Ψηφίστηκε κατά πλειοψηφία από την Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων της Βουλής το νομοσχέδιο του υπουργείου Εργασίας που αφορά την ενσωμάτωση της ευρωπαϊκής Οδηγίας για επαρκείς κατώτατους μισθούς στην ΕΕ και αναπροσαρμογή μισθών του Δημοσίου.
Υπέρ της κύρωσης τάχθηκαν μόνο οι βουλευτές της ΝΔ, ενώ από τα κόμματα της αντιπολίτευσης, ΚΚΕ και Νέα Αριστερά δήλωσαν ότι το καταψηφίζου, ενώ ΠΑΣΟΚ, Ελληνική Λύση, Νίκη, Πλεύση Ελευθερίας και Σπαρτιάτες επιφυλάχθηκαν για την Ολομέλεια.
Τι ορίζει η ευρωπαϊκή Οδηγία 2022/2041
Η ευρωπαϊκή Οδηγία 2022/2041 για επαρκείς κατώτατους μισθούς στην Ευρωπαϊκή Ένωση έχει ως στόχο τη βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης και εργασίας των εργαζομένων. Θεσπίζει ένα πλαίσιο για την επάρκεια των κατώτατων μισθών και προάγει τις συλλογικές διαπραγματεύσεις, με σεβασμό στον ρόλο των Κοινωνικών Εταίρων.
Η Οδηγία εστιάζει σε δύο κύριους άξονες:
Τα κράτη μέλη καλούνται να καθορίσουν σαφή κριτήρια και αντικειμενικές διαδικασίες για τον καθορισμό και την επικαιροποίηση των νόμιμων κατώτατων μισθών, με τη δυνατότητα εφαρμογής μηχανισμού αυτόματης αναπροσαρμογής.
Τα κράτη μέλη με ποσοστό κάλυψης από συλλογικές συμβάσεις κάτω του 80% υποχρεούνται να εκπονήσουν Σχέδιο Δράσης, προκειμένου να δημιουργηθούν ευνοϊκές συνθήκες για την ενίσχυση των συλλογικών διαπραγματεύσεων.
Για την ενσωμάτωση της ευρωπαϊκής Οδηγίας στο εθνικό Δίκαιο, συγκροτήθηκε Επιστημονική Επιτροπή με Πρόεδρο την πρώην υπηρεσιακή υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, καθηγήτρια Πατρίνα Παπαρρηγοπούλου.
Η Επιτροπή ανέλυσε τις απαιτήσεις της Οδηγίας καθώς και τον υφιστάμενο μηχανισμό και, στις 8 Οκτωβρίου 2024, παρέδωσε το πόρισμά της στην Υπουργό Εργασίας Νίκη Κεραμέως, με το οποίο προτείνει τη σταδιακή μετάβαση σε ένα νέο σύστημα καθορισμού νομοθετημένου κατώτατου μισθού και ημερομισθίου μέσω μαθηματικού τύπου, που λαμβάνει υπόψη πραγματικά οικονομικά μεγέθη, όπως ο πληθωρισμός και η παραγωγικότητα της οικονομίας, κατά το πρότυπο του συστήματος που εφαρμόζεται στη Γαλλία.
Ο μαθηματικός τύπος
Το ποσοστό της ετήσιας αύξησης του κατώτατου μισθού θα είναι το άθροισμα αφενός του ετήσιου ποσοστού μεταβολής του δείκτη τιμών καταναλωτή, ειδικά για τα νοικοκυριά στο χαμηλότερο 20% της εισοδηματικής κατανομής, και αφετέρου του μισού του ετήσιου ποσοστού μεταβολής της αγοραστικής δύναμης του γενικού δείκτη μισθών κατά την ίδια χρονική περίοδο. Με απλά λόγια, θα λαμβάνεται υπόψη η ακρίβεια για τα νοικοκυριά στο χαμηλότερο 20% της εισοδηματικής κατανομής και η αύξηση της παραγωγικότητας της ελληνικής οικονομίας.
Ο μαθηματικός τύπος για τον καθορισμό του κατώτατου μισθού έχει ως βάση το γαλλικό μοντέλο και λαμβάνει υπόψη αντικειμενικά και διαφανή οικονομικά στοιχεία, ενώ και άλλες χώρες στην Ευρωπαϊκή Ένωση, όπως το Βέλγιο, το Λουξεμβούργο και η Ολλανδία, εφαρμόζουν παρόμοια συστήματα.
Οι σχετικοί δείκτες θα υπολογίζονται από την ΕΛΣΤΑΤ, ενισχύοντας την εμπιστοσύνη στο σύστημα, ενώ προβλέπεται ρητά ότι ο κατώτατος μισθός δεν μπορεί να μειωθεί. Σε περιπτώσεις έκτακτων συνθηκών και σοβαρών οικονομικών προβλημάτων, ο μηχανισμός μπορεί να παρεκκλίνει από τον αυτόματο μαθηματικό τύπο. Σε αυτές τις περιπτώσεις, ο κατώτατος μισθός θα καθορίζεται μέσω διαβούλευσης, αλλά η μείωση του κατώτατου μισθού παραμένει απαγορευμένη.
Συμπεριλαμβάνεται τέλος, και ο δημόσιος Τομέας, ώστε εφεξής, για πρώτη φορά, οι δημόσιοι υπάλληλοι να προστατεύονται από τον κατώτατο μισθό και να λαμβάνουν την εκάστοτε ονομαστική αύξηση του κατώτατου μισθού.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News