Ο γοητευτικός Bel-ami, στο διάσημο μυθιστόρημα του Γκι ντε Μοπασάν, για να ανέλθει κοινωνικά, σχετιζόταν με μεγαλύτερες γυναίκες-συζύγους ισχυρών ανδρών. Εδώ ο Ρόμπερτ Πάτινσον με την Ούμα Θέρμαν, στην ομώνυμη ταινία | Bel-ami
Απόψεις

Γιατί οι Ελληνίδες δεν παντρεύονται νεότερους άνδρες

Πρόσφατη έρευνα στη Γαλλία, έδειξε πως σε ένα στα πέντε ζευγάρια, η γυναίκα τείνει να είναι περισσότερο από πέντε χρόνια μεγαλύτερη από τον σύζυγό της. Στην Ελλάδα αυτές τις γυναίκες είναι δακτυλοδεικτούμενες. Γιατί;
Κιάρα Σουγκανίδου

Υπάρχουν δύο νέες λέξεις στο λεξιλόγιό μας και δεν είναι ελληνικές, αλλά χρησιμοποιούνται ευρέως ειδικά στις ηλικίες κάτω των 40. Αυτές είναι:

Οι όροι MILF και cougar προφανώς είναι όροι που επινόησαν και καθιέρωσαν άνδρες και όχι γυναίκες. Ο πρώτος είναι προσβλητικός απέναντι στον πιο ιερό ρόλο που έχει ιστορικά αποδώσει η κοινωνία στις γυναίκες και ο δεύτερος, είναι εξευτελιστικός. Αν είσαι γυναίκα δεν θέλεις να σε αποκαλέσουν τίποτα από τα δύο. Μάλιστα, αν είσαι γυναίκα πενηντάρα και θες να πας με τις φίλες μου να πιείς ένα ποτό, μπορεί να αισθανθείς και άσχημα, επειδή νιώθεις ότι αυτόματα κατηγοριοποιείσαι. Αν είσαι ωραία θα σε πουν «μιλφ» αν δεν είσαι θα σε πουν «κούγκαρ».

Ο 38χρονος πρώην υπουργός Οικονομίας της Γαλλίας, και μελλοντικός υποψήφιος για την προεδρία της χώρας, Εμανουέλ Μακρόν, και η κατά 24 χρόνια μεγαλύτερη σύζυγός του, Μπριζίτ Τρονιέ
Οι Γαλλίδες και ο «Bel-ami»*

Στη Γαλλία, οι γυναίκες, φαίνεται ότι τους όρους αυτούς τους παρακάμπτουν. Η έρευνα που πραγματοποίησε το Εθνικό Ινστιτούτο Στατιστικής και Οικονομικών Σπουδών (Insée) πρόσφατα έδειξε τα παρακάτω…

Στις σχέσεις που δημιουργήθηκαν μετά το 2000:

Εδώ συμπληρώνεται ένα ακόμη στοιχείο: ένας στους πέντε νέους άνδρες, κάτω των 21 ετών, αυτή τη στιγμή στη Γαλλία, σχετίζεται, σύμφωνα με την ίδια έρευνα, με μεγαλύτερες γυναίκες. Οι λόγοι που το κάνουν αυτό οι άνδρες είναι αφενός εκπαιδευτικοί (ως προς τις σχέσεις και το σεξ) και αφετέρου σχετίζονται με το γόητρο στον περίγυρό τους – «η γυναίκα που ξέρει τι θέλει τους ξεχώρισε από τους άλλους πιτσιρικάδες». Το εν λόγω στοιχείο πάντως, σύμφωνα με τους ερευνητές δείχνει ότι το ποσοστό σχέσεων στις οποίες η γυναίκα είναι μεγαλύτερης ηλικίας αυξάνεται ταχύτατα και θα αυξηθεί κι άλλο.

