Ασφαλώς είδα και εγώ το βίντεο που κυκλοφορεί τις τελευταίες ημέρες, με τη σύλληψη παιδόφιλου, γυρισμένο από έναν YouTuber που λέγεται Αλέξανδρος Κοψιάλης. Και να μην ήθελες να το δεις, έπαιξε παντού.
Ισως έχετε ακούσει το όνομα Κοψιάλης. Μόλις δύο χρόνια πριν υπερασπίστηκε τον φερόμενο ως βιαστή της Γεωργίας Μπίκα. Το διαδίκτυο πήρε φωτιά και έριξε στον YouTuber ένα μαζικό ανάθεμα, ένα άκυρο δηλαδή, αυτό που στην κουλτούρα της εποχής ονομάζουμε «cancel». Κάπως έτσι, τον έμαθε ακόμα και ο Ελληνας που δεν ξέρει τι θα πει YouΤube και Tik Tok ή που, έστω, δεν περιφέρεται και πολύ εκεί μέσα.
Θα πρέπει κάπου εδώ να αναφέρουμε, για όποιον αγνοεί τους σταρ της διαδικτυακής σόουμπιζ, ότι ο Αλέξανδρος Κοψιάλης έχει πάνω από ένα εκατομμύριο ακολούθους στα προφίλ του, πράγμα που τον καθιστά βασιλιά των κοινωνικών μέσων της Ψωροκώσταινας. Και έχει αποκτήσει το κοινό του με βίντεο στα οποία εκφράζει απόψεις ή κάνει χιούμορ, χρησιμοποιώντας συχνά μια αμφιλεγόμενη ρητορική, με σεξιστικές αναφορές.
Πολλές φορές τα λεγόμενά του τον έχουν θέσει στο επίκεντρο σφοδρής κριτικής. Η οποία, όπως φαίνεται, στον θαυμαστό κόσμο του διαδικτυακού τσίρκου σού κάνει καλό, μαζεύοντας γύρω σου μιλιούνια. Τα οποία, ακόμα και αν χωρίζονται σε στρατόπεδα, σε αυτούς που σε κράζουν και σε αυτούς που σε θαυμάζουν, συσπειρώνονται στο τέλος κάτω από το μπαλκόνι σου όταν βγεις με ένα ακόμα giveaway, το οποίο πετάς στην πεινασμένη για τζάμπα καλούδια αυλή σου.
Ας επιστρέψουμε, όμως, στο βίντεο της σύλληψης του παιδόφιλου. Ξεκινάει με σκηνή δράσης, όπου ένας αστυνομικός μπουκάρει στο σπίτι του υπόπτου ενώ η κάμερα καταγράφει τα πάντα. Ο YouTuber βρίσκεται από πίσω, όπως και ο πατέρας της 13χρονης, την οποία ήθελε να αποπλανήσει ο παιδόφιλος.
Οι τρεις τους συνεργάστηκαν και έστησαν την επιχείρηση όταν ο πατέρας διαπίστωσε ότι ένα γυναικείο προφίλ στα κοινωνικά δίκτυα έστελνε μηνύματα άσεμνου περιεχομένου στην κόρη του. Φροντίζει να μας τα εξηγήσει όλα ο ίδιος ο Κοψιάλης, στη συνέχεια του άρτια σκηνοθετημένου βίντεο, που θα έλεγε κανείς ότι έχει εμπνευστεί από αστυνομικά ντοκιμαντέρ.
Κάπου εδώ σκέφτεσαι, φυσικά, γιατί ένας YouTuber προβαίνει σε κάτι που είναι δουλειά της αστυνομίας. Το οποίο κινηματογραφεί κιόλας και αναρτά στα προφίλ του. Αναρωτιέσαι, επίσης, τι δουλειά έχει ένας αστυνομικός, φίλος τους όπως μας πληροφόρησαν, να συμμετέχει σε αυτή τη δράση αυτοβούλως.
Ζούμε στην εποχή των influencers, βεβαίως. Από τις κάμερές τους περνάνε τα πάντα. Κυρίως περνάνε προϊόντα και υπηρεσίες που σου προτείνουν να δοκιμάσεις, τοποθεσίες που σε καλούν να επισκεφθείς, φιλοσοφίες ζωής στις οποίες θέλουν να σε μυήσουν και μύρια άλλα καθημερινά μικροπράγματα των οποίων γίνονται οπαδοί. Και εσύ, ένας δέσμιος της εικόνας και της ροής της, παραδίδεσαι σε αυτούς τους ιεροκήρυκες της σύγχρονης διαφήμισης, παρ’ όλο που καταλαβαίνεις ξεκάθαρα ότι το ζητούμενό τους είναι να σε επηρεάσουν, επειδή γι’ αυτό στην τελική πληρώνονται.
Οταν, όμως, βλέπεις έναν influencer να μετατρέπει μια σύλληψη σε επεισόδιο προς τέρψιν του φιλοθεάμονος κοινού του καταλαβαίνεις ότι έχουμε μπει σε δυστοπικά χωράφια. Ακόμα πιο τρομακτικό από την πρωτοβουλία του Κοψιάλη είναι το γεγονός ότι αρκετοί από τους θεατές θεωρούν ότι καλώς έπραξε και ανέλαβε τη δουλειά της αστυνομίας.
Το διαπιστώνεις ξεκάθαρα από τα σχόλια κάτω από το βίντεο, τα οποία στη συντριπτική πλειονότητά τους είναι εγκωμιαστικά, δίνοντας συγχαρητήρια σε όλους για την ενέργειά τους. Ο μπαμπάς, ο αστυνομικός και ο YouTuber αποθεώνονται μέσα στον μικρόκοσμο του επιδραστικού διαδικτύου, που μάλλον μπερδεύει την πραγματικότητα με τις σειρές μυθοπλασίας που βλέπει στο Netflix. Και καθώς παρασύρεται από το πάθος του για θέαση και χάζι, κρίνει την πραγματικότητα με ελαφρότητα, χωρίς να διακρίνει την ουσία πίσω από το περιεχόμενο.
Δεν είναι η πρώτη φορά που το βλέπουμε να συμβαίνει. Λίγο καιρό πριν, μια άλλη επιδραστική προσωπικότητα των κοινωνικών μέσων, η Σούπερ Κική, οδηγήθηκε στα κρατητήρια γιατί θέλησε, όπως είπε, να προστατέψει μια φίλη της από την κακοποιητική συμπεριφορά του συντρόφου της. Ενας άλλος κατήγγειλε κύκλωμα μαστροπείας, παρακινούμενος από μηνύματα που του έστελνε το κοινό του.
Φαίνεται ότι ο influencer της εποχής δεν παίρνει μόνο κρέμες και γκατζετάκια στα χέρια του. Παίρνει και τον Νόμο. Αλλά κυρίως παίρνει τον εαυτό του πιο σοβαρά από όσο πρέπει, και νομίζει ότι μπορεί να κάνει τα πάντα. Η αλαζονεία της εξουσίας έχει μεταφερθεί στα προφίλ και τρέφεται με θεάσεις και ακολούθους.