Στη Γαλλία το μόνο που δεν τους είπε ο Μακρόν είναι ότι πρέπει να πάρουν καμιά φλοκάτη να ρίξουν πάνω τους τις κρύες νύχτες του χειμώνα. Και τους το εξήγησε με ωμό τρόπο: «Oι μέρες της αφθονίας τελείωσαν». Τα βράδια, κάτω από τα σβηστά φώτα των δρόμων, θα περιπολούν άνδρες του στρατού και έφεδροι προκειμένου να ενισχύεται το αίσθημα της δημόσιας ασφάλειας.
Winter is coming, όπως στο Game of Thrones. Στη Γερμανία μπορεί και να τους μοιράσουν οινόπνευμα για εντριβές, που λέει ο λόγος. Γιατί αν στη Γαλλία έχουν πυρηνικά εργοστάσια, στη Γερμανία διατηρούν τη μεγαλύτερη εξάρτηση από το ρωσικό φυσικό αέριο. Η Ευρώπη προετοιμάζεται να κρυώσει και να αντιμετωπίσει την έξαρση του λαϊκισμού που θα σιγοντάρεται από τους φίλους του προέδρου Πούτιν.
Εδώ το πάμε πιο απαλά. Πολύ πιο απαλά. Ναι, ανακοινώθηκαν μέτρα για την εξοικονόμηση ενέργειας στις δημόσιες υπηρεσίες. Αλλά όταν τα διαβάζεις, διαπιστώνεις ότι εξυπηρετούν το αυτονόητο, έπρεπε να έχουν εφαρμοστεί εδώ και καιρό. Για παράδειγμα, ήταν απαραίτητη μία ενεργειακή κρίση για να αποφασίσουν στο Δημόσιο ότι πρέπει να απενεργοποιείται ο εξοπλισμός που δεν χρησιμοποιείται; Επρεπε να υπάρχει Κοινή Υπουργική Απόφαση ώστε να κλείνει ο κλιματισμός τις ώρες που δεν υπάρχουν εργαζόμενοι; Το καλοκαίρι το κλιματιστικό θα λειτουργεί στους 27 βαθμούς (αρκεί να μην ανοίγει το παράθυρο ο θεριακλής που καπνίζει) και τον χειμώνα στους 19. Μια χαρά, έτσι έπρεπε να είναι πάντα.
Ομως τι γίνεται με την οικιακή κατανάλωση και την ατομική συμπεριφορά; Οχι πολλά. Ακούγονται βέβαια τα γνωστά, για περιορισμό της χρήσης ενέργειας, αλλά με μεγαλύτερη ένταση διατυπώνονται τα εφησυχαστικά για ενεργειακή επάρκεια. Διότι, βλέπετε, κανένας δεν τολμά να πει στον Ελληνα ότι ενδέχεται και να κρυώσει, αντιμετωπίζοντας διακοπές στην ηλεκτροδότηση. Και ούτε σκέψη να του πει ότι, σε κάποιο βαθμό, οφείλει να κρυώσει. Γιατί όταν ακούγονται κάτι τέτοια, γίνονται viral οι μωρομάνες που γράφουν στο twitter ότι δεν θα μπορούν να ζεστάνουν ούτε γάλα για το μωρό, ενώ έχουν και τον παππού άρρωστο και ως γνωστόν, από μία πολύ παλαιά διαφήμιση, κυκλοφορεί με το φανελάκι. Εδώ επίσης επιδοτούμε την κατανάλωση ενέργειας με πόρους από το Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης, κοινώς πετάμε ευρώ στον καυστήρα μήπως και ο ψηφοφόρος γκρινιάξει λιγότερο.
Η εξοικονόμηση ενέργειας θα πρέπει ουσιαστικά να γίνει το νέο «Μένουμε Σπίτι». Αλλά φαίνεται ότι είναι δύσκολο να πεις στους πολίτες ότι πρέπει να κατεβάσουν το θερμοστάτη, να σηκώσουν το πόδι από το γκάζι, να ανοίγουν το παράθυρο αντί το κλιματιστικό, να περπατούν περισσότερο ή να χρησιμοποιούν μέσα μαζικής μεταφοράς, να προτιμούν το τρένο αντί του αεροπλάνου, να μη κινούν, εκτός και αν υπάρχει δραματικός λόγος, το αυτοκίνητο τις Κυριακές. Ειδικά το τελευταίο θα προκαλούσε τσουνάμι αντιδράσεων. «Να μην πάω τα παιδιά μου μία βόλτα επειδή θέλατε να τα βάλουμε με τον Πούτιν;»
Αυτή η κρίση έχει μέσα της και το στοιχείο της ευκαιρίας, όπως όλες οι οριακές καταστάσεις. Μπορεί να γίνει πεδίο εκπαίδευσης της κοινωνίας πάνω σε κομμάτια ενός νέου τρόπου ζωής. Εμείς κατά βάση επιλέγουμε να επιδοτήσουμε τον υφιστάμενο τρόπο ζωής. Οχι ότι δεν χρειάζεται κάτι τέτοιο, αλλά μια και ανάβεις το φως, καλό είναι να δεις και πού πρέπει να πας στη συνέχεια.