Θα προλάβουμε το τρένο της καθαρής ενέργειας;

Στον τομέα της ενέργειας συμβαίνει μια επανάσταση που θα επηρεάσει τον τρόπο της ζωής μας όσο και η επανάσταση της επικοινωνίας. Η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από τον ήλιο έγινε πλέον πολύ φθηνή και το ηλεκτρικό αυτοκίνητο έρχεται πολύ γρηγορότερα απ’ το αναμενόμενο. Το τρένο της καθαρής ενέργειας έχει ξεκινήσει και η Ελλάδα έχει εισιτήριο Α΄θέσης. Αρκεί να επιβιβαστεί εγκαίρως!
Γιώργος Στρατόπουλος

Όσο εμείς ασχολούμαστε με τα Μνημόνια, συνέβησαν κοσμογονικές αλλαγές στον τομέα της ενέργειας. Δύο επαναστάσεις παράλληλες αλλάζουν τον κόσμο που ξέραμε.

Η στροφή στις Ανανεώσιμες Πηγές ενέργειας (ΑΠΕ) είχε ξεκινήσει πολύ πριν την κρίση στο πλαίσιο αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής. Ήταν ο πιο γνωστός τρόπος μείωσης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Τα τελευταία χρόνια, όμως, κινητήρια δύναμη πίσω από την ώθηση προς καθαρή ενέργεια δεν είναι μόνον οι περιβαλλοντικές ανησυχίες. Ολοένα και περισσότερες κυβερνήσεις και επιχειρήσεις βλέπουν την ανανεώσιμη ενέργεια ως τρόπο εξοικονόμησης οικονομικών πόρων. Το περιβαλλοντικό όφελος μπορεί πλέον να θεωρηθεί παράπλευρο όφελος των καλύτερων επιχειρηματικών πρακτικών.

Ξεκινώντας από την ίδια περιβαλλοντική αφετηρία και ο εξηλεκτρισμός των μεταφορών υπήρξε ένα φιλόδοξο όραμα με αργά βήματα. Ωστόσο, κι εδώ σημειώθηκε ραγδαία τεχνολογική πρόοδος τα τελευταία χρόνια. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα πλέον έχουν αυτονομία και επιδόσεις εφάμιλλες των συμβατικών αυτοκινήτων και διατίθενται στην αγορά σε προσιτές τιμές -υψηλότερες των συμβατικών αλλά σε τροχιά ταχείας σύγκλισης.

Η μια επανάσταση υποστηρίζει την άλλη. Οι φθηνές ΑΠΕ καθιστούν οικονομικά συμφέρουσα την ηλεκτροκίνηση. Έτσι, και στην ηλεκτροκίνηση τα οικονομικά κίνητρα παραλαμβάνουν τη σκυτάλη από τις οικολογικές ανησυχίες. Το κέρδος είναι ο λόγος που οι εξελίξεις τρέχουν πολύ πιο γρήγορα από το αναμενόμενο.

Βρισκόμαστε τώρα στο σημείο που το κίνητρο της κερδοφορίας στηρίζει την αειφορία  καθιστώντας μαζική τη στροφή στις ΑΠΕ και την ηλεκτροκίνηση.

Η αλλαγή που έχει συμβεί είναι καταλυτική: για να σωθεί ο πλανήτης δεν χρειάζεται να πάρουν την κυβέρνηση οι Οικολόγοι.  Αρκούν οι καπιταλιστές!

Κρίσιμη εξέλιξη την τελευταία διετία ήταν η μεγάλη πτώση στην τιμή παραγωγής της ηλιακής ενέργειας. Φθήνυνε πολύ, έγινε εξαιρετικά ανταγωνιστική και αναμένεται να κυριαρχήσει στο άμεσο μέλλον. Ο κύκλος της κατανάλωσης θα προσαρμοστεί στον κύκλο του ήλιου. Δεν αργεί η μέρα που το μεγαλύτερο μέρος της ηλεκτρικής ενέργειας στη χώρα  θα παράγεται από τον ήλιο και τον άνεμο. Δεν αργεί η μέρα που θα προγραμματίζουμε τα πλυντήρια στις 12 το μεσημέρι γιατί η ηλεκτρική ενέργεια θα είναι φθηνότερη το μεσημέρι και ακριβότερη τη νύχτα.

Αυτό σημαίνει ότι η προικισμένη σε άνεμο & ήλιο Ελλάδα βρίσκεται μέσα σε ένα τεράστιο ενεργειακό κοίτασμα! Και το μόνο ερώτημα είναι αν θα το αξιοποιήσει γρήγορα ή αν του επιφυλάσσει τύχη Ελληνικού.

Σταθμισμένο κόστος ενέργειας (LCOE)

Σταθμισμένο κόστος ενέργειας (LCOE) είναι το πηλίκο του συνολικού κόστους (κατασκευής, λειτουργίας, συντήρησης, παροπλισμού κλπ.) καθ’ όλη την οικονομική διάρκεια ζωής της επένδυσης προς τη συνολική παραγωγή του σταθμού.

Στο διάγραμμα φαίνεται η εξέλιξη του μέσου σταθμισμένου κόστους ενέργειας ανά καύσιμο στις ΗΠΑ όπως υπολογίστηκε από τη Lazard εδώ.

Το κόστος ενέργειας για τις ΑΠΕ και ειδικότερα το κόστος για την ηλιακή ενέργεια μειώθηκε εντυπωσιακά τα τελευταία χρόνια και είναι χαμηλότερο από το κόστος παραγωγής ενέργειας με συμβατικά καύσιμα.

Τα επόμενα χρόνια ηλιακή και αιολική ενέργεια θα έχουν αυξανόμενη συμμετοχή στο ενεργειακό μείγμα γιατί είναι καθαρές & οικονομικότερες μορφές ενέργειας. Δεν έχουμε φτάσει όμως ακόμα στο σημείο να είναι δυνατή η απεξάρτηση από τα συμβατικά καύσιμα. Διότι η αιολική και η ηλιακή ενέργεια έχουν ένα μεγάλο μειονέκτημα: διακυμάνσεις στην παραγωγή. Ένα ηλεκτρικό δίκτυο μόνο με αιολική και ηλιακή ενέργεια θα έδινε ρεύμα στα σπίτια μας μόνο όταν φυσούσε ή όταν είχε λιακάδα.

Έχει γίνει το ένα από τα δύο βήματα. Έχουμε άφθονη φθηνή & καθαρή ενέργεια. Το επόμενο βήμα είναι να βρούμε φθηνό τρόπο να την αποθηκεύουμε. Σε όλα τα εργαστήρια του κόσμου εργάζονται προς  αυτήν την κατεύθυνση και καταγράφεται μεγάλη πρόοδος.

ΑΠΕ & Ηλεκτρική ενέργεια

Η υδροηλεκτρική ενέργεια παραμένει η ανανεώσιμη πηγή ενέργειας με τη μεγαλύτερη  συμμετοχή  στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας.

Το ¼ της ηλεκτρικής ενέργειας του πλανήτη παράγεται από ΑΠΕ (24,5%), κυρίως υδροηλεκτρικά (16,6%). (Renewable Energy Policy Network for the 21st Century)

Τα υδροηλεκτρικά είναι η «καλύτερη» μορφή ΑΠΕ αλλά έχει ένα μειονέκτημα: τα περιθώρια ανάπτυξής είναι περιορισμένα. Το τεχνικά απολήψιμο δυναμικό από τα μεγάλα υδροηλεκτρικά έργα είτε έχει ήδη χρησιμοποιηθεί είτε δεν είναι διαθέσιμο για περιβαλλοντικούς λόγους.

Από την άλλη μεριά, αιολική και ηλιακή ενέργεια, αν κι έχουν μεγάλο μειονέκτημα – διακυμάνσεις στην παραγωγή-  πλεονεκτούν έναντι των υδροηλεκτρικών, επειδή βρίσκονται σε αφθονία στον πλανήτη.

Γι’ αυτό, αν και κατέχουν τώρα μικρά μερίδια αγοράς (αιολική 4%, ηλιακή 1,5%), έχουν τεράστια περιθώρια ανάπτυξης.

Το 2016 τα 2/3 (σε ισχύ) των νέων μονάδων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας στον πλανήτη ήταν από ΑΠΕ. Το 51% ήταν από μονάδες ηλιακής και αιολικής ενέργειας. (International Energy Agency εδώ)

Αυτή η τάση θα ενταθεί τα επόμενα χρόνια. Καθώς θα αναπτύσσονται ραγδαία αιολική και ηλιακή ενέργεια, τα υδροηλεκτρικά θα αποκτήσουν κρίσιμο ρόλο ως ταμιευτήρες ενέργειας.

Σχηματικά μιλώντας, οδεύουμε προς ένα μοντέλο, στο οποίο Ήλιος και Άνεμος θα είναι οι ηλεκτρογεννήτριες του πλανήτη και τα υδροηλεκτρικά η μπαταρία του.

Με την πνοή του Αιόλου
Αρκεί το 3-5% του αιολικού δυναμικού της Γης για να καλύψει τις ενεργειακές ανάγκες της ανθρωπότητας.

Η αιολική ενέργεια τα προηγούμενα χρόνια ήταν πολύ φθηνότερη από την ηλιακή. Γι’ αυτό αναπτύχθηκε ταχύτερα από κάθε άλλη ΑΠΕ την προηγούμενη δεκαετία.

Η ανάπτυξη έφερε μεγάλες επενδύσεις, η τεχνολογία βελτιώθηκε, οι τουρμπίνες ισχυροποιήθηκαν και ψήλωσαν. Και το κόστος παραγωγής της αιολικής ενέργειας μειώθηκε.

Με τη δύναμη του Ήλιου

Η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από τον ήλιο βασίζεται στο φωτοηλεκτρικό φαινόμενο: ηλιακή ακτινοβολία προσπίπτουσα στην επιφάνεια ενός υλικού δημιουργεί ηλεκτρικό ρεύμα.

Ο Α.Einstein, γνωστότερος για την εμβληματική συνεισφορά του στην Ειδική και τη Γενική Θεωρία της Σχετικότητας, έλαβε το βραβείο Νόμπελ για εργασία που δημοσίευσε το 1905 σχετικά με την ερμηνεία του φωτοηλεκτρικού φαινομένου.

Η ερμηνεία του Einstein συνεισέφερε στην κατανόηση και την επανάσταση της κβαντικής φυσικής που καθόρισε τον κόσμο και την τεχνολογία του 20ού αιώνα. Ίσως, από ένα παιχνίδι της ανθρώπινης μοίρας, η βράβευση του μεγαλύτερου σύγχρονου επιστήμονα συνδέθηκε με το φυσικό φαινόμενο που έμελλε να αλλάξει τον ενεργειακό χάρτη του πλανήτη.

Η ηλιακή ενέργεια είναι ΑΦΘΟΝΗ. Ας δούμε μερικές χαρακτηριστικές λεπτομέρειες.

Η ηλιακή ενέργεια είναι άφθονη, βρίσκεται παντού, χρειάζεται λιγότερο χώρο και είναι περιβαλλοντικά και αδειοδοτικά πιο εύκολη από κάθε άλλη πηγή ενέργειας.

Γι’ αυτό είναι πολύ σημαντική είδηση το γεγονός ότι πλέον έγινε και η οικονομικότερη μορφή ενέργειας. 

Η πτώση των τιμών

Μόλις πριν από 10 χρόνια, τα ηλιακά πάρκα χρειάζονταν πολύ γενναιόδωρες επιδοτήσεις από τους φορολογούμενους-καταναλωτές για να είναι οικονομικά βιώσιμα. Κάτι που γνωρίζουν πολύ καλά οι έλληνες καταναλωτές ρεύματος βλέποντας στους λογαριασμούς της ΔΕΗ το Ειδικό Τέλος Μείωσης Εκπομπών Αέριων Ρύπων(ΕΤΜΕΑΡ).

Όμως μέσα σε μια δεκαετία οι τιμές υποχώρησαν τόσο δραματικά που οι επιδοτήσεις δεν είναι πια απαραίτητες.

Η ταχύτητα μείωσης του κόστους παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από τον ήλιο είναι εντυπωσιακή.

Όπως φαίνεται στο παραπάνω διάγραμμα σε 7 μόλις χρόνια το κόστος κατασκευής για τα μεγάλα ηλιακά πάρκα υποχώρησε κατά 78% US National Renewable Energy Laboratory

Καθώς οι τιμές μειώνονταν, η εγκατεστημένη ισχύς ηλιακών πάρκων αυξανόταν γεωμετρικά. Το 2016  ήταν η 1η χρονιά που προστέθηκαν συνολικά στον κόσμο περισσότερα ηλιακά πάρκα (σε όρους ισχύος) από αιολικά.

Ήλιος, η πιο φθηνή μορφή ενέργειας

Οι νέες  μονάδες ΑΠΕ (αιολικά – ηλιακά) πωλούν την παραγόμενη ενέργεια σε μια προσυμφωνημένη τιμή (€/MWh) για τα επόμενα 15-20 χρόνια. Με το παλαιό σύστημα η προσυμφωνημένη τιμή καθοριζόταν διοικητικά από το κράτος. Με το νέο σύστημα η τιμή καθορίζεται μέσω δημοπρασίας. Το έργο της κατασκευής και λειτουργίας του ηλιακού σταθμού κατακυρώνεται στον υποψήφιο παραγωγό που προσφέρει τη χαμηλότερη τιμή πώλησης της παραγόμενης ενέργειας.

Η ενεργειακή κοινότητα παρακολουθεί με «κομμένη ανάσα» την εξέλιξη των τιμών: καθώς μειώνεται στην πορεία του χρόνου το κόστος κατασκευής, οι καινούργιοι ηλιακοί σταθμοί δημοπρατούνται σε ολοένα χαμηλότερες τιμές!

Το 2013 ένας σταθμός στις ΗΠΑ κατείχε το …παγκόσμιο ρεκόρ οικονομικότερης μονάδας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Φωτοβολταϊκά (Φ/Β) με τιμή 0,0813 $/kWh (70€/ΜWh). Από τότε το ρεκόρ καταρρίφθηκε πολλές φορές. Πρόσφατα (Νοέμβριος 2017), μια μονάδα στο Μεξικό έκανε νέο ρεκόρ, επιτυγχάνοντας τιμή 0,0177 $/kWh (15€/ΜWh).  Μέσα σε μόλις 4 χρόνια  η τιμή υποτετραπλασιάστηκε!

Ακόμα σημαντικότερο, η τιμή των 15€/ΜWh είναι η χαμηλότερη τιμή παραγωγής ενέργειας από κάθε άλλη πηγή.  (Στοιχεία εδώ)

Είναι ανταγωνιστική η ηλιακή ενέργεια στην Ελλάδα;

Σημείο αναφοράς για τις ΑΠΕ είναι η οριακή τιμή του συστήματος αλλιώς χονδρική τιμή ενέργειας, η τιμή δηλαδή, στην οποία πωλούν οι παραγωγοί την ενέργεια στο δίκτυο.

Όταν η προσυμφωνημένη τιμή των σταθμών ΑΠΕ είναι χαμηλότερη από τη χονδρική τιμή ενέργειας, αυτό σημαίνει πως η ηλιακή ενέργεια έγινε ανταγωνιστική και δεν χρειάζεται να επιδοτείται από τους καταναλωτές.

Όταν η τιμή είναι χαμηλότερη από το κόστος κατασκευής και λειτουργίας μιας νέας μονάδας ορυκτών καυσίμων, αυτό σημαίνει πως κάθε μονάδα που σταματά να λειτουργεί συμφέρει να αντικαθίσταται από ηλιακούς σταθμούς παραγωγής ενέργειας.

Όταν η τιμή είναι χαμηλότερη από το κόστος λειτουργίας μιας υφιστάμενης μονάδας ορυκτών καυσίμων, αυτό σημαίνει πως συμφέρει οικονομικά η παύση της λειτουργίας της μονάδας και η αντικατάστασή της από ηλιακούς σταθμούς παραγωγής ενέργειας.

Σήμερα το  θεωρητικό κόστος κατασκευής & λειτουργίας ενός νέου ηλιακού σταθμού μεγάλης κλίμακας στην Ελλάδα είναι 32€/MWh. Πρόκειται για τιμή που, όπως φαίνεται στον παραπάνω πίνακα, καθιστά την ηλιακή ενέργεια με διαφορά ανταγωνιστικότερη από το εθνικό μας καύσιμο, τον λιγνίτη (Μέσο λειτουργικό κόστος λιγνιτικών μονάδων ΔΕΗ εδώ, Κόστος κατασκευής & λειτουργίας νέας μονάδας ΔΕΗ (Πτολεμαΐδα V) εδώ)

Θεωρητικό κόστος ηλιακού σταθμού στην Ελλάδα

Κατά τη διαδικασία των δημοπρασιών η χαμηλότερη τιμή που προσφέρθηκε για ηλιακό σταθμό στη Γερμανία το 2017 ήταν 42,9€/MWh. Προσαρμοσμένη στην ηλιοφάνεια της Ελλάδας αντιστοιχεί σε 32€/MWh.  (Ίδιο κόστος κατασκευής & λειτουργίας του πάρκου αλλά μεγαλύτερη ηλιοφάνεια => μεγαλύτερη  παραγωγή ενέργειας => χαμηλότερη τιμή πώλησης της ενέργειας ώστε το έσοδο να παραμείνει σταθερό).

Αν ένας παραγωγός κατασκευάζει και λειτουργεί έναν ηλιακό σταθμό στη Γερμανία και είναι οικονομικά βιώσιμος διαθέτοντας την παραγόμενη ενέργεια στα 42,9 €/MWh, τότε στην Ελλάδα -υποθέτοντας ίδια κόστη κατασκευής & λειτουργίας- τα 32€/MWh είναι αρκετά.

Θεωρητικά, λοιπόν, ένα ηλιακό πάρκο στην Ελλάδα θα μπορούσε σήμερα να δημοπρατηθεί στην τιμή των 32€/MWh. Στο μέλλον ακόμα φθηνότερα!

Βέβαια, για να είναι ακριβής η σύγκριση, θα πρέπει να συμπεριληφθεί και το επιπλέον κόστος (σταθεροποίησης-αποθήκευσης ενέργειας) που απορρέει από τον στοχαστικό χαρακτήρα της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από τον ήλιο. Επειδή το κόστος αυτό είναι πολυπαραμετρικό – αφορά επενδύσεις σε υποδομές (δίκτυα) και εξαρτάται από τεχνολογία αιχμής (μπαταρίες) που συνεχώς εξελίσσεται- δεν μπορούμε να το συμπεριλάβουμε.

Μπορούμε όμως να πούμε με βεβαιότητα ότι η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από τον ήλιο στην Ελλάδα είναι πολύ συμφέρουσα και θα πρέπει η χώρα να προσανατολίσει την ενεργειακή στρατηγική της σε αυτή την κατεύθυνση.

Εξηλεκτρισμός των μεταφορών και κλιματική αλλαγή

Παράλληλα με την επανάσταση των ΑΠΕ στον τομέα της ενέργειας εξελίσσεται και μια δεύτερη επανάσταση: ο εξηλεκτρισμός των μεταφορών.

Ο αρχικός στόχος του εξηλεκτρισμού των μεταφορών ήταν η μείωση των εκπομπών CO2.

 

Είναι ενδεικτικό ότι στις οδικές μεταφορές στην Ευρώπη καταναλώνεται περισσότερη ενέργεια από το σύνολο της ηλεκτρικής ενέργειας που καταναλώνει η γηραιά ήπειρος.

Για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, η μεταφορά της ενεργειακής κατανάλωσης των μεταφορών σε ένα ηλεκτρικό δίκτυο που τροφοδοτείται από ΑΠΕ είναι εξίσου σημαντική με την αύξηση του μεριδίου των ΑΠΕ στην ηλεκτροπαραγωγή.

Ευρώπη Κίνα & ΗΠΑ προωθούν και στηρίζουν τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση.

Βρετανία, Γαλλία & Γερμανία έχουν θέσει στόχο να σταματήσει η πώληση συμβατικών αυτοκινήτων μέχρι το 2040.  Η Ολλανδία έθεσε τον ίδιο στόχο για το 2030.

Το 32% των νέων αυτοκινήτων που πουλήθηκαν στη Νορβηγία τους πρώτους 9 μήνες του  2017 ήταν ηλεκτρικά εδώ!

Στο αισιόδοξο σενάριο της International Energy Agency (IEA) εδώ, το 2030 θα κυκλοφορούν στους δρόμους του πλανήτη 300 εκατ. ηλεκτρικά οχήματα. Τα περισσότερα στην Κίνα.

Οι τεχνολογικές εξελίξεις (αυτοκίνητα με υψηλές επιδόσεις, μεγάλη αυτονομία και σχετικά γρήγορη φόρτιση) και η «υπόσχεση» των ΑΠΕ για φθηνή & καθαρή ενέργεια είναι ο λόγος που τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα επικρατήσουν πολύ νωρίτερα κι από τις πιο αισιόδοξες προβλέψεις. Διότι το ηλεκτρικό αυτοκίνητο είναι πιο καθαρό αλλά κυρίως πιο οικονομικό!

Αυτοπαραγωγή Ι: Ηλιακή ενέργεια στις στέγες

10 χρόνια τώρα στην εσωστρέφειά μας και αντιμετωπίζοντας ολοένα εντονότερες δυσκολίες χρηματοδότησης της επιχειρηματικότητας, δυσκολευόμαστε να κατανοήσουμε τις εξελίξεις. Νομίζουμε πως δεν αφορούν εμάς, πως είναι κόλπα πολυτελείας των πλούσιων βορειοευρωπαίων.

Κάνουμε λάθος! Οι εξελίξεις και στη χώρα μας θα είναι πολύ ταχύτερες απ’ όσο φανταζόμαστε. Διότι, πολύ απλά, η ηλιακή ενέργεια συμφέρει!

Η φωτογραφία είναι διαφημιστική. Απεικονίζει μια στέγη κατασκευασμένη από δομικά υλικά με ιδιότητες φωτοβολταϊκών! Θα τα λανσάρει εμπορικά η Tesla το 2018

Σήμερα ένας ιδιώτης μπορεί να εγκαταστήσει φωτοβολταϊκό σταθμό ισχύος 1kW στη στέγη του. Χρειάζεται μόλις 7 τετραγωνικά μέτρα στέγης και 1200€1. Για τα επόμενα  20 χρόνια, αυτός ο σταθμός θα παράγει ~1500 kWh (κιλοβατώρες) ετησίως.

Ο ιδιώτης του παραδείγματος μπορεί να χρησιμοποιήσει τις 1500 kWh που παράγει ετησίως ο ιδιωτικός φωτοβολταϊκός σταθμός του για να καλύπτει το 1/3 των αναγκών του νοικοκυριού του τα επόμενα 20 χρόνια. Θα του κοστίσει 1200€/(20*1500kWh) ~0,04€/kWh=4 λεπτά/kWh. Αν διαβάσετε προσεκτικά το λογαριασμό της ΔΕΗ, θα διαπιστώσετε ότι, συμπεριλαμβανομένων των ΥΚΩ, ΕΤΜΕΑΡ, ΦΠΑ και κόστους μεταφοράς, σήμερα πληρώνετε για την κιλοβατώρα από 17 λεπτά και πάνω (ανάλογα με την κατανάλωση).

1Το κόστος δεν αναφέρεται σε αυτόνομα ενεργειακά συστήματα αλλά σε εγκαταστάσεις που είναι συνδεδεμένες στο δίκτυο (net metering) και χρησιμοποιούν συμπληρωματικά το φωτοβολταϊκό σταθμό.

Αυτοπαραγωγή ΙΙ: Το ηλεκτρικό αυτοκίνητο συμφέρει

Με 1200€ ένας ιδιώτης μπορεί να εγκαταστήσει στο στέγαστρο  μιας θέσης στάθμευσης (ή στη στέγη του σπιτιού του) ένα φωτοβολταϊκό σταθμό ισχύος 1kW. Για τα επόμενα  20 χρόνια, αυτός ο σταθμός θα παράγει ~1500 kWh (κιλοβατώρες) ετησίως.

Φωτογραφία διαφημιστική: Ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο φορτίζεται από φωτοβολταϊκά πάνελς στο πάρκινγκ

Αν ο ίδιος άνθρωπος διέθετε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο μεσαίας κατηγορίας, που καταναλώνει περίπου 15-20kWh ανά 100 χλμ., θα είχε εξασφαλίσει την ενέργεια που χρειάζεται για να διανύσει 150-200 χιλιάδες χλμ.! Επενδύοντας μόλις 1200€!

Θα μου πείτε, είναι ακριβότερο το ηλεκτρικό από το βενζινοκίνητο αυτοκίνητο. Ναι, αλλά θα φθηνύνει πολύ σύντομα. Ούτε σταθμοί φόρτισης υπάρχουν αλλά θα φτιαχτούν.

Το ηλεκτρικό αυτοκίνητο θα έρθει και στην Ελλάδα πιο γρήγορα απ’ όσο φανταζόμαστε, γιατί θα συμφέρει!

Ξημερώνει ένας νέος κόσμος στην ενέργεια.

Μεγαλώσαμε με την αγωνία «τι θα γίνει όταν τελειώσουν τα αποθέματα πετρελαίου». Τώρα το ερώτημα είναι πώς θα αποθηκεύσουμε την ενέργεια με οικονομικό τρόπο.

Νέες ευκαιρίες & δυνατότητες προβάλλουν για τη χώρα μας. Εντός της Ε.Ε. έχουμε τον πιο «φθηνό» ήλιο, το μεγαλύτερο κοίτασμα ηλιακής ενέργειας. Εντός Ε.Ε. θα μπορούσαμε να γίνουμε εξαγωγείς  ενέργειας & εισαγωγείς ενεργοβόρων βιομηχανιών.

Ο εξηλεκτρισμός των οδικών μεταφορών θα μειώσει τις εισαγωγές ορυκτών καυσίμων κατά 1% του ΑΕΠ. Θα συνεχίσουμε να παράγουμε πρωτογενή πλεονάσματα μέχρι το 2060 αλλά μπορούμε να σταματήσουμε να επιδοτούμε τις πετρελαιοπαραγωγές χώρες πολύ νωρίτερα.

Αλλά για να αξιοποιηθούν οι ευκαιρίες η χώρα χρειάζεται οραματική εθνική ενεργειακή στρατηγική. Η χώρα που δεν κατάφερε να διασυνδέσει τα νησιά της θα πρέπει να επενδύσει στην ευρεία διασύνδεση με την κεντρική Ευρώπη. Η χώρα που δεν μπορεί να αδειοδοτήσει το «Ελληνικό» θα πρέπει να αδειοδοτήσει 100-200 τ. χλμ. ηλιακών πάρκων. Η χώρα που προσποιείται ότι ο λιγνίτης θα είναι και στο μέλλον «το Εθνικό Ενεργειακό Κεφάλαιο» θα πρέπει να στραφεί δυναμικά στις ΑΠΕ. Δυστυχώς, η μεγαλύτερη ενεργειακή επένδυση στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια έγινε σε μια συμβατική λιγνιτική μονάδα. Και αυτό δεν είναι ενθαρρυντικό σημάδι.

Οι ευκαιρίες είναι μπροστά, πάνω,γύρω μας. Αρκεί εμείς…. Καλή χρονιά!