Κίνδυνος να δούμε αυτές τις εικόνες στην Αθήνα αν η κακοκαιρία συνεχιστεί για τρεις μήνες... | Reuters
Απόψεις

Δεν θα πιστέψετε τι καιρό θα κάνει την Πρωτοχρονιά!

Στις γιορτές δεν υπάρχουν ειδήσεις και η επιδείνωση του καιρού είναι μία καταφυγή για τον δημοσιογράφο. Ναι, αλλά γιατί πάντα οι ειδήσεις του καιρού κερδίζουν εμφατική προβολή;
Κώστας Γιαννακίδης

Υπάρχουν ανέκδοτα για τους Τζαμαϊκανούς που βλέπουν πρώτη φορά χιόνι. Χαριτωμένα. Στην Τζαμάϊκα δεν χιονίζει ποτέ και όσοι μεταναστεύουν στη Βόρεια Αμερική βρίσκονται, υποτίθεται, σε μία αστεία αμηχανία. Λογικό. Ξέρετε, όμως, κανέναν Ελληνα που να μην έχει δει χιόνι; Πιθανώς να ζει στην Ιεράπετρα ή στο Καστελόριζο, αλλά, τέλος πάντων, όλοι γνωρίζουμε ότι τον χειμώνα η θερμοκρασία πέφτει, ενίοτε επικρατεί παγετός, ενώ κάποια βράδια ρίχνεις και δεύτερο πάπλωμα από πάνω σου. Για να το θέσω πιο απλά, ξέρεις ότι την Πρωτοχρονιά το πιθανότερο είναι να κάνει κρύο. Είναι Ιανουάριος. Ελα όμως αυτό που εσύ θεωρείς αυτονόητο, εκπλήσσει τα μέσα ενημέρωσης. Διότι ο τρόπος που χειρίζονται τα μέσα τον καιρό είναι αντίστοιχος με τα ανέκδοτα για τους Τζαμαϊκανούς και το χιόνι. Είναι για γέλια.

Μην πάτε μακριά, μείνετε σε αυτές τις γιορτές. Παραμονή Χριστουγέννων. Εξω είχε είκοσι βαθμούς. Το ένιωθες. Όμως το έβλεπες να σκαρφαλώνει ψηλά στις ειδήσεις. Και είπες εντάξει, ας πάει στο διάολο, είκοσι βαθμοί τον Δεκέμβριο είναι μία είδηση που μπορεί να ενδιαφέρει κανέναν που ζει στα βουνά ή τους απόδημους.

Είναι δυνατόν να υπάρχουν, ανάμεσα μας, άνθρωποι που θα διαβάσουν ή θα ακούσουν οδηγίες «επιβίωσης» στο κρύο;

Το «κρύο από τη Σιβηρία» προαναγγέλλεται εδώ και μία εβδομάδα, από τότε που οι μετεωρολόγοι το είδαν να ξεκινάει από το Βλαδιβοστόκ. Και στα sites παίρνει μέχρι και τίτλους του τύπου «Δεν θα πιστέψετε πόσο θα πέσει η θερμοκρασία την Πρωτοχρονιά» ή «Σοκ με το κρύο από το Σιβηρία». Όχι πώς τα άλλα ηλεκτρονικά μέσα υστερούν. Κανάλια και ραδιοφωνικοί σταθμοί αναβαθμίζουν το κρύο της Πρωτοχρονιάς σε πρώτη είδηση. Αιχμή της είδησης είναι η μεγάλη πτώση της θερμοκρασίας. Ενας ψύχραιμος αρχισυντάκτης θα έβαζε τίτλο για τη θερμοκρασία που αποκαθίσταται στα φυσιολογικά, για την εποχή, επίπεδα. Όχι βέβαια! Εδώ βγάζουμε ειδικούς να εξηγούν ότι όταν κάνει πολύ κρύο πρέπει να φοράμε διπλές κάλτσες και πολλά στρώματα ελαφρών ρούχων. Αυτό που κρατάει το κεφάλι μου μακριά από τον τοίχο είναι η εύλογη απορία: είναι δυνατόν να υπάρχουν, ανάμεσα μας, άνθρωποι που θα διαβάσουν ή θα ακούσουν οδηγίες «επιβίωσης» στο κρύο; Για Ελληνες λέω, όχι Τζαμαϊκανούς. Εν προκειμένω, είναι οι κάτοικοι της Αθήνας που αντιμετωπίζονται ως Τζαμαϊκανοί. Φαντάζεστε, ας πούμε, ένα ραδιόφωνο της Φλώρινας να μεταδίδει ότι κάνει κρύο;

Γιατί, λοιπόν, συμβαίνουν όλα αυτά; Εύκολο. Στις γιορτές δεν υπάρχουν ειδήσεις και η επιδείνωση του καιρού είναι μία καταφυγή για τον δημοσιογράφο. Ναι, αλλά γιατί πάντα οι ειδήσεις του καιρού κερδίζουν εμφατική προβολή; Προφανώς επειδή οι νέοι κώδικες στην επικοινωνία απαιτούν υψηλότερες φωνές και μεγαλύτερους τίτλους. Κύριος στόχος δεν είναι πλέον η ψύχραιμη ενημέρωση, αλλά το ενδιαφέρον του πελάτη. Κάνουμε είδηση το κρύο του Ιανουαρίου. Παλαιά έλεγαν ότι όταν ένας σκύλος δαγκώσει άνθρωπο δεν είναι είδηση. Είδηση είναι όταν ένας άνθρωπος δαγκώσει σκύλο. Φτάσαμε να κάνουμε έκτακτα δελτία για ένα γάβγισμα.