999
| CreativeProtagon

To Bερολίνο οραματίζεται αστική ζώνη χωρίς αυτοκίνητα

Protagon Team Protagon Team 14 Φεβρουαρίου 2023, 14:15
|CreativeProtagon

To Bερολίνο οραματίζεται αστική ζώνη χωρίς αυτοκίνητα

Protagon Team Protagon Team 14 Φεβρουαρίου 2023, 14:15

Το ερχόμενο καλοκαίρι η γερμανική πρωτεύουσα θα ξεκινήσει δοκιμαστικά ένα σχέδιο για μια «πόλη χωρίς αυτοκίνητα». Βάσει αυτού του πλάνου, σχεδιάζεται να καταργηθούν όλες οι θέσεις στάθμευσης στη συνοικία Gräfekiez του Κρόιτσμπεργκ, σύμφωνα με άρθρο της βρετανικής εφημερίδας Guardian.

Το Gräfekiez είναι μια από τις πιο «ζωντανές» γειτονιές του Βερολίνου, κοσμοπολίτικη, νεανική και πολύχρωμη. Σε αυτή τη συνοικία, ανατολικά του Κρόιτσμπεργκ, οι οικογένειες συναντούν δημιουργικούς ανθρώπους, οι χίπστερ συναντούν την ανώτερη μεσαία τάξη, οι τουρίστες συναντούν τη γοητεία του Βερολίνου. Η γειτονιά πήρε το όνομά της από την Graefestraße, η οποία με τη σειρά της πήρε το όνομά της από τον πρωτοπόρο της γερμανικής οφθαλμολογίας, Αλμπρεχτ φον Γκρέφε. Πρόκειται για μία περιοχή η οποία αναπτύχθηκε τη δεκαετία του 1860 και στα τέλη του 19ου αιώνα. Σήμερα, περίπου 18.000 άνθρωποι ζουν μόνιμα στο Gräfekiez, ενώ το επισκέπτονται δεκάδες χιλιάδες τουρίστες, κάθε χρόνο.

Αυτό το καλοκαίρι, οι τουρίστες που θα επισκεφθούν τη συνοικία της γερμανικής πρωτεύουσας, λοιπόν, μπορούν να προετοιμαστούν για ακόμα μια καινοτομία: Οι τοπικές αρχές σχεδιάζουν να καταργήσουν σχεδόν όλες τις θέσεις στάθμευσης της γειτονιάς, επί τουλάχιστον τρεις μήνες, ως μέρος ενός κοινωνικού πειράματος, το οποίο έχει σχεδιαστεί, στο ευρύτερο πλαίσιο μίας γερμανικής πρωτεύουσας, χωρίς αυτοκίνητα!

Η ιδέα ξεκίνησε από μία πρωτοβουλία πολιτών, οι οποίοι ζητούσαν απαγόρευση της χρήσης των Ι.Χ. στο κέντρο του Βερολίνου. Ολα άρχισαν όταν η ομάδα Berlin Autofrei, το περασμένο φθινόπωρο έκανε το πρώτο βήμα, σε μία διαδικασία γνωστή, ως λαϊκό δημοψήφισμα, υποβάλλοντας ένα αίτημα με περισσότερες από 50.000 υπογραφές πολιτών, οι οποίοι ζητούσαν εφαρμογή της πρότασής τους, σε έκταση 88 τετραγωνικών χιλιομέτρων. Σύμφωνα με το σχέδιο που πρότεινε αυτή η ομάδα πολιτών, τα άτομα που εξαρτώνται από τα αυτοκίνητά τους για επαγγελματικούς λόγους ή έχουν μειωμένη κινητικότητα, θα εξαιρούνται, όπως και οι υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης.

Σύμφωνα με τον Guardian, αυτή η πρωτοβουλία των πολιτών για ένα αστικό κέντρο χωρίς αυτοκίνητα ξεκινά από αυτή την περιοχή της γερμανικής πρωτεύουσας, χωρίς ωστόσο, να γνωστοποιείται τίποτα περαιτέρω: ούτε πόσο ακριβώς θα διαρκέσει η δοκιμή, πόσους από τους δρόμους της γειτονιάς θα περιλαμβάνει και εάν οι κενές θέσεις στάθμευσης θα γεμίσουν στην πορεία με οτιδήποτε άλλο, όπως τραπέζια πινγκ πονγκ, γλάστρες με φυτά ή τραπεζάκια καταστημάτων της περιοχής για ποτό ή φαγητό. Σημειώνεται, ωστόσο, ότι η απόφαση να μην διαρρεύσουν λεπτομέρειες μπορεί κάλλιστα να είχε πολιτικά κίνητρα, επειδή μέχρι πρότινος δεν είχαν ολοκληρωθεί οι επαναληπτικές – διορθωτικές εκλογές για το αποτέλεσμα του 2021, που κρίθηκε άκυρο. Κι αυτό γιατί, όπως εξηγεί η βρετανική εφημερίδα, η επιχείρηση – «Κέντρο χωρίς αυτοκίνητα» είχε γίνει έρμαιο μεταξύ όσων είναι υπέρ της κατάργησης των ΙΧ και όσων είναι κατά.

«Το Βερολίνο έχει πολύ χώρο και σχεδόν καθόλου επιβάτες στα μέσα μαζικής κυκλοφορίας. Πολλοί άνθρωποι ζουν κοντά στο σημείο που εργάζονται», δηλώνει ο καθηγητής Aντρέας Κνιε, ερευνητής κινητικότητας στο WZB Social Science Center που θα επιβλέπει το έργο κατάργησης των θέσεων στάθμευσης, στη συνοικία Gräfekiez. «Θεωρητικά, έχει όλες τις κατάλληλες συνθήκες για να γίνει μια πρότυπη πόλη μικρών αποστάσεων», προσθέτει. Στο Βερολίνο, όμως, μπορεί να είχε καταγραφεί, μέσα στο 2022, το χαμηλότερο ποσοστό ΙΧ, συγκριτικά με την υπόλοιπη Γερμανία – με 337 οχήματα ταξινομημένα ανά 1.000 κατοίκους – ωστόσο, ο αριθμός των αυτοκινήτων στους δρόμους του, αυξανόταν σταθερά. Αντίθετα, σε άλλες μεγάλες πόλεις, όπως στο Παρίσι ή το Λονδίνο, η κυκλοφορία των ΙΧ συνεχίζει να μειώνεται.

Από παλαιότερη, πιλοτική εκδίωξη των Ι.Χ. από τη λεωφόρο Friedrichstrasse | Shutterstock

Παράλληλα, τα μέσα που έχουν στη διάθεσή τους οι γερμανικοί δήμοι, έτσι ώστε να μειώσουν και να επαναδιαμορφώσουν την κίνηση στους δρόμους, περιορίζονται από ομοσπονδιακούς νόμους που δίνουν προτεραιότητα στην ελεύθερη ροή των οχημάτων. Οι δήμοι δεν μπορούν να επιβάλλουν στους κεντρικούς δρόμους, ζώνες με μέγιστη ταχύτητα τα 30 χιλιομέτρα ανά ώρα, εκτός εάν υπάρχει στο συγκεκριμένο σημείο, υψηλός κίνδυνος για πρόκληση ατυχημάτων. Συν τοις άλλοις, το κόμμα των Φιλελεύθερων ή Ελεύθερων Δημοκρατών (FDP), που είναι υπεύθυνο για το συγκεκριμένο υπουργείο, σε ομοσπονδιακό επίπεδο, δεν έχει δείξει σημάδια προθυμίας να αλλάξει το νόμο για την οδική κυκλοφορία, ο οποίος υπερισχύει των πρωτοβουλιών των δήμων.

Επιπλέον, ενώ τα χέρια των δήμων παραμένουν «δεμένα», οι σύμβουλοι των Πρασίνων στο Βερολίνο καταφεύγουν σε πρακτικές «αντάρτικου», με στόχο να καταργηθούν τα αυτοκίνητα, στα αστικά κέντρα. Κατά τη διάρκεια του πρώτου lockdown του κορονοϊού το 2020, αρκετές περιοχές του Βερολίνου επαναδιαμόρφωσαν οδικές σημάνσεις για να δημιουργήσουν ποδηλατόδρομους, υποτίθεται για να βοηθήσουν τους ποδηλάτες να μετακινούνται από και προς την εργασία τους, αντί να παίρνουν τα μέσα και να εκθέτουν, τότε, τον εαυτό τους στον κίνδυνο του κορονοϊού. «Ωστόσο, πολλές από τις νέες λωρίδες για ποδήλατα, έχουν γίνει πλέον, μόνιμες», παραπονιούνται όσοι δεν θέλουν το μέτρο της κατάργησης των θέσεων στάθμευσης.

Επίσης, από τις αρχές του 2023, τα δίτροχα οχήματα -συμπεριλαμβανομένων των ποδηλάτων, των μοτοσικλετών και των ηλεκτρικών σκούτερ – επιτρέπεται με νόμο που εισήγαγε η Ανω Βουλή (Μπούντεσρατ), να χρησιμοποιούν πλέον, δωρεάν θέσεις στάθμευσης που προορίζονταν αποκλειστικά για αυτοκίνητα όλα τα προηγούμενα χρόνια. «Η ιδέα που είχαμε και επιδιώκουμε να παγιωθεί είναι ότι οι δημόσιοι χώροι μπορούν να αξιοποιηθούν και να χρησιμοποιηθούν με πιο αποτελεσματικούς τρόπους από το να διατηρούνται αποκλειστικά για σταθμευμένα αυτοκίνητα», δήλωσε η Ανίκα Γκέρολντ, δημοτική σύμβουλος της περιφέρειας του Kρόιτσμπεργκ, υπεύθυνη για θέματα μεταφορών. «Από τους πελάτες μου, 30% είναι υπέρ της κατάργησης των θέσεων στάθμευσης και 70% κατά», λέει ο Φλοριάν Αϊκερ, που διατηρεί εστιατόριο στην περιοχή. «Και να φανταστείτε ότι οι περισσότεροι δεν είναι και λάτρεις των τεσσάρων τροχών», προσθέτει.

Παράλληλα, το κόμμα των Χριστιανοδημοκρατών (CDU), που ήταν και οι μεγάλοι κερδισμένοι των επαναληπτικών-διορθωτικών εκλογών, αντιτίθενται στο μέτρο κατάργησης των θέσεων πάρκινγκ, συγκεντρώνοντας, μάλιστα, 1.450 υπογραφές (σε αριθμό 18.000 κατοίκων, που είναι ο αριθμός του πληθυσμού του Gräfekiez), για να μην προχωρήσει το σχέδιο. «Ας χρεώνουμε τις μέχρι τώρα δωρεάν θέσεις στάθμευσης, όπως ακριβώς, κάνουν άλλες πόλεις», προτείνει ο τοπικός υποψήφιος της Χριστιανοδημοκρατικής Ενωσης, Τιμούρ Χουσεΐν. «Αλλο το να βάλουμε κάποια διάσπαρτα κολωνάκια, εδώ κι εκεί, έτσι ώστε να απαγορεύσουμε τη στάθμευση σε συγκεκριμένα σημεία, κι άλλο να καταργήσουμε τα αυτοκίνητα, σε ολόκληρη τη γειτονιά. Αυτό πάει πολύ! Και είναι πολύ υπέρ των αιτημάτων των Πράσινων ψηφοφόρων», τονίζει.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...