796
Η Τέιλορ Σουίφτ, στη διάρκεια της ζωντανής εμφάνισής της σε γκαλά του ηλεκτρονικού καταστήματος Alibaba, τον Νοέμβριο του 2019 | Zhang Hengwei/China News Service/VCG/Getty Images/Ideal Image

Ζωντανό e-εμπόριο, η νέα κερδοφόρα εκδοχή του telemarketing

Protagon Team Protagon Team 27 Νοεμβρίου 2024, 22:41
Η Τέιλορ Σουίφτ, στη διάρκεια της ζωντανής εμφάνισής της σε γκαλά του ηλεκτρονικού καταστήματος Alibaba, τον Νοέμβριο του 2019
|Zhang Hengwei/China News Service/VCG/Getty Images/Ideal Image

Ζωντανό e-εμπόριο, η νέα κερδοφόρα εκδοχή του telemarketing

Protagon Team Protagon Team 27 Νοεμβρίου 2024, 22:41

Όταν η Τέιλορ Σουίφτ εμφανίζεται να χρησιμοποιεί ένα προϊόν, οι πωλήσεις του αυξάνονται. Μια αποκλειστική συναυλία της ποπ σταρ για λογαριασμό μιας επώνυμης μάρκας, βέβαια, είναι ακόμη πιο αποδοτική. Αυτό ακριβώς έκανε η τραγουδίστρια για την εταιρεία διαδικτυακού εμπορίου Alibaba το 2019, σε ζωντανή μετάδοση από τη Σαγκάη, για την εκκίνηση της μεγαλύτερης ημέρας αγορών στον κόσμο, «Singles Day».

Σύμφωνα με την Washington Post, η μίνι συναυλία επέφερε μια καταιγιστική, άμεση άνοδο εσόδων για χιλιάδες επωνυμίες της Alibaba, με την εταιρεία να καταγράφει πωλήσεις ενός δισεκατομμυρίου δολαρίων (950 εκατ. ευρώ), πριν καν ολοκληρωθούν τα πρώτα 60 δευτερόλεπτα της εμφάνισης της Σουίφτ!

Αυτό είναι μόλις ένα παράδειγμα του τρόπου με τον οποίο το ζωντανό εμπόριο αναμένεται να επαναπροσδιορίσει πλήρως τις διαδικτυακές αγορές – καθώς επιτρέπει στους χρήστες να αγοράζουν προϊόντα σε πραγματικό χρόνο, τα οποία συνήθως διαφημίζονται από επωνύμους κατά τη διάρκεια ζωντανών μεταδόσεων βίντεο, σε πλατφόρμες όπως το TikTok Shop και το Instagram Live.

Πρόκειται για μια σύγχρονη εκδοχή των εκπομπών και καναλιών telemarketing της περασμένης δεκαετίας, με τη διαφορά ότι προσφέρει στους σταρ που συμμετέχουν και στις επωνυμίες τις οποίες προωθούν περιθώρια πειραματισμών με το format. Οι διεθνείς πωλήσεις σε αυτές τις πλατφόρμες άγγιξαν τα 919 εκατομμύρια δολάρια (873 εκατ. ευρώ) πέρυσι – κέρδη που αναμένεται να υπερτριπλασιαστούν έως το 2031, σε περίπου 3,1 δισεκατομμύρια δολάρια (2,95 δισ. ευρώ).

Το ηλεκτρονικό κατάστημα του TikTok είναι μεταξύ εκείνων που κερδίζουν γρήγορα έδαφος, με 15 εκατομμύρια πωλητές παγκοσμίως. Ερευνα της εταιρείας Capital One Shopping Research, προβλέπει ότι οι αγοραστές μέσω TikTok θα φτάσουν τα 39,5 εκατομμύρια έως το 2026.

Το ζωντανό εμπόριο έχει ήδη απογειωθεί στην Κίνα, όπου απορρόφησε  γρήγορα ένα μεγάλο μερίδιο των διαδικτυακών αγορών. Ωστόσο, σε αντίθεση με την κατά κανόνα γυναικεία πελατειακή βάση του στην ασιατική χώρα, περισσότεροι από τους μισούς χρήστες ζωντανού εμπορίου στις ΗΠΑ είναι άνδρες, σύμφωνα με έρευνα του 2021. Ιδιαίτερα υποσχόμενη είναι η αναπτυσσόμενη αγορά για προϊόντα ανδρικής υγείας, περιποίησης και ευεξίας.

Αναλυτές της αγοράς αναφέρουν στην Washington Post ότι οι άρρενες καταναλωτές αντιπροσωπεύουν μεγάλες αναξιοποίητες δυνατότητες ανάπτυξης, δεδομένης της επιτυχίας της επέκτασης του TikTok και του TikTok Shop στις τάξεις των γυναικών. Οι άνδρες ενεργοποιούνται εμπορικά μέσω μιας στρατηγικής συνδυασμού προώθησης συγκεκριμένων προϊόντων, πλαισίου διαφήμισης, και σπανιότητας των ειδών τους.

Η πλατφόρμα ζωντανής ροής βίντεο, Twitch, είναι και μια γοργά αναπτυσσόμενη αγορά ζωντανού ηλεκτρονικού εμπορίου (Shutterstock/Ralf Liebhold)

Το οικοσύστημα του ζωντανού εμπορίου των ΗΠΑ καθοδηγείται από influencers, χρήστες του YouTube και δημιουργούς περιεχομένου, πολλοί εκ των οποίων επικεντρώνονται σε παιχνίδια, τεχνολογικά προϊόντα, ή εξειδικευμένα χόμπι. Στον ιστότοπο προώθησης βιντεοπαιχνιδιών Twitch, για παράδειγμα, δημοφιλείς χρήστες φιλοξενούν εκπομπές για εξοπλισμό παιχνιδιών, που συνδέονται με τα δημογραφικά στοιχεία των χρηστών του – οι οποίοι είναι κυρίως άνδρες.

Σε αντίθεση με την Κίνα –όπου το ζωντανό εμπόριο συνήθως περιλαμβάνει γνωστές επωνυμίες, όπως η Zara– η αγορά των ΗΠΑ κυριαρχείται από μικρότερης εμβέλειας δημιουργούς περιεχομένου, οι οποίοι δείχνουν στους χρήστες πώς να χρησιμοποιούν τα προς πώληση προϊόντα – π.χ. εξοπλισμό για γυμναστική– προσελκύοντας μια πελατειακή βάση που εκτείνεται σε ένα ευρύ φάσμα εισοδηματικών κλιμακίων.

Ορισμένες από αυτές τις επωνυμίες επεκτείνουν την ιδέα τους για το ζωντανό εμπόριο, ενσωματώνοντας στοιχεία ζωντανής επίδειξης. Αρκετοί πωλητές δοκιμάζουν τα προϊόντα τους προς πώληση στα σαλόνια των σπιτιών τους, επιτρέποντας στους πιθανούς αγοραστές να οπτικοποιούν τη χρήση τους. Μια άλλη παράμετρος της επέκτασης του ζωντανού εμπορίου, είναι οι ανταγωνιστικές τιμές των προϊόντων του.

Στις ΗΠΑ, πάνω από το 80% των αγορών πραγματοποιούνται (ή επηρεάζονται) από γυναίκες, σύμφωνα με στατιστικές μελέτες που επικαλείται η Washington Post. Αυτό εξηγεί γιατί οι διαφημιστές επικεντρώνουν τόσο μεγάλο μέρος των προσπαθειών τους σε γυναίκες αγοραστές, ειδικά στο Διαδίκτυο – αλλά και το λόγο για τον οποίο οι εκπομπές και τα κανάλια telemarketing που εξακολουθούν να λειτουργούν στην Αμερική, γνωρίζουν μαζική ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια.

Είναι ένα μοντέλο που μπορεί όμως να λειτουργήσει και σε νεότερες, αρσενικού γένους δημογραφικές ομάδες στο διαδίκτυο. Πλήθος επωνυμιών που απευθύνονται χωρίς διαμεσολαβητές στους καταναλωτές, έχουν αρχίσει να στοχεύουν τους άνδρες τα τελευταία χρόνια. Πλατφόρμες όπως το Twitch, είναι ιδανικές για διαφημίσεις ανδρικών προϊόντων, καθώς μπορούν να ακολουθήσουν το μοντέλο του άμεσου εμπορίου, το οποίο μέχρι στιγμής δείχνει να μονοπωλεί το TikTok.

Το μοντέλο εσόδων του Twitch βασίζεται τόσο στις συνδρομές, όσο και στα έσοδα από την πώληση προϊόντων των χρηστών του. Για κάθε χρήστη που πληρώνει συνδρομή σε ένα κανάλι, ο επίδοξος πωλητής κρατά τα μισά χρήματα, και το Twitch τσεπώνει τα υπόλοιπα. Το κοινό μπορεί επίσης να προσφέρει δωρεές, εκ των οποίων η πλατφόρμα εισπράττει το 50%.

Η Washington Post επισημαίνει ότι η δημογραφική ομάδα των νεαρών σε ηλικία ανδρών, που αντιπροσωπεύουν την συντριπτική πλειοψηφία των χρηστών βιντεοπαιχνιδιών, είναι μία από τις πιο δύσκολα προσεγγίσιμες ομάδες για τους διαφημιστές και τους εμπόρους. Οπότε χορηγοί και διαφημιστικά γραφεία στρέφονται μαζικά προς τις πλατφόρμες τύπου Twitch – κυρίως για προϊόντα ευεξίας και περιποίησης, που φαίνεται να ενδιαφέρουν τους άνδρες τα τελευταία χρόνια.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...