Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ενόψει των ευρωκλογών του Ιουνίου, ανακοίνωσε και έθεσε σε ισχύ από την Τρίτη τους νέους κανόνες (κοινούς για όλες τις χώρες της ΕΕ) για τη διαφάνεια και τη στόχευση της πολιτικής διαφήμισης προκειμένου οι ευρωπαίοι πολίτες να γνωρίζουν ποιος πληρώνει και να μην επηρεάζονται από παραπλανητικά μηνύματα.
Οπως ανακοινώθηκε από τις Βρυξέλλες, οι κανόνες δίνουν τη δυνατότητα στους πολίτες να εντοπίζουν μηνύματα που επιδιώκουν να επηρεάσουν τις απόψεις και τις πολιτικές αποφάσεις τους και ταυτόχρονα προωθούν τον ανοιχτό δημοκρατικό διάλογο και τις ελεύθερες, δίκαιες και σταθερές εκλογές.
Στο εξής θα πρέπει να διευκρινίζεται με σαφήνεια αν μια διαφήμιση είναι πολιτική και να αναφέρεται ποιος την έχει πληρώσει, σε ποια τιμή, με ποια εκλογική ή νομοθετική διαδικασία συνδέεται και κατά πόσον είναι στοχευμένη.
Θα τεθεί επίσης σε εφαρμογή ένας μηχανισμός κοινοποίησης για τις προβληματικές διαφημίσεις, ενώ όλες οι πολιτικές διαφημίσεις στο διαδίκτυο θα αποθηκεύονται σε ένα διαδικτυακό αποθετήριο διαφημίσεων.
Επιπλέον, ο νέος κανονισμός περιορίζει την κατάχρηση των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα.
Απαγορεύονται οι χορηγίες από (τη Ρωσία και άλλες) χώρες εκτός ΕΕ
Οπως ανακοίνωσε η Επιτροπή, «προκειμένου να προστατευθούν οι ευρωπαϊκές δημοκρατικές διαδικασίες από εξωτερικές παρεμβάσεις, τρεις μήνες πριν από τη διεξαγωγή εκλογών ή δημοψηφίσματος θα απαγορεύονται οι χορηγίες διαφημίσεων από χώρες εκτός της ΕΕ».
Αν και δεν ομολογείται επισήμως, σε όλους είναι προφανές ότι η διάταξη αυτή μπήκε ως αυστηρός περιορισμός για να υπάρξει παρέμβαση υπέρ κάποιων κομμάτων ή και κυβερνήσεων από τη Ρωσία, με την οποία η ΕΕ, λόγω Ουκρανίας, βρίσκεται στα πρόθυμα εμπόλεμης κατάστασης, ή ακόμη από την Κίνα (για λόγους οικονομικών συμφερόντων) και άλλες τρίτες χώρες.
Η αντιπρόεδρος για θέματα Αξιών και Διαφάνειας Βιέρα Γιούροβα δήλωσε σχετικά: «Η νέα νομοθεσία καθιστά την πολιτική διαφήμιση πιο διαφανή και προβλέπει ισχυρότερη προστασία από εξωτερικές παρεμβάσεις και χειραγώγηση. Θα είναι ευκολότερο για τους ψηφοφόρους να εντοπίζουν το περιεχόμενο επί πληρωμή, να γνωρίζουν ποιος πλήρωσε γι’ αυτό και ποια ήταν η στόχευση της διαφήμισης».
Ο Επίτροπος Δικαιοσύνης Ντιντιέ Ρεντέρς προσέθεσε: «Οι καλά ενημερωμένοι και υπεύθυνοι πολίτες αποτελούν όχι μόνο το θεμέλιο, αλλά και την κινητήρια δύναμη για μια ακμάζουσα δημοκρατία. Οι νέοι κανόνες για την πολιτική διαφήμιση θα βοηθήσουν τους πολίτες να πλοηγηθούν στην πολιτική σφαίρα και θα διαφυλάξουν τη διαφάνεια των εκλογών στην Ευρώπη».
Οι κανόνες θα τεθούν άμεσα σε εφαρμογή, αρχής γενομένης από τις ευρωπαϊκές βουλευτικές εκλογές του 2024, και αναφορικά με διαφημίσεις πολιτικών παραγόντων που στόχο έχουν να επηρεάσουν εκλογές και άλλες δημοκρατικές διαδικασίες.
Ο κανονισμός απαιτεί από τους παρόχους υπηρεσιών να παρέχουν τις υπηρεσίες πολιτικής διαφήμισης οπουδήποτε εντός της ΕΕ, ανεξάρτητα από το κράτος-μέλος στο οποίο είναι εγκατεστημένος ο διαφημιζόμενος. Η διάταξη αυτή αναγνωρίζει τον ιδιαίτερο ρόλο των ευρωπαϊκών πολιτικών κομμάτων και των πολιτικών ομάδων του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στο πλαίσιο της διεξαγωγής εκστρατειών σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Οι υπόλοιπες διατάξεις του κανονισμού, συμπεριλαμβανομένων των υποχρεώσεων διαφάνειας για τους παρόχους υπηρεσιών, των ειδικών κανόνων για την προστασία των δεδομένων και για το καθεστώς εποπτείας, θα τεθούν σε εφαρμογή από τις 9 Οκτωβρίου 2025.
Η Επιτροπή θα συνεργαστεί με τους χρήστες και τους παρόχους πολιτικής διαφήμισης, τις εποπτικές αρχές και άλλους σχετικούς παράγοντες, για την προώθηση της συμμόρφωσης στους νέους κανόνες.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News