Πάει και ο μισός Δεκέμβρης, ο οποίος στη Θεσσαλονίκη, χωρίς αμφιβολία, θα μείνει στη συλλογική μνήμη ως «μέρες του Μετρό». Το διήμερο 14-15 Δεκεμβρίου, παράλληλα, είναι και το πρώτο Σαββατοκύριακο που θα έχει νιώσει η πόλη τις συνέπειες του… μετροτουρισμού.
Ολες οι πληροφορίες συγκλίνουν στο ότι η ζήτηση για δωμάτια ξενοδοχείων και καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης έχει χτυπήσει κόκκινο την ώρα που ακούγονται ήδη παράπονα για «τσιμπημένες» τιμές και μάλιστα όχι μόνο στο κέντρο της πόλης.
Το είχαμε γράψει πριν τα εγκαίνια ότι τα φετινά Χριστούγεννα η Θεσσαλονίκη θα ζήσει ένα κύμα επισκεπτών-εκδρομέων με αφορμή το Μετρό και σε συνδυασμό με τις γιορτές των Χριστουγέννων. Αυτό ήδη φαίνεται στους δρόμους.
Στην πρώτη γραμμή Αθηναίοι, Θεσσαλονικείς της ομογένειας και μαθητές από όλη τη χώρα που προτιμούν να κάνουν τις πενθήμερες σχολικές της εκδρομές τους παραμονές Χριστουγέννων και όχι Μάρτιο-Απρίλιο-Μάϊο, όταν και κορυφώνεται η προετοιμασία για τις πανελλαδικές εξετάσεις.
Θα διακινδυνεύσουμε μια πρόβλεψη: Θα ζήσουμε Χριστούγεννα και Πρωτοχρονιά με τη Θεσσαλονίκη στο αδιαχώρητο.
Στο μεταξύ, στους σταθμούς του Μετρό ακούς όλες της Βαλκανικής τις γλώσσες, ενώ για τους επιβάτες γίνονται περιζήτητα τα κέρματα, όπως και τα χαρτονομίσματα των πέντε και δέκα ευρώ, λόγω εκτεταμένης χρήσης τους στα μηχανήματα έκδοσης εισιτηρίων.
Οι ιδιαιτερότητες, πάντως, και τα προβλήματα με τα εισιτήρια του Μετρό συσσωρεύονται επικίνδυνα. Η γκρίνια των τελευταίων ημερών δεν είναι προνόμιο των «μίζερων» και των αντιπολιτευτικά «τοξικών», αλλά επεκτείνεται και στον απλό κοσμάκη. Οι διαβεβαιώσεις των αρμοδίων ότι οι δυσλειτουργίες θα τελειώσουν γρήγορα δεν επαληθεύθηκαν μέχρι τώρα και ο συνδυασμός με άλλα προβλήματα που εμφανίστηκαν, επιτείνει τη δυσφορία.
Αυτό που ο κόσμος αρνείται να κατανοήσει και να συγχωρήσει είναι το πότε κιόλας πρόλαβαν και τέθηκαν εκτός λειτουργίας μηχανήματα έκδοσης εισιτηρίων σε διάφορους σταθμούς, πότε ακινητοποιήθηκαν κυλιόμενες σκάλες, πότε πρόλαβαν και στάζουν οροφές και ακινητοποιούνται ασανσέρ; Για ένα ολοκαίνουργιο και υπερσύγχρονο Μετρό μιλάμε, διάολε.
Εκεί που η αντίθεση εμφανίζεται ζωηρότατη είναι σε μια από τις εισόδους του πιο προβεβλημένου τουριστικά σταθμού, της «Βενιζέλου», όπου μια μέρα βρέθηκαν να λειτουργούν μόνο τα τρία από τα οκτώ μηχανήματα και ο συνωστισμός στις ουρές έφερε παράπονα και τα πρώτα «γαλλικά» κατά της κυβέρνησης, καθώς πολλοί πιστεύουν ότι έδειξε εμμονή με το «όταν λέμε 30 Νοεμβρίου, εννοούμε 30 Νοεμβρίου» των εγκαινίων.
Ενα παράδειγμα αρκεί: Ο υφυπουργός Νίκος Ταχιάος ανέφερε πως δεν μπορούσαν να γίνουν δοκιμές στα μηχανήματα εκδόσεων εισιτηρίων πριν από την έναρξη λειτουργίας του μετρό.
Γεγονός είναι πως στην αρχή όποιος επεσήμαινε προχειρότητες θεωρούνταν μεμψίμοιρος και εριστικός. Σε κάθε περίπτωση, ήταν παραφωνία μέσα σε ένα γενικό κλίμα ευφορίας, που άγγιζε τη διαρκή εορταστικότητα.
Η αρχική κατανόηση για τα μικρά προβλήματα που σημειώθηκαν έδωσε τη θέση της σε αμφιβολίες για το αν πράγματι πρόκειται για κάτι πρόσκαιρο ή αν θα μπούμε σε κύκλο δυσλειτουργιών.
Στο Μετρό της Θεσσαλονίκης, προς το παρόν τουλάχιστον, δεν μπορείς να πεις ότι ευημερεί η ψηφιακή μετάβαση.
Γιατί, ας πούμε, δεν βρέθηκε τρόπος να γίνουν έγκαιρα οι συνεννοήσεις με τις τράπεζες και τους άλλους αρμόδιους φορείς και έτσι ο κόσμος να μπορεί να πληρώνει με κάρτα; Είμαστε στην εποχή που ακόμα και η πληρωμή με κάρτες θεωρείται ξεπερασμένη, αφού υπάρχει πια το mobile wallet και πληρώνεις με το κινητό.
Το ίδιο ισχύει και με τη δυνατότητα ηλεκτρονικής αίτησης έκδοσης κάρτας απεριορίστων διαδρομών.
Οι τεχνικοί του Μετρό διευκρινίζουν ότι τα μηχανήματα είναι φτιαγμένα για να λειτουργούν κυρίως με κάρτα και απαιτείται πια να αδειάζονται σε πολύ τακτικά διαστήματα.
Η ιστορία θα γράψει ότι η υποδοχή του πιο σύγχρονου Μετρό της Ευρώπης έγινε με γενική χρήση χαρτονομισμάτων και κερμάτων!
Το Μετρό έφερε στην πρώτη γραμμή και το τεράστιο πρόβλημα της πόλης με τους χώρους στάθμευσης αυτοκινήτων. Σε γειτονιές που είναι κοντά σε σταθμούς, οι κάτοικοι παραπονούνται ότι δεν μπορούν να παρκάρουν πια στους χώρους όπου συνήθως το έκαναν, καθώς υπάρχουν και οι επιβάτες του Μετρό που διεκδικούν μια θέση για να παρκάρουν.
Τα πιο έντονα παράπονα ακούγονται στη Μαρτίου, στη Βούλγαρη, στην Ανάληψη και στον Ευκλείδη.
Μια εντυπωσιακή αλλαγή για την καθημερινή εικόνα της κυκλοφορίας στο κέντρο της Θεσσαλονίκης θα είναι και η μείωση σε μεγάλο βαθμό των δρομολογίων λεωφορείων του ΟΑΣΘ που περνούν από την οδό Εγνατία, η οποία αναγνωρίζεται και αναδεικνύεται. Η γραφική εικόνα του κονβόϊ των λεωφορείων στην ιστορική αυτή οδό θα μείνει ως ανάμνηση.
Οριστικά συμπεράσματα για το κυκλοφοριακό και τη νέα ζωή των Θεσσαλονικέων με το Μετρό θα έχουν βγει μετά την παρέλευση εξαμήνου από τα εγκαίνια.
Ηδη, όμως, από μελέτη του Ινστιτούτου Μεταφορών, διαπιστώνεται μείωση της κίνησης των ΙΧ στο κέντρο, με το ποσοστό μείωσης να φτάνει το 20% στην Εγνατία. Δεν είναι και λίγο…