Δισεκατομμύρια βιντεάκια στο youtube, εκατομμύρια τουρίστες που ταξιδεύουν από χώρα σε χώρα, εκατομμύρια εισιτήρια που κόβονται στις κινηματογραφικές αίθουσες, η δημιουργία χιλιάδων έργων τέχνης, αρχιτεκτονικά σχέδια, εκδόσεις, οι νέες εξελιγμένες συσκευές, οι χιλιάδες πρωτότυπες διαφημίσεις. Αν όλα αυτά τα προσθέταμε και συνθέταν την οικονομία ενός φανταστικού κράτους τότε θα ήταν το 4ο ισχυρότερο στον κόσμο ακολουθώντας τις Η.Π.Α. Κίνα και Ιαπωνία συνεισφέροντας στο 3%-7% του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος.
Η λεγόμενη Δημιουργική Βιομηχανία, αναπτύσσεται με ιλιγγιώδεις ρυθμούς σ’ όλον τον κόσμο ενώ πρόσφατη έρευνα έδειξε ότι συνέβαλε σημαντικά στην οικονομία πολλών κρατών της Λατινικής Αμερικής συμπεριλαμβανομένης και της Αργεντινής.
Μια τυχαία συνάντηση του οικονομολόγου και συγγραφέα Felipe Buitrago Restrepo με τον επικεφαλής του τμήματος Υποθέσεων Πολιτισμού, Αλληλεγγύης και Δημιουργικότητας της Διαμερικανικής Τράπεζας Ανάπτυξης (IDB) Iván Duque, ήταν η αιτία για να ξεκινήσουν οι δύο τους να μελετάνε πως μπορεί το αποτέλεσμα της ανθρώπινης δημιουργικής και καλλιτεχνικής σκέψης να αποτελέσει μοχλό ανάπτυξης για την οικονομία, προκαλώντας και τους ίδιους τους πολιτικούς να χαράξουν πολιτικές βασισμένες πάνω στη Δημιουργική Βιομηχανία. Έτσι, ακολούθησε η σκέψη να αποτυπωθεί η αρχική τους ιδέα σε ένα πρωτότυπο βιβλίο, χρησιμοποιώντας μια άτυπη γλώσσα έτσι ώστε να προσεγγιστεί περισσότερο το ευρύ κοινό, επωφελούμενο με αυτό τον τρόπο από τις ευκαιρίες της ψηφιακής επανάστασης. Στο “The Orange Economy – An infinite opportunity” (Πορτοκαλί Οικονομία) κάθε γράμμα και κάθε σύμβολο έχουν τοποθετηθεί προσεκτικά για να μοιραστούν τις απαραίτητες γνώσεις. Αντί για παραγράφους ιδέες, αντί για κουραστικά δεδομένα εύληπτες πληροφορίες και στη θέση των εικόνων έχει έννοιες.
Ο Κολομβιανός συγγραφέας του βιβλίου Πορτοκαλί Οικονομία, Felipe Buitrago Restrepo, έρχεται στην Ελλάδα στις 18 Οκτωβρίου και θα μας προτείνει να βάλουμε λίγο πορτοκαλί στη γαλανόλευκη ελληνική κοινωνία για να γίνει καλύτερη και πιο ευτυχισμένη.
Πορτοκαλί είναι το χρώμα που επέλεξε να βάψει τον τίτλο του βιβλίου του ο Felipe Buitrago Restrepo, γιατί όπως μου είπε είναι το χρώμα του Έλληνα αρχαίου Θεού του κρασιού, Βάκχου, όπως επίσης είναι αυτό που φοράνε οι Βουδιστές μοναχοί. Μου θύμισε επίσης ότι και ο Φρανκ Σινάτρα θεωρούσε το πορτοκαλί χρώμα το πιο χαρούμενο και έτσι δεν μπορούσε ο ίδιος να σκεφτεί καλύτερο χρώμα για τον πολιτισμό και τη δημιουργικότητα.
Ενώ έχει προηγηθεί τον 19ο αιώνα η Βιομηχανική Επανάσταση με τη μαζική παραγωγή και ο 20ος με την Τεχνολογική Επανάσταση με τις οικιακές συσκευές, τις κάθετες εταιρείες και την μαζική επικοινωνία, σήμερα, χάρη στο Διαδίκτυο, ζούμε στην αυγή της τρίτης επανάστασης: της ψηφιακής. Σήμερα ζούμε στην εποχή της γνώσης. Και ο Felipe πιστεύει ότι η Πορτοκαλί Οικονομία είναι ένας από τους κύριους δρόμους που θα μας οδηγήσει με επιτυχία μέσα από την ψηφιακή επανάσταση, με όλα τα οφέλη και τις προκλήσεις της peer to peer επικοινωνίας, της απεριόριστης πρόσβασης σε πληροφορίες, του "πληθοπορισμού" (crowdsourcing, μορφή συλλογικής διαδικτυακής δραστηριότητας), της απευθείας σύνδεσης διαπολιτισμικού διαλόγου κ.α.
Στο βιβλίο περιγράφει ποια βήματα πρέπει να ακολουθήσουμε για να πετύχουμε την Πορτοκαλί Οικονομία. Στο κεφάλαιο 5, περιγράφει το Πορτοκαλί Οικοσύστημα για να τονίσει τη σημασία του οικολογικού χαρακτήρα της πολιτιστικής και της δημιουργικής παραγωγής αγαθών και υπηρεσιών, σε αντίθεση με τις άκαμπτες δομές της βιομηχανικής εποχής. Εξηγεί επίσης την αξία της δημιουργικής αλυσίδας δείχνοντας τον τρόπο που η διαδικασία μετατροπής των ιδεών σε προϊόντα και υπηρεσίες τροφοδοτείται από μια σειρά παραγόντων. Κάνει κατανοητό ότι το μεγαλύτερο μέρος της δράσης συμβαίνει σε τοπικό επίπεδο και γι’ αυτό περιγράφει τη δημιουργική πόλη ως τον τόπο που δημιουργούνται μυαλά “mindfactures". Υποχρέωση των κυβερνήσεων για να σχεδιάσουν πολιτικές βασισμένες στην αειφόρο ανάπτυξη της Πορτοκαλί Οικονομίας, είναι να ακολουθήσουν 7 βασικές αρχές: Πληροφορίες, Θεσμοί, Βιομηχανία, Υποδομή, Κοινωνική Ενσωμάτωση, Ένταξη και Έμπνευση.
H ελληνική και οι λατινοαμερικανικές οικονομίες είναι εκ πρώτης όψεως πολύ διαφορετικές. Οι λατινοαμερικανικές οικονομίες είναι μια τεράστια περιοχή που περιλαμβάνει 32 χώρες με περίπου 600 εκατομμύρια ανθρώπους, τεράστιους φυσικούς πόρους που εξαπλώνονται σε περισσότερα από 20 εκατομμύρια τ.χλμ, και ένα μοναδικό μείγμα διαφορετικών πολιτισμών και εθνοτήτων από όλο τον κόσμο, ενώ η Ελλάδα είναι μια πολύ πιο ομοιογενής και γεωγραφικά περιορισμένη κοινωνία. Ωστόσο, για τον Felipe Buitrago Restrepo η Λατινική Αμερική και η Ελλάδα μοιράζονται τη λεγόμενη ελληνο-λατινική παράδοση, η οποία περιλαμβάνει μια μεγάλη εκτίμηση για τα μνημεία κληρονομιάς και μια αγάπη για τις γιορτές και την «καλή ζωή». Έτσι, η Πορτοκαλί Οικονομία στηρίζεται πάνω σε αυτή την κοινή παράδοση και η Ελλάδα αναπτύσσοντας μια οικονομία βασισμένη στον πολιτισμό και τη δημιουργικότητα θα βρει, πιστεύει, μια διέξοδο για ένα πραγματικά καλύτερο μέλλον, ενώ η Λατινική Αμερική μπορεί να βελτιώσει το μέσο εισόδημά της αποδεχόμενη την ταυτότητά της σαν τη βάση του παγκοσμιοποιημένου της εαυτού.
Το Ηνωμένο Βασίλειο είναι ένα παράδειγμα που η Πορτοκαλί Οικονομία πέτυχε σε περίοδο κρίσης. Όταν το 2008 η οικονομική κρίση έπληξε τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων του City, η κυβέρνηση αντί να περιορίσει τον πολιτισμό και τη δημιουργικότητα πόνταρε ακόμα περισσότερο με επενδύοντας σε αυτούς τους τομείς. Το αποτέλεσμα ήταν το Ηνωμένο Βασίλειο να ξεπεράσει μια πολύ οδυνηρή οικονομική προσαρμογή όσον αφορά το εισόδημα, με λιγότερη ανεργία απ’ ό,τι προβλέπανε τα βιβλία οικονομικών. Εκτός του συναισθηματικού οφέλους που είχε η αντιμετώπιση της κρίσης με σχετικά χαμηλά ποσοστά ανεργίας, η επιστράτευση δημιουργικών ανθρώπων εν ώρα κρίσης σημαίνει καινοτομία και πιστεύω ακράδαντα ότι θα δούμε τα οφέλη της καινοτομίας ως το σήμα κατατεθέν της βρετανικής οικονομίας στα χρόνια που έρχονται.
Ο Felipe Buitrago Restrepo πιστεύει ότι η μετάφραση του βιβλίου στο ελληνικά θα βοηθήσει στη γεφύρωση των αποστάσεων ανάμεσα στην Ελλάδα και τη Λατινική Αμερική. Σήμερα, με όλη αυτή τη συνεκτικότητα που έχουμε, οι γεωγραφικές αποστάσεις δεν θα πρέπει σταθούν εμπόδιο στα πλεονεκτήματα που προσφέρει μια τόσο πλούσια κοινή κληρονομιά. Η Ελλάδα δικαίως περηφανεύεται για την ιστορία και τις παραδόσεις της και μέσω της βιώσιμης ανάπτυξης της Πορτοκαλί Οικονομίας ελπίζει το λεξιλόγιο και ιδέες που προωθεί [στο βιβλίο] να ασκήσουν μεγαλύτερη επιρροή στον σχεδιασμό της πολιτικής κάνοντας έτσι τον κόσμο ένα πιο «πορτοκαλί» μέρος για να ζήσει κανείς.
Με αφορμή την μετάφραση του βιβλίου στα ελληνικά. θα πραγματοποιηθεί συνάντηση στις 18 Οκτωβρίου 2014 στο Μουσείο της Ακρόπολης με θέμα «Η Δημιουργική Οικονομία – Μία διαρκής ευκαιρία για ανάπτυξη», με πρωτοβουλία της εταιρείας συμβούλων φιλανθρωπίας elpis.