Απόψεις

Με καλυμμένο τον Σάββα Ξηρό – όπως τα αγάλματα της Ρώμης – θα συνεχιστεί η παράσταση στο Εθνικό!

Λύση της τελευταίας στιγμής φαίνεται πως βρήκε η διοίκηση του Εθνικού Θεάτρου σε συνεργασία με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού, προκειμένου να αποφευχθεί η διακοπή των παραστάσεων
Νίκος Ζαχαριάδης
Αυτή την εικόνα θα βλέπουν οι θεατές στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού

Ραγδαίες είναι οι εξελίξεις στο θέμα που δημιουργήθηκε τις τελευταίες μέρες σχετικά με την παράσταση «Η ισορροπία του Nash», καθώς η θύελλα αντιδράσεων που προκάλεσε η ενσωμάτωση κειμένων του Σάββα Ξηρού στο έργο, οδήγησε προς στιγμήν στην απότομη διακοπή του.

Ομως ενώ όλα έδειχναν πως οι παραστάσεις θα σταματούσαν δύο μέρες πριν την προγραμματισμένη ολοκλήρωσή τους, ο υπουργός Πολιτισμού κύριος Μπαλτάς, έδωσε τη λύση: να καλυφθεί ο ηθοποιός που υποδύεται τον Σάββα Ξηρό, με την ίδια μέθοδο που καλύφθηκαν τα αγάλματα στη Ρώμη προκειμένου να μη προσβληθεί ο Ιρανός Πρόεδρος που ξεναγήθηκε εκεί!

Με τον τρόπο αυτό ούτε η παρουσία του πρωταγωνιστή-σωσία του Σάββα Ξηρού θα προκαλεί όσους θίγονται από τη συμμετοχή του στην παράσταση αλλά ούτε και θα μπορεί να εγκαλέσει κανείς το υπουργείο –και κατ’ επέκταση την κυβέρνηση- για λογοκρισία!

Εξάλλου το υλικό που χρησιμοποιήθηκε για την κάλυψη των αγαλμάτων είναι τόσο μινιμαλιστικό που αποκτά από μόνο του διάσταση έργου τέχνης. Και επιπλέον, η κορυφή του κεφαλιού του ηθοποιού που υποδύεται τον Σάββα Ξηρό στην παράσταση –σε αντίθεση με ό,τι έγινε στη Ρώμη- θα ξεπροβάλλει από την κορυφή του παραβάν.

Το πόσο θα ξεχωρίζει το κεφάλι, θα αποφασιστεί από ειδική επιτροπή που θα συσταθεί τις επόμενες μέρες και στην οποία θα συμμετέχουν καλλιτέχνες, πολιτικοί, επικοινωνιολόγοι και εκπρόσωποι των social media.

Με την κάλλυψη του ηθοποιού-σωσία του Σάββα Ξηρού σύμφωνα με τον υπουργό κύριο Μπαλτά, η παράσταση θα σταματήσει να τραβάει την προσοχή, όπως άλλωστε συνέβαινε όλο το προηγούμενο διάστημα που παιζόταν, πριν συγκεντρωθεί η κοινή γνώμη πάνω στον καταδικασμένο τρομοκράτη και διχάσει την κοινωνία.

Από την πλευρά της η Πηγή Δημητρακοπούλου που έχει επιμεληθεί και σκηνοθετήσει την παράσταση, δήλωσε πως το έργο είναι τόσο πειραματικό, ώστε και η διακοπή του μπορεί να θεωρηθεί μέρος του σεναρίου, αλλά και η λύση του υπουργού μπορεί να εκληφθεί ως θεατρικό happening. Γενικά, είναι ΟΚ με όλα, αφού σκοπός της παράστασης ήταν να θέσει το ζήτημα της ελευθερίας της έκφρασης και της ανοχής – πράγμα που πέτυχε όπως και να ‘χει.