίλιες φορές πιο συμπαθητικός και αυθεντικός από την πανελική εκδοχή του. Θα μας λείψει μετά τις εκλογές, είναι σίγουρο.

ΥΓ. Για την ιστορία, ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει 150.700 ακολούθους στο TikTok και 1.500.000 likes στις αναρτήσεις του. Κάποιες ξεπερνούν και τα 2 εκατομμύρια προβολές. Ακολουθεί ο Αλέξης Τσίπρας με 79.800 ακολούθους και 1.500.000 likes, ενώ ο Νίκος Ανδρουλάκης έρχεται τρίτος, με 11.800 ακολούθους και 44.600 likes.