Ρώτησα έναν καταξιωμένο διαφημιστή για το #erxetai_pizza της Dominos. Χαρακτήρισε την ιδέα “brilliant”. Το πιθανότερο είναι ότι θα πουλήσει περισσότερες πίτσες μέχρι την ημέρα των εκλογών. Με μηδενικό κόστος στήθηκε καμπάνια που έκανε τα social media να τη συζητούν για μία ολόκληρη μέρα. Aποσύρθηκε, βέβαια, αλλά και αυτό μέσα στο σχέδιο θα ήταν.
Όσοι σκοπεύουν να παρακολουθήσουν τα αποτελέσματα των εκλογών τρώγοντας πίτσα, θα ανακαλέσουν το συγκεκριμένο μήνυμα και ενδεχομένως να συνδέσουν με αυτό την επιλογή τους. Άλλωστε αν διαβάσεις την ανάλυση των τελευταίων exit polls, το ποσοστό εκδικητικής ψήφου προς τον ΣΥΡΙΖΑ είναι τόσο υψηλό, ώστε οι υπεύθυνοι της καμπάνιας δύνανται να θεωρήσουν ότι απευθύνονται σε μεγάλο target group. Σίγουρα πολύ μεγαλύτερο από αυτούς που αποφάσισαν να μην αγοράσουν ποτέ πια τη συγκεκριμένη πίτσα. Η πίτσα είναι, ούτως ή άλλως, ένα προϊόν που δύσκολα επενδύεται με πολιτική φόρτιση.
Από αυτή τη γωνία το #erxetai_pizza είναι μία πετυχημένη και αποτελεσματική διαφήμιση. Το αν είναι μία καλή ή κακή διαφήμιση σηκώνει μεγάλη συζήτηση που γίνεται με υποκειμενικά κριτήρια προσωπικής αισθητικής. Μπορεί, ας πούμε, να τη βρήκατε κακόγουστη ή χυδαία. Μπορεί και να σας άρεσε. Ίσως πάλι να τη βρήκατε ακραία, αλλά σας έφυγε και ένα μικρό χάχανο. Αν είστε στέλεχος του ΣΥΡΙΖΑ σας προσβάλλει και παίζει με τον πόνο σας. Αν είστε ψηφοφόρος μπορεί να χαμογελάσετε ή να πιστέψετε ότι προβάλλει το οπαδικό σας ένστικτο -είναι πολλές οι αποχρώσεις.
Βέβαια είδαμε να ενοχλούνται άνθρωποι που δεν είπαν τίποτα για το «στα τέσσερα» και τα πέη στη γραβάτα του Καμμένου ή δεν αισθάνθηκαν την αισθητική τους να βιάζεται από τις κρεμάλες στο Σύνταγμα, τους γερμανοτσολιάδες και τους «Τσολάκογλου». Αυτό, όπως και αν το δεις, έχει κατά κάποιον τρόπο την πλάκα του.
Ωστόσο υπάρχουν δύο-τρία πράγματα που έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον.
Για πρώτη φορά έχουμε, έστω σε επίπεδο social media, διαφήμιση που κλείνει το μάτι σε μία χυδαία έκφραση. Την παραλλάσσει ελαφρώς και τη χρησιμοποιεί. Το μήνυμα παραπέμπει στο χυδαιολόγημα. Είναι, άραγε, δεοντολογικά θεμιτό αυτό; Πριν από ένα χρόνο τα Goody’s είχαν κάνει μία διαφήμιση που ρωτούσε τον τηλεθεατή: «Έμπαινες;». Το μήνυμα, σε συνδυασμό με την εικόνα, είχε θεωρηθεί ακραίο, σεξιστικό και για πολλούς χυδαίο. Αλλά εδώ το θέμα δεν είναι τι πιστεύουμε εγώ και εσείς, αλλά το εφηβικό/νεανικό κοινό στο οποίο απευθύνθηκε. Τώρα το #erxetai_pizza μας λέει ότι η διαφήμιση αρχίζει να βάζει σιγά-σιγά τα πόδια της στα νερά της αγοραίας έκφρασης. Μπορεί, εν τέλει, να είναι μία τάση που θα την κατανοήσουμε (και θα την αποδεχθούμε) αργότερα. Πριν από τριάντα χρόνια η χρήση του σεξ και του γυμνού, αν δεν ήταν αδιανόητη, ήταν «τραβηγμένη». Σήμερα δεν ασχολείται κανείς.
Το άλλο που έχει ενδιαφέρον, είναι το σουρεαλιστικό της υπόθεσης. Αυτοί που πριν από πέντε χρόνια μας έλεγαν ότι η «Ελπίδα έρχεται», τώρα έγιναν αντικείμενο πλάκας για την pizza που έρχεται. Θα άλλαζαν τη χώρα και την Ευρώπη και τώρα ζητούν να αλλάξει μία διαφήμιση πίτσας.