Στη Θύρα 4 της Τούμπας, εκεί όπου στεγάζονται οι φανατικοί οπαδοί του ΠΑΟΚ, τον Αύγουστο τοποθετήθηκε ένα πανό. Γραμμένο στα αγγλικά, καθώς η ομάδα έδινε αγώνες στο πλαίσιο των ευρωπαϊκών της υποχρεώσεων. «Κοινωνική αποστασιοποίηση και απομόνωση. Αρνηθείτε και αντισταθείτε στις επιβαλλόμενες διακρίσεις».
Το πανό τοποθετήθηκε ως έκφραση διαμαρτυρίας των οπαδών για τα μέτρα που περιορίζουν την πρόσβαση των ανεμβολίαστων στα γήπεδα. Η διοίκηση της ομάδας επικρότησε την πρωτοβουλία. Έκλεισε τη Θύρα 4 σε ένδειξη συμπαράστασης στους οργανωμένους οπαδούς και ανακοίνωσε ότι αντιτίθεται στους διαχωρισμούς. Και να ήθελε, δεν θα μπορούσε να κάνει αλλιώς. Η πλειοψηφία των οργανωμένων οπαδών του ΠΑΟΚ, τουλάχιστον έτσι όπως εκφράζεται μέσα από γκρουπ στην κοινωνική δικτύωση, αντιτίθεται στους περιορισμούς εις βάρος των ανεμβολίαστων. Συχνά δε, σε αυτές τις σελίδες, διαβάζεις απόψεις ανθρώπων που δηλώνουν ότι δεν εμβολιάζονται «μόνο και μόνο επειδή μας το λένε αυτοί από την Αθήνα» —το μεταφέρω κομψά.
Ομως όχι, δεν είναι οι οργανωμένοι του ΠΑΟΚ που διαμορφώνουν κλίμα κατά των εμβολίων. Απλώς εκφράζουν και αυτοί το έντονο αντιεμβολιαστικό ρεύμα που έχει διαμορφωθεί στη Βόρεια Ελλάδα. Μεσοσταθμικά, η Βόρεια Ελλάδα έχει το χαμηλότερο ποσοστό εμβολιασμένων στο σύνολο της χώρας, λίγο πάνω από το 50% του πληθυσμού. Η χαμηλή εμβολιαστική κάλυψη περιγράφεται και από τους δείκτες της πανδημίας που ασκούν πίεση στα νοσοκομεία της περιοχής.
Για ποιο λόγο συμβαίνει αυτό; Γιατί η Δράμα, για παράδειγμα, που έχει το μεγαλύτερο ποσοστό θανάτων ανά 100.000 κατοίκους έχει ταυτόχρονα και το μικρότερο ποσοστό εμβολιασμένων; Τι είναι αυτό που κάνει τους κατοίκους της Φλώρινας να απέχουν από το πρόγραμμα εμβολιασμού; Γιατί έχουμε τοπικά lockdown μόνο στη Βόρεια Ελλάδα; Η εύκολη εξήγηση που υιοθετούν αρκετοί Βορειοελλαδίτες λέει ότι η αύξηση των κρουσμάτων αποδίδεται στην έλλειψη ελέγχων στα σύνορα κατά τη διάρκεια της θερινής περιόδου. Ομως αυτό δεν εξηγεί την υστέρηση των εμβολιασμών που αποδίδεται κυρίως σε λόγους πεποιθήσεων, θρησκευτικών ή μη.
Ανέκαθεν η Βόρεια Ελλάδα είχε μία τάση απόρριψης μέτρων και πολιτικών που εκπορεύονται από το «κέντρο». Ομως κάτι τέτοιο δεν θα ήταν αρκετό για να κρατήσει πολλούς ανθρώπους μακριά από τα εμβολιαστικά κέντρα αν και ακούγεται πειστικό στα αφτιά οργανωμένων οπαδών ποδοσφαίρου. Είναι η μεγάλη επιρροή της Εκκλησίας, ειδικά του Αγίου Ορους, που λειτουργεί αποτρεπτικά. Είναι επίσης η ευκολία με την οποία ο εσωστρεφής και «ψεκασμένος» λόγος βρίσκει διαύλους διείσδυσης στις τοπικές κοινωνίες. Εκεί είναι τα ισχυρά ερείσματα του Βελόπουλου, εκεί άνθισαν και οι περισσότεροι πυρήνες του Σώρρα.
Και κάπως έτσι, ακόμα και ένα ζήτημα προσωπικής και δημόσιας Υγείας ελέγχεται και εξελίσσεται από ιδεολογικές, θρησκευτικές και πολιτικές πεποιθήσεις. Ο λόγος του γέροντα ακούγεται πιο πειστικός από τον λόγο του Τσιόδρα. Επειδή, σου λέει, ο κάθε Τσιόδρας είναι ελεγχόμενος, εκφράζει ένα σύστημα καταπίεσης και χειραγώγησης. Ενώ η ματιά του γέροντα εκτείνεται από τον Αθω μέχρι τον Ολυμπο. «Δεν με έχει πείσει η καμπάνια» λένε αρκετοί. Υπεκφεύγουν. Δεν επρόκειτο να πειστούν από καμία καμπάνια. Απλώς κάποια κομμάτια των τοπικών κοινωνιών έχουν υψωμένα τείχη γύρω τους. Τείχη που επιτρέπουν στη ματιά να κοιτάζει στο βάθος, αλλά απαγορεύουν στο μυαλό να βγει λίγο πιο έξω.