Αν φέρναμε στις ημέρες μας έναν μέσο Ελληνα του 1900, δεν θα μπορούσε να σταθεί από το σοκ. Και όταν επέστρεφε στην εποχή του, θα τους μετέφερε τρομακτικά πράγματα. Ναι, βέβαια, η χώρα έχει μεγαλώσει πολύ, πλην όμως ο πληθυσμός της είναι εθνικά ανομοιογενής. Υπάρχουν μαύροι Ελληνες! Και μια σπορά ανθρώπων με περίεργα ονόματα. Τα ήθη έχουν εξαχρειωθεί. Η νεολαία συμπεριφέρεται με ζωώδη τρόπο, οι δε ενήλικες πορνεύονται χωρίς αναστολές.
Και αν έφευγε ένας από εμάς για να πάει εκατό χρόνια μπροστά, περίπου με αντίστοιχες εντυπώσεις θα επέστρεφε. Θα πήγαινε σε μια κοινωνία όπου μετά βίας θα κατάφερνε να συνεννοηθεί. Με μία βασική διαφορά. Ο Ελληνας του 1900 θα μας έβρισκε πολλούς. Αυτός που θα πάει στο 2122 θα μας βρει λίγους. Η αισιόδοξη εκτίμηση, του ΙΟΒΕ, μας λέει ότι στο ξεκίνημα του επόμενου αιώνα θα είμαστε λιγότεροι κατά 25%. Η απαισιόδοξη εκτίμηση, του Πανεπιστημίου της Ουάσιγκτον, λέει ότι η συρρίκνωση του πληθυσμού θα φτάσει στο 50% και θα μείνουμε μόλις 5 εκατομμύρια ψυχές. Οι γείτονες θα έχουν ξεπεράσει τα 100 εκατομμύρια. Δεν τους χρειάζονται εξοπλισμοί και λεονταρισμοί. Υπομονή τούς χρειάζεται. Eδώ είναι το σημείο που κάποιος παρεμβαίνει και λέει, απλουστευτικά, ότι αν δώσουμε λεφτά στα ζευγάρια, θα κάνουν παιδιά. Δεν ισχύει αυτό. Τα δημογραφικά της χώρας πήραν την κάτω βόλτα από τότε που το βιοτικό επίπεδο άρχισε να ανεβαίνει και οι νέοι να υιοθετούν σύγχρονο τρόπο ζωής.
Μιλώντας για το δημογραφικό πρόβλημα, ο Κυριάκος Μητσοτάκης έκανε μία αναφορά που σίγουρα θα προκάλεσε ρίγη στον προκάτοχό του στην ηγεσία του κόμματος. Μίλησε για την ενσωμάτωση μεταναστών, με σκοπό τη δημογραφική τόνωση. Και επικαλέστηκε το παράδειγμα των Αλβανών, που, τώρα, στη δεύτερη γενιά τους, είναι πλέον Ελληνες με αλβανική καταγωγή. «Η ώριμη και κυρίως η συνειδητή ένταξη αλλοδαπών στην ελληνική κοινωνία θα ανακουφίσει την πληθυσμιακή μας υποχώρηση. Μία χώρα μεσηλίκων, που γεννά λίγα παιδιά, οφείλει να ανανεωθεί με νεότερους ανθρώπους. Εκείνους που ασπάζονται τις αξίες της και είναι πρόθυμοι να δημιουργήσουν σε αυτήν οικογένεια, οικογένειες, τις οποίες θα μπορούν να συντηρήσουν».
Για τα δεδομένα της παράταξής του είναι μία τολμηρή τοποθέτηση, ειδικά αν δούμε τις αντιδράσεις στον δεξιόστροφο Τύπο. Ναι, θα βγουν αυτοί που θα φωνάξουν για την αλλοίωση της εθνικής μας ταυτότητας. Ομως, πιστέψτε με, για τον Ελληνα του 1900 η εθνική μας ταυτότητα είναι αλλοιωμένη. Οχι όμως και για μας. Γιατί αυτές οι αλλαγές ενσωματώνονται σταδιακά, συνθέτουν την εξέλιξη μιας ανοιχτής κοινωνίας.
Ο Μητσοτάκης έθεσε το πλαίσιο σε σωστή βάση. Το ερώτημα είναι πώς θα εξειδικευτεί και θα μετουσιωθεί σε δράσεις. Η Γερμανία απορρόφησε τον μεγαλύτερο αριθμό προσφύγων από τη Συρία για αυτόν το σκοπό, για να τονώσει τα δημογραφικά της και το εργατικό της δυναμικό. Εμείς δεν διαθέτουμε, ακόμα, αντίστοιχο σχέδιο. Για την ακρίβεια δεν κάνουμε ούτε σκέψεις. Ποιους θα προσελκύσουμε; Ποιους θα κρατήσουμε και ποιους θα επιχειρήσουμε να απομακρύνουμε; Ασφαλώς θα προτιμήσουμε χριστιανούς. Θα καλούσαμε Κόπτες της Αιγύπτου, για παράδειγμα; Είναι ένα θεμελιώδες ερώτημα που, αν αφήσουμε τη ζωή να το απαντήσει, το αποτέλεσμα δεν είναι βέβαιο ότι θα μας αρέσει.
Και κάτι ακόμα: όταν μιλάμε για ένταξη αλλοδαπών, αλλά στις εξετάσεις πολιτογράφησης κόβονται άνθρωποι για εισοδηματικά κριτήρια, κάτι δεν γίνεται σωστά.