Protagon A περίοδος

Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης: Ο εμφύλιος των σκηνοθετών

Υπάρχει μια μεγάλη παρεξήγηση στον μικρό εμφύλιο. Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει πάψει προ πολλού να είναι εθνικό. Οι ελληνικές ταινίες ανεβαίνουν τυπικά για να προβληθούν, άλλες ως πρεμιέρες και...

Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος

Με ανακοινώσεις τους, το αθηναϊκό αρχηγείο της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών καθώς και το παράρτημα της βόρειας Ελλάδας αντιτίθενται στην απόφαση της συντριπτικής πλειοψηφίας των Ελλήνων κινηματογραφιστών (στην Ομίχλη) να μην στείλουν τις ταινίες τους στη Θεσσαλονίκη. Έχουμε και τα 50χρονα του θεσμού και κάτι τέτοιο θα θεωρηθεί μποϊκοτάζ, λένε. Χονδρικά, το σκεπτικό είναι να συστρατευθούν όλοι για το σχέδιο νόμου που δεν έχει ψηφιστεί, αφού όμως πάνε πρώτα στη Θεσσαλονίκη, και μετά να πιέσουν το νέο Υπουργό Πολιτισμού να το πιάσει στα χέρια του και να δώσει λύση.

Υπάρχει μια μεγάλη παρεξήγηση στον μικρό εμφύλιο. Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει πάψει προ πολλού να είναι εθνικό. Οι ελληνικές ταινίες ανεβαίνουν τυπικά για να προβληθούν, άλλες ως πρεμιέρες και κάποιες πολύ μετά την πορεία τους στις αίθουσες. Το βραβείο που παίρνουν είναι το Κρατικό Ποιότητος, και όχι ο Χρυσός ή ο Αργυρός Αλέξανδρος. Μετά από τόσα χρόνια, κοινό και ειδικοί εξακολουθούν να πιστεύουν πως το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης αφορά τη ντόπια παραγωγή και όχι το διεθνές διαγωνιστικό με τα παράλληλα τμήματα. Και καλά το κοινό, έχει κάθε λόγο να μπερδεύεται. Ποιο λόγο έχουν οι συνδικαλιστές να επιμένουν με το ζόρι φεστιβαλοποίση ενός θεσμού που έχει ξεφύγει από τα στενά πλαίσια της ελληνικής παραγωγής;

Και οι βορειοελλαδίτες, γιατί ανησυχούν; Κανείς δεν θέλει να κουνήσει το Φεστιβάλ από τη Θεσσαλονίκη. Δε χαίρονται που από διχαστικά εθνικό έχει γίνει διεθνές, άντε και με μια δόση κοσμοπολιτισμού; Τα Κρατικά, τι σχέση έχουν με τη συμπρωτεύουσα; Καμία. Όπως καμία εμπλοκή δεν έχουν οι προβολές των ελληνικών ταινιών με τη διαδικασία βράβευσης που γινόταν στα χρόνια του παλιού φεστιβάλ. Ας οργανώσει το σύγχρονο φεστιβάλ ένα πανόραμα ελληνικών ταινιών με δική του, αξιοκρατική επιλογή από τις ταινίες που κυκλοφορούν, μια επιλογή που θα έχει τη στάμπα των εκλεκτόρων του, όπως συμβαίνει σε όλα τα φεστιβάλ που θέλουν να δείξουν και να πουλήσουν την εθνική σοδειά στους ξένους επαγγελματίες που προσκαλούνται.

Όπως και να χει, αναγγέλθηκε σήμερα το πρωί πως 23 ελληνικές ταινίες, ανάμεσα σ’ αυτές 13 σε πρώτη προβολή, θα προβληθούν στην Έλλη από τις 5 μέχρι τις 11 Νοεμβρίου