Το Μετρό στρίβει με επιβάτες την πολιτειακή και πολιτική ηγεσία. Ο Μητσοτάκης είχε ήδη αποφασίσει τη δική του πορεία... | SOOC
Απόψεις

O Μητσοτάκης ανέβηκε στο Mετρό με νέα στρατηγική

Εξι μήνες μετά τις ευρωεκλογές, ένα έργο που αποτελεί τον ορισμό της καθημερινότητας συμβολίζει (και με τη συνέχισή του) την αλλαγή πορείας που ζήτησαν οι πολίτες στην ευρωκάλπη και ερμηνεύτηκε από κάποιους ως «πάτε καλά, επιταχύνετε στα ίδια». Οσα δήλωσε στη Θεσσαλονίκη ο Πρωθυπουργός δείχνουν επανεκκίνηση μετά την εκλογή ΠτΔ
Αλέκος Παπαναστασίου

Αυτοθαυμασμός τέλος. Με δύο λέξεις αυτό είναι το μήνυμα του Κυριάκου Μητσοτάκη προς τους υπουργούς και τα στελέχη της κυβέρνησης που εισήλθαν σε μια παρατεταμένη περίοδο αυτοαναφορικότητας μετά το διπλό 41% του 2023 και την εξαΰλωση του ΣΥΡΙΖΑ. Αμέσως μετά τις ευρωεκλογές και το σήμα δυσαρέσκειας που έστειλαν οι πολίτες στην κυβέρνηση με το 28%, ορισμένα από τα εν λόγω στελέχη πάλεψαν για να παρουσιαστεί το αποτέλεσμα ως «επιτυχία» επικαλούμενοι τη διαφορά από τον δεύτερο (τον ΣΥΡΙΖΑ του Στέφανου Κασσελάκη).

Εχασαν μεν τη μεγάλη μάχη, ο Πρωθυπουργός από το ίδιο βράδυ αναγνώρισε τι συνέβη, η γραμμή ωστόσο της επιτάχυνσης στην ίδια πολιτική γραμμή (με σημαία τους δείκτες της οικονομίας), η οποία παρερμήνευε όσα ζητούσαν οι ψηφοφόροι, ήταν αυτή που επικράτησε τις επόμενες μέρες στη ρητορική πολλών υπουργών.

Αυτό πλέον τελείωσε. Ο κ. Μητσοτάκης κινείται ήδη σε νέα στρατηγική. Και είναι προφανές ότι με αυτή θα διανύσει τη χρονική περίοδο από την επικείμενη συζήτηση για τον Προϋπολογισμό μέχρι την εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας και θα εισέλθει, αν περάσει με επιτυχία αυτό τον κάβο, σε μια διετία «καθαρού πολιτικού χρόνου», όπως την ονομάζουν στο Μαξίμου, μέχρι στην άνοιξη του 2027 και τις επόμενες εθνικές εκλογές. Η νέα αυτή περίοδος είναι πιθανό να εγκαινιαστεί με έναν ανασχηματισμό της κυβέρνησης που θα σφραγίζει την επανεκκίνηση.

Η κατεύθυνση είναι προφανώς η καθημερινότητα. Τα χειροπιαστά δηλαδή αποτελέσματα που γίνονται αντιληπτά από τους πολίτες σε όλο το φάσμα του κυβερνητικού έργου (Υγεία, Παιδεία, Μεταφορές). Αυτή την κατεύθυνση συμβόλισαν τα εγκαίνια του Μετρό της Θεσσαλονίκης. Εδώ που τα λέμε, έτσι κερδίζονται ή χάνονται οι εκλογές: η βελτίωση της καθημερινής ζωής προσφέρει μια αίσθηση προοπτικής ακόμη και όταν τα οικονομικά των πολιτών παραμένουν δύσκολα.

Βεβαίως, τα εγκαίνια του Μετρό της Θεσσαλονίκης αφορούν ένα έργο που ξεκίνησε το 2006. Γι αυτό και τώρα το focus της κυβέρνησης πέφτει στην παράδοση στο τέλος του 2025 της επέκτασης προς τα ανατολικά (Καλαμαριά) με 5 νέους σταθμούς (Νομαρχία, Καλαμαριά, Αρετσού, Νέα Κρήνη και Μίκρα). Και ίσως ακόμη περισσότερο στη δρομολόγηση της επέκτασης στα δυτικά, προς Μενεμένη, Εύοσμο και Κορδελιό, ώστε να ωφεληθούν από το έργο περισσότερες περιοχές με ευάλωτα κοινωνικά στρώματα.

Αυτό που δεν λένε στο Μαξίμου αλλά προκύπτει από τα χρονοδιαγράμματα είναι ο αγώνας που δίνεται για να ολοκληρωθεί προ των εκλογών του 2027 το τεράστιο έργο του FlyΟver στη Θεσσαλονίκη που θα δείξει στους πολίτες ότι ο νέος δρόμος άξιζε την ταλαιπωρία που υπέστησαν. Αν επιτευχθεί αυτός ο στόχος, το ερώτημα θα είναι το εξής: τι θα έχουν να αντιπροτείνουν το 2027 όσοι στα δεξιά της ΝΔ διεκδικούν τη ψήφο των Θεσσαλονικέων; Συντάξεις 4.000 ευρώ με έσοδα από το πετρέλαιο;

Η αλλαγή αυτή στον τρόπο σκέψης επιβεβαιώνεται και από τις διαρροές για το τελευταίο Υπουργικό Συμβούλιο αλλά και από όσα δήλωσε στην Θεσσαλονίκη ο ίδιος ο κ. Μητσοτάκης όπως και από όσα λένε off-the-record συνεργάτες του και στελέχη της ΝΔ.

Τα μηνύματα που πέρασε ο Πρωθυπουργός στο πρόσφατο Υπουργικό (25/11), όπως το «τέρμα στην αυταρέσκεια» που σημείωσε το «Βήμα» δεν είναι τα πρώτα. Είχαν προηγηθεί, όπως θυμίζουν αρμόδιες πηγές, κι άλλες προειδοποιητικές βολές, όπως το «πρώτα να βουτάμε τη γλώσσα στο μυαλό και μετά να μιλάμε» που είπε ο Πρωθυπουργός μετά το κακό αποτέλεσμα στον β’ γύρο των αυτοδιοικητικών εκλογών του 2023. Επομένως, η συμπεριφορά των στελεχών της κυβέρνησης παίζει ρόλο. Καταγράφεται και όταν έρθει η ώρα οδηγεί σε αλλαγές στο υπουργικό σχήμα.

Το δεύτερο μήνυμα του κ. Μητσοτάκη ήταν προς όσους ισχυρούς οικονομικούς παράγοντες επιθυμούν διακαώς να συγκυβερνήσουν μαζί του. Και όσο δεν ικανοποιούνται αυτές οι επιθυμίες επιχειρούν να τον θέσουν σε ομηρία φιλοτεχνώντας παράλληλα μια εικόνα ότι είναι έτοιμος να τα παρατήσει. Μιλώντας στον ΑΝΤ1 και τον Νίκο Χατζηνικολάου (30/11) από τη Θεσσαλονίκη ο Πρωθυπουργός δήλωσε για πρώτη φορά ότι θα είναι ξανά υποψήφιος πρωθυπουργός το 2027. Η αποστροφή πήγαινε στα σενάρια που υφαίνονται για μετακίνηση του σε ευρωπαϊκή θέση.

Υπάρχει ωστόσο και μια άλλη διάσταση που φωτίζεται από τα λεγόμενα στελέχους της ΝΔ: «Οι αδύναμες κυβερνήσεις, είτε μονοκομματικές είτε συνεργασίας, είναι ενάντια στα συμφέροντα των ευάλωτων. Οι αποφάσεις και το κυβερνητικό έργο καθυστερούν, ενώ οι πλούσιοι και ισχυροί θεωρούν ότι οι κυβερνώντες θα υποκύψουν σε εκβιασμούς για να εξυπηρετήσουν τα δικά τους συμφέροντα».

Σε αυτές τις αναφορές διακρίνει κανείς εύκολα και τα υλικά ενός νέου αφηγήματος…