Τι θα ήταν το Κατάρ χωρίς το φυσικό αέριο; Μία μικρή, γραφική μουσουλμανική χώρα που επιβιώνει χάρη στην αλιεία και στο εμπόριο μαργαριταριών. Με αυτά ασχολούντο οι κάτοικοί του μέχρι που ανακαλύφθηκε η τρίτη μεγαλύτερη φυσική «δεξαμενή» φυσικού αερίου στον κόσμο και, φυσικά, τεράστια κοιτάσματα πετρελαίου.
Και έτσι ένα κράτος που έγινε ανεξάρτητο μόλις το 1971 (ήταν τμήμα της Βρετανικής Αυτοκρατορίας), βρέθηκε να έχει τη μεγαλύτερη δυνατή επιρροή στον κόσμο για χώρα αντίστοιχου μεγέθους. Λες και στην Ντόχα βλέπουν τον πλανήτη ως ένα τεράστιο ταμπλό πάνω στο οποίο παίζουν Μονόπολη, αγοράζοντας τα πάντα. Και το χρήμα δεν τελειώνει ποτέ.
Μέσω του αναπτυξιακού fund, που ανήκει επισήμως στη χώρα, το Κατάρ θυμίζει ιό με εκπληκτικές δυνατότητες διασποράς. Διαθέτει περίπου μισό τρισεκατομμύριο δολάρια που επενδύονται σε κρίσιμους τομείς της παγκόσμιας οικονομίας και σε σφαίρες πλανητικής επιρροής. Μπορεί να πιστεύετε ότι η επιθετική εξωστρέφεια του Κατάρ εξαντλείται στην αγορά του Παγκοσμίου Κυπέλλου, που πάει ασορτί με την ιδιοκτησία της Παρί Σεν Ζερμέν. Λάθος. Να μερικά από τα πετράδια στο στέμμα του μονάρχη.
Μόνο στις μεγάλες ευρωπαϊκές οικονομίες, Βρετανία, Γαλλία, Γερμανία, το Κατάρ έχει επενδύσει απροσδιόριστο ποσό που σίγουρα υπερβαίνει τα 100 δισ. ευρώ. Τι έχει αγοράσει; Θα εκπλαγείτε. Είναι ο μεγαλύτερος μέτοχος στον βρετανικό τραπεζικό όμιλο της Barclays. Κατέχει το 17% του ομίλου της Volkswagen που ελέγχει σειρά άλλων αυτοκινητοβιομηχανιών, ανάμεσα τους και η Porsche.
Στη Γαλλία θεωρείται εθνικός στρατηγικός εταίρος καθώς διατηρεί υψηλή συμμετοχή στη France Telecom, την Τotal, αλλά και σε αμυντικές βιομηχανίες, ενώ είναι ιδιοκτήτης της Παρί Σεν Ζερμέν. Και ύστερα κάποιοι απορούν γιατί ο Μακρόν πήγε στην Ντόχα για το παιχνίδι της Γαλλίας. Δεν είναι μόνο η ομάδα του εκεί. Είναι και οι φίλοι του.
Το Κατάρ έχει μεγάλο ποσοστό στη Credit Suisse και στην ολλανδική Shell. Ελέγχει τα Harrod’s στο Λονδίνο και τη βρετανική αλυσίδα σούπερ μάρκετ Sainsbury’s από την οποία πραγματοποιείται το 14% όλων των συναλλαγών λιανικής στο Ηνωμένο Βασίλειο. Είναι ο μεγαλύτερος μέτοχος στο αεροδρόμιο Heathrow, ενώ αγόρασε το αεροδρόμιο του Ισλαμαμπάντ στο Πακιστάν –στην Ασία το αναπτυξιακό fund του Κατάρ έχει επενδύσει σε ό,τι μπορείτε να φανταστείτε. Στις ΗΠΑ απέκτησε εμβληματικά ακίνητα, κυρίως στη Νέα Υόρκη, αν και αυτό είχε προκαλέσει τον θυμό του προέδρου Τραμπ.
Ούτε η Ιταλία έμεινε παραπονεμένη. Σε συνεργασία με τη μεγαλύτερη αναπτυξιακή τράπεζα της χώρας, το Κατάρ ανέλαβε να προωθήσει τα ιταλικά προϊόντα στον αραβικό κόσμο. Και ασφαλώς δεν πρέπει να λησμονούμε την οργανική σχέση που διατηρεί πλέον με την Τουρκία, διασώζοντας το καθεστώς Ερντογάν. Ενα μεγάλο κομμάτι του τουρκικού χρέους είναι πλέον στα χέρια του Κατάρ, χορηγία του οποίου είναι ως και το αεροπλάνο του Ερντογάν.
Την ίδια στιγμή, το Κατάρ ελέγχεται, ακόμα και από τους γείτονές του, για τη χρηματοδότηση του Ισλαμικού Κράτους και τρομοκρατικών οργανώσεων. Ωστόσο σε παγκόσμιο επίπεδο δεν ανοίγει ούτε μύτη. Είναι τόσα πολλά τα λεφτά, τόσο ισχυροί οι δεσμοί με τις μεγάλες οικονομίες, κυρίως τις ευρωπαϊκές, που δύσκολα να μπουν σύννεφα στις επιμέρους διακρατικές σχέσεις.
Συνεπώς ακόμα και αν ο βέλγος εισαγγελέας τα απλώσει όλα στο τραπέζι, αποδείξει με στοιχεία ότι το Κατάρ επιχείρησε να εκμαυλίσει (και τα κατάφερε) πρόσωπα με θεσμικό ρόλο στην Ευρώπη, μάλλον δεν πρόκειται να κουνηθεί βλέφαρο. Διότι δεν ξέρουμε και τι άλλο μπορεί να υπάρχει από πίσω. Ισως ξυπνήσουμε ένα πρωί και να δούμε τη σημαία του Κατάρ να κυματίζει στις Βρυξέλλες.