♦ «Η σκληρή ιστορία ενός σύγχρονου απαγορευμένου έρωτα, στα ορεινά χωριά του Ρεθύμνου. Ενός έρωτα που δεν έπρεπε να συμβεί γιατί οι δύο οικογένειες βρίσκονται σε μια σκληρή, πολύχρονη σύγκρουση».
♦ «Βρισκόμαστε στον Θεσσαλικό Kάμπο και πιο συγκεκριμένα στο Διαφάνι, ένα μικρό χωριό έξω από τη Λάρισα. Ο ισχυρός μεγαλογαιοκτήμονας της περιοχής Δούκας Σεβαστός θέλει πάση θυσία να αποκτήσει την έκταση που έχουν στον κάμπο τρεις ορφανές αδελφές».
♦ «Στο αρχοντικό των Βρεττάκων επικρατεί μεγάλη αναστάτωση. Ο πατριάρχης της οικογενείας, ο Ιπποκράτης Βρεττάκος, είναι βαριά άρρωστος. Με το θάνατο του οι ισορροπίες εντός της οικογενείας ανατρέπονται, τα προσωπεία πέφτουν και σκοτεινά μυστικά αναδύονται».
♦ «“Οι σαραντάρες, ίσον με δύο εικοσάρες…” λέει το γνωστό άσμα! Στην περίπτωση μας, όμως, θα προσθέσουμε κι άλλα δέκα χρόνια! Στα πενήντα της η Ρωξάνη Ταβουλαρέα τα έχει όλα».
♦ «Ποιος είναι ο Πλάτανος; Είναι το χωριό του Βαγγέλα του Κυριαζή, ενός γεροπαράξενου που θα αποχαιρετήσει τα εγκόσμια και θα αφήσει την πιο περίεργη διαθήκη. Όχι στα παιδιά του. Αυτά έχει να τα δει πάνω από 15 χρόνια».
Κατά σειρά οι περιλήψεις των σειρών «Σασμός», «Αγριες Μέλισσες», «Η Γη της Ελιάς», «Ασε μας ρε Μαμά» και «Χαιρέτα μου τον Πλάτανο». Πέντε από τις δημοφιλέστερες ελληνικές σειρές της τηλεόρασης.
Και ο λόγος της αναφοράς είναι μια έρευνα του αμερικανικού Cyber Wise, που ασχολείται με θέματα νέων που πηγαίνουν Γυμνάσιο και Λύκειο. Σύμφωνα με την έρευνα, μόνο το 16% των νέων από 16-19 χρονών στις ΗΠΑ παρακολουθούν τηλεόραση και δηλώνουν ότι θα συνεχίσουν να το κάνουν. Ενα 38% δηλώνει ότι παρακολουθεί τηλεόραση αλλά ο χρόνος θέασης συνεχώς μειώνεται. Ενώ η πλειονότητα του 46% δεν παρακολουθεί καθόλου τηλεόραση βασίζοντας τη διασκέδαση και την ενημέρωσή της στο YouTube.
Το φαινόμενο δεν είναι ελληνικό. Σε όλο τον κόσμο οι νέοι να εγκαταλείπουν την τηλεόραση και η τηλεόραση τους νέους – τουλάχιστον ως τηλεθεατές σίριαλ. Είναι φανερό ότι, όταν γράφονταν τα σενάρια για τις πολύχρονες συγκρούσεις στα ορεινά χωριά του Ρεθύμνου, τα σκοτεινά μυστικά των Βρεττάκων και την μάλλον ταραχώδη ζωή στο Διαφάνι στόχος δεν ήταν οι νέοι.
Αλλωστε ποτέ η τηλεόραση δεν είχε στόχο τους νέους. Η τάση ήταν να στοχεύει σε ένα μεγαλύτερο κοινό και σε μια απόδραση σε μια αγροτική ζωή που ποτέ δεν υπήρξε εντονότερη σε περιόδους κρίσης. Δεν είναι συμπτωματικό ότι στην δεκαετία του ’60, στην εποχή της κρίσης του Πολέμου στο Βιετνάμ, από τα δημοφιλέστερα show ήταν το «Andy Griffith Show», το «Beverly Hillbillies» και το «Green Acres» — σίριαλ για μια συντηρητική αγροτική Αμερική που καθησύχαζε αλλά ποτέ δεν υπήρξε.
Αντίθετα με την Ελλάδα που προσπαθούσε να καταλάβει τα «νέα ήθη» της δεκαετίας του ’90 με τους «Απαράδεκτους», η ελληνική κοινωνία επιστρέφει στο παρελθόν προσπαθώντας να βρει αναφορές για το μέλλον.
Οχι μόνο σε χρόνους, τόπους και συμπεριφορές αλλά και σε χαρακτήρες και μούτες που έμαθε να αναγνωρίζει στις κοινωνικές ταινίες του ’60 και στα θέατρα της λεωφόρου Αλεξάνδρας του ’90. Την αλήθεια του 2020 δεν την ψάχνει πλέον στους Sex Pistols αλλά στον «Πλάτανο» του γεροπαράξενου Βαγγέλα Κυριαζή.