Η αλήθεια είναι ότι στις παρέες των ανθρώπων που κάνουν κοινωνικό ακτιβισμό με δράσεις αλληλεγγύης, άκουγες μουρμούρα για τον «Αλλο Ανθρωπο» του Κωνσταντίνου Πολυχρονόπουλου. Αλλά μπορούσες εύκολα να την αποδώσεις στη «ζήλια».
Αλλωστε ο «Αλλος Ανθρωπος» είχε πλέον απομακρυνθεί από το χώρο και το κλίμα των Εξαρχείων. Βραβεύθηκε από την Πρόεδρο της Δημοκρατίας, γνωστές προσωπικότητες της πολιτικής και της τέχνης συνέβαλαν στην προβολή και στην οικονομική ενίσχυση της πρωτοβουλίας. Δεν ήθελε και πολύ ώστε να χαρακτηριστεί ως «καθεστωτική».
Τώρα, όπως αποκάλυψε το «Πρώτο Θέμα», ο «Αλλος Ανθρωπος» ελέγχεται για ξέπλυμα χρήματος με μεθόδους εγκληματικής οργάνωσης. Σύμφωνα με το δημοσίευμα, οι αρχές διερευνούν την κατάθεση χρημάτων από τις εισφορές σε στοιχηματικούς λογαριασμούς, μέσω των οποίων γινόταν διακίνηση και «ξέπλυμα».
Η πρωτοβουλία του Κωνσταντίνου Πολυχρονόπουλου δεν έχει τη νομική μορφή ΜΚΟ. Για την ακρίβεια, δεν έχει καμία μορφή. Τα λεφτά από τις οικονομικές συνεισφορές κατατίθενται σε προσωπικούς λογαριασμούς δύο συνεργατών του κ. Πολυχρονόπουλου -ο ίδιος δεν διατηρεί τραπεζικό λογαριασμό. Από τη στιγμή που δεν υπάρχει νομική μορφή για τον «Αλλο Ανθρωπο», τα πάντα παραμένουν αυστηρά ιδιωτική υπόθεση. Χωρίς λογαριασμούς στο όνομα του φορέα και χωρίς διοικητικό συμβούλιο στο οποίο να αποδίδεται, έστω προσχηματικά, κάποιος λογαριασμός. Το «εγκληματικό προϊόν» αφορά ποσό 600.000 ευρώ. Το ποσό ακούγεται (και είναι) μικρό σε σχέση με τα χρήματα που διαχειρίστηκε ο «Αλλος Ανθρωπος», αλλά και τα εκατομμύρια των μερίδων φαγητού που διέθεσε. Διότι το έργο της πρωτοβουλίας είναι αδιαμφισβήτητο. Ωστόσο, αν τα πράγματα έχουν όπως παρουσιάζονται από την ελεγκτική Αρχή, τότε πράγματι υπάρχει πρόβλημα.
Ο κ. Πολυχρονόπουλος λέει ότι είναι πεντακάθαρος. Το ίδιο ισχυρίζονται και κάποιοι αλληλέγγυοι στις κουζίνες του, ισχυριζόμενοι ότι ο Πολυχρονόπουλος είναι θύμα πολιτικής δίωξης. Λογικά η έρευνα θα αναδείξει και άλλα στοιχεία και η αλήθεια θα αποκαλυφθεί είτε προς τη μία είτε προς την άλλη πλευρά. Ομως ακόμα και αν ο μάγειρας παραμένει λευκός και άσπιλος, ακόμα και αν όλα αποδειχθούν τεράστια παρεξήγηση ή σατανική πλεκτάνη, ο κλονισμός της εμπιστοσύνης θα είναι καταλυτικός για τη συνέχιση και το μέλλον της πρωτοβουλίας.
Οι κηδείες θα σταματήσουν να στέλνουν λεφτά, τα celebrities δεν θα κάνουν καμπάνια και οι πολιτικοί δεν θα περνούν ούτε έξω από τις εγκαταστάσεις. Αλλωστε όλοι τώρα ανατρέχουν στα της «Κιβωτού» και στις κατηγορίες που αντιμετωπίζει ο πατέρας Αντώνιος. Παράλληλα αναμένεται να δεχθούν πλήγμα και άλλες αντίστοιχες πρωτοβουλίες, με κοινωνικές κουζίνες, που δρουν με χαμηλούς τόνους, αλλά και απόλυτη διαφάνεια στα οικονομικά τους, έτσι όπως ελέγχονται από τα μέλη τους. Και όχι μόνο αυτές.
Η ρίζα του προβλήματος δεν βρίσκεται στα έργα ανθρώπων που ενδεχομένως να ελεγχθούν για την υστεροβουλία τους αν και, τελικά, το πορτρέτο του φιλάνθρωπου με την ανιδιοτελή προσφορά είναι πολύ καλό για να είναι και αληθινό -πάντα υπάρχει η κοινωνική ανάγκη για ήρωες και πρότυπα. Το πρόβλημα ξεκινάει από την υστέρηση του κοινωνικού κράτους που επιδεινώθηκε στα χρόνια της κρίσης.
Ολες αυτές οι πρωτοβουλίες, ειλικρινείς ή όχι, δημιουργήθηκαν για να καλύψουν ένα κενό λόγω της απουσίας ισχυρών κοινωνικών δομών. Και βασίστηκαν στην ειλικρίνεια, στην εντιμότητα και στην αυταπάρνηση των εμπνευστών τους. Ναι, σε έναν κόσμο όπως αυτός που ονειρεύονται οι εθελοντές αυτών των πρωτοβουλιών, τα πάντα γίνονται με αποκλειστικό κίνητρο την προσφορά προς τον συνάνθρωπο. Τα λεφτά και η προβολή δεν εκμαυλίζουν και οι ιδέες υπηρετούνται με συνέπεια. Φαίνεται ότι δεν συμβαίνει πάντα αυτό.