Η εν λόγω έρευνα συγκρίνει τα σημερινά στοιχεία με παλιότερα. Ετσι βλέπουμε πως στις σχέσεις που δημιουργήθηκαν τη δεκαετία του 1960 τα πράγματα ήταν εντελώς διαφορετικά. Τότε μόνο στο 10% η γυναίκα ήταν μεγαλύτερη από τον άνδρα. Σε αυτές τις περιπτώσεις οι λόγοι ήταν κυρίως οικονομικοί και κοινωνικοί.

Η διάσημη γαλλίδα εκφωνήτρια ειδήσεων του TF1 Κλερ Σαζάλ, η οποία είναι 59 ετών, διατηρούσε, ως το 2015, σχέση με το 40χρονο μοντέλο Αρνό Λεμέρ

Εν συνεχεία, στη δεκαετία του 1990 το ποσοστό αυτό έφτασε στο 15%. Οι σχέσεις άρχισαν να γίνονται πιο ισότιμες, λόγω της επαγγελματικής χειραφέτησης των γυναικών.

Ας επιστρέψουμε όμως στο σήμερα με μερικά χαρακτηριστικά γαλλικά παραδείγματα:

Αυτές οι τρεις περιπτώσεις δεν έμειναν κρυφές. Πρόκειται για δημόσια πρόσωπα και δημοσιοποιημένες σχέσεις. Και κάτι παραπάνω: πρόκειται για πρόσωπα των οποίων η καριέρα βασίζεται εν πολλοίς στην κοινωνική αποδοχή. Ρίσκαραν τα συγκεκριμένα άτομα ή όντως κάτι αλλάζει στη γαλλική κοινωνία;

Δείτε το βίντεο του τραγουδιού “ΜILF $” της αμερικανίδας ποπ σταρ Φέργκι, στο οποίο εμφανίζονται διάσημες (σέξι) μιλφ-μαμάδες της αμερικανικής showbiz

Διότι αυτό, για τα γαλλικά δεδομένα είναι επανάσταση: σκεφτείτε ότι από τον σταρ θεατρικό συγγραφέα του 17ου αιώνα, τον Μολιέρο, ως τον σταρ τραγουδιστή και ηθοποιό του 20ού αιώνα, Τζόνι Χάλιντεϊ, η παραδοσιακή εικόνα του πολύ πετυχημένου γάλλου άνδρα περιλαμβάνει και έναν γάμο με γυναίκα ως και 30 χρόνια νεότερη… Ακόμα κι ο Γάλλος Επίτροπος στην ΕΕ, Πιερ Μοσκοβισί, το 2015 σε ηλικία 58 ετών νυμφεύθηκε την κατά 30 έτη νεότερή του Αν-Μισέλ Μπαστερί.

Σύμφωνα με τους σεξολόγους και τους ψυχολόγους η ηλικία σε μία σχέση, δεν είναι θέμα μόνο σεξουαλικότητας – πρωτίστως είναι θέμα κοινωνίας. Η ηλικία πάει συνήθως ασορτί με το «πάνω χέρι» και το «πάνω χέρι» το έχει συνήθως εκείνος που φέρνει τα λεφτά στο σπίτι.

Ο έλληνας γκουρού της οικογενειακής ψυχολογίας, Ματθαίος Γιωσαφάτ, στο βιβλίο του με τίτλο “Να παντρευτεί κανείς ή να μην παντρευτεί” (εκδ. Αρμός) γράφει grosso modo πως οι γυναίκες που επιθυμούν ο άνδρας να έχει τον ρόλο του Πυγμαλίωνα στη σχέση παντρεύονται μεγαλύτερους. Εκείνες που θέλουν μια ισότιμη σχέση με τον σύζυγό τους παντρεύονται περίπου συνομίληκους. Οι γυναίκες που ονειρεύονται να ελέγχουν το παιχνίδι μέσα στο σπίτι, παντρεύονται νεότερους.

Αλλη μία εκφωνήτρια του TF1, η Λοράνς Φεραρί, ηλικίας 50 ετών, παντρεύτηκε το 2009 τον κατά 10 χρόνια νεότερό της, βιολιστή Ρενό Καπυσόν

Σύμφωνα με τους κοινωνιολόγους, πάντως, όσο περισσότερο σεξιστική είναι μία κοινωνία, τόσο περισσότερο παρατηρείται το φαινόμενο οι άνδρες να παντρεύονται πολύ νεότερες γυναίκες. Και το γεγονός ότι σήμερα, φαίνεται πως αυτή η διαφορά στην ηλικία μειώνεται ή ακόμη και αντιστρέφεται, δείχνει την ισχυροποίηση της γυναίκας μέσα στην κοινωνία – κυρίως στον επαγγελματικό τομέα.

Οι Ελληνίδες και τo «τεκνό»

Τι γίνεται όμως στην Ελλάδα; Στην Ελλάδα ανάλογη έρευνα δεν υπάρχει.

Στην Ελλάδα υπάρχουν πάντα οι μαμάδες που λένε στις κόρες να παντρευτούν άνδρα φτασμένο, για να ζήσουν μια άνετη ζωή δίχως να πάει τζάμπα η ομορφιά τους και επίσης να παντρευτούν άνδρα μεγαλύτερο για να γλυτώσουν το κέρατο («επειδή οι γυναίκες γερνάνε γρήγορα»). Η ιδανική ηλικία σύμφωνα με τις μαμάδες είναι 5 με 10 χρόνια διαφορά. Μπορεί και παραπάνω – αναλόγως την κοινωνική θέση της γυναίκας και την επιφάνεια του άνδρα. Συνήθως όσο μεγαλύτερη είναι η κοινωνική διαφορά τόσο μεγαλύτερο είναι και το ηλικιακό χάσμα.

Οσον αφορά τους άνδρες, τα πράγματα είναι απλά και συγκεκριμένα: Όταν είναι πολύ νέοι θεωρούν δύσκολο (και προκλητικό) στόχο τη μεγαλύτερη γυναίκα και θέλουν να έχουν τουλάχιστον μια τέτοια σχεσική εμπειρία. Εν συνεχεία στρέφονται στις περίπου συνομήλικες για μια ισότιμη σχέση. Αν δεν παντρευτούν μία από αυτές, και περάσουν τα 40, τότε στρέφονται σε αρκετά νεότερες (5 έως 15 χρόνια) και συνήθως κάποια από αυτές την παντρεύονται. Ο ώριμος άντρας που παντρεύεται νέα και όμορφη γυναίκα είναι ο πετυχημένος άντρας. Όχι μόνο στην Ελάδα, σε όλο τον κόσμο.

Αυτός ο άντρας, όμως, στην Ελλάδα, την πετυχημένη μεσήλικη γυναίκα που έχει την οικονομική δυνατότητα να συντηρήσει το σπίτι που θα ανοίξει με έναν νεότερο άνδρα (ο οποίος δεν πρόλαβε ακόμη να φτιαχτεί επαγγελματικά), τη θεωρεί αξιολύπητη και την αποκαλεί «τεκνατζού». Αξιολύπητη γιατί «πληρώνει» για να έχει άνδρα – ενώ με τον ίδιο τρόπο θα μπορούσε κάποιος να ισχυριστεί ότι και ο ίδιος «πληρώνει» για να έχει γυναίκα. Μόνο που η δική του γυναίκα είναι «νέα και όμορφη» ενώ ο άνδρας της μεσόκοπης είναι «ζιγκολό». Τελικά σύμφωνα με τις διεθνείς στατιστικές και οι δύο αυτοί γάμοι έχουν πολλές πιθανότητες να αποτύχουν. Κύρια αιτία, οι εξωσυζυγικές σχέσεις. Η “νέα και όμορφη γυναίκα” στις περιπτώσεις-κλισέ απατά τον μεγαλύτερο, σε ηλικία σύζυγο, με τον νεαρό γυμναστή, σοφέρ ή κηπουρό. Ο “ζιγκολό” απατά τη σύζυγο που μπαίνει στην εμμηνόπαυση, με μία νεότερη, η οποία μπορεί να του εξασφαλίσει τη δική του οικογένεια. Ανθρώπινα είναι όλα αυτά. Και φυσικά το “ηλικιακό χάσμα”, δεν είναι η μόνη αιτία αποτυχίας των σημερινών γάμων – τόσο στην Ελλάδα όσο και σε όλο τον κόσμο.

Η Ντέμι Μουρ αποτέλεσε πρότυπο, και στην Ελλάδα, για τη σχέση και τον γάμο της με τον κατά 15 χρόνια νεότερό της Αστον Κούτσερ. Ωσπου εκείνος την εγκατέλειψε για τη Μίλα Κούνις και δικαιώθηκαν οι ελληνίδες μαμάδες που λένε ότι “οι γυναίκες πρέπει να παντρεύονται μεγαλύτερους επειδή γερνάνε γρήγορα και θα πάρει τη θέση τους νεότερη”

Από την άλλη, βέβαια έχουμε και τις περιπτώσεις διασήμων γυναικών του ντόπιου σταρ σύστεμ που σχετίζονται με νεότερους άνδρες και μιλάνε γι’ αυτό σε συνεντεύξεις. Αυτές οι γυναίκες προβάλλουν την προσωπική τους επαγγελματική καταξίωση (σε ορισμένες περιπτώσεις οι άνδρες κινούνται στον ίδιο επαγγελματικό χώρο), διατείνονται ότι δεν τις ενδιαφέρει τι θα πει ο κόσμος (ενώ αυτό ακριβώς τις ενδιαφέρει) και δείχνουν πως έχουν το «πάνω χέρι» στη σχέση. Και για όσο η Ντέμι Μουρ ήταν παντρεμένη με τον Αστον Κούτσερ, στις συνεντεύξεις επικαλούνταν υπερήφανα το παράδειγμά της. Όταν όμως ο (30κάτι) Αστον άφησε την (50κάτι) Ντέμι για την (30κάτι) Μίλα έπαψαν οι αναφορές – η Ντέμι έπαθε κατάθλιψη και δικαιώθηκαν οι ελληνίδες μαμάδες.

Ούτε μ΄αυτές τις γυναίκες γενικά θέλεις να ταυτιστείς, αν έχεις μέσα σου μια στάλα λογικής.

Κι έτσι, μ΄αυτά και μ’ εκείνα, στην Ελλάδα, το να παντρευτείς πολύ νεότερό σου άντρα θεωρείται μέγιστο ταμπού. Κατηγοριοποιείσαι και περιθωριοποιείσαι.

Για να το αφήσεις αυτό να σου συμβεί πρέπει να είσαι πολύ ερωτευμένη. Ή να έχει προηγηθεί γάμος σου με μεγαλύτερο άνδρα. Ή να αρνείσαι ότι μεγαλώνεις. Ή να έχεις μια μανία γενικότερα για το «πάνω χέρι» με αποτέλεσμα οι πιο παραδοσιακοί άνδρες να μην σε ανέχονται. Ή να θέλεις απεγνωσμένα να δείξεις σε όλους ότι και πετυχημένη είσαι και σέξι. Σε κάθε περίπτωση όμως, το ξέρεις καλά, πως είσαι δακτυλοδεικτούμενη. Και στο βάθος, έχεις πάντα και τον φόβο για το κέρατο.

Bel-ami», στα ελληνικά «Ο φιλαράκος» (εκδ. Γκοβόστη), είναι το πολύ δημοφιλές μυθιστόρημα του γάλλου συγγραφέα Γκι ντε Μοπασάν, που δημοσιεύθηκε για πρώτη φορά στη Γαλλία το 1885. Ο ήρωας είναι ένας νέος γοητευτικός και χαρισματικός άνδρας που προκειμένου να δει άσπρη μέρα στη ζωή, αρχίζει να σχετίζεται με συζύγους και ερωμένες ισχυρών ηλικιωμένων ανδρών.