Ο Νίκος Ευαγγελάτος στο μακελειό της Γλυφάδας (αριστερά). Αλλά και στην ορκωμοσία της κυβέρνησης | Mega/WebTV/CreativeProtagon
Απόψεις

Ο «ειδησεογραφικός» σουρεαλισμός του Νίκου Ευαγγελάτου

Λογικά είναι ο μοναδικός παρουσιαστής ειδήσεων παγκοσμίως που δεν τον παρακολουθούν για να δουν τις ειδήσεις, αλλά, ξέροντας ήδη την είδηση, τον παρακολουθούν για να δουν πώς θα την παρουσιάσει: Σε ποιο τρισδιάστατο σκηνικό έχει μπει σήμερα και περιφέρεται σαν πρωταγωνιστής sci-fi ταινίας χαμηλού μπάτζετ
Μαρία Δεδούση

Υπάρχουν τα γεγονότα. Υπάρχουν τα ρεπορτάζ που μας αφηγούνται ή αναλύουν τα γεγονότα. Υπάρχουν οι τηλεοπτικές ειδήσεις που μας δείχνουν τα γεγονότα. Και υπάρχει και ο Νίκος Ευαγγελάτος, που είναι ακατάτακτος, καθώς αυτό που κάνει δεν έχει περιγραφεί ακόμη επαρκώς στην παγκόσμια βιβλιογραφία.

Εγώ, να σας πω την αλήθεια μου, τηλεόραση δεν βλέπω, διότι αυτά που θα μας πει η τηλεόραση στις 8 το βράδυ τα έχω διαβάσει 300 φορές μέσα στην ημέρα, οπότε λες πια «όχι άλλο κάρβουνο». Ανοιγω τα σόσιαλ, όμως, να ρίξω μια ματιά πριν πάω για ύπνο.

Στην αρχή έβλεπα τα screenshots από το δελτίο του Νίκου Ευαγγελάτου και νόμιζα ότι κάποιος ευφυής χρήστης απλώς τον τρολάρει και γίνεται viral. Μετά κατάλαβα ότι αυτός που μας τρολάρει όλους είναι ο ίδιος ο Νίκος Ευαγγελάτος. Και εμάς και την πραγματικότητα.

Λογικά είναι ο μοναδικός παρουσιαστής ειδήσεων παγκοσμίως που ο κόσμος δεν τον παρακολουθεί για να δει τις ειδήσεις, αλλά, ξέροντας ήδη την είδηση, τον παρακολουθεί για να δει πώς θα την παρουσιάσει. Σε ποιο τρισδιάστατο σκηνικό έχει μπει σήμερα και περιφέρεται σαν πρωταγωνιστής sci-fi ταινίας χαμηλού μπάτζετ, όπου η πλοκή και ο συμμετέχων κινούνται ανεξάρτητα, σε δύο διαφορετικούς χωροχρόνους, αλλά εμείς τους βλέπουμε μαζί.

Στο τρισδιάστατο σκηνικό του Νίκου Ευαγγελάτου μπορεί να συμβαίνουν διάφορα: να βομβαρδίζουν οι Χούθι πλοία, οι Ισραηλινοί τους Παλαιστίνιους, να σκοτώνεται κόσμος, να κλαίνε μανούλες, να παντρεύονται βασιλιάδες, να κηδεύονται άνθρωποι, να κάνει κανόε καγιάκ ο Πούτιν, να γίνονται ληστείες και καταδιώξεις, να πάει ο άνθρωπος στον Αρη, να μας χτυπήσει κομήτης και να καταστραφούμε ολοσχερώς…

Μέσα σε όλα αυτά, ένας άνθρωπος με κοστούμι, γραβάτα και κάτι χαρτιά στα χέρια του γυρίζει γύρω γύρω και μιλάει μόνος του, απευθυνόμενος ενίοτε σε έναν τρομοκράτη, έναν διεθνή ηγέτη, μια πολική αρκούδα ή ένα F-35. Στον κόσμο του Νίκου Ευαγγελάτου οι δυνατότητες είναι απεριόριστες, δεν υπάρχουν όρια, δεν υπάρχουν σύνορα, δεν υπάρχει λογική, δεν υπάρχει τίποτε. Είναι τόσο σουρεαλιστικό ως σύλληψη, εκτέλεση και εμπειρία, που ξεπερνάει κάθε κριτική.

Ποια Τεχνητή Νοημοσύνη; Η ΤΝ έχει στόχο να δημιουργήσει ένα πιστευτό αποτέλεσμα. Ο Νίκος Ευαγγελάτος δεν ενδιαφέρεται καθόλου εάν είναι πιστευτό ότι τρία βήματα δίπλα του, στο στούντιο, είναι ο Ερντογάν και ανάμεσά τους κολυμπάει μια φρεγάτα. Είναι μια μορφή τέχνης, δεν μπορείς να το δεις αλλιώς, αν το δεις αλλιώς θα νομίζεις ότι έχεις πάρει παραισθησιογόνα.

Και επειδή ο ίδιος ξέρει την απήχηση που έχει στο κοινό, νομίζω ότι ως τέχνη το αντιμετωπίζει επίσης. Αποκλείεται να μην ξέρει ότι κάθε βράδυ κάνουν πάρτι τα σόσιαλ, ενώ πριν βγει στο δελτίο παίρνουν φωτιά τα στοιχήματα για το επόμενο σκηνικό. Νομίζω ότι κανείς δεν ενδιαφέρεται στην πραγματικότητα για όσα λέει, αλλά μόνο για το πού θα εμφανιστεί.

Τις προάλλες, με την τριπλή δολοφονία στη Γλυφάδα, ο ομολογουμένως θαρραλέος δημοσιογράφος στάθηκε μπροστά στην κάννη του δράστη: «Νίκο, φύγε γρήγορα από κει, κινδυνεύεις», του έγραφαν στα social. Και βέβαια, κάποιοι το προχωράνε. Ενας χρήστης τον έβαλε να κολυμπάει στη λίμνη λίγο πιο πέρα από τον Αλέξανδρο και τον Ηφαιστίωνα, στην περίφημη σκηνή του Netflix, με υπότιτλο ειδήσεων «Ηταν gay ο Μέγας Αλέξανδρος;».

Δεν ξέρω ποιοι είναι αυτοί που του φτιάχνουν τα σκηνικά, αλλά μπράβο τους. Μπράβο και στον ίδιο, αν μη τι άλλο είναι πολύ διασκεδαστικό αυτό που κάνει. Είναι σόου.

Ειδήσεις δεν ξέρω αν είναι, αλλά μην την πιάσουμε αυτήν την κουβέντα διότι θα ξημερωθούμε. Δεν ανακάλυψε, εξάλλου, ο Νίκος Ευαγγελάτος, τη μετατροπή της ενημέρωσης σε σόου, ας μην του το χρεώσουμε αυτό, έχουν προηγηθεί άλλοι. Ο ίδιος, είχε καλούς δασκάλους, έμαθε γρήγορα, το άρπαξε και το πάει τρένο.

Πριν από λίγα χρόνια το ΕΣΡ έριχνε πρόστιμα στα δελτία ειδήσεων που δραματοποιούσαν τα ρεπορτάζ ακόμη και με μια απλή μουσική επένδυση. Σου λέει –ορθώς– άλλο το ρεπορτάζ άλλο το δράμα, μην τα μπλέκουμε. Σήμερα, τανκς, φρεγάτες και φεριμπότ μπαινοβγαίνουν στο στούντιο, την ίδια ώρα που δίπλα στον παρουσιαστή τρώνε φαγκρί ο Κάρολος με την Καμίλα και το ζεύγος Μητσοτάκη και όλα είναι τέλεια. Το ΕΣΡ έχει βουλιάξει στην ανυπαρξία και καθένας μπορεί να προσποιείται ότι κάνει ενημέρωση όπως του έρθει.

Σε έναν βαρετό και δυσοίωνο κόσμο, ευτυχώς που υπάρχει ο Νίκος Ευαγγελάτος και μας κάνει να γελάμε ακόμη και με τα χειρότερα. Δεν ξέρω αν η ιστορία επαναλαμβάνεται ως φάρσα, η καταγραφή της όμως, σίγουρα μπορεί να μετατραπεί σε φαρσοκομωδία.