Απόψεις

Το «αμάρτημα» του Μόσιαλου

Η Ιερά Σύνοδος, η υπουργός Παιδείας (!) και πλήθος πιστών, επιτέθηκαν στον καθηγητή Μόσιαλο για μία ανάρτηση που αμφισβήτησε την άμωμο σύλληψη και τον Κρίνο. Απαντες σκανδαλίζονται επειδή προσβάλλεται η πίστη. Κανένας τους, όμως, δεν σκέφτεται ότι μπορεί να προσβάλλει και τη λογική μας
Κώστας Γιαννακίδης

Με θρησκευτικούς όρους, ο Ηλίας Μόσιαλος υπέπεσε στο αμάρτημα της βλασφημίας. Ανήρτησε μία γελοιογραφική εικόνα δια της οποίας η Θεοτόκος εμφανίζεται να λοιδορεί, προς τον Ιωσήφ, την αφήγηση περί του Κρίνου που της προσέφερε ο Αρχάγγελος, αναγγέλλοντας το χαρμόσυνο νέο της αμώμου συλλήψεως.

Και κάπως έτσι, πέρασε τα Χριστούγεννα του Σκρουτζ αν και, ευτυχώς, δεν τον είδαμε στο τέλος να μετανοεί. Πρώτα δέχθηκε την οργή, στα όρια του αναθέματος, της Ιεράς Συνόδου. Η Σύνοδος θεωρεί μη αποδεκτό αυτό το χιούμορ και μάλιστα από επιστήμονα που εκπροσωπεί τη χώρα σε διεθνείς οργανισμούς. Με την Ιερά Σύνοδο συνετάχθη η υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων Νίκη Κεραμέως που βρήκε την ανάρτηση «λυπηρή». Τώρα γιατί η υπουργός πρέπει να σχολιάζει αναρτήσεις κρατώντας τη μεζούρα της ευλάβειας, είναι κάτι που πρέπει να μας το εξηγήσουν οι φιλελεύθεροι της κυβέρνησης.

Και, ασφαλώς, ήταν η οργή των απλών πιστών που, με τα χέρια λαδωμένα από τη γαλοπούλα, έπιασαν το πληκτρολόγιο για να δείξουν στον Μόσιαλο ότι και η χριστιανική ανεκτικότητα έχει όρια. Ξεχώρισα δύο πρωτοβουλίες στην κοινωνική δικτύωση που καλούν σε ομαδική αγωγή κατά του Ηλία Μόσιαλου για προσβολή της Θεοτόκου. Βέβαια  η Μεγαλόχαρη δεν έχει δώσει εξουσιοδότηση νομικής εκπροσώπησης, αλλά θα δούμε πώς θα πάει αυτό.

Όμως εντάξει, ας υποθέσουμε ότι η Ιερά Σύνοδος υπερασπίζεται αυτό που αντιπροσωπεύει. Εδώ οι εταιρείες δεν δέχονται να θίγεται το brand τους, θα αφήσει η Ιερά Σύνοδος να περάσει έτσι αυτό που ονομάζουμε «προσβολή των Θείων»; Αν μη τι άλλο, αυτό το «γκρίζο» της αντίδρασης, συνάδει υφολογικά με το σκοτάδι των απόψεων που, από την αρχή της πανδημίας, ανέχεται η Ιεραρχία. Και τι να κάνει και η Νίκη Κεραμέως; Από το ποίμνιο εκλέγεται, με την Εκκλησία συναλλάσσεται πολιτικά. Θα υπερασπιστεί τον Κρίνο.

Περισσότερο ενοχλητικό είναι το «απαγορευτικό» που επιδιώκει να επιβάλλει πλήθος συμπολιτών μας σε όποιον δεν επιδεικνύει σεβασμό προς την κρατούσα πίστη. Δεν είναι μόνο η ελευθερία του λόγου που, ευτυχώς, υπερισχύει των κραυγών. Υπάρχει και ένα πρόβλημα λογικής εδώ. Αν δέχεσαι το θρησκευτικό αφήγημα, εν προκειμένω με τον Κρίνο, τότε είσαι πιστός. Αν το αμφισβητήσεις ή, ακόμα χειρότερα, το ειρωνευτείς, τότε δεν σέβεσαι την πίστη. Για την ασέβεια προς τη λογική (σου) δεν τίθεται θέμα. Διότι η πίστη αντιμετωπίζεται ως κάτι υπερβατικό που ξεπερνάει ακόμα και τις ενστάσεις της λογικής. Συνεπώς η λογική οφείλει να υποχωρεί, κλίνοντας ευλαβικά το γόνυ.

Ο Ηλίας Μόσιαλος δεν κατέβασε την ανάρτησή του. Και αυτοί που αρέσκονται να κάνουν συγκρίσεις με το Ισλάμ, ένα να έχουν κατά νου: ευτυχώς δεν τους πέρασε. Γιατί αν ήταν στο χέρι τους, θα μας είχαν φέρει κοντά.