Τουρίστες φωτογραφίζονται στην Ακρόπολη | SOOC
Απόψεις

Αφήστε την αλεπού να μπει στο παζάρι…

Με αφορμή τη συζήτηση περί Ακροπόλεως και Gucci θυμήθηκα ένα ομοειδές άρθρο του καθηγητή Νίκου Μουζέλη από το 1998 που βρίσκεται στο βιβλίο Εκθεσης της Γ' Λυκείου. Βέβαια, άλλο οι φόβοι και οι απόψεις των κοινωνιολόγων και άλλο οι πολιτικές αποφάσεις για την πολιτική του πολιτισμού μιας χώρας
Ανδρέας Ζαμπούκας

Από την πρώτη στιγμή που ξέσπασε η «διαμάχη» για την παραχώρηση της Ακρόπολης στο οίκο Gucci,  είχα στο μυαλό μου ένα άρθρο του καθηγητή Νίκου Μουζέλη. Το κείμενο αυτό βρίσκεται στο βιβλίο της Έκθεσης της Γ΄ Λυκείου και είχε δημοσιευτεί στην εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ, τον Αύγουστο του 1998.

Οι μαθητές καλούνται να μελετήσουν την επιχειρηματολογία του εναντίον της παραχώρησης του Ηρωδείου στον Κάλβιν Κλάιν, για ένα μουσικοχορευτικό σόου, του οποίου τα έσοδα θα διαθέτονταν για το νέο μουσείο της Ακρόπολης.

Επειδή το άρθρο του Μουζέλη είναι μεγάλο, θα ξεχωρίσω τις τρεις βασικές του θέσεις και θα αντιπαρέλθω με τρία αντίστοιχα αντεπιχειρήματα, υπέρ της παραχώρησης του μνημείου.

Ολόκληρο το κείμενο του κ. Μουζέλη αποτελεί μία πολύ καλή ευκαιρία να δει κανείς στις πραγματικές  διαστάσεις του το θέμα και να στηρίξει στην σωστή βάση, τις δικές του θέσεις. Θα διαπιστώσει βέβαια, ότι ο καθηγητής κάνει χρήση αξιολογικών κρίσεων πάνω σε δεοντολογική βάση  και όχι σε οντολογική καταγραφή. Όσα λέει δηλαδή, αποτελούν ατελείς επαγωγές που δεν εξασφαλίζουν την ορθότητα των επιχειρημάτων τα οποία έχουν αυστηρά πιθανολογικό χαρακτήρα. Με απλά λόγια, οι φόβοι του είναι απλώς φόβοι αλλά δεν αποδεικνύονται από κανένα τεκμήριο στο οποίο να φαίνονται οι δυσμενείς επιπτώσεις από την παραχώρηση των μνημείων.

Συμπερασματικά, άλλο οι φόβοι και οι απόψεις των κοινωνιολόγων και άλλο οι πολιτικές αποφάσεις για την πολιτική του πολιτισμού μιας χώρας. Κλείνω με το πιο εξωφρενικό δείγμα αποποίησης «πολιτισμικού κεφαλαίου» στην Ολυμπία. Ο τεράστιος αρχαιολογικός χώρος δεν ανοίγει τα βράδια του καλοκαιριού σε καλλιτεχνικά δρώμενα επειδή οι υπάλληλοι δεν επιθυμούν να εργαστούν υπερωρίες. Μια περιοχή που διαθέτει ένα από τα πέντε πιο ισχυρά «μπραντ» στον κόσμο, ζει ακόμα ως υπανάπτυκτη επαρχία του 1970!

Αλλά μην πάμε στα επί μέρους. Ας αναρωτηθούμε πού έχουμε επενδύσει τον εθνικό πολιτισμικό θησαυρό που κληρονομήσαμε- ή καλύτερα αρπάξαμε- από τους υποτιθέμενους προγόνους μας. Εκείνο που κάνουμε είναι να καθόμαστε, με το χέρι απλωμένο, πάνω του, απαιτώντας από τους ξένους να μας ελεούν αιωνίως